Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ursäkta felskrivningen -var det inte uppenbart att jag egentligen menade transtjej? Och hur vet du att hen inte gör sitt bästa för att uppföra sig? Hur vet du att tjejerna som inte vill ha snopp i omklädningsrummet bara påstår att hen tafsar för att slippa snopp? Just att inte blanda snoppbärare med de som inte har snopp är för mig en lösning för att undvika den här typen av situationer.

Jag ignorerar inte det du skriver men du skriver så mycket som inte går ihop, att det förutom är ologiskt så är det inkonsekvent. Du verkar vilja kunna välja och vraka mellan det du skriver och inte kännas vid det som inte passar för tillfället.
Och jag tycker att det är du som är ologisk och inkonsekvent när du inte vill skydda alla kvinnor, utan bara en del. När du väljer specifika delar av min argumentation och ignorerar resten, för att dina argument då faller.

Som jag skrivit vill jag inte uttrycka mig kategoriskt om hur just denna situationen ska lösas eftersom jag inte vet alla detaljer. Inte du heller, så vi kan ju vända på det hit och dit men det leder ingenstans. Jag har föreslagit lösningar som just innebär att ingen behöver byta om/duscha tillsammans som är obekväm, utan att för den delen bli portad från omklädningsrummet, eller att personen blir portad om den nu inte är trans.

Men (och jag tänker även på ditt svar på mitt inlägg 726 där du menar att min vän S som genomgår T och gjort top surgery etc …. inte är trans. Vad är hen då? Jag tror S skulle bli rätt upprörd över den diskvalificeringen. Och vad hände med sk självidentifiering, som till och med ska räcka för att själv välja juridiskt kön, med allt vad det innebär? Jag håller iofs med dig i sak men tänker att det är lite kontroversiellt i transrörelsen där människor själva ska få avgöra vilket kön de är, helt utan ifrågasättande och verklig grund annat än den inre känslan. En livsfarlig grund anser jag, ffa när det gäller unga människor som genomgår oåterkalleliga i grepp vid en ålder då de inre problemen lika gärna beror på helt andra saker än ”fel kön”. Detrans är något man läser alltmer om, skrämmande fasansfulla berättelser från unga människor som fått sina liv förstörda av en alltför lättvindig behandling som raserat hela deras tillvaro. Så, att ta det hela på större allvar är nog en bra idé.
Det här är en stor fråga. Jag har inte i allt här bestämt mig, faktiskt, kring självbestämmande och hur det ska fungera. Jag lutar åt att juridiskt kön efter 6 månaders betänketid, och behandling efter läkarbedömning såklart.

Det går ju att vara trans utan att för den delen vara transman/transkvinna. För mig är dysfori avgörande, men jag är obekväm med att diskutera om en person som inte är närvarande på det sättet. Hade gärna pratat med S om detta, om S hade velat, men S avgör inte heller hela frågan för alla transpersoner. Återigen, vi måste skilja på specifika fall och generella rättigheter.

Kanske är det för många skillnad på att uppleva dysfori och 'inre känsla' - jag har svårt att förstå varför någon skulle utsätta sig för helvetet med utredning, operationer etc. utan att uppleva dysfori, och svårt att förstå hur de då får tillgång till vården om de inte ljuger. Observera att i detta stycket talar jag generellt, inte om S.

Dysfori är just 'verklig grund'. Det är hela grunden till medicinsk behandling.

Detransitionering får mer uppmärksamhet ja, men det är en försvinnande liten del som genomgår detransition. Det gör det såklart inte lättare för dem, men fler personer är missnöjda med sin cancervård än missnöjda med sin transition - så att använda detransitionering som argument mot transvård faller ganska fort. Däremot är jag definitivt intresserad av att forska kring hur vi kan förebygga att människor felbehandlas i transvården.
3 omklädningsrum är som apartheid men inte 2 omklädningsrum med delade tider. Uppfattat.

Tycker inte en kukbärare har inte bland 11åriga fittbärare överhuvudtaget när det har med nakna kroppar att göra, helt oavsett könsidentitet och beteende.
Beroende på situation. Nu talar vi om en specifik situation som vi inte har alla detaljer om, därav uttrycker jag mig inte kategoriskt.

Du får tycka det. Jag tycker det är diskriminering, om det gäller transkvinnor.
Och hur mycket du än förklarar så håller jag inte med om att det har samma upprinnelse som förtrycket mot svarta. Förtrycket mot svarta handlade primärt om bekväm billig arbetskraft. Många kulturer har genom åren använt sig av sina motståndare som slavar (i Sverige trälar). Det har inte ett dyft med intersex eller transpersoner att göra. Inte med manligt eller kvinnligt heller. Bara för att du förklarar något så är det inte sant.

Att du sen inte vill kännas vid vad du skrivit är ditt problem, det jag pekar på är just ditt sätt att dra upp saker när det passar dig utan att egentligen tänka på konsekvenserna eller vad du skrivit tidigare.
Om du ska motsätta dig hela den etablerade historievetenskapen får du nog ha lite mer kött på benen än "jag håller inte med". Du menar alltså att rasbiologi inte existerat alls? Var menar du att tvångssteriliseringar, "omskolning" av samer, utvisande av judar, förbud mot homosexualitet, etc etc har kommit ifrån? Varför menar du att just förtrycket mot transpersoner inte är en del av detta? Var är dina historiska bevis och källor för att förkasta hela denna etablerade vetenskapliga analys?

Konsekvenserna verkar endast vara att du inte tar in sambanden mellan vad jag skriver, och plockar friskt i mina inlägg efter vad som passar just din argumentation mot mig, inte vad jag faktiskt skriver. Kasta sten i glashus, och så vidare.
 
Vem här värnar inte om alla människors rättigheter och trygghet, och hur?
Du bland annat. Du har upprepade gånger pekat på att de problem jag påpekar är negligerbara, påhitade mm.

På vilket sätt negligeras kvinnor som inte vill se penisar? Varför är inte någon lösning förutom separata omklädningsrum okej för dig?
Ska man inte duscha eller klä av sig näck så finns ingen anledning till separata omklädningsrum. Men förväntas man klä av sig och duscha så är det orimligt att inte visa snoppen en eller annan gång, och det finns folk som vill slippa. Men ja om man inför ett krav på juridiskt kön är det också okej, de snoppbärare som faktiskt gått så långt har verkligen visat att de menar allvar. Det går ju heller inte ändra beroende på hur man känner sig just idag.

Genom krav på att man officiellt bytt kön så försvinner ju problemet med folk som kommer in för att bara spana (eller blir inte större än vad det är idag).


Och ja, transpersoner är offer för våld, diskriminering, fördomar, och mycket annan skit. Det betyder inte att offer är det enda de är, men de är extra utsatta.
Och här kommer offerrollen, buhh vad synd det är om transpersoner...

Det finns många som är extra utsatta, varför envisas du med att det är mest synd om transpersoner att de är extra utsatta? Det finns många som är extremt utsatta varför "tävla" i det? Våldtagna kvinnor/tjejer, folk med avvikande utseende, överviktiga, anorektiker, folk som varit utsatta för människohandel, invandrare är också extra utsatta. Varför inte bara konstatera att många behöver lite extra hänsyn och att allt inte är kompatibelt.
 
Och här kommer offerrollen, buhh vad synd det är om transpersoner...

Men alltså, det här inlägget är ju bara sjukt. Bara natten till idag skedde ett våldsdåd i Oslo riktat mot LHBTQ-personer med hittills två döda och 21 skadade.

Ditt inlägg är helt vidrigt. Att du sen sitter och jämför olika grupper, varav vissa inte ens är i närheten så förtryckta och förföljda som just transpersoner, visar ju bara på en form av föraktfull okunskap som du inte räds att visa helt öppet.
 
Jag blir så otroligt förbannad och frustrerad på flera av de senaste inläggen i tråden. Det är rundgång på rundgång där samma saker får upprepas i oändlighet trots att man flera gånger tidigare i tråden visat ett antal länkar, fakta etc som styrker det som både @Nahar och @EmmaBovary bemöter och påstår. Ändå så förbises detta och man väljer istället att bara upprepa sig som en trasig skiva och ifrågasätta transpersoners utsatthet och trovärdighet, eller komma med "exempel" som överhuvudtaget inte ens har med trans att göra. Jag kan inte tolka det som annat än dold transfobi när man gör sig så omottaglig att ta till sig av det som skrivs eftersom det uppenbarligen är ett aktivt val man gör - att helt enkelt skita i det.

Att dessutom göra det så nedsättande, trots medvetandet om att vi har flertalet transpersoner på forumet, får mig att bli helt illamående. Usch för människor, alltså.
 
Du bland annat. Du har upprepade gånger pekat på att de problem jag påpekar är negligerbara, påhitade mm.


Ska man inte duscha eller klä av sig näck så finns ingen anledning till separata omklädningsrum. Men förväntas man klä av sig och duscha så är det orimligt att inte visa snoppen en eller annan gång, och det finns folk som vill slippa. Men ja om man inför ett krav på juridiskt kön är det också okej, de snoppbärare som faktiskt gått så långt har verkligen visat att de menar allvar. Det går ju heller inte ändra beroende på hur man känner sig just idag.

Genom krav på att man officiellt bytt kön så försvinner ju problemet med folk som kommer in för att bara spana (eller blir inte större än vad det är idag).



Och här kommer offerrollen, buhh vad synd det är om transpersoner...

Det finns många som är extra utsatta, varför envisas du med att det är mest synd om transpersoner att de är extra utsatta? Det finns många som är extremt utsatta varför "tävla" i det? Våldtagna kvinnor/tjejer, folk med avvikande utseende, överviktiga, anorektiker, folk som varit utsatta för människohandel, invandrare är också extra utsatta. Varför inte bara konstatera att många behöver lite extra hänsyn och att allt inte är kompatibelt.
Kan du citera var jag skrivit att ciskvinnors obehag är påhittat eller negligerbart?

Jag har bytt om i samma omklädningsrum som en himla massa penisar utan att se dem. Men det hör inte till - som sagt är jag för lösningar som gör att ingen ska behöva se någon annans nakna kropp utan att vilja det, kan du snälla sluta ignorera det?

Inte har jag startat någon tävling i utsatthet, det drar du helt ur luften. Många behöver extra hänsyn, vissa behöver skydd från diskriminering. Och jo, som jag skrivit säkert hundra gånger nu, så går det att hitta lösningar som skyddar både transkvinnor och ciskvinnor från våld och obehag.

För övrigt håller jag med @Fruentimber angående ditt sätt att skriva här. Fruktansvärt obehagligt.

Kan du svara på mina frågor i slutet av inlägg 821? Jag är genuint intresserad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp