Transportera utan mellanvägg

Sv: Transportera utan mellanvägg

Vi gör likadant och har inte ens reflekterat över att det skulle ses som olämpligt. För oss är det självklart att hästar ska stå lugnt och "uppfostrat" både i och utanför transporten.

LIA

lugnt och uppfostrat är väl inte riktigt saken som jag ser det utan det är en säkerhetsfråga som i vilken annan situation som helst. en väluppfostrad häst kan halka eller blir rädd även utanför en trailer och skada nackkotorna vid uppbindning, varför man tex ofta som du vet använder säkerhetsutlösning som tex balsnören eller dylikt.
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Men hallå här!! Är det ingen som tänker på vad som händer om man skulle råka ut för en olycka och transporten välter?? Om man då inte har någon bakbom alls, så finns det inget som stöttar upp transportens väggar utan den faller ihop som ett korthus. Bommarna inuti transporten är OCKSÅ till för att hålla konstruktionen på plats om släpet skulle välta. Efter en grundlig genomgång kring detta av säljaren när vi köpte vårt släp så kommer jag aldrig att köra en häst utan bakbom. (gjorde det förut med dåvarande hästen)
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Men hallå här!! Är det ingen som tänker på vad som händer om man skulle råka ut för en olycka och transporten välter?? Om man då inte har någon bakbom alls, så finns det inget som stöttar upp transportens väggar utan den faller ihop som ett korthus. Bommarna inuti transporten är OCKSÅ till för att hålla konstruktionen på plats om släpet skulle välta. Efter en grundlig genomgång kring detta av säljaren när vi köpte vårt släp så kommer jag aldrig att köra en häst utan bakbom. (gjorde det förut med dåvarande hästen)


Det har jag inte tänkt på, förstås.

Men jag undrar om konstruktionen är så stark i och med att mellanväggen fäster två bommar. Måste ju bli instabilt? Jag menar, starkare med en rak bom över hela. Hur är det med transporter som har dörrar eller kätting?

Norrland
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Det har jag inte tänkt på, förstås.

Men jag undrar om konstruktionen är så stark i och med att mellanväggen fäster två bommar. Måste ju bli instabilt? Jag menar, starkare med en rak bom över hela. Hur är det med transporter som har dörrar eller kätting?

Norrland

Ja jag håller med, den lilla yta som bakbommarna är fästa på (i allafall i mitt släp) kan knappast vara till för att stötta upp vid ev olycka! och som sagt hur är det med transporter med dörrar eller kedjor?
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Jag kör utan mellanvägg, den står och dammar i stallet. Har hellång bakbom, samma sak i förra transporten.

Skulle ALDRIG köra utan bom eller med bara rep/kedja bak. Mina är snälla att lasta ur, men men man vet aldrig vad som kan hända och vilka krissituationer man kan hamna i. Så jag vill ha den som extra trygghet helt enkelt.
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Jag har ett sto som åkt utan mellanvägg och bom bak de senaste tio åren jag haft henne. Hon är fullkommligt lugn när man öppnar baklämmen och skulle aldrig få för sig att gå ut, så länge hon står bunden, om hon däremot är lös, då vänder hon sig om och vill gå ut! Hon tillhör den kategorin hästar som lärt sig att är man bunden så kommer man ingen vart!
Det finns hel bom att köpa till mitt släp, men varför ska jag köpa det när hon inte försöker gå ut?

För att du kan hamna i en oväntad, oplanerad krissituation där hästen är allt annat än lugn inne i släpet, och då vill du nog ha den där bommen där.

Så resonerar iaf jag. Den dag något skiter sig på riktigt och jag av någon anledning har en panikslagen häst i ett släp på trekvart och måste lasta ur, då vill jag ha en bom mellan hästen och luckan så jag kan öppna luckan utan att hästen kan vräka sig på den och trycka ner den (och antagligen bli ännu mer skrämd än den var innan när rampen brakar i backen). Dvs jag vill ha bommen där den dag då jag annars skulle sakna den.

Sen, man vet aldrig vad man köper på sig för hästar, så alltid 'bra att ha'. Av samma anledning har jag inte 'byggt något roligt' av mellanväggen utan den står och dammar i stallet år ut och år in. För vem vet när jag kan tänkas behöva den?
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

lugnt och uppfostrat är väl inte riktigt saken som jag ser det utan det är en säkerhetsfråga som i vilken annan situation som helst. en väluppfostrad häst kan halka eller blir rädd även utanför en trailer och skada nackkotorna vid uppbindning, varför man tex ofta som du vet använder säkerhetsutlösning som tex balsnören eller dylikt
Förstår inte. Vad gör bommen för nytta om hästen "halkar eller blir rädd utanför trailern"?

F ö borde väl hästens mentala egenskaper och "träning" vara den viktigaste säkerhetsfaktorn av alla?

LIA
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

hur andra transporter fungerar vet jag inte. I vår så förbinder bakbommarna med konstruktionen i sidoväggarna och i taket. Mellanväggen går ju ner i golvet så den stagar ju upp det hela när bommarna är fästa i den.
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

Förstår inte. Vad gör bommen för nytta om hästen "halkar eller blir rädd utanför trailern"?

F ö borde väl hästens mentala egenskaper och "träning" vara den viktigaste säkerhetsfaktorn av alla?

LIA

jag menar att bommen säkrar att du har en häst som hänger sig i grimman inne i transporten om den blir rädd och halkar eller kastar sig bakåt, och skadar sig i nackkotor eller annat.

drog en parallell med vanligt säkerhets tänk i fråga om ordinär uppbindning utanför transport på häst - du sätter inte fast en häst utanför heller eller i en stallgång utan säkerhetsåtgärder om du tänker säkerhet.

jag blir förvånad att du som skriver så mycket om hästvett och hästhantering så blint litar på ditt djurs "uppfostran" och hävdar att är den bara uppfostrad så händer inget. Uppfostran säkrar aldrig fullständingt en olycksreaktion anser jag. När du skriver att du binder upp hästen i trailern utan bakbom med lämmen nere för att "den är uppfostrad", låter det väldigt nedlåtande som om andra inte har uppfostrade hästar eller vet hur de ska hantera dem? jag hävdar återigen att uppfostran inte till 100% motverkar en olycksreaktion, och att sättet därför inte är särskilt säkerhetsmedvetet.
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

om man har eller vill skaffa finns det transporter med dörrar bak och lågt insteg. Men det är ju ingen lösning på ett problem med en häst som vill kasta sig ut. Enda skillnaden då är väl att man slipper få rampen över sig (om man nu står bakom rampen efter man lossat låsen) och istället "bara" hästen :rofl: ;)

Nej, jag hade nog tränat hästen eller om man inte har kunskap lämnat iväg den till nån som kan. Min kompis hade en bredåkare, han åkte brett utan bom, men han hade också fått lära sig att bara backa ut på given signal (när hon drog i hans svans). Mina hästar är inga bredåkare men de har också fått lära sig att de inte får backa ut innan signal ges. De kan stå där inne ett bra tag, ibland krävs ju det.

Så vältränade/uppfostrade hästar är i detta fall en extra säkerhet som heter duga, sen är det ju djur och man kan aldrig vara 100% säker men kanske 99???
Om de flesta lärt sig detta hade kanske olyckorna minskat.
Instämmer med LIA!

men OM det finns att skaffa en hel bom är det ingen dum investering, det kan ju som alexandra_W säger inträffa en krissituation då hästen kopplar bort de där 99% intränade säkerhet man jobbat på, då är det ju inte så kul att jobba med resterande 1% som kanske då är flyktbeteendet :eek:

OM man inte har en polishäst :D dom klarar ju allt och lite till, skottlossning osv haha ;) kanske skulle lämna hästen på träning där ;) Nä skämt åsido ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Transportera utan mellanvägg

Vi tänker olika. Gör jag fast en häst så är det för att den ska stå kvar där. Finns det risk för att något i miljön skulle skrämma den, så som du är inne på, så binder jag den inte där.

jag blir förvånad att du som skriver så mycket om hästvett och hästhantering så blint litar på ditt djurs "uppfostran" och hävdar att är den bara uppfostrad så händer inget.
Det är ju just det. Ja, jag litar, om än inte blint, på mina djur. Dels blir dom "uppfostrade" (tycker inte om ordet här, eftersom det inte alls täcker det jag menar) så att skrämseltröskeln är så hög som möjligt, dels vet jag var jag har dom i olika situationer. Antar att detta ingår i "hästvett och hästhantering"?

Jag skrev hur vi gör och varför vi kan göra det, som svar på TS frågor. Inte för att "vara nedlåtande". Att hästen står kvar utan bom eller annat bakom rumpan, är inte det den största säkerheten? Vi föredrar den lösningen i st f bommar och andra säkerhetsgrejer. Jag skrev f ö inte att jag binder upp hästen i trailern.

LIA
 
Sv: Transportera utan mellanvägg

OK då förstår jag dig mycket bättre och jag kan dessutom köpa och hålla med om det resonemanget till stor del.

tack för den utvidgade förklaringen! :bow:
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 467
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 921
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp