Travare/Pre

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Piggelkot
  • Startdatum Startdatum
Sv: Travare/Pre

Det tror jag är ett bra val ditt travarsto! Han kan nog kompensera det hon saknar , Nu har jag inte sett ditt sto ,
men som sagt det kan nog bli bra med hingsten
tesora

Naturligtvis kommer jag hälsa på hingsten först.. För å få se hur han är o.s.v... Men jag har förälskat mig i Tendencioso :love: ursnygg och han kan länga sig (under ryttare och även utan) enligt vad jag sätt.. Tycker han har väldigt fina steg.. Eller är jag helt ute och cyklar? Aja skit snygg och i rätt storlek :D Särskilt hans galopp skulle passa bra mot mitt stos.. :p

Jag har sett några filmer på honom nu när jag kollat pre hingst till mitt halvblodssto men jag tycker att han "paddlar" för mycket med bakbenen för att vara intressant. Jag skulle inte vilja lägga honom på en travare men om du är förälskad så :)

Jo men jag tror det skulle kunna bli ganska bra.. :) Han matchar mitt sto bra mycket bättre än någon annan hingst jag tittat på... :D

Vad menar du med paddlar bak? Har aldrig hört det uttrycket.

Den film du länkat till gick inte att se men det finns ju flera som visar att denna hingst rör sej både lugnt och vägvinnande! Tror liksom Tesora att han nog kan vara ett utmärkt val! Dessutom så ser hans avkommor fantastiska ut på de bilder som finns på uppfödarens hemsida. Finns nog en anledning till att han denna hingst fått så många ston... Jag tror att stoägarna ser hans kvaliteer och inte hans "paddlande" bakben. :confused::confused::confused:

http://www.youtube.com/watch?v=FsZx9cX6Oyc&feature=mfu_in_order&list=UL
http://www.youtube.com/profile?user=Pepinosweden#p/u/41/k2TIBU8h5gI

Paddlande bakben var det dummaste jag hört. :rofl: Ska man anmärka på något kan man ju anmärka på en existerande brist, vilka finns på alla hästar. Att bakbensmekaniken är så god, modellen sportig och att gångarterna är hingstens starkaste sida var orsaken att jag valde honom till mitt halblodssto. Vill du se paddlande bakben så kolla på halvblodssidan, exempelvis Briar (som har många andra bra egenskaper givetvis) :)

Han fick ju tydligen något på strömsholm 2008 för bästa gångarter.. :D

Vad menar du med paddlar bak? Har aldrig hört det uttrycket.

Den film du länkat till gick inte att se men det finns ju flera som visar att denna hingst rör sej både lugnt och vägvinnande! Tror liksom Tesora att han nog kan vara ett utmärkt val! Dessutom så ser hans avkommor fantastiska ut på de bilder som finns på uppfödarens hemsida. Finns nog en anledning till att han denna hingst fått så många ston... Jag tror att stoägarna ser hans kvaliteer och inte hans "paddlande" bakben. :confused::confused::confused:

http://www.youtube.com/watch?v=FsZx9cX6Oyc&feature=mfu_in_order&list=UL
http://www.youtube.com/profile?user=Pepinosweden#p/u/41/k2TIBU8h5gI

Jag vill inte trampa någon på tårna, ts ville ha synpunkter och jag är absolut ingen pre människa utan ser på alla hingstar från ett dressyrperspektiv och som dressyrhäst har han inte den mekanik man önskar.

Paddlar betyder att hästen travar bakom sig samtidigt som hästen breddar sig bak, lite som en älg om du förstår vad jag menar. Hingsten som vi pratar om har ej det påskjut bakifrån som man önskar och därför jobbar han inte genom kroppen/ryggen och därav går han konstant bakom hand/lod.
Jag var inne och tittade på avkommorna och då fick jag min teori bekräftad både han och många av avkommorna har långa skenben bak och det är inte riktigt vad jag önskar mig exteriört av en dressyrhäst.

Senast ändrad av en moderator:

Du har givetvis full rätt till din egen åsikt!
Att säga "man önskar" är dock att sticka ut hakan, för uppenbarligen önskar många andra den typen av rörelser som denna hingst har.

Han var ridprovschampion 2008 på PRE-riks (ANCPRE)
Högst bedömda gångarter bland vuxna hingstar i Åstorp 2008 & tredjeplacerad på ridprovet.
I Danmark 2008 var han 5:e placerad totalt av 33 deltagande hästar. Andraplacerad på ridprovet av samtliga deltagande.
Högst bedömda gångarter 2009 bland samtliga vuxna hingstar och tredje placerad på ridprovet. (Sv. Avelsföreningen för PRE)

Jag vill med detta bara påpeka att fyra olika domare ansett att hingsten rör sej mycket bra. Så som sagt, du tycker som du vill, men att påstå att "man inte önskar" denna typ av rörelser är ju således felaktigt.

Hingsten har i övrigt andra svagheter, men jag tror att många är överens om att hans rörelser inte är en av dem...
34612_137403089619073_111874492171933_321456_721959_n.jpg

Nu kollade jag på ett av filmklippen ovan, och det var inte dåligt vad han vispade med frambenen. Inte en häst man skulle vilja springa med i trav precis. Då lär man få ett framben på sig. :crazy:
Jag har förstått att detta är vanligt hos PRE, så han kanske inte är värre än nån annan?

Jag vet att du undanber dig andra kommentarer än "heja", men är inte PRE-hingstägarna mer noggranna med vilka ston de tar? :o

Jag ser att du skriver att det ska vara DIN häst. Men vad händer när du blir gravid/flyttar/blir sjuk och behöver hitta ny ägare? Är du beredd på att du inte kommer att få några pengar för hästen då? Jag förstår faktiskt inte varför det är så poppis att buskavla när det finns mängder av bra hästar som föds upp varje år. Vi har överskott på hästar just nu, jag tycker inte det är spec ansvarigt att bara avla utan att tänka på framtiden...

Det finns dom PRE som knappt biljarderar alls och dom som du kallar vispar .
Sen finns ju inte denna rörelser hos enbart PRE hästen har sett den hos ganska så många svenskahalvblod med ;)

men önskvärt är kanske att hästen inte ska vispa med benen i alla fall;)

Tesora

(svarar alla samtidigt) Finns ju någon pre hingst som tävlar/ar vm som biljaderar.. Så det kan ju inte vara så allvarligt inte heller om hingsten nu fått så mycket beröm för sina gångarter. Jag ser själv inget fel i hans bakben.. Kan någon ge mig "dressage for dumies" förklaringen? :p Enligt min uppfattning är det enbart kanske 20-30 % av de pre i sverige som inte betäcker vbl. Han är tack och lov inte en av dem :) Sedan är det så att jag inte tänker skriva något om hur stoet är.. För då blir det en hel disk om travares vara och inte vara. Men ja. Jag är fullt beredd på att fölet kanske inte kommer vara något värt. Sedan kan man antingen ha hästen ute på foder (när den är äldre) eller bete/lösdrift när den är ung. OM jag trots allt skulle besegra min barn fobi.. (den ska ju naturligtvis vara på både unghäst och fölbete endå) :D

Jag bryr mig inte om att du vill avla och göra en korsning. Utan det jag tycker du ska tänka på är att det du hänvisar till (Strömsholm) är ett tillfälle då man bedömde PRE hingstar. Så du kan inte jämföra det med andra raser. PRE är ofta inte en tävlande dressyrryttares första hands val av ras. För den rasen har inte generellt de egenskaper man vill ha. Att det sedan finns individer som uppfyller kraven är en annan sak och det kan finnas även inom andra raser.

KL

Intressanta uttryck i tråden - "vispa med frambenen" och "paddla med bakbenen". Man kan ju undra vad kusen gör egentligen. :D

Generellt sett kan du ha rätt på ditt vis - många tänker ju som du. Men i vissa fall har du fel. Jag avser att ha min korsning hbl/PRE till tävling på högre nivå i dressyr. Orkar inte ha nån kissa-långt-tävling i tidigare meriter eller önskade mål, utan nöjer mig med att konstatera att MSV är ointressant.

Sedan har jag inte valt den mest rastypiska PREn att korsa med, men har medvetet valt just den rasen, för just de egenskaper som är överlägsna halvblodets för tävlingsdressyr. :D

Hbl/PRE är ju en mkt bättre korsning än varmblodstravare/PRE OM man nu har tur att få de egenskaper från PRE´n man vill ha som dressyrhäst. Får man inte det är det nog inte så lyckat.

Kallblodstravare/PRE är nog en en rätt bra kombination tror jag.

TS: Jag har sett jättemånga fina korsningar varmblodstravare/fullblod, du har inte tänkt prova det istället? PRE/varmblodstravare ligger så långt ifrån varandra att jag har svårt att se att det skall bli bra.

De bra PRE gör sig bättre i höga klasser men nu när det tom blir kval till Msv blir det nog svårare för dessa hästar att komma över LA då dom inte alls gör sig särskilt bra i dessa gångartsklasser.

Jag förvånas ofta över hur vanligt det är att folk generaliserar en ras, som då tex PRE. Jag undrar alltid hur många av denna ras man då egentligen sett? Har man varit i Spanien och sett de bästa hästarna eller är det i själva verket grannens 80.000-kronors import eller en illa riden PRE på en lokal dressyrtävling? Självklart är kvaliten väldigt varierande, precis som inom halvblodsaveln. Hur många halvblod platser egentligen i MSV dressyr eller uppåt? De som kvalar då, är det för att hästen är en talang eller har den en duktig ryttare på ryggen? För PRE:n är det precis samma sak! Sedan ser vi inte särskilt många PRE här i vårt kalla land som 1. Är av tillräckligt bra kvalitet (för dressyr alltså) 2. Har en begåvad pilot.

Förresten har hingsten som diskuteras vilt här i tråden 70 % i lätt klass. Så tom med alla hans rörelsestörningar och bakomsejtrav så skrapar den ihop poäng på dressyrtävlingar.

Till sist vill jag poängtera att Fuego XII inte är en tillfällighet eller slump utan resultatet av en enorm satsning av den spanska avelsföreningen/landslagsledningen. Spanjorerna har många PRE av denna kalibern på uppgång så jag gissar att "halvblodsfolket" kommer att gå vänja sej vid att se dessa hästar på de internationella dressyrbanorna :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 820
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 620
Senast: Blyger
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka