Travare/Pre

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Piggelkot
  • Startdatum Startdatum
Sv: Travare/Pre

Jag förvånas ofta över hur vanligt det är att folk generaliserar en ras, som då tex PRE. Jag undrar alltid hur många av denna ras man då egentligen sett? Har man varit i Spanien och sett de bästa hästarna eller är det i själva verket grannens 80.000-kronors import eller en illa riden PRE på en lokal dressyrtävling? Självklart är kvaliten väldigt varierande, precis som inom halvblodsaveln. Hur många halvblod platser egentligen i MSV dressyr eller uppåt? De som kvalar då, är det för att hästen är en talang eller har den en duktig ryttare på ryggen? För PRE:n är det precis samma sak! Sedan ser vi inte särskilt många PRE här i vårt kalla land som 1. Är av tillräckligt bra kvalitet (för dressyr alltså) 2. Har en begåvad pilot.

Förresten har hingsten som diskuteras vilt här i tråden 70 % i lätt klass. Så tom med alla hans rörelsestörningar och bakomsejtrav så skrapar den ihop poäng på dressyrtävlingar.

Till sist vill jag poängtera att Fuego XII inte är en tillfällighet eller slump utan resultatet av en enorm satsning av den spanska avelsföreningen/landslagsledningen. Spanjorerna har många PRE av denna kalibern på uppgång så jag gissar att "halvblodsfolket" kommer att gå vänja sej vid att se dessa hästar på de internationella dressyrbanorna :laugh:

Så du säger att det är dåliga PRE´n i Sverige/eller dåliga ryttare på? Ja såvitt jag förstår så bor och tävlar folk i denna tråden i Sverige och inte i Spanien? I spanien har dom säkert inte heller krav på kval till Msv :grin:

Nu när du nämnde hingstens dressyrresultat... 69% i LB:0 och 62% i LB:2 år 2009 när hingsten var 10 år, ja det vittnar väl inte om något större dressyrunder :confused: en 3-årig godkänd dressyrhingst hade nog fått bättre resultat om dom hade fått tävla. Det stärker ju bara min åsikt om att det är svårt för en PRE att få bra poäng i dom lätta klasserna pga gångarterna inte är vad man önskar se hos en dressyrhäst.

Det känns ju bara töntigt i sammanhanget att dra upp resultat från en massa PRE tillställning där gångarterna är i de slag som PRE människor vill ha dom, man kan ju inte applicera det på att gälla på vanliga dressyrtävlingar?

Jag har absolut inget emot PRE hästar men det blir dumt att hävda att dom rent gångartsmässigt är vad man vill se på en dressyrbana.

Nähe, så varför köper man då en PRE häst, att ha en fin häst i hagen för en massa hundra tusen?
Näädu.

Självklart så "visperiet" är väl inget man önskar sig på dressyr banan men det är ju något som vi uppfödare försöker få bort.
Sedan varför de är dåliga betyg PRE får i dressyr kan man tacka alla dessa fördommar som finns.

Ursäkta of i tråden, men blir trött på folk som säger att PRE har dåliga gångarter.

Kl

Så att en häst får bra poäng i lätta dressyrklasser betyder att gången är så dålig att det är svårt att hävda sig?? Totalt osammanhängande. Hästen i fråga är ju inte utbildad i "tävlingsdressyr" särskillt länge vid tillfället så åldern är ju rätt oväsentlig...

Man kommer inte fyra på vm på en häst med för dålig gång. Så enkelt är det bara, ren fakta. Kan man inte förstå detta så är det knappast PREns fel. :)

Man kan formulera det som att PRE inte har de gångarter som premieras på dagens dressyrbanor. Genom att skylla på att andra har fördomar om PRE, travare eller vilken ras det nu kan vara vinner man ingen respekt.

Sen kan man diskutera i dressyrforumet vilka gångarter man vill ha på dagens dressyrhästar.

En invändning bara - jag tycker att PREns gång premieras på ett riktigt sätt internationellt. En bra gång är en bra gång, oavsett rasen liksom. Sen finns det förstås personliga preferenser hos domarna, man får ju se till genomsnittet. Så, jag ska nog lägga ned i denna tråd nu, har nog fått fram det jag vill ha sagt och alla tycker vi olika :D

Men varför rider då inte merparten av elitryttarna i dressyr på PRE?
Svaret är enkelt för att de inte passar in det som premieras idag. Hur det har varit eller kanske blir i framtiden är en helt annan sak för det ser ju så här just nu.

Jag tror det beror på flera anledningar; rasen är rätt liten, enligt en källa ca 20 000 individer, men hur som helst, sjukt mycket färre än halvbloden. Det är en mycket liten andel som hävdar sig på toppen oavsett ras. Rasen håller på att växa men det tar ju givetvis sin tid.
PRE har varit ovanligt i de flesta länder och är det fortfarande, och Spanien har ju en historia med en annan ridkonst än tävlingsdressyren. Så antalet individer av rasen som ens tränas för att tävla i dressyr är givetvis mycket få, i relation till halvbloden. Än färre är det som tränas av riktigt duktiga ryttare, då halvbloden är standard i de flesta länder.
Så att rasen inte skulle duga ser jag inte några tecken på, snarare att den hävdar sig mycket bra, med tanke på ovanstående.
Vilka andra raser som är så små, och nya inom sporten, finns ens representerade i toppen? :)

Halvt KL

Alltså, man gör det ganska lätt för sig när man skriver "halvblod" eftersom man då ofta klumpar ihop ett gäng raser. Ett halvblod är ju egentligen en korsning med fullblod. Huruvida de är särskilt representerade i elitdressyren kan jag inte uttala mig om.

69 procent är ett godkänt resultat, 62 procent är bara precis godkänt på lokal tävling. Min personliga uppfattning är att "alla krakar" som är tänkta ridhästar bör kunna gå LB/LA i både hoppning och dressyr med en (kanske lite mer än) medioker ryttare.

Så, ursäkta TS att det kanske blev lite OT. Vad gäller din ursprungliga fråga tror jag inte man kan ge några som helst råd om ditt stos betäckning om man inte är lite påläst inom avel och har sett stoet ifråga. Lycka till hur du än gör i alla fall!

Jag är medveten om att jag klumpar ihop halvbloden då de delvis är korsade med varandra etc, men man kan ta vilken som helst av de raserna som finns och jämföra om man så vill, samma resultat ändå liksom. :D

PREn skiljer sig så tillvida att man inte får gröna papper om man korsar den med ett halvblod - de man får gröna papper på räknas ju liksom till samma ras då avkomman reggas som halvblod. Därav ihopklumpningen. Detta är OT som konstaterat men jag tycker det ändå är intressant att reda ut argument och begrepp. :)

Jag ställer mig bara positiv till PREn i dressyrtoppen, roligt med en ras som inte består av samma smet men ändå hävdar sig :) Men det handlar ju mycket om vad men tycker och vilken inställning man har. Jag ser dock inte anledningen till att man är negativ inför PREn som tävlingshäst i dressyr, det finns ju svart på vitt att rasen passar ypperligt. :)

det finns ju svart på vitt att rasen passar ypperligt.
Det får du nog utveckla lite. För i alla fall jag vet inte någon i de övre skicken som är en typisk PRE och tar de högsta placeringarna vid tävling. Att de fungerar för det som finns typ på Spanska ridskolan o s v är ju helt klart även i viss mån inom boskapshantering och den typen av dressyr. Men inte att de passar för dagens tävlingsdressyr som jag kan hitta.

Det får du nog utveckla lite. För i alla fall jag vet inte någon i de övre skicken som är en typisk PRE och tar de högsta placeringarna vid tävling. Att de fungerar för det som finns typ på Spanska ridskolan o s v är ju helt klart även i viss mån inom boskapshantering och den typen av dressyr. Men inte att de passar för dagens tävlingsdressyr som jag kan hitta.

Ehh, har du missat VM i Kentucky helt eller?
http://www.youtube.com/watch?v=GPWvb6MX3Mc&feature=related

Även denna PRE var i final och långt bättre än de svenska hästarna. Hästen är 8 år...
http://www.topiberian.com/index.php?option=com_seyret&task=videodirectlink&id=1521

måste bara hålla med! Hur kan man missat dom hästarna lixom :angel:
Sen har ju Rafael de soto gjort sitt med Invasor oxå tycker jag:love:

Tesora

hugger sista knappen.. Vill rikta till TS
Bara lite funderingar, jag har egenligen lovat mig själv att jag inte ska blanda mmig men..

Om man har ett sto och vet att man vill ha ett föl u. just henne så är det för att man kan tänka sig att avkomman kan få ett vettigt liv även om den ärver alla föräldrarnas sämsta egenskaper. Nu har jag glömt (blandat ihop ts häst med någon annan likande tråd) men om stoets stämsta egenskaper är: liten, långa bakben, svårt för samling, medioker trav och svag galopp, så finns ju teoretiskt möjligheten att man får en avkomma med flera av dessdåliga svagheter (kanske alla). Det kan ju äaven vara så att mormor hade kass halsansättning, farmor dåliga ben, pappan trist humör etc.. även detta följer med i genbanken.. Sedan kan ju även dessa hästar ha varit alldeles underbara. Vad vet jag?
När sedandu har koll på stoets svaga gener så leta upp styrkorna. Kanske hoppar hon ganska bra, och har bra temperament.. Då kanske det bästa är att leta efter en hingst som hoppar mycket bra och är känd för att lämna trevliga avkommor så är chansen större att få en avkomma med dessa 2 egenskaper, även om det inte finns garantier. Välj gärna en hingst som ofta nedärver de egenskaper du önskar, vikjet är viktigare än vad hingsten själv är (kan vara en ryttarprodukt)
När du sedan hittat din drömhingst så kan det vara bra att räkna ut vad det kommer att kosta. Och om du garanterat vet att du kommer att behålla avkomman, kolla ändå det finns möjlighet att sälja eftersom livet ändrar sig. Mitt har gjort det, jag står här med i mina ögon fina hästar, varav den ene aldrig skulle säljas. Jag står även med ett jättetrevligt välstammat och snyggt årsföl som är ute på annons till ca självkostnadspris, inte blir jag nerringd för det. Vem vet, det kan ju vara att det finns ett riktigt fint föl till salu billigare än vad du kan producera själv och med större förutsättningar för att bli något riktigt bra. Kanske är det klokare i längden att köpa en av de fina fölungar som finns till salu. Har sett flera som ligger betydligt mycket billigare än vad de kostat att tillverka, vissa täcker nästan bara hingstens kostnad. Det är köparens marknad nu.
/U

Ja det är klart att hingsten får många ston då han ligger långt under de andra hingstar i pris då det gäller en betäkning...Priset sätt oftast efter kvaliten på hingsten, så funkar det iallafall hlbden...
det känns lite som om det är ägaren själv som skriver här om sin hingst, bilder m.m.... bara en tanke... mmmm.
Tack för mig!

Även denna PRE var i final och långt bättre än de svenska hästarna. Hästen är 8 år...
http://www.topiberian.com/index.php?option=com_seyret&task=videodirectlink&id=1521
Måste ändå säga att ni är ute och turnerar med er argumentation. Hästen i första länken är den ände som jag kände till och det säger ju inte att en ras är bra. Det är en individ.
Att sedan säga att häst nummer två är bättre än alla svenska OK vid detta tillfälle. MEN då ska man ju också jämföra med antalet individer som finns inom "rasen" och då är antalet"svenska" hästar klart lägre än antalet "PRE" som det framförts innan i tråden.
Jag har inget emot PRE utan kan bara konstatera att rasen som sådan i dagsläget saknar rätt egenskaper för det typ av dressyr som rids idag. Skrev redan innan att det handlar om rasen och inte om en skilda individer. Det är i de banorna man måste tänka när man avlar och ska välja hingst. Det är trots allt till TS jag ställde mitt första inlägg och inte till dig som genast högg på det istället.

Jag tycker att man ska hålla en trevlig ras som PRE är så ren som möjligt inte minst för att det ska kunna fortsätta att hålla bra standard och ha ett gott rykte. För just det sistnämnda är något som ändras fort när det börjar dyka upp dåliga korsningar med PRE. Har sett det men andra raser under årens lopp.

Men hur tänker du nu?? Svenska hästar? Jag tror inte ens vi hade med några svenska hästar i VM för det första och för det andra så talade vi väl om halvblod kontra PRE? Om det var säg 60 halvblod med i VM så var det nog max 4-5 PRE med, och om nu PRE är så överlägsna i dressyregenskaper så varför är det inte 60 PRE och 4 halvblod med i VM då?
Fundera på den du...

Att sedan säga att häst nummer två är bättre än alla svenska OK vid detta tillfälle. MEN då ska man ju också jämföra med antalet individer som finns inom "rasen" och då är antalet"svenska" hästar klart lägre än antalet "PRE" som det framförts innan i tråden.

Hur menar du här, vilka siffror räknar du på?

För korsningarna kan det gå bra eller dåligt, ju bättre (för ändamålet) individer man korsar desto bättre lär det gå, och vice versa... Den som lever får se... :)

Men att inte prova att korsa av rent principiella skäl - att inte "förstöra rasens rykte" är ju dumt - om vissa av korsningarna blir bra. Dock skulle jag undvika att korsa med vad som helst som nu är vanligt. Så där håller jag med dig.
Jag ansvarar för min korsning med ett hbl med dressyrstam och hur jag tänkt då, så får andra ansvara för sina beslut.

Men hur tänker du nu?? Svenska hästar? Jag tror inte ens vi hade med några svenska hästar i VM för det första och för det andra så talade vi väl om halvblod kontra PRE? Om det var säg 60 halvblod med i VM så var det nog max 4-5 PRE med, och om nu PRE är så överlägsna i dressyregenskaper så varför är det inte 60 PRE och 4 halvblod med i VM då?
Fundera på den du...

Jag svarade ju med lite troliga anledningar till detta tidigare. Men dessa anledningar kommenterades inte, utan den enda anledningen som måste vara sann är att PREn är för dålig... :grin: Se nedan så slipper du gå tillbaka och läsa

Jag tror det beror på flera anledningar; rasen är rätt liten, enligt en källa ca 20 000 individer, men hur som helst, sjukt mycket färre än halvbloden. Det är en mycket liten andel som hävdar sig på toppen oavsett ras. Rasen håller på att växa men det tar ju givetvis sin tid.
PRE har varit ovanligt i de flesta länder och är det fortfarande, och Spanien har ju en historia med en annan ridkonst än tävlingsdressyren. Så antalet individer av rasen som ens tränas för att tävla i dressyr är givetvis mycket få, i relation till halvbloden. Än färre är det som tränas av riktigt duktiga ryttare, då halvbloden är standard i de flesta länder.
Så att rasen inte skulle duga ser jag inte några tecken på, snarare att den hävdar sig mycket bra, med tanke på ovanstående.
Vilka andra raser som är så små, och nya inom sporten, finns ens representerade i toppen? :)

Hur många % har andelen deltagande PRE på mästerskap i dressyr ökat de senaste åren? Varför? Fundera på det och svaret på er fråga blir ett annat...

Hur menar du här, vilka siffror räknar du på?
Det sägs tidigare i tråden att PRE är en liten ras och om man då ska jämföra den med svenska hästar så ska det så verkligen vara svenska hästar. Vilka då hör till de minsta raserna inom halvbloden. Som jag då också tror är betydligt lägre till antalet än vad det finns renrasiga PRE.

Men jag fortfarande inte förstå varför man ska korsa med andra raser om ni en ras redan är bra. Varför inte hålla sig till rasen då?

*delvis kl*

Varför kan man inte bara inse svagheterna hos en ras?

Jag rider själv Lusitano och jag kommer aldrig vilja ha någon annan häst. Han är så otroligt bussig, perfekt temperament, utmärkt ridbarhet och gör med lätthet de svårare rörelserna. Nu har ju oftast inte Lusitano lika "extrema" rörelser som PRE har, min biljarderar ingenting och har heller inte de höga korta gångarterna utan mer "vanlig" gång.

MEN skulle jag rida tex en MSV:A klass och min häst går super och ett "halvblod" också går super så räcker inte gången till på min, så är det bara, så ser tävlingsvärlden ut idag. Det visste jag om när jag köpte min häst, men jag värderar hans bra sidor så mycket högre än bra "tävlingsgångarter". Så för MIG är Lusitano den perfekta rasen även om världseliten inte väljer den i första hand, även om det emellanåt kommer fram individer som har det "lilla extra".

Sedan är ju antalet PREindivider rätt lågt om man jämför med många andra raser så självklart blir det ju färre lyckade avkommor, det finns ju helt gäng SWB som inte lyckas ta sig runt ett dressyrprogram med okej procent.

Jag är grymt imponerad av Fuego, men han är ju egentligen inte speciellt "PRE-lik" enligt mig? Han har ju nästan samma rörelsemönster som Totilas?

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 620
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka