Trasslar du ut din hund?

falukorw

Trådstartare
Trasslar du ut din hund om kopplet hamnar mellan benen eller får den fixa det själv?
Mina hundar är super snabba med att lyfta ett ben och trassla ut sig själva om kopplet hamnar fel men är just nu hundvakt till en bekants två hundar som inte gör det vilket slutar med att de är super intrasslade till slut och knappt kan gå. Något som aldrig skulle hända mina hundar. Inte ens när de är valpar så har jag behövt trassla ut dom. Tycker det bli ohållbart att stanna och trassla ut hundar hela tiden när man har många att gå med så jag har inte hjälpt extra hundarna förän de verkligen sitter fast så attd e inte kan gå. Trodde att de kanske skulle lära sig att fixa det själva men efter 2 veckor har poletten inte trillat ner än. Hur gör ni?

Sv: Trasslar du ut din hund?

Jag säger åt mina hundar att stanna. När de stannat så lyfter de själva på tassarna i rätt ordning för att komma loss. Nu sker det väldigt sällan att det trasslar, men när det händer är de supersnabba på att komma loss.

Undantaget är inomhus, typ i hallen och i korridoren. Då bryr de sig inte alls och jag får lyfta på tassarna för att få ordning på det.

"Trassla!" är ett himla bra kommando ;)
Billy är jättesnabb med att trassla ur sig, Ivan är på god väg att förstå.

Loka stannar och lyfter själv på rätt ben så jag kan "knycka" till kopplet så det kommer rätt igen. Den lilla skiten.... jag vet inte hur han gör, typ hoppar upp med alla ben rätt ut och när han landar så är det löst. :D Ibland ser det ut som han springer på ETT ben för att trassla loss de övriga tre. Fast jag har gått över till att använda sele på honom just för att det blir extra trassel eftersom han är så låg.

Det vi inte har kunnat lösa än är när den lille kutar tre varv runt benen på den stora så att hon står med ett stort ? i pannan och inte kan röra sig, medan den lilla viftar på svansen och bara vill fortsätta kuta. :cool:

Det är betydligt smidigare om hundarna är lika stora.

Vidar klarar det galant själv :)
Har han fått kopplet tex under båda bakbenen är han snabb att slänga upp bakbena rakt upp i luften å som svänga med dom så han kommer "över" kopplet på andra sidan. pju svårt att förklara men hoppas ni förstår ^^

Har han fått kopplet tex under båda bakbenen är han snabb att slänga upp bakbena rakt upp i luften å som svänga med dom så han kommer "över" kopplet på andra sidan. pju svårt att förklara men hoppas ni förstår ^^

Ja, det gör lillråttan med. Det ser jättekul ut och han gör det gärna i full fart.

Japp, jag fattar också. :D

KL

Gammeln trasslar ut sig själv helt automagiskt :D. Jag lärde honom genom att stanna och sen "kittla" honom på benet med kopplet så att han lyfte på det.

Med den nya förmågan låter jag bli det... jag vill inte att han ska trassla ur sig i spåret där linan ska gå mellan bak och frambenen (IPO). Det kanske inte skulle bli så, men jag vill inte riskera något.

Jag har fyra bulldoozers som skiter fullständigt i vart kopplet är, så jag får vackert trassla ut själv :p

Ha! Min bulldozer fick mig nästan att skalla in dörren på tjötas bil. Jag fastnade i spårlinan och han bara drog trots att jag tillslut trillade och gled efter. En annan gång fastnade jag och linan i ett par buskar och han hänger i linan så hårt att han inte kan sätta ned framtassarna utan ligger i selen - men tror ni han slutar?

Men kopplen trasslar han ut av sig själv för det mesta.

Jag hjälper hunden. Min hund stannar så fort kopplet hamnar fel/trasslar in sig, så fixar jag och sen går vi vidare.
Tycker inte det är speciellt ansträngande.

Ping var totalt hopplös när hon kom! Inte ens när jag hade tre i olika storlek, varav två av dem helknasiga och for som guttaperkabollar i kopplet, trasslade de in sig lika mycket som Ping kunde göra med sig själv. Vet en gång när jag skulle få ur Ping och Mattis ur bilen, vi hade åkt runt 1,5km och hundarna satt på golvet på passargerarsidan och jag hade inte sett dem röra sig mer än lägga sig tillrätta, trots det fick jag trassla upp Pings koppel som låg två varv runt hennes ena ben, ett varv runt ett annat, ett varv runt magen på båda två och ett varv runt Mattis hals. Alltså, hur sjutton lyckas man med det genom att ligga still :crazy:

För att inte tala om att gå med dem ihop på samma sida! Provade en gång att strunta i att snurra kopplen efterhand som de gick runt varandra, (de cirklade så att så fort den som gick ytterst kom framför, då gick den som gick närmast mig om på baksidan om den andra jycken för att komma till utsidan och så höll det på) när vi hade gått drygt 100m fick jag ge upp för då hade de inte mer än 20cm koppel kvar :crazy: La mycket träning på att få bort detta och nu går det jättebra :laugh: Men vilket jobb att få dem att sluta

Nu är hon jätteduktig. Visst, hon trasslar fortfarande in sig som jag vet inte vad men hon fixar det oftas själv. Utom när hon trasslar in flera ben samtidigt, då kan knappt jag få loss henne ibland så intrasslardrottning är hon ännu. Får hon kopplet runt ett eller två framben reser hon sig rakt upp med tassarna i vädret för att få loss, ser rätt roligt ut ;)

Mattis kan trassla upp sina framben men får han kopplet mellan bakbenen åker rumpan så långt in att jag inte fattar hur han kan gå eftersom svansroten hamnar som lägsta "rumppunkt". Då får jag hjälpa honom och efter blir han alltid jätteglad och tackar för hjälpen :laugh:

Får de kopplet runt rumpan gör bägge två en cirkel för att få kopplet rätt.

*kl*
nu går vi ytterst sällan med koppel, men mina brukar stanna och lyfta på rätt ben. smidigt eftersom det är LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG ner till benen på dem :D

Jag log lite när jag läste rubriken, och tänkte på chefen Boris på varuhuset Gekås i Ullared...:D

Han gick med sin hund i skogen och skulle plocka svamp... hunden hade långlina och nån svamp blev det knappt, för han kämpade mest med linan som var runt skogens alla träd och buskar...:D

De trasslar ut sig själva, jag går nästan alltid med alla fyra tillsammans och de har blivit ena riktiga hejare på att hoppa och skutta om kopplena hamnar fel, behöver aldrig stanna utan de fixar det i farten.

Hahaha! Vilken syn :D

Ja, jag är rätt övertygad om att Coyote inte skulle bry sig "i farten" i spåret egentligen, men jag väntar lite till.... han är ändå väldigt okänslig med vart kopplet är så han skulle säkert inte bry sig även om jag lärde honom :P

Min hund trasslar nog ut sig själv :D i alla fall för det mesta. Men oftast så trasslar han inte in sig alls. Inte ens när jag går med långlina och han hoppar och skuttar runt. Ibland får han dock "boxerfnatt" när han har långlina och då blir det ett enda garnnystan av hela klabbet :D Men då säger jag bara "stanna" och så får jag vackert hjälpa honom att trassla ut sig.

min fixar trasslet av aig själv :laugh: hon kunde nog inte när hon var valp, tror jag. men det kom efter ett tag :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 817
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 261
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 902
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 860
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka