D
Dressyr
Sv: Travare/Pre
Så du säger att det är dåliga PRE´n i Sverige/eller dåliga ryttare på? Ja såvitt jag förstår så bor och tävlar folk i denna tråden i Sverige och inte i Spanien? I spanien har dom säkert inte heller krav på kval till Msv
Nu när du nämnde hingstens dressyrresultat... 69% i LB:0 och 62% i LB:2 år 2009 när hingsten var 10 år, ja det vittnar väl inte om något större dressyrunder en 3-årig godkänd dressyrhingst hade nog fått bättre resultat om dom hade fått tävla. Det stärker ju bara min åsikt om att det är svårt för en PRE att få bra poäng i dom lätta klasserna pga gångarterna inte är vad man önskar se hos en dressyrhäst.
Det känns ju bara töntigt i sammanhanget att dra upp resultat från en massa PRE tillställning där gångarterna är i de slag som PRE människor vill ha dom, man kan ju inte applicera det på att gälla på vanliga dressyrtävlingar?
Jag har absolut inget emot PRE hästar men det blir dumt att hävda att dom rent gångartsmässigt är vad man vill se på en dressyrbana.
Jag förvånas ofta över hur vanligt det är att folk generaliserar en ras, som då tex PRE. Jag undrar alltid hur många av denna ras man då egentligen sett? Har man varit i Spanien och sett de bästa hästarna eller är det i själva verket grannens 80.000-kronors import eller en illa riden PRE på en lokal dressyrtävling? Självklart är kvaliten väldigt varierande, precis som inom halvblodsaveln. Hur många halvblod platser egentligen i MSV dressyr eller uppåt? De som kvalar då, är det för att hästen är en talang eller har den en duktig ryttare på ryggen? För PRE:n är det precis samma sak! Sedan ser vi inte särskilt många PRE här i vårt kalla land som 1. Är av tillräckligt bra kvalitet (för dressyr alltså) 2. Har en begåvad pilot.
Förresten har hingsten som diskuteras vilt här i tråden 70 % i lätt klass. Så tom med alla hans rörelsestörningar och bakomsejtrav så skrapar den ihop poäng på dressyrtävlingar.
Till sist vill jag poängtera att Fuego XII inte är en tillfällighet eller slump utan resultatet av en enorm satsning av den spanska avelsföreningen/landslagsledningen. Spanjorerna har många PRE av denna kalibern på uppgång så jag gissar att "halvblodsfolket" kommer att gå vänja sej vid att se dessa hästar på de internationella dressyrbanorna
Så du säger att det är dåliga PRE´n i Sverige/eller dåliga ryttare på? Ja såvitt jag förstår så bor och tävlar folk i denna tråden i Sverige och inte i Spanien? I spanien har dom säkert inte heller krav på kval till Msv
Nu när du nämnde hingstens dressyrresultat... 69% i LB:0 och 62% i LB:2 år 2009 när hingsten var 10 år, ja det vittnar väl inte om något större dressyrunder en 3-årig godkänd dressyrhingst hade nog fått bättre resultat om dom hade fått tävla. Det stärker ju bara min åsikt om att det är svårt för en PRE att få bra poäng i dom lätta klasserna pga gångarterna inte är vad man önskar se hos en dressyrhäst.
Det känns ju bara töntigt i sammanhanget att dra upp resultat från en massa PRE tillställning där gångarterna är i de slag som PRE människor vill ha dom, man kan ju inte applicera det på att gälla på vanliga dressyrtävlingar?
Jag har absolut inget emot PRE hästar men det blir dumt att hävda att dom rent gångartsmässigt är vad man vill se på en dressyrbana.