Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Återigen så är det ju uppenbarligen männen som är problemet, inte transpersonerna.

Jag har inga egna barn, men jag har en vän som behöver vara med sin dotter på skolan varenda dag för att dottern ska gå säker från våld från pojkar/män. Skolan rycker på axlarna. Det är uppenbarligen inte tillräckligt inne att vara trans för att transpersoner ska gå säkra från våld, och det är uppenbarligen inte transpersoner som utgör något hot, så därav är det inte de som ska lida heller. Det finns andra lösningar. Vi kan ju börja med att låta män stå till svars, istället för att lägga ansvaret på en grupp extremt utsatta kvinnor/flickor.

Det är statistiskt så att vi ser en viss ökning av transmän/pojkar, men ingen ökning av transkvinnor/flickor. Så din observation stämmer inte med den nationella statistiken.
Givetvis är det inte transpersonernas fel, men samhällsklimatet och de åsikter du representerar här driver fram såna absurda situationer som att skolan står handfallen när någon säger sig vara trans och vill byta om med tjejerna för att jävlas eller för att kolla in tjejerna.

Antingen får man rykte om sig att diskriminera och kanske ett rättsfall eller så får odågan fritt fram att trakassera tjejerna. Här blir jag näst intill lynchad för att jag påtalat problemet. Och skaffar man ett separat omklädningsrum är det också fel för då diskriminerar man transpersoner.
 
Stör man sig på "mästrande" så kanske man inte ska försöka vara värre själv.

Har du själv erfarenhet av barn som är trans och vilka svårigheter de står inför? Det är förstås hemskt när barn utsätts för vad du beskriver, så det är såklart inte vad jag syftar till.
Det spelar faktiskt i det här avseendet ingen roll. Småtjejer ska skyddas från kukar vare sig det är klasskompisars eller sina lärare. Som sagt, skolan kan inte göra rätt här uppenbarligen, förutom att dra betygen av tjejerna för att de faktiskt inte vill duscha med någon som har kuk. Helt jävla förståeligt. Det är 11åringar vi pratar om. Tjejer har också rätt till stopp min kropp.
 
När kan man enligt dig dra parallellen då?
Framförallt när de är relevanta för diskussionen och man inte gör det i syfte att få den man debatterar med att framstå som en dålig person.

I denna diskussionen tycks det mest vara "paralleller" som om du tycker x tycker du säkert y (underförstått att y är förkastligt).
 
Men du har ju fått tydligt bevisat för dig, med vetenskap, att kön INTE är binärt. Du kan blunda för det hur mycket du vill, men det förändrar inte den biologiska vetenskapen. En vetenskap som för övrigt inte ser något samband mellan livserfarenheter och transidentitet, utan snarare ser tecken på att det är en följd av hormonella faktorer i fosterstadiet.
De av mina transvänner jag pratat med - och nu har de båda (2) varit transMÄN och inte kvinnor men det borde kvitta …. har berättat historier som visat annorlunda - att deras val att transistera berott på annat; på att familj och bekanta och samhälle inte accepterat deras utseende; inte accepterat att de var lesbiska, att deras utseende inte varit normativt, att de haft håriga ben och varit överviktiga och inte sett feminina ut och haft rätt slags uttryck. Inte att egentligen upplevt sig som män men inte passat in i Kvinnorollen . Mansrollen kändes friare, mer accepterande. Så de bytte ”kön” och upplevde en helt annan frihet. Mao INGET att göra med biologi. Snarare ett sätt att slippa de könsnormer de inte ville leva sina liv i. Så så tragiskt att människor ska behöva stympa sina kroppar (top surgery, hormoner etc) för att slippa undan samhällets bisarra normer.
 
Framförallt när de är relevanta för diskussionen och man inte gör det i syfte att få den man debatterar med att framstå som en dålig person.

I denna diskussionen tycks det mest vara "paralleller" som om du tycker x tycker du säkert y (underförstått att y är förkastligt).
För egen del så är aldrig min tanke att få PERSONEN man diskuterar med ska framstå som dålig, däremot är det skillnad på att peka ut åsikter.
 
Vet du vad? Jag skiter fullständigt huruvida min flicka gynnar statistiken eller inte. Och hur ska du ha det? Grisungen hävdar ju att hen är tjej? Hen kan inte vara det om hen skryter inför killkompisar eller tafsar på tjejer menar du? Oavsett blir det problem. Och sorry lilla vän. Du har inga barn. Du har med all säkerhet därmed inte läst 11-åriga flickors chattar och sådana grejer. Jag tycker du är gräslig i den här tråden. Ingen annan har rätt utan du och sedan har du inte heller erfarenhet om just de här problemen som vi föräldrar möter.
Här någonstans måste ju vuxna kliva in och bedöma situationen. Ingen ska komma undan med att bete sig som en gris mot sina klasskamrater i omklädningsrummet oavsett kön, och igen är ju det här uppenbart och tydligt en Pojke som beter sig illa, inte en transtjej.
I det rättsliga fallet som togs upp tidigare hade klasskamraterna ingenting emot att byta om tillsammans med den unga tjejen.
 
Här någonstans måste ju vuxna kliva in och bedöma situationen. Ingen ska komma undan med att bete sig som en gris mot sina klasskamrater i omklädningsrummet oavsett kön, och igen är ju det här uppenbart och tydligt en Pojke som beter sig illa, inte en transtjej.
I det rättsliga fallet som togs upp tidigare hade klasskamraterna ingenting emot att byta om tillsammans med den unga tjejen.
Nä, men det har dessa tjejer. Och ja, uppenbarligen är det biologiska könet en pojke. Den har en snopp mellan benen. Hur hen väljer att identifiera sig vet varken du eller jag. Det blir problem, och det har flera kommenterat, men det existerar ju inte hävdar flera av er. Jag - som sett det med egna ögon eftersom det handlar om dotterns klasskamrat, ser ju att det existerar. Och att det är problem. Och jag anser inte att min dotter ska bli fråntagen sina betyg för att hon inte vill byta om med någon som har kuk. Oavsett hur denna identifierar sig.
 
Här någonstans måste ju vuxna kliva in och bedöma situationen. Ingen ska komma undan med att bete sig som en gris mot sina klasskamrater i omklädningsrummet oavsett kön, och igen är ju det här uppenbart och tydligt en Pojke som beter sig illa, inte en transtjej.
I det rättsliga fallet som togs upp tidigare hade klasskamraterna ingenting emot att byta om tillsammans med den unga tjejen.
Tidigare i tråden har jag blivit grovt åthutad för att jag drar upp detta icke existerande problem. Jag antar att lärarna inte är mer än människor.

Och i det tidigare fallet så sades det att tjejerna inte hade något emot det - inte som grupp i vart fall, dock tyder det på att så inte var fallet i och med att det ordnades med separat omklädningsrum och personen anmodades att använda det.. Jag gissar att de ansvariga talade med alla tjejerna enskilt och insåg att det inte stämde för alla men att de inte ville att det skulle komma fram (och den eller de tjejerna riskera att råka illa ut) utan själva tog ansvar för beslutet.
 
Nä, men det har dessa tjejer. Och ja, uppenbarligen är det biologiska könet en pojke. Den har en snopp mellan benen. Hur hen väljer att identifiera sig vet varken du eller jag. Det blir problem, och det har flera kommenterat, men det existerar ju inte hävdar flera av er. Jag - som sett det med egna ögon eftersom det handlar om dotterns klasskamrat, ser ju att det existerar. Och att det är problem. Och jag anser inte att min dotter ska bli fråntagen sina betyg för att hon inte vill byta om med någon som har kuk. Oavsett hur denna identifierar sig.
Jag förstår verkligen inte hela betygfrågan, det är ju otroligt illa skött av skolan, men om den här individen går omkring och skryter med kamraterna om vad som setts och inte setts i omklädningsrummet är det ju inte lämpligt att låta människan byta om med någon alls. Det har ingenting med transkvinnor att göra.
 
Jag förstår verkligen inte hela betygfrågan, det är ju otroligt illa skött av skolan, men om den här individen går omkring och skryter med kamraterna om vad som setts och inte setts i omklädningsrummet är det ju inte lämpligt att låta människan byta om med någon alls. Det har ingenting med transkvinnor att göra.
Skulle inte en transperson kunna göra det menar du om det nu är så att hen verkligen identifierar sig som trans? Jag vet när jag gick i sjuan att en av tjejerna fick betalt för att rapportera från tjejernas omklädningsrum. DET har inget att göra med vilket kön man identifierar sig nej. I ungarnas skola finns inte omklädningsrum nog för att låta ungar duscha själva. Det är däremot obligatoriskt att duscha efter idrotten och något som definitivt går ut över individen om den inte gör det och det lättaste sättet att låta det gå ut över individen är att göra inverkan på betygen. Det är nog inget direkt konstigt om man inte följer de obligatoriska momenten i ett ämne.
 
  • Förvånad
Reactions: Sel
Tidigare i tråden har jag blivit grovt åthutad för att jag drar upp detta icke existerande problem. Jag antar att lärarna inte är mer än människor.

Och i det tidigare fallet så sades det att tjejerna inte hade något emot det - inte som grupp i vart fall, dock tyder det på att så inte var fallet i och med att det ordnades med separat omklädningsrum och personen anmodades att använda det.. Jag gissar att de ansvariga talade med alla tjejerna enskilt och insåg att det inte stämde för alla men att de inte ville att det skulle komma fram (och den eller de tjejerna riskera att råka illa ut) utan själva tog ansvar för beslutet.
Ja, våra tjejer vill INTE duscha med någon som har snopp, thats it. Och jag anser definitivt att det får man ta på allvar när det handlar om minderåriga tjejer. Jag tycker det är skrämmande att så många vuxna (som dock inte, som jag förstår det, har barn själva och framförallt inte tjejer som är på väg in i puberteten själva) inte ser problemet.
 
Skulle inte en transperson kunna göra det menar du om det nu är så att hen verkligen identifierar sig som trans? Jag vet när jag gick i sjuan att en av tjejerna fick betalt för att rapportera från tjejernas omklädningsrum. DET har inget att göra med vilket kön man identifierar sig nej. I ungarnas skola finns inte omklädningsrum nog för att låta ungar duscha själva. Det är däremot obligatoriskt att duscha efter idrotten och något som definitivt går ut över individen om den inte gör det och det lättaste sättet att låta det gå ut över individen är att göra inverkan på betygen. Det är nog inget direkt konstigt om man inte följer de obligatoriska momenten i ett ämne.
Helt OT men vilken fruktansvärd skolmijö att vistas i! Jag är helt chockad faktiskt! Sådant måste ju anmälas.
Det finns sviniga personer överallt, men återigen har det ju ingenting att göra med att människan är just trans. Som du beskrivit att just det här barnet beter sig är det vuxna människor som brustit i sin tillsyn, och om en vuxen människa uppträdde på samma vis skulle hen bli portad omedelbums. Biologisk kvinna eller inte. Det är inte en transfråga.
 
Helt OT men vilken fruktansvärd skolmijö att vistas i! Jag är helt chockad faktiskt!
Det finns sviniga personer överallt, men återigen har det ju ingenting att göra med att människan är just trans. Som du beskrivit att just det här barnet beter sig är det vuxna människor som brustit i sin tillsyn, och om en vuxen människa uppträdde på samma vis skulle hen bli portad omedelbums. Biologisk kvinna eller inte. Det är inte en transfråga.
Spelar faktiskt ingen roll. Problemet kommer sig ur att en person vill duscha med tjejerna för att denna helt plötsligt kom ut som trans. Tjejerna vill inte duscha oavsett med någon som har snopp. Oavsett hur denna identifierar sig som.

(Om det är att det går ut över betygen om man inte gör obligatoriska moment i skolundervisningen du inte förstår så kan jag säga att det engelska systemet är likadant. Självklart går det ut över betyg om du vägrar göra saker som är obligatoriskt i undervisningen)
 
Det här blir ju lite missvisande i tråden som också berör idrott, men det blir för mig ganska tydligt varför många från funkisrörelser ofta uttrycker stöd till transrättigheter. De vet att man kan behöva hjälpmedel för att leva sitt liv så gott det går, och tycker inte att det finns något "värde" i att vara "naturlig" utan behandling. Dessutom är de bekanta med känslan av att bli utestängd från offentliga miljöer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp