Och jag tycker att det är du som är ologisk och inkonsekvent när du inte vill skydda alla kvinnor, utan bara en del. När du väljer specifika delar av min argumentation och ignorerar resten, för att dina argument då faller.Ursäkta felskrivningen -var det inte uppenbart att jag egentligen menade transtjej? Och hur vet du att hen inte gör sitt bästa för att uppföra sig? Hur vet du att tjejerna som inte vill ha snopp i omklädningsrummet bara påstår att hen tafsar för att slippa snopp? Just att inte blanda snoppbärare med de som inte har snopp är för mig en lösning för att undvika den här typen av situationer.
Jag ignorerar inte det du skriver men du skriver så mycket som inte går ihop, att det förutom är ologiskt så är det inkonsekvent. Du verkar vilja kunna välja och vraka mellan det du skriver och inte kännas vid det som inte passar för tillfället.
Som jag skrivit vill jag inte uttrycka mig kategoriskt om hur just denna situationen ska lösas eftersom jag inte vet alla detaljer. Inte du heller, så vi kan ju vända på det hit och dit men det leder ingenstans. Jag har föreslagit lösningar som just innebär att ingen behöver byta om/duscha tillsammans som är obekväm, utan att för den delen bli portad från omklädningsrummet, eller att personen blir portad om den nu inte är trans.
Det här är en stor fråga. Jag har inte i allt här bestämt mig, faktiskt, kring självbestämmande och hur det ska fungera. Jag lutar åt att juridiskt kön efter 6 månaders betänketid, och behandling efter läkarbedömning såklart.Men (och jag tänker även på ditt svar på mitt inlägg 726 där du menar att min vän S som genomgår T och gjort top surgery etc …. inte är trans. Vad är hen då? Jag tror S skulle bli rätt upprörd över den diskvalificeringen. Och vad hände med sk självidentifiering, som till och med ska räcka för att själv välja juridiskt kön, med allt vad det innebär? Jag håller iofs med dig i sak men tänker att det är lite kontroversiellt i transrörelsen där människor själva ska få avgöra vilket kön de är, helt utan ifrågasättande och verklig grund annat än den inre känslan. En livsfarlig grund anser jag, ffa när det gäller unga människor som genomgår oåterkalleliga i grepp vid en ålder då de inre problemen lika gärna beror på helt andra saker än ”fel kön”. Detrans är något man läser alltmer om, skrämmande fasansfulla berättelser från unga människor som fått sina liv förstörda av en alltför lättvindig behandling som raserat hela deras tillvaro. Så, att ta det hela på större allvar är nog en bra idé.
Det går ju att vara trans utan att för den delen vara transman/transkvinna. För mig är dysfori avgörande, men jag är obekväm med att diskutera om en person som inte är närvarande på det sättet. Hade gärna pratat med S om detta, om S hade velat, men S avgör inte heller hela frågan för alla transpersoner. Återigen, vi måste skilja på specifika fall och generella rättigheter.
Kanske är det för många skillnad på att uppleva dysfori och 'inre känsla' - jag har svårt att förstå varför någon skulle utsätta sig för helvetet med utredning, operationer etc. utan att uppleva dysfori, och svårt att förstå hur de då får tillgång till vården om de inte ljuger. Observera att i detta stycket talar jag generellt, inte om S.
Dysfori är just 'verklig grund'. Det är hela grunden till medicinsk behandling.
Detransitionering får mer uppmärksamhet ja, men det är en försvinnande liten del som genomgår detransition. Det gör det såklart inte lättare för dem, men fler personer är missnöjda med sin cancervård än missnöjda med sin transition - så att använda detransitionering som argument mot transvård faller ganska fort. Däremot är jag definitivt intresserad av att forska kring hur vi kan förebygga att människor felbehandlas i transvården.
Beroende på situation. Nu talar vi om en specifik situation som vi inte har alla detaljer om, därav uttrycker jag mig inte kategoriskt.3 omklädningsrum är som apartheid men inte 2 omklädningsrum med delade tider. Uppfattat.
Tycker inte en kukbärare har inte bland 11åriga fittbärare överhuvudtaget när det har med nakna kroppar att göra, helt oavsett könsidentitet och beteende.
Du får tycka det. Jag tycker det är diskriminering, om det gäller transkvinnor.
Om du ska motsätta dig hela den etablerade historievetenskapen får du nog ha lite mer kött på benen än "jag håller inte med". Du menar alltså att rasbiologi inte existerat alls? Var menar du att tvångssteriliseringar, "omskolning" av samer, utvisande av judar, förbud mot homosexualitet, etc etc har kommit ifrån? Varför menar du att just förtrycket mot transpersoner inte är en del av detta? Var är dina historiska bevis och källor för att förkasta hela denna etablerade vetenskapliga analys?Och hur mycket du än förklarar så håller jag inte med om att det har samma upprinnelse som förtrycket mot svarta. Förtrycket mot svarta handlade primärt om bekväm billig arbetskraft. Många kulturer har genom åren använt sig av sina motståndare som slavar (i Sverige trälar). Det har inte ett dyft med intersex eller transpersoner att göra. Inte med manligt eller kvinnligt heller. Bara för att du förklarar något så är det inte sant.
Att du sen inte vill kännas vid vad du skrivit är ditt problem, det jag pekar på är just ditt sätt att dra upp saker när det passar dig utan att egentligen tänka på konsekvenserna eller vad du skrivit tidigare.
Konsekvenserna verkar endast vara att du inte tar in sambanden mellan vad jag skriver, och plockar friskt i mina inlägg efter vad som passar just din argumentation mot mig, inte vad jag faktiskt skriver. Kasta sten i glashus, och så vidare.