Transportvikter nu igen...

trazel

Trådstartare
HUR kan det gå ihop med dessa vikter:

Max släpvagnsvikt: 1500
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1570
Skattevikt: 1620
Totalvikt: 1930

Får jag dra mer med B-behörighet än med BE? Det kan ju omöjligt stämma? Är det 1500 eller är det 1570 som gäller? För vilket körkort?

Sv: Transportvikter nu igen...

Detta verkar faktiskt inte stämma.:confused:
Obromsat släp är ju lägre viktgräns än bromsat med B-behörighet , men 1500 låter väldigt högt för obromsat.
Ring vägverket och fråga.:idea:

Oavsett behörighet får du dra 1500 kg.

Du får - med B-kort - koppla ett släp med totalvikt 1570 kg. MEN du får inte lasta mer än att bruttovikten (släpets vikt och lasten) väger max 1500 kg. Det är en slamkrypare jag tagit upp ett antal gånger på forumet, som exempel på att man noga måste LÄSA och FÖRSTÅ registreringsbevisets uppgifter.

Men nu blir jag ännu mer förvirrad.
Hade ett samtal med vägverket i våras då vi funderade på att sätta drag på vår andra bil. Då sa dom att man inte får räkna bort ev utebliven lastvikt. Är totalvikten på släpet 1300 kg och jag inte får dra så mycket med B-kort får jag inte dra släpet tomt heller, trots att det då inte väger dessa 1300 kg.

Ja, så är det normalt sett. Men då står det i reg.bevíset att bilen får dra MER än b-kortet.

I ovanstående exempel är det BILEN som begränsar dragvikten, inte b-behörigheten.

Jag har skrivit det tusentalsgånger. Detta är en slamkrypare.

Men nu blir jag ännu mer förvirrad.
Hade ett samtal med vägverket i våras då vi funderade på att sätta drag på vår andra bil. Då sa dom att man inte får räkna bort ev utebliven lastvikt. Är totalvikten på släpet 1300 kg och jag inte får dra så mycket med B-kort får jag inte dra släpet tomt heller, trots att det då inte väger dessa 1300 kg.

Det stämmer, men har du däremot BE-behörighet så får du räkna bort den uteblivna lastvikten, för då är det den FAKTISKA vikten som gäller. Krångligt, men man brukar förstå efter ett tag.

Oavsett behörighet: Man får aldrig dra mer än vad som anges som Max släpvagnsvikt

Med B-behörighet: Man får dra ett släp med totalvikt på max det som anges som Max släpvagnsvikt B-behörighet
OM detta inte överstiger vad som står som Max släpvagnsvikt, då är det den siffran som gäller

Med BE-behörighet:
Man får dra släp med bruttovikt på högst det som anges som Max släpvagnsvikt

Detta då med det undantag som Lovisaleonora_ skrev... (som jag inte hört talas om, hoppas de tar upp det på teorin snart!!!)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 475
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 582
Senast: lilstar
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 375
Senast: Gabby_Ossi
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar