Travare/Pre

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Piggelkot
  • Startdatum Startdatum
Sv: Travare/Pre

För min del handlar det om att få fram en bättre individ. Kan ju bli en sämre individ, som all avel tar man en chansning.
Sen är jag ute efter heterosiseffekten som används mycket inom aveln av andra djur. Exvis är i princip alla slaktsvin korsade för att de växer fortare, sätter mer kött, blir könsmogna tidigare än sina respektive föräldradjur osv, då man får en i genomsnitt hälsosammare individ om man har mindre dubbelalleler. Det kan inte riktigt översättas på individnivå såklart, och är helt beroende på individernas egenskaper - men effekten finns, ffa i första generationen. :)

Jag har valt en mindre rastypisk PRE - som är mer av en sporthäst. Varför skulle det vara dåligt att nyttja dessa bra hästar till avel och prestation? :)

Ja det är klart att hingsten får många ston då han ligger långt under de andra hingstar i pris då det gäller en betäkning...Priset sätt oftast efter kvaliten på hingsten, så funkar det iallafall hlbden...
det känns lite som om det är ägaren själv som skriver här om sin hingst, bilder m.m.... bara en tanke... mmmm.
Tack för mig!

Okej.. så Nobel är en "skit" hingst då?? Även Warstainer? Dom är bland halvblod som är billiga, finns ju fler som inte kostar "skjortan".Warstainer var ju väldigt billig, så han är en "skit" hingst enligt dig?? Bara en fundering:) Warstainer var VÄLDIGT billig i år.. :o:p

Fuego är väldigt PRE lik !;)
men som speakern sa när totilas kom in att HAN hade väldigt lika PRE rörelser;)

Så det är nog snarare tvärtom ,För Totilas vinner ju mycket på just sina spectaculära rörelser

Tesora

Jag tror inte alls att det är dåligt.

Men jag (personligen alltså) tycker att PREs stora fördelar är att den har lätt för samling och oftast är riktigt bekväma att sitta på och hoppas att den aveln också kommer att finnas kvar trots att det nu även avlas fram mer "tävlingsinriktade" hästar.

Hoppas du förstår mitt resonemang :)

Nja, alltså jag anser inte att Totilas har samma rörelsemönster som PRE (inte någon PRE jag har sett rör sig så, förutom Fuego då).

Nu är ju inte Nobel billigare än de flesta andra. Kollar man bara Gränsbo så är det samma språngavg som för Bocelli, Cohiba, Figaro, Zuidenwind, dvs de svenskstationerade. Skiljer max 2000 kr i levandefölavg på dessa hingstar, Figaro har samma.

Varför W erbjöds så billigt fanns nog däremot anledning till.

Nobel och warsteiner är inga skit hingstar men det är gamla..... Och Warsteiner betäckte bara 4 ston 2009, undrar varför han är billig?
Och Nobel ligger ganska jämt i pris jämnför med de andra hingstar, 2000kr samt 6000 kr.

Senast ändrad av en moderator:

citat:det känns lite som om det är ägaren själv som skriver här om sin hingst, bilder m.m.... bara en tanke... mmmm.

Kunde inte har sagt det bättre själv............

men men tiga är guld eller............................

kl

Den PREn som tävlade i kentucky var fin, men som de även påpekade där hade den lite för häftiga rörelser för att vinna. Jag tycker allmänt att PREs har lite för hastiga gångarter för tävlingsdressyr. Men det är väl inte konstigt? Antar att man i Spanien har avlat hästarna för att göra skolor i spanska ridskolan, tjurfäktas och vad de nu sysslar med där nere. Där är de förmodligen fenomenala! Halvbloden skulle väl inte kunna mäta sig med dem när det kommer till den typen av samling. Men de allra flesta PREs har inte den typ av gångarter som man vill se på dressyrbanan. Jag vet inte hur det ligger till i aveln på dessa hästar men avlar man bort de viftande benen kanske de i framtiden kommer att passa bättre för tävlingsdressyr. Men då försvinner väl lite av dessa karaktäristiska PREhästar och det är ju lite tråkigt också.

kl.

jag tror det blir en SUPERfin korsning, har sett ett par själv, otroligt fina individer, några självklart mer ridbara än andra, men jag tycker iallafall 3 av 4 av de travar/prekorsningar jag sett är fantastiska, har fått ett underbart lynne, otroligt maffiga rörelser och välbygga exeriört :)

nu är inte jag någon expert. men det är iallafall otroligt trevliga hästar.

sen handlar ju allt om vilka ambitioner man har, vill du tävla svår dressyr kanske du varken ska ha travaren eller PREn, men vill du tävla på en lägre nivå. Go for it :)

Ja det är visserligen så att dom har lika rörelser.

Men i mina ögon finns det ingen som matchar Totilas :love:
vilken sagohäst!

Men lika, ja, det håller jag med om :)

dock tycker jag att Fuego (?) har ett lite mer "hattigt" och spretigt rörelseschema och är inte lika taktfast och schwungfull som Totilas.

Du kanske skulle ta och se denna filmen om du inte är övertygad...

http://www.youtube.com/watch?v=x3pY0StsWlQ

:D:D:D

Kanske liknande med att det är höga knälyft, men samtitigt så är PREn betydligt mycker snabbare att sätta ner benen, och har benen längre i marken, medan T har benen längre i luften och har en kortare isättning i marken. F har inte samma schwung som T, men det betyder ju inte att det är dåligt,, Iallafall som jag ser det.
Nu är ju T inte vilket halvblod som helst och F är inte vilken PRE som helst. Intressantare för diskussionen tycker jag är att diskutera medelhingst-PRE vs medelhingst dressyr-halvblod. Gissar att varken Fuego eller Totilas kommer att betäcka säskilt många travarston.
/U

Jag inbillar mig att PRE/varmblod kan bli en väldigt märklig korsning om man har otur. Jag har sett bilder och film på flera trevliga hästar men också på en del märkliga. När man korsar två raser måste man ju vara beredd på att avkomman får det sämsta från både sto och hingst. (Inte bara när man korsar såklart men skillnaderna är tydligare när man korsar.) Ta en hingst som inte är alltför olik ditt eget sto och inte alltför utmärkande rörelser. Bra exteriör hade jag också prioriterat.
Risken kommer alltid finnas att avkomman får ett stort, avlångt huvud, kort tjock hals, lång rygg mot korta ben, breddar bak och biljarderar fram. :crazy:
Men så måste såklart inte bli. En kompis till mig red msv dressyr på en korsning travare/halvblod. Hästen såldes dock eftersom kapaciteten slutade ungefär där. Går mig veterligen stadigt LA med nuvarande ryttare, så visst korsningar kan bli lyckade också :)

Mvh JV

Jag fick hem ett travsto som var dräktig med PRE.
Fölet blev jättefint & nya ägaren är supernöjd med honom.
Är idag 1½ år gammal & ska börja ridas in till våren.

Här är bild från förra sommaren tillsammans med sin mamma i bakgrunden (den svart/bruna) som liknade mer ett fullblod med långa öron i kroppen & som rörde sig som en inbiten travare.

Fölet breddade bak som liten, vet dock inte hur han rör sig nu, ska hälsa på men jag & ägaren får hela tiden förhinder av något slag :crazy:

Ca 5 månader på bilden

Jag har nyare som jag fått av ägaren, men vet inte om jag får lägga upp dem.

Vore kul om du fick det, jag tycker det ser ut som 2 hästar.. En häst hals och huvud och en annan häst resten. Ser nästan photoshoppat ut.

Just den bilden är han absolut inte till sin fördel, han växte ojämnt.
Men det är den senaste jag har, just nu liknar han ett fullblod, får se när & om han kommer bredda sig & likna sin pappa som jag träffat många gånger & gillar skarpt.

Det inte är jag som gjort betäckningen, var en vän till mig som fick den som en betalning för ett utfört arbete, men som av ändrade familjeförhållanden inte kunde behålla sitt dräktiga sto.

Jag personligen som själv avlar på hobbynivå (ett sto), men på halvblod hade inte betäckt detta sto då dens benställning lämnade en hel del att önska. Men temperamentet är ljuvligt & hon är alldeles underbar.
Fölet fick korrekt benställning efter han rätade upp sig, var väldigt svag i bakkotorna ett tag. Med mycket utevistelse på hårt underlag stärkte & rätade upp dem fint.

Anser att ska man korsa eller avla över huvudtaget bör man välja sto & hingst med omsorg.

Ska kolla med ägaren om det ok & om jag kan få en färsk bild alt hälsa på honom & fota.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 620
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka