Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det är väl ändå väldigt naivt att tro att denna idé om att vem som helst som identifierar sig som kvinna är kvinna inte skulle utnyttjas av män/killar. Med tanke på hur oerhört gränslösa många i det manliga släktet är tvivlar jag inte en sekund på det i alla fall, vilket innebär fara och obehag för oskyldiga biologiska kvinnor/tjejer.
Det är såklart väldigt tråkigt och jobbigt för den som på allvar genuint känner att ens kropp inte stämmer överens med ens känsla och dessa personer har mitt medlidande, men jag är inte beredd att ge upp åratal av feministiska framsteg och min och mina barns trygghet och säkerhet för detta fåtal.

Minns tydligt hur killarna i mellan- och högstadiet hittade på alla möjliga kreativa sätt att spionera på oss tjejer i duschen efter idrotten och hur obehagligt detta var. Vad händer när hela klassens killar bestämmer sig för att de identifierar sig som tjejer just den dagen? Var ska gränsen dras?

Tycker också att det är direkt skrämmande att den som ens vågar andas om att man inte är bekväm med penisar (alldeles oavsett vad penisens ägare själv identifierar sig som) ett omklädningsrum avsett för kvinnor kallas transfobiker och klumpas ihop med extremhögern. Eller att det insinueras att man inte vill att transpersoner ska existera.
Ja, gränslösa män tar sig redan i kvinnors omklädningsrum. Att transkvinnor byter om hos kvinnorna gör inte det lättare, eftersom det 1, är förenat med enorm fara och stigma att vara transkvinna vilket medför att sexistiska män inte vill utge sig för att trans och 2, det är inget som sker "för en dag". Gränsen dras där, att en måste vara transkvinna och inte man som låtsas, och det är ganska lätt att klura ut vem som är vilket.

Återigen, det finns ett enda fall av en man som försökt sig på detta, och han blev snabbt åtalad. Det finns gränser, och gränsen är kvinnor på kvinnornas - inklusive transkvinnor. Säkerhet och "penisfrihet" kan garanteras ändå. Har du läst hela tråden? Denna diskussion är gjord så det kan vara bra att läsa igenom den och se om du kan komma med något nytt, så slipper vi dra hela faderullan igen:)

Det är mig veterligen ingen som kallats för transfob för att de är obekväma med penisar, åtminstone inte av mig, och ingen har heller klumpats ihop med extremhögern.

Om en inte erkänner att transkvinnor är kvinnor så erkänner en ju inte deras existens, så då måste vi anta att en inte vill att de ska existera.
 
Om en inte erkänner att transkvinnor är kvinnor så erkänner en ju inte deras existens, så då måste vi anta att en inte vill att de ska existera.
Där tänker jag att massor med människor använder ordet "kvinna" som ett enklare och mer naturligt uttryck för "person född i kvinnokropp", dvs något helt annat än transkvinna. Det behöver inte nödvändigtvis innebära något hat mot transpersoner (även om det säkert gör det i alldeles för många fall).

Jag tycker nog det är upplagd för missförstånd att använda samma ord för "person med kvinnosjäl" och "person med kvinnokropp" eftersom de båda grupperna inte nödvändigtvis behöver ha särskilt mycket gemensamt. Jag har dock inga förslag på bättre terminologi.
 
Där tänker jag att massor med människor använder ordet "kvinna" som ett enklare och mer naturligt uttryck för "person född i kvinnokropp", dvs något helt annat än transkvinna. Det behöver inte nödvändigtvis innebära något hat mot transpersoner (även om det säkert gör det i alldeles för många fall).

Jag tycker nog det är upplagd för missförstånd att använda samma ord för "person med kvinnosjäl" och "person med kvinnokropp" eftersom de båda grupperna inte nödvändigtvis behöver ha särskilt mycket gemensamt. Jag har dock inga förslag på bättre terminologi.
Behövs distinktionen har vi orden ciskvinna och transkvinna. Kvinnor är de båda.
 
Behövs distinktionen har vi orden ciskvinna och transkvinna. Kvinnor är de båda.
Och där tror jag som sagt att väldigt många som egentligen menar "ciskvinna" använder ordet "kvinna" av födsel och ohejdad vana.

Vad är definitionen av kvinna enligt dig?

(Jag tänker att vem som är kvinna kan variera beroende på om det är det fysiska könet, könsidentiteten, eller de sociala konstruktionerna som åsyftas. Alla varianterna kan existera, ingen variant är någon allenarådande sanning)
 
"Just den dagen", tror du på riktigt att det inte är en lägre process än så att komma ut som trans och börja leva därefter?
Det är en jätte lång process för transpersoner, men ett ögonblicks verk för de som fejkar att de är transpersoner. Och det verkar ens tabu att inte lita på att alla som säger de är trans verkligen är det.
 
Har du någonsin träffat en transperson`Tror du verkligen, på riktigt, att en tonårsgrabb eller en gubbsjuk förtioåring kan komma svajande till närmsta gym och tycka att "Jag är inte Karl, jag är Karolina" och därmed släppas in för att glutta på småflickor? Det är verkligen inte så det går till - de personer som diskuteras i tråden är Kvinnor som råkar vara avvikande fysiskt, inte manliga rovdjur.
Jag förstår helt och hållet att det kan finnas trauman från båda sidor, men ingenting blir bättre av att kvinnor som redan löper stor risk för våld genom att bara finnas till dessutom skulle förpassas till manliga omklädningsrum och därmed upplevas om ännu mer provokativa - mer troligt att de utsätts för våld.
Jag kan igen nästan lova att en transkvinna som råkar ha en penis inte kommer att svänga den i ansiktet på andra ombytande kvinnor. Hela resonemanget blir ju nästan larvigt.
Den dagen när enda kravet för att gå in på damernas är att säga att man är dam och man som du inte ens kan tänka sig att någon gubbsjuk eller tonåring fejkar trans så lär det bli verklighet rätt ofta. Idag går det inte folk blir utkörda direkt.
 
Om en inte erkänner att transkvinnor är kvinnor så erkänner en ju inte deras existens, så då måste vi anta att en inte vill att de ska existera.
Nja, i dina ögon är det så, men historiskt har kvinna betytt en som har kvinnokropp/kvinnliga gener. Bara för att en grupp omdefinierar ordet innebär det inte att alla anammar den ändrade betydelsen. Det blir ju inte direkt bättre om du dessutom lägger in att det skulle betyda att om man håller kvar vid den betydelse man alltid lagt i ordet oavsett anledning så skulle man på något sätt dissa att transkvinnor existerar. En del gör det säkert, andra inte.
 
Det är en jätte lång process för transpersoner, men ett ögonblicks verk för de som fejkar att de är transpersoner. Och det verkar ens tabu att inte lita på att alla som säger de är trans verkligen är det.
Med tanke på att en majoritet inte fejkar, så känns det väldigt diskriminerande att uttrycka sig så. Såklart är det helt okej inte lita på människor överlag, men att klaga över att det verkar tabu att misstänkliggöra en utsatt grupp känns... sådär?
 
Den dagen när enda kravet för att gå in på damernas är att säga att man är dam och man som du inte ens kan tänka sig att någon gubbsjuk eller tonåring fejkar trans så lär det bli verklighet rätt ofta. Idag går det inte folk blir utkörda direkt.

Jag tycker att det är rätt långsökt att tro att killar/män kommer fejka transsexualitet för att gå in på damernas. Jag tycker inte det är ett argument mot att transpersoner ska få tävla i damklassen. Och om det skulle vara så är det ju de männen vi ska jaga och inte de som verkligen är trans.

Däremot är jag emot det rent sportsligt då jag inte tror att transkvinnor och ciskvinnor konkurrerar på lika villkor i alla idrotter.
 
Jag tycker att det är rätt långsökt att tro att killar/män kommer fejka transsexualitet för att gå in på damernas. Jag tycker inte det är ett argument mot att transpersoner ska få tävla i damklassen. Och om det skulle vara så är det ju de männen vi ska jaga och inte de som verkligen är trans.

Däremot är jag emot det rent sportsligt då jag inte tror att transkvinnor och ciskvinnor konkurrerar på lika villkor i alla idrotter.
De behöver inte göra något särskilt för att fejka, det är bara att påstå det om det inte krävs något bevis. Räknas man som anti trans om man ifrågasätter om någon är trans så lär det få folk att avstå från att konfrontera folk. Det går liksom inte att påvisa att en person ljuger om de menar att de känner sig som en kvinna (även om det är för en timme/vecka eller månad).

När det gäller idrott så kan ju ingen bara påstå det så där lär det inte vara något problem. Det finns däremot en risk att en idrottskarriär påverkar folk till könsbyte (i synnerhet om det inte krävs operativ ingrepp) för att räknas som trans. Nej jag tror inte det blir vanligt men det räcker med någon enstaka, i synnerhet om det sker pga påtryckningar, det riskerar att bli personliga tragedier. Det är mycket pengar och ära i sport och det finns folk till allt.

Det stora problemet (och grunden till eventuella tvivelaktiga könsbyte) inom många sporter är som du skriver att man inte då tävlar på lika villkor.
Med tanke på att en majoritet inte fejkar, så känns det väldigt diskriminerande att uttrycka sig så. Såklart är det helt okej inte lita på människor överlag, men att klaga över att det verkar tabu att misstänkliggöra en utsatt grupp känns... sådär?
Det är ett stort problem när man inte ens får uttrycka oro för ett problem utan att bli anklagad för att diskriminera.

Ska man låtsas om att problem inte existerar för att någon känner sig anklagad/utsatta? Det gäller ju många områden. Alla invandrare begår inte brott, alla killar våldtar inte, alla tonårskillar är inte kriminella och likväl är grupperna överrepresenterade.
 
Ska man låtsas om att problem inte existerar för att någon känner sig anklagad/utsatta? Det gäller ju många områden. Alla invandrare begår inte brott, alla killar våldtar inte, alla tonårskillar är inte kriminella och likväl är grupperna överrepresenterade.
Visst, men du verkar missa att gruppen som fejkar att vara trans av de anledningarna du är orolig för INTE överrepresenterad.
 
Och där tror jag som sagt att väldigt många som egentligen menar "ciskvinna" använder ordet "kvinna" av födsel och ohejdad vana.

Vad är definitionen av kvinna enligt dig?

(Jag tänker att vem som är kvinna kan variera beroende på om det är det fysiska könet, könsidentiteten, eller de sociala konstruktionerna som åsyftas. Alla varianterna kan existera, ingen variant är någon allenarådande sanning)
Och transkvinnor är kvinnor vid födsel och ohejdad vana.

Jag tror inte att det går att definiera vad än kvinna är, och säga att den definitionen passar precis alla kvinnor - förutom just; en kvinna är den som själv vet att hon är kvinna.
Det är en jätte lång process för transpersoner, men ett ögonblicks verk för de som fejkar att de är transpersoner. Och det verkar ens tabu att inte lita på att alla som säger de är trans verkligen är det.

Den dagen när enda kravet för att gå in på damernas är att säga att man är dam och man som du inte ens kan tänka sig att någon gubbsjuk eller tonåring fejkar trans så lär det bli verklighet rätt ofta. Idag går det inte folk blir utkörda direkt.

Nja, i dina ögon är det så, men historiskt har kvinna betytt en som har kvinnokropp/kvinnliga gener. Bara för att en grupp omdefinierar ordet innebär det inte att alla anammar den ändrade betydelsen. Det blir ju inte direkt bättre om du dessutom lägger in att det skulle betyda att om man håller kvar vid den betydelse man alltid lagt i ordet oavsett anledning så skulle man på något sätt dissa att transkvinnor existerar. En del gör det säkert, andra inte.

Ja som sagt ordet kvinna betyder för väldigt många folk som är kvinna i både kropp och själ. Det går inte bara att omdefiniera ordet kvinna och tro att alla hakar på direkt.

De behöver inte göra något särskilt för att fejka, det är bara att påstå det om det inte krävs något bevis. Räknas man som anti trans om man ifrågasätter om någon är trans så lär det få folk att avstå från att konfrontera folk. Det går liksom inte att påvisa att en person ljuger om de menar att de känner sig som en kvinna (även om det är för en timme/vecka eller månad).

När det gäller idrott så kan ju ingen bara påstå det så där lär det inte vara något problem. Det finns däremot en risk att en idrottskarriär påverkar folk till könsbyte (i synnerhet om det inte krävs operativ ingrepp) för att räknas som trans. Nej jag tror inte det blir vanligt men det räcker med någon enstaka, i synnerhet om det sker pga påtryckningar, det riskerar att bli personliga tragedier. Det är mycket pengar och ära i sport och det finns folk till allt.

Det stora problemet (och grunden till eventuella tvivelaktiga könsbyte) inom många sporter är som du skriver att man inte då tävlar på lika villkor.

Det är ett stort problem när man inte ens får uttrycka oro för ett problem utan att bli anklagad för att diskriminera.

Ska man låtsas om att problem inte existerar för att någon känner sig anklagad/utsatta? Det gäller ju många områden. Alla invandrare begår inte brott, alla killar våldtar inte, alla tonårskillar är inte kriminella och likväl är grupperna överrepresenterade.
"Om du låter din rädsla för att det finns dåliga människor i världen stå i vägen för att agera som en god, hjälpsam person, så är du inte själv en god människa längre."

Ja, problemet med mäns våld mot kvinnor existerar. Vi kan inte låta det gå ut över en grupp kvinnor, en grupp som dessutom är extra utsatt för just mäns våld mot kvinnor. Som jag frågat dig femtielva gånger tidigare i tråden: varför anser du det vara viktigare att utesluta transkvinnor än att se till att alla kvinnor får byta om i säkerhet?

Oavsett om det är en ciskvinna, transkvinna, eller en man som beter sig illa i omklädningsrummet så säg till! Det kommer snabbt uppdagas om det är en man. Mig veterligen har varken jag eller någon annan i tråden sagt att en inte får säga ifrån om en känner sig hotad, bara att lösningen inte är att stänga ute kvinnor från damernas. Du pratar som om det skulle vara ett vanligt problem att män utger sig för att vara kvinnor, men nej, det är det inte, och vi kan inte slänga en grupp kvinnor under bussen för att vi är rädda för män! Ingen låtsas som att problem inte existerar; det är du som hittar på hypotetiska scenarion som inte sker, och försöker diskriminera en grupp kvinnor på grund av det, trots att det tom finns andra lösningar!

Transkvinnor är kvinnor i kropp och själ. Ingen har omdefinierat ordet kvinna. Men du menar alltså att alla som inte har kvinnliga gener inte är kvinnor? Trots att det betyder att du utesluter många ciskvinnor?

Räcker det verkligen med någon enstaka tragedi för att skapa hundratals andra tragedier? Räcker det med en man som far illa för att du ska vilja att alla transkvinnor far illa? Vad hände med att skydda kvinnor? Och även här finns det ju lösningar på att vissa kvinnor har fördelar inom vissa sporter, som du ignorerar för att då får du inte diskriminera transkvinnor längre.

Klart du får uttrycka oro, men dina "lösningar" på din oro kommer inte för det stå oemotsagda om de innebär diskriminering.
 
Visst, men du verkar missa att gruppen som fejkar att vara trans av de anledningarna du är orolig för INTE överrepresenterad.
Jo den är definitivt överrepresenterad bland de som vill kolla in tjejer :). Allt är relativt.

Du missar å andra sidan missa min poäng helt. Det att bara för att något är kontroversiellt eller riskerar att såra någon så kan man inte ignorera det och anklaga folk som tar upp det att vara emot transpersoner, låtsas att det inte är ett problem och sopa det under mattan som tendensen är i denna tråden.
 
Jo den är definitivt överrepresenterad bland de som vill kolla in tjejer :). Allt är relativt.

Du missar å andra sidan missa min poäng helt. Det att bara för att något är kontroversiellt eller riskerar att såra någon så kan man inte ignorera det och anklaga folk som tar upp det att vara emot transpersoner, låtsas att det inte är ett problem och sopa det under mattan som tendensen är i denna tråden.
Men du låtsas ju på samma vis att det är ett större problem än det faktiskt är?
 
Men du låtsas ju på samma vis att det är ett större problem än det faktiskt är?
Genom att skriva att jag tror det är litet? Konstigt sätt att låtsas att det är stort. I och för sig vet varken du eller jag hur stort det kan tänkas bli då folk som ser ut som män i dagsläget är portade mest överallt och det blir ett himla liv om de kommer in på damernas. Det blir dock polariserat av att skuldbelägga den som tar upp problemet och mena att det ens kan diskuteras.
 
Jo den är definitivt överrepresenterad bland de som vill kolla in tjejer :). Allt är relativt.

Du missar å andra sidan missa min poäng helt. Det att bara för att något är kontroversiellt eller riskerar att såra någon så kan man inte ignorera det och anklaga folk som tar upp det att vara emot transpersoner, låtsas att det inte är ett problem och sopa det under mattan som tendensen är i denna tråden.
Nej, det är fler män som går in på kvinnornas utan att utge sig för att vara trans. Vi har ett fall i hela världen. Ett. Jämfört med tusentals män som bara skiter i vilket och går in ändå.
Genom att skriva att jag tror det är litet? Konstigt sätt att låtsas att det är stort. I och för sig vet varken du eller jag hur stort det kan tänkas bli då folk som ser ut som män i dagsläget är portade mest överallt och det blir ett himla liv om de kommer in på damernas. Det blir dock polariserat av att skuldbelägga den som tar upp problemet och mena att det ens kan diskuteras.
Transkvinnor är inte portade från kvinnornas.

Ingen skuldbelägger dig för något. Vi bara undrar varför det är viktigare för dig att porta transkvinnor utifrån ett hypotetiskt scenario, än att se till att alla kvinnor kan byta om i säkerhet.
 
Nej, det är fler män som går in på kvinnornas utan att utge sig för att vara trans. Vi har ett fall i hela världen. Ett. Jämfört med tusentals män som bara skiter i vilket och går in ändå.

Transkvinnor är inte portade från kvinnornas.

Ingen skuldbelägger dig för något. Vi bara undrar varför det är viktigare för dig att porta transkvinnor utifrån ett hypotetiskt scenario, än att se till att alla kvinnor kan byta om i säkerhet.
I praktiken är flertalet med penis portade från damernas. Det blir ett himla liv om de visar sig.

Då är vi där igen, det är inte ett hypotetiskt scenario - det förekommer att män tar sig in på damernas. Du förminskar problemet och skuldbelägga mig genom att ifrågasätta min rätt att ens ta upp problemet.

Du skuldbelägga mig vidare genom att påstå att det inte är ett problem och undra varför jag vill utestänga en grupp pga ett ickeproblem. Jag tvivlar starkt på att snuskhumrar kommer att sluta försöka ta sig in på damernas om penisar är uttalat välkomna.
 
I praktiken är flertalet med penis portade från damernas. Det blir ett himla liv om de visar sig.

Då är vi där igen, det är inte ett hypotetiskt scenario - det förekommer att män tar sig in på damernas. Du förminskar problemet och skuldbelägga mig genom att ifrågasätta min rätt att ens ta upp problemet.

Du skuldbelägga mig vidare genom att påstå att det inte är ett problem och undra varför jag vill utestänga en grupp pga ett ickeproblem. Jag tvivlar starkt på att snuskhumrar kommer att sluta försöka ta sig in på damernas om penisar är uttalat välkomna.
Men det är ett hypotetiskt scenario, inte att män tar sig in i damernas omklädningsrum, men som @Nahar skriver så finns det ETT fall där det du verkar oroa dig för hänt.
 
I praktiken är flertalet med penis portade från damernas. Det blir ett himla liv om de visar sig.

Då är vi där igen, det är inte ett hypotetiskt scenario - det förekommer att män tar sig in på damernas. Du förminskar problemet och skuldbelägga mig genom att ifrågasätta min rätt att ens ta upp problemet.

Du skuldbelägga mig vidare genom att påstå att det inte är ett problem och undra varför jag vill utestänga en grupp pga ett ickeproblem. Jag tvivlar starkt på att snuskhumrar kommer att sluta försöka ta sig in på damernas om penisar är uttalat välkomna.
Ja, män tar sig in på damernas, utan att utge sig för att vara trans. Transkvinnor har inte skuld i frågan och den absolut bästa lösningen måste vara den som inte innefattar diskriminering (det vill säga låsbara bås etc). Varför vill du hellre porta en oskyldig grupp kvinnor än lägga skulden där den hör hemma; hos männen?

"Penisar" är inte välkomna; transkvinnor, varav vissa har penis, är välkomna. Det byter om transkvinnor på damernas hela tiden utan att det blir någon kalabalik.

Nej, jag förminskar inte problemet med män som tar sig in på damernas. Men på vilket sätt löser du problemet med att porta en grupp kvinnor? Männen skiter ju i vilket och går in ändå. Oavsett om transkvinnor är tillåtna att byta om där eller inte.

Återigen: varför är det viktigare för dig att porta en grupp kvinnor än att alla ska få byta om i säkerhet? Kan du inte snälla svara på den frågan nu?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp