Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, män tar sig in på damernas, utan att utge sig för att vara trans. Transkvinnor har inte skuld i frågan och den absolut bästa lösningen måste vara den som inte innefattar diskriminering (det vill säga låsbara bås etc). Varför vill du hellre porta en oskyldig grupp kvinnor än lägga skulden där den hör hemma; hos männen?

"Penisar" är inte välkomna; transkvinnor, varav vissa har penis, är välkomna. Det byter om transkvinnor på damernas hela tiden utan att det blir någon kalabalik.

Nej, jag förminskar inte problemet med män som tar sig in på damernas. Men på vilket sätt löser du problemet med att porta en grupp kvinnor? Männen skiter ju i vilket och går in ändå. Oavsett om transkvinnor är tillåtna att byta om där eller inte.

Återigen: varför är det viktigare för dig att porta en grupp kvinnor än att alla ska få byta om i säkerhet? Kan du inte snälla svara på den frågan nu?
Nej de gör de inte, de flesta jag känner till undviker damernas just för att de inte känner sig välkomna. Frågan är väl mest vilken grupp som blir utesluten med tanke på att viss grupper inte riktigt går ihop.

Den bästa lösningen är omklädningsrum utan könsettikett. De verkar bli vanligare. På större anläggningar, i synnerhet nyare finns det utrymme för det.
 
Nej de gör de inte, de flesta jag känner till undviker damernas just för att de inte känner sig välkomna. Frågan är väl mest vilken grupp som blir utesluten med tanke på att viss grupper inte riktigt går ihop.

Den bästa lösningen är omklädningsrum utan könsettikett. De verkar bli vanligare. På större anläggningar, i synnerhet nyare finns det utrymme för det.
Att inte känna sig bekväm och att bli aktivt förbjuden (=diskriminerad mot) är inte samma sak. Såklart är det inte bra att inte känna sig bekväm heller, men det måste, och kan, vi jobba med utan att diskriminera någon grupp.
 
Minns tydligt hur killarna i mellan- och högstadiet hittade på alla möjliga kreativa sätt att spionera på oss tjejer i duschen efter idrotten och hur obehagligt detta var. Vad händer när hela klassens killar bestämmer sig för att de identifierar sig som tjejer just den dagen? Var ska gränsen dras?
Jag kommer att tänka på en gammal dikt:

Bänken av Lars Andersson

På den
åtta meter långa
träbänken
var det förbjudet
att sitta

För hur
skulle det gå
om alla
elever
skulle sätta sig där
samtidigt

Att transkvinnor inte tilläts på tjejernas omklädningsrum hindrade inte killarna från att störa er.

Att klassens alla killas säger sig vara trans en dag med idrott kan säkert hända. De flesta lärare har nog varit med om märkligare sätt att testa gränser. Vad du än gör en regel mot kommer den utforskas av vissa av ungdomarna. Visst blir det väldigt fel ibland men då beror det nog mer på skolans och lärarnas oförmåga att uppfostra eleverna. Stöttar man inte ungdomarna blir det lätt otrevligt, och man kan inte skylla det på enskilda regler utan det är en allmän skolmiljöfråga.
Just fallet alla killar säger att de är trans är nog inte ens bland de svåraste en lärare kan behöva hantera i omklädningsrummen.
 
Jag utesluter inte att så är fallet men jag hade gärna sett stöd för att det skulle bedömas som diskriminering att en transkvinna med penis inte fick byta om på ”damernas” i t.ex. ett gym. Det är en annan sak att man vill att det ska utgöra diskriminering.

Det enda jag hittade (vid en halvhjärtad googling) var nedanstående men där tyckts utfallet vara det motsatta (men enbart tingsrätt och rörde därtill en skola).
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/s...des-byta-om-bland-tjejerna-i-dag-kommer-domen
 
Jag utesluter inte att så är fallet men jag hade gärna sett stöd för att det skulle bedömas som diskriminering att en transkvinna med penis inte fick byta om på ”damernas” i t.ex. ett gym. Det är en annan sak att man vill att det ska utgöra diskriminering.

Det enda jag hittade (vid en halvhjärtad googling) var nedanstående men där tyckts utfallet vara det motsatta (men enbart tingsrätt och rörde därtill en skola).
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/s...des-byta-om-bland-tjejerna-i-dag-kommer-domen
Att det skulle bedömas som diskriminering och att det är diskriminering är inte samma sak. Jag (och många med mig) menar att den domen är felaktig eftersom flickan utsätts för negativ särbehandling, som handlar om mer än faktiska möjligheter att byta om. Separata omklädningsrum för svarta och vita är inte okej, därmed inte heller separata för trans- och ciskvinnor, imo.
 

Jag kan omformulera mig.

Jag utesluter inte att så är fallet men jag är nyfiken på om det finns stöd, i rättskällorna, för att det utgör diskriminering att en transkvinna med penis och manligt personnummer inte får byta om på ”damernas” i t.ex. ett gym.

Vad är dina och (de andras som kritiserar domen), rättsliga stöd för att bedömningen var felaktig?
 
För att undvika alla missförstånd. Jag vill veta hur gällande rätt verkligen ser ut. Jag säger inget om hur jag tycker att gällande rätt ska se ut.
 
Jag kan omformulera mig.

Jag utesluter inte att så är fallet men jag är nyfiken på om det finns stöd, i rättskällorna, för att det utgör diskriminering att en transkvinna med penis och manligt personnummer inte får byta om på ”damernas” i t.ex. ett gym.

Vad är dina och (de andras som kritiserar domen), rättsliga stöd för att bedömningen var felaktig?

För att undvika alla missförstånd. Jag vill veta hur gällande rätt verkligen ser ut. Jag säger inget om hur jag tycker att gällande rätt ska se ut.
Jag är inte jurist, så jag kritiserar inte med något rättsligt stöd, utan med moraliskt/filosofiskt. Rekommenderar att du kontaktar Folkets Juristbyrå, Transammans, och/eller RFSL till att börja med, då de är eller har jurister som är experter på ämnet.
 
Jag kan omformulera mig.

Jag utesluter inte att så är fallet men jag är nyfiken på om det finns stöd, i rättskällorna, för att det utgör diskriminering att en transkvinna med penis och manligt personnummer inte får byta om på ”damernas” i t.ex. ett gym.

Vad är dina och (de andras som kritiserar domen), rättsliga stöd för att bedömningen var felaktig?
En detalj att ha med sig om personnumret är att tjejen var 11 år vid tidpunkten, det hade inte varit möjligt att ändra juridiskt kön då.
 
Jag är inte jurist, så jag kritiserar inte med något rättsligt stöd, utan med moraliskt/filosofiskt. Rekommenderar att du kontaktar Folkets Juristbyrå, Transammans, och/eller RFSL till att börja med, då de är eller har jurister som är experter på ämnet.
M h till att diskriminering är ett juridiskt begrepp som ska definieras utifrån gällande rätt behövs rättsligt stöd för att säga att domstolen dömt fel. Annat är att säga att man tycker att den givna situationen borde utgöra diskriminering. Alltså att gällande rätt bör ändras.
 
. Jag (och många med mig) menar att den domen är felaktig eftersom flickan utsätts för negativ särbehandling, som handlar om mer än faktiska möjligheter att byta om. Separata omklädningsrum för svarta och vita är inte okej, därmed inte heller separata för trans- och ciskvinnor, imo.
Fanns ett könsneutralt omklädningsrum utöver tjejernas/killarnas vad jag förstod av artikeln, så ingen särbehandling av någon alls egentligen.
Men jag förstår att du tycker det.
 
M h till att diskriminering är ett juridiskt begrepp som ska definieras utifrån gällande rätt behövs rättsligt stöd för att säga att domstolen dömt fel. Annat är att säga att man tycker att den givna situationen borde utgöra diskriminering. Alltså att gällande rätt bör ändras.
DO har kön och könsöverskridande som diskrimineringsgrund. En dom finns. Nej, jag tycker inte den är korrekt utifrån DO:s egna kriterier och vad vi vet vetenskapligt om trans. Det gör inte ovan citerade organisationer heller. Och som DO också skriver, så används diskriminering i vardagligt tal på ett annat sätt än i rättssalen. Om du vill argumentera för något i tråden så är det bra att ta hänsyn till att tråden inte är just en rättssal.
Fanns ett könsneutralt omklädningsrum utöver tjejernas/killarnas vad jag förstod av artikeln, så ingen särbehandling av någon alls egentligen.
Men jag förstår att du tycker det.
Så du tycker att det är okej om vi delar upp omklädningsrum i svarta och vita, bara alla får byta om nånstans?
 
Att det skulle bedömas som diskriminering och att det är diskriminering är inte samma sak. Jag (och många med mig) menar att den domen är felaktig eftersom flickan utsätts för negativ särbehandling, som handlar om mer än faktiska möjligheter att byta om. Separata omklädningsrum för svarta och vita är inte okej, därmed inte heller separata för trans- och ciskvinnor, imo.
Är det fel att dra gränsen vid det juridiska könet?
 
Är det fel att dra gränsen vid det juridiska könet?
Ja och nej. Så länge transpersoner inte kan byta juridiskt kön inom rimlig tid och vid rimlig ålder så är det fel att dra gränsen där. Även små barn måste skyddas i t.ex. skolmiljö och där ser jag att det blir svårt att byta juridiskt kön för att göra det, men det kan ju vara olika lösningar beroende på ålder.
Då är vi här igen. Att man klumpar ihop att tycker du x tycker du y.
Nej, jag har ställt en fråga, inte sagt vad @Gnist tycker. Det får Gnist själv svara med.
 
Gnist har inga som helst planer på att kliva ner i den sandlåda där du sitter och likställer apartheid med könsdelade och blandkönade omklädningsrum.

Att likställa dem som du gör, säger dock en hel del om dig.
Ingen sandlåda i sikte. Vi delar inte upp kvinnor efter utseende, eller hur? Det är diskriminering, eller hur? Ergo; alla kvinnor ska vara välkomna i damernas omklädningsrum.
 
Jag ska inte diskutera mer i tråden, eller överhuvudtaget då jag känner att argument och tankar bemöts med en typ av härskarteknik (inte från alla som inte håller med mig, obs!❣️) men: Jag ser ändå att där egentligen finns en fråga som avgör alla de andra; kan en MAN bli en KVINNA? (Eller vice versa) För mig personligen är svaret nej. Det räcker inte med HRT eller inre övertygelse eller känsla. Allt och alla är vi binära, ner till cellnivå. Oavsett hur vi känner eller tycker eller innerligt önskar. Och där finns de flesta svaren på frågorna i tråden.

Igen, trots mothugg i mina tidigare inlägg, har jag vänner som är trans. Både transmän och transkvinnor. Och jag har tagit del av deras gripande berättelser och jag respekterar dem totalt och utan ifrågasättande - fastän jag kan se att deras livsberättelser är det dom format deras beslut och känslor. Och jag skulle aldrig argumentera med dem, det hade varit fruktansvärt respektlöst.

Men - de är transkvinnor resp transmän. Med allt vad det innebär. De blir aldrig kvinnor resp män.

Där finns svaret (tror jag) på frågorna i tråden.
 
Jag ska inte diskutera mer i tråden, eller överhuvudtaget då jag känner att argument och tankar bemöts med en typ av härskarteknik (inte från alla som inte håller med mig, obs!❣️) men: Jag ser ändå att där egentligen finns en fråga som avgör alla de andra; kan en MAN bli en KVINNA? (Eller vice versa) För mig personligen är svaret nej. Det räcker inte med HRT eller inre övertygelse eller känsla. Allt och alla är vi binära, ner till cellnivå. Oavsett hur vi känner eller tycker eller innerligt önskar. Och där finns de flesta svaren på frågorna i tråden.

Igen, trots mothugg i mina tidigare inlägg, har jag vänner som är trans. Både transmän och transkvinnor. Och jag har tagit del av deras gripande berättelser och jag respekterar dem totalt och utan ifrågasättande - fastän jag kan se att deras livsberättelser är det dom format deras beslut och känslor. Och jag skulle aldrig argumentera med dem, det hade varit fruktansvärt respektlöst.

Men - de är transkvinnor resp transmän. Med allt vad det innebär. De blir aldrig kvinnor resp män.

Där finns svaret (tror jag) på frågorna i tråden.
Men du har ju fått tydligt bevisat för dig, med vetenskap, att kön INTE är binärt. Du kan blunda för det hur mycket du vill, men det förändrar inte den biologiska vetenskapen. En vetenskap som för övrigt inte ser något samband mellan livserfarenheter och transidentitet, utan snarare ser tecken på att det är en följd av hormonella faktorer i fosterstadiet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp