Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi gör likadant och har inte ens reflekterat över att det skulle ses som olämpligt. För oss är det självklart att hästar ska stå lugnt och "uppfostrat" både i och utanför transporten.
LIA
Men hallå här!! Är det ingen som tänker på vad som händer om man skulle råka ut för en olycka och transporten välter?? Om man då inte har någon bakbom alls, så finns det inget som stöttar upp transportens väggar utan den faller ihop som ett korthus. Bommarna inuti transporten är OCKSÅ till för att hålla konstruktionen på plats om släpet skulle välta. Efter en grundlig genomgång kring detta av säljaren när vi köpte vårt släp så kommer jag aldrig att köra en häst utan bakbom. (gjorde det förut med dåvarande hästen)
Det har jag inte tänkt på, förstås.
Men jag undrar om konstruktionen är så stark i och med att mellanväggen fäster två bommar. Måste ju bli instabilt? Jag menar, starkare med en rak bom över hela. Hur är det med transporter som har dörrar eller kätting?
Norrland
Jag har ett sto som åkt utan mellanvägg och bom bak de senaste tio åren jag haft henne. Hon är fullkommligt lugn när man öppnar baklämmen och skulle aldrig få för sig att gå ut, så länge hon står bunden, om hon däremot är lös, då vänder hon sig om och vill gå ut! Hon tillhör den kategorin hästar som lärt sig att är man bunden så kommer man ingen vart!
Det finns hel bom att köpa till mitt släp, men varför ska jag köpa det när hon inte försöker gå ut?
Förstår inte. Vad gör bommen för nytta om hästen "halkar eller blir rädd utanför trailern"?lugnt och uppfostrat är väl inte riktigt saken som jag ser det utan det är en säkerhetsfråga som i vilken annan situation som helst. en väluppfostrad häst kan halka eller blir rädd även utanför en trailer och skada nackkotorna vid uppbindning, varför man tex ofta som du vet använder säkerhetsutlösning som tex balsnören eller dylikt
Förstår inte. Vad gör bommen för nytta om hästen "halkar eller blir rädd utanför trailern"?
F ö borde väl hästens mentala egenskaper och "träning" vara den viktigaste säkerhetsfaktorn av alla?
LIA
Det är ju just det. Ja, jag litar, om än inte blint, på mina djur. Dels blir dom "uppfostrade" (tycker inte om ordet här, eftersom det inte alls täcker det jag menar) så att skrämseltröskeln är så hög som möjligt, dels vet jag var jag har dom i olika situationer. Antar att detta ingår i "hästvett och hästhantering"?jag blir förvånad att du som skriver så mycket om hästvett och hästhantering så blint litar på ditt djurs "uppfostran" och hävdar att är den bara uppfostrad så händer inget.