Transportera utan mellanvägg

norrland65

Trådstartare
Jag har funderat på en sak... :)

Ibland hör man talas om hästar som är riktiga bredåkare, och som ibland tom åker utan mellanvägg.

Om trekvartsbom inte funkar - dvs mellanväggen måste helt åt sidan eller tas bort helt - hur gör man då praktiskt? Det är ju ingenting som tar emot om hästen skulle ha bråttom ut. Stor risk för människan att klämmas under baklämmen när hästen ska in och ut? Någon som har erfarenhet? Själv har jag bara haft vanliga "smalåkare".

Blev nyfiken för jag såg en annons om en häst som ville åka transport utan mellanvägg...

Norrland
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Jag har köpt en "hel" bom som är lika bred som transporten, fungerar alldeles utmärkt :)
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Man måste ju inte vara utan bom bara för att man är utan mellanvägg. Min häst är en bredåkare, vi har kört honom utan mellanvägg och med hel bom där bak. Funkar även med mellanvägg och trekvarts bom. Men mitt favoritsläp är de som har dörrar där bak, så man slipper bommarna helt. Då kan man även välja om man vill ha mellanväggen kvar eller ta bort den helt eftersom dörrarna inte behöver mellanvägg för att stängas. :)
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Helbom bak.
det är nog ytterst få (tack och lov) som inte har bom bak utan bara baklämmen = livsfarligt som du säger.
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Helbom bak.
det är nog ytterst få (tack och lov) som inte har bom bak utan bara baklämmen = livsfarligt som du säger.

Jag är en av dem som kör utan bom bak. Är mkt väl medveten om faran och om det bara fanns minsta möjlighet att ha bom så skulle jag genast investera i en hel bom (han åker med mellanväggen snett) ,men vi har provat flera gånger och han får total panik och kastar sig omkull. Senaste gången blev det djursjukhus vistelse i två veckor:mad: .
Utan bom står han helt ok och han har aldrig haft tendenser att kasta sig ut. Tvärtom står jag ofta i trailern med luckan öppen och sadlar osv när vi är iväg.

Men jag vill ABSOLUT påpeka att jag inte rekomenderar att köra utan bakbom, bara säga att dt kan finnas skäl till att man MÅSTE.
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Mina h'ästar åker helbrett. Har hellång bom i min transport, hade det i min gamla ochså, det är helt underbart! Och om jag lånar en trailer så sätter jag antingen ett rep bakom som tar emot eller så tänker jag mig för extra noga när jag lastar. Men mina hästar har lärt sig att vänta och ta det lugnt både i och ur transporten...
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

jag kör också utan mellanvägg, men på mitt släp var den hellånga bommen lite krånglig så det blev att göra egen "bom". Har en riktig fram och bak köpte jag en rundsling som jag sydde på krokar på, funkar kanon:)
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Jag har ett sto som åkt utan mellanvägg och bom bak de senaste tio åren jag haft henne. Hon är fullkommligt lugn när man öppnar baklämmen och skulle aldrig få för sig att gå ut, så länge hon står bunden, om hon däremot är lös, då vänder hon sig om och vill gå ut! Hon tillhör den kategorin hästar som lärt sig att är man bunden så kommer man ingen vart!
Det finns hel bom att köpa till mitt släp, men varför ska jag köpa det när hon inte försöker gå ut?
Skulle aldrig falla mig in att vara bakom luckan efter att jag lossat låsen! Man står väl alltid vid sidan om när man fäller ner, eller??
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Jag har en häst som har mer bråttom ut när hon står smalt, men när hon står utan vägg så stannar hon snällt kvar därinne lite längre.

Oavsett om man har bom bak eller inte tycker jag det är fullkomligt livsfarligt att stå bakom lämmen :eek:

Mina unghästar åker helst bak och fram, de brukar få göra det eftersom vårt släp är stort och vi kan låta dem åka så.
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

jag kör också utan mellanvägg, men på mitt släp var den hellånga bommen lite krånglig så det blev att göra egen "bom". Har en riktig fram och bak köpte jag en rundsling som jag sydde på krokar på, funkar kanon:)


Vad är en rundsling? Det jag tänker på är kedja med gummiöverdrag, stämmer det?

Nyfiken på hur du gjorde när du sydde på krokar? Blev det hållbart?

Norrland
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

KL

Tack för alla svar.

Lång bom måste vara det allra bästa, självklart. Något som stoppar. För utan så måste det vara livsfarligt som någon skrev. Även om hästen är lugn och snäll, slänger den så håller man inte emot 600 kg häst.

Bakom lämmen står man ju naturligtvis inte. Men det kan ju bli farligt att stå vid sidan om också.

Norrland
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Vi kör utan mellanvägg och bakbom.
Hästarna väntar tills vi ber dom backa ut.

LIA
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

en sån här
ImageVaultHandler.aspx

den ska hålla för två ton den jag har, fast jag har ju klippt isär den så hållbarheten måste ju sjunkit.
köpte ett spännband varifrån jag klippte loss krokarna och sydde på dem i ändarna på rundslingen, blev kanon, fast då har jag en häst som inte kastar sig våldsamt, kan hända att han provar att backa men slutar så fort han känner minsta tryck bakom rumpan.
Har ett Henrasläp och den långa bommen som finns att köpa måste man i princip lyfta bort helt vid på-/avlastning, dessutom kostar den runt tusenlappen, så det fick bli ett hemmabygge. Kostade mig totalt 100 kr:)
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

vart köpte du dessa? vad smart! Fast att sy på krokarna - det kan väl inte hålla för någon vikt alls om hästen trycker på? går det att trä ngt igenom istället, som krokarna kan fästas i?
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Jag har ett sto som åkt utan mellanvägg och bom bak de senaste tio åren jag haft henne. Hon är fullkommligt lugn när man öppnar baklämmen och skulle aldrig få för sig att gå ut, så länge hon står bunden, om hon däremot är lös, då vänder hon sig om och vill gå ut! Hon tillhör den kategorin hästar som lärt sig att är man bunden så kommer man ingen vart!
Det finns hel bom att köpa till mitt släp, men varför ska jag köpa det när hon inte försöker gå ut?
Skulle aldrig falla mig in att vara bakom luckan efter att jag lossat låsen! Man står väl alltid vid sidan om när man fäller ner, eller??

Menar du att du fäller ner lämmen fastän hästen står fastbunden fortfarande?
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Jo det gör jag, hon är helt trygg med det. Bla när vi är på tävling och jag gör iordning henne i transporten med luckan nere. Men jag är medveten om att andra tycker det är olämpligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Transportera utan mellanvägg

Min gubbe (kbltravare) åker brett. Antingen med mellanväggen åt sidan eller utan. Har ej bom. Om han åker smalt, får han panik.:(
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

ehmmm visst är jag duktig på att rita i paint:rofl:
untitled.jpg

Köpte delarna på Cl**s Oh**on, men det finns liknande att köpa lite varstans.
Klippte av den mitt i, klippte "fyllningen" något kortare och tejpade ändarna med silvertejp för att kunna sy fast det i yttermaterialet.
Vek igenom ändarna genom ringen på kroken, sen sydde jag fast den extra biten för att få lite mer hållbarhet.
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Jag kör med sned mellanvägg för min häst får panik av att stå för smalt, då hon inte kan hålla balansen bra. Vi har ett rep bak, men det har funkat bra hittills eftersom hon är väldigt lugn och backar inte utan man har bett henne, fast självklart är en bom säkrare!:p
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Vi gör likadant och har inte ens reflekterat över att det skulle ses som olämpligt. För oss är det självklart att hästar ska stå lugnt och "uppfostrat" både i och utanför transporten.

LIA
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 467
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 921
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp