Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har ju knappt gjort något annat än att diskutera det, och jag har aldrig sagt att diskussionen i sig är diskriminerande - däremot har jag sagt att den föreslagna lösningen att stänga ute transkvinnor är det.

Jag har pekat på att det är MÄN som är bovarna och att de lyckas vara det oavsett transkvinnors vara eller icke-vara i omklädningsrummet.

Kan du snälla använda rätt ord, det vill säga transkvinna/ciskvinna/man? Annars blir det snudd på omöjligt att hänga med i vad du försöker säga.

Men jag skrev precis förslag på lösning och att jag ser flera andra möjliga lösningar. Jag skrev precis (och har genomgående i tråden skrivit) att allas trygghet måste garanteras. Att alla kvinnor ska skyddas.

Vad är ett problem för alla? Transkvinnor eller mäns våld mot kvinnor?

Det finns naturligtvis, och bör finnas, tydliga regler kring vem som får gå in i flickornas/damernas. Såklart ska en lärare som ska göra det vara kvinna, och är hon trans behöver det vara i ett stadie där det inte längre skapar obehag för någon. Sen hoppas jag att inga lärare någonsin visar könsorgan för sina elever, eller ens sina nakna kroppar.
Nä det kan jag inte, är inte lika skolad som dig. Och nej. Du har inte skrivit förslag på hur de 18 tjejer som faktiskt inte vill se kukar ska skyddas.
 
Jag tycker att du beskriver en hemsk situation, men det framgår inte som att det är en elvaårig transtjej som är problemet. Att killar ej uppför sig är definitivt ett stort problem, men handlar inte om transkvinnor. Tycker inte heller att lärarna har i omklädningsrummen att göra mer än absolut nödvändigt.
Kan du svara på min fråga?
Ok. Så det är en kille för den inte kan uppföra sig? Den identifierar sig ju - uppenbarligen - som tjej? Och nej, så länge jag inte får svar på mina frågor skiter jag nog i att svara på era. Men jag har förstått nu att identifierar man sig som kvinna är man bara det om man inte ställer till problem, om man har killkompisar kvar men ändå vill duscha med tjejer för man hävdar att man är tjej så är man ändå en kille. Märkligt.
 
Jo, jag skrev att en lösning hade varit att de duschar/byter om efter varandra. I grupper som är bekväma med varandra eller enskilt

Är nog få skolor som har möjlighet att lägga in det i schemat som redan är hårt pressat på många skolor. Så det är alltså ett alternativ, men inte att den som identifierar sig som tjej ska ha eget omklädningsrum (vilket du ju tyckte var fel i den dom som fallit)?
 
Ok. Så det är en kille för den inte kan uppföra sig? Den identifierar sig ju - uppenbarligen - som tjej?
Så som du skrivit är du mycket otydlig med om det är en transtjej eller en kille. Antingen får vi diskutera utifrån det ena eller det andra, inte nånslags Schrödingers trans som du vill ha det till nu.
Är nog få skolor som har möjlighet att lägga in det i schemat som redan är hårt pressat på många skolor. Så det är alltså ett alternativ, men inte att den som identifierar sig som tjej ska ha eget omklädningsrum (vilket du ju tyckte var fel i den dom som fallit)?
Skillnad på om personen delegeras till ett eget rum för att den aktivt utsätter andra. Domen handlade om att skolan vägrade endast på grund av transidentiteten.

Men nu vet vi ju inte ens om barnet du talar om är trans eller inte. Svårt att diskutera en specifik situation utan att veta vilken situationen är.
 
Jag vet inte vem personen är, du blandar begrepp vilket gör det svårt att hänga med. Men nej, jag tycker inte att det låter som något en transtjej skulle göra.

Kan du snälla svara på min fråga?
Jag är inte ett dugg intresserad att svara på den lika lite som att du faktiskt inte är ett dugg intresserad att se de problem som ändå uppkommit. "Det låter inte som något en transtjej skulle göra". Nähä.. Där ser man. Hur fan kan du veta det? Du måste känna alla transpersoner då.
 
Jag är inte ett dugg intresserad att svara på den lika lite som att du faktiskt inte är ett dugg intresserad att se de problem som ändå uppkommit. "Det låter inte som något en transtjej skulle göra". Nähä.. Där ser man. Hur fan kan du veta det? Du måste känna alla transpersoner då.
Du vill värna om barnen och så sitter du på ett forum anonymt och svär åt ett barn?
 
Så som du skrivit är du mycket otydlig med om det är en transtjej eller en kille. Antingen får vi diskutera utifrån det ena eller det andra, inte nånslags Schrödingers trans som du vill ha det till nu.

Skillnad på om personen delegeras till ett eget rum för att den aktivt utsätter andra. Domen handlade om att skolan vägrade endast på grund av transidentiteten.

Men nu vet vi ju inte ens om barnet du talar om är trans eller inte. Svårt att diskutera en specifik situation utan att veta vilken situationen är.
Nä, men det BLIR ett problem. Som ni vägrar se. För alla. Det är problem för personen som då uppenbart identifierar sig som tjej, det är ett problem för min dotter som tycker snoppar är sjukt äckliga och ändå ska behöva stå ut för dem om hon vill ha sina godkända betyg, det blir ett problem för skolan som ska stå emot sådana som er på alla sätt. Det är till och med ett problem för er - som uppenbarligen tycker det är ok att duscha efter varandra men inte kan se behovet av att man då öppnar ett omklädningsrum till... Det finns problem för alla.
 
Jag upprepar, det är inte att tilldela någon en åsikt. Det är att jämföra hur argumenten framförs. I det här fallet att ställa grupper av kvinnor mot varandra, jämfört med svarta mot vita. Det innebär inte alls att man anklagar någon som ställer cis-kvinnor mot transkvinnor för att vara för apartheid.
Jo det är att insinuerat att någon tycker något att skriva " så du tycker xxx?"

Det går utmärkt att jämföra saker och ta upp konsekvenser av saker utan att insinuera om att någon är för apartheid eller emot fri abort ( eller något annat som man heller inte har koll på) . Åtminstone om det inte är ens avsikt att just att utöva häskarteniken och att få personen i försvsrsställning när denne behöver förneka det.
 
Du vill värna om barnen och så sitter du på ett forum anonymt och svär åt ett barn?
Ingen aning vem denna användare är. Hen negligerar, liksom du, min dotter och hennes vänner och de orosmoment de känner. Bara för att hen anser att en enstaka individ ska ha mer rätt att byta om än 18 andra. Det räcker för mig.
 
Nä, men det BLIR ett problem. Som ni vägrar se. För alla. Det är problem för personen som då uppenbart identifierar sig som tjej, det är ett problem för min dotter som tycker snoppar är sjukt äckliga och ändå ska behöva stå ut för dem om hon vill ha sina godkända betyg, det blir ett problem för skolan som ska stå emot sådana som er på alla sätt. Det är till och med ett problem för er - som uppenbarligen tycker det är ok att duscha efter varandra men inte kan se behovet av att man då öppnar ett omklädningsrum till... Det finns problem för alla.
Det enda jag gjort i diskussionen är att se hur det på båda sidor finns oro och försökt visa att det finns lösningar som inte diskriminerar. Ingen säger att det inte finns problem. Vi går bara inte med på att lösningen är diskriminering av en utsatt grupp kvinnor.

Vi måste skilja på en generell diskussion och en specifik diskussion också. Om du vill diskutera din dotters specifika situation så kan vi göra det, men då behöver vi fastslå viss saker - till exempel om det är en transtjej eller en kille vi pratar om, men du kan inte bestämma dig verkar det som.

Jag vidhåller att det går att lösa så att din dotter och hennes kompisar slipper känna sig utsatta. Vad menar du egentligen med "stå
emot sådana som er"? Hur är vi och vad har vi med din dotters skola att göra?
Jo det är att tilldela en person en åsikt, det är dessutom en otrevlig härskarteknik.

Det går utmärkt att jämföra saker och ta upp konsekvenser av saker utan att insinuera om att någon är för apartheid eller emot fri abort ( eller något annat som man heller inte har koll på) . Åtminstone om det inte är ens avsikt att just utöva häskarteniken att få personen i försvsrsställning.
Hur skulle jag formulerat mig annorlunda i min fundering kring parallellerna mellan olika former av förtryck?
 
Ingen aning vem denna användare är. Hen negligerar, liksom du, min dotter och hennes vänner och de orosmoment de känner. Bara för att hen anser att en enstaka individ ska ha mer rätt att byta om än 18 andra. Det räcker för mig.
Du har fått påpekat för dig att användaren i fråga är 15. Och eftersom du är otydlig med vad du själv menar kan vi nog anta att @Aliisa inte menade att negligera, men, likt jag gjort, gör sitt bästa utifrån informationen du ger.
 
Jag är inte ett dugg intresserad att svara på den lika lite som att du faktiskt inte är ett dugg intresserad att se de problem som ändå uppkommit. "Det låter inte som något en transtjej skulle göra". Nähä.. Där ser man. Hur fan kan du veta det? Du måste känna alla transpersoner då.
Det är klart att det finns individer i alla grupper som beter sig illa. De transpersoner jag känner till (åt alla möjliga håll) inkluderat mig själv undviker att visa sig öht (könsdysfori är tillräckligt illa utan andra), det är även en grupp som jag uppfattat som väldigt respektfulla. Men självklart finns undantag.

Jag har inte från början sagt något om din/din dotters situation, jag undrade bara hur ni som tänkte så tänkte åt andra hållet. Vad hade du sagt om jag var i ett omklädningsrum med småtjejer? Ska vi gå efter personnummer är det där jag ska vara,men jag kan inte garantera att ingen skulle bli upprörd över det.
 
Jo, jag skrev att en lösning hade varit att de duschar/byter om efter varandra. I grupper som är bekväma med varandra eller enskilt.
Men det är ju diskriminerande om transtjejen inte får byta om med tjejerna har vi fått veta, och de vill inte veta av hen. Hur ska du ha det?
 
Jo det är att insinuerat att någon tycker något att skriva " så du tycker xxx?"

Det går utmärkt att jämföra saker och ta upp konsekvenser av saker utan att insinuera om att någon är för apartheid eller emot fri abort ( eller något annat som man heller inte har koll på) . Åtminstone om det inte är ens avsikt att just att utöva häskarteniken och att få personen i försvsrsställning när denne behöver förneka det.
Jag själv vill inte föra härskartekniker, så hur tycker du jag skulle uttryckt mig?
 
Men det är ju diskriminerande om trans tjejen inte går byta om med tjejerna har vi fått veta. Hur ska du ha det?
Som sagt, det är skillnad på om det handlar om aktivt utsättande av andra eller transidentitet. Jag tycker det är svårt att förstå situationen som @Kingqueen pratar om, och jag vill poängtera att jag genomgående i hela tråden varit för att hitta lösningar där ingen är obekväm. Hur exakt den lösningen ska se ut i en skola och en situation jag inte har koll på, vill jag inte uttala mig om i bestämda ordalag.
 
Jo det är att insinuerat att någon tycker något att skriva " så du tycker xxx?"

Det går utmärkt att jämföra saker och ta upp konsekvenser av saker utan att insinuera om att någon är för apartheid eller emot fri abort ( eller något annat som man heller inte har koll på) . Åtminstone om det inte är ens avsikt att just att utöva häskarteniken och att få personen i försvsrsställning när denne behöver förneka det.
Tar för givet att det fetade är syftet och sånt skit nappar jag inte på öht eftersom den som fiskar redan har sina svar -i syfte att trycka in någon annan in i ett hörn- klara i flera steg.
Personligen lägger jag sällan energi på såna lekar.
 
Det enda jag gjort i diskussionen är att se hur det på båda sidor finns oro och försökt visa att det finns lösningar som inte diskriminerar. Ingen säger att det inte finns problem. Vi går bara inte med på att lösningen är diskriminering av en utsatt grupp kvinnor.

Vi måste skilja på en generell diskussion och en specifik diskussion också. Om du vill diskutera din dotters specifika situation så kan vi göra det, men då behöver vi fastslå viss saker - till exempel om det är en transtjej eller en kille vi pratar om, men du kan inte bestämma dig verkar det som.

Jag vidhåller att det går att lösa så att din dotter och hennes kompisar slipper känna sig utsatta. Vad menar du egentligen med "stå
emot sådana som er"? Hur är vi och vad har vi med din dotters skola att göra?

Hur skulle jag formulerat mig annorlunda i min fundering kring parallellerna mellan olika former av förtryck?
Du ser inte båda sidor. Du ser din sida. Nej, jag har ju ingen aning om det? Hen kom på en dag att hen känner sig som tjej och ska duscha med tjejerna. Vilket är jättemärkligt. Det är också klassens buse, men det kan det ju uppenbarligen inte vara, för ni vet ju det bättre än mig. Men däremot är det ju bara skitsnack att det inte ger problem i omklädningsrum vilket ni hävdar. För visst ni kan hävda in till förbannelse att det har med skola, män, kommun, gud och allt möjligt att göra men till syvende och sist handlar ju problemet om att en person identifierar sig som tjej och vill byta om med tjejerna och tjejerna tycker det är riktigt obehagligt eftersom personen har en kuk mellan benen och faktiskt inte är särskilt trevlig. Konstigt det där, det är bara att hävda att man är trans, ingen får ifrågasätta det (det ser vi ju tydligt här i tråden) och då ska det vara ok att byta om med andra könet, men det krävs intyg på att till exempel äta veganskt eller specialkost. Men att duscha med tjejer om man är biologisk kille det kan man göra rakt av utan att någon får ifrågasätta alls.
Det är klart att det finns individer i alla grupper som beter sig illa. De transpersoner jag känner till (åt alla möjliga håll) inkluderat mig själv undviker att visa sig öht (könsdysfori är tillräckligt illa utan andra), det är även en grupp som jag uppfattat som väldigt respektfulla. Men självklart finns undantag.

Jag har inte från början sagt något om din/din dotters situation, jag undrade bara hur ni som tänkte så tänkte åt andra hållet. Vad hade du sagt om jag var i ett omklädningsrum med småtjejer? Ska vi gå efter personnummer är det där jag ska vara,men jag kan inte garantera att ingen skulle bli upprörd över det.
Jag har ingen aning om vem du är... Men jag vet att min dotter och hennes tjejkompisar inte hade reagerat om du nu är född till kvinna, det är snopparna de tycker är obehagligt och äckliga och inte vill se, och det förstår jag. Återigen. De är 11 år. Bespara dem kukar, tack.
Som sagt, det är skillnad på om det handlar om aktivt utsättande av andra eller transidentitet. Jag tycker det är svårt att förstå situationen som @Kingqueen pratar om, och jag vill poängtera att jag genomgående i hela tråden varit för att hitta lösningar där ingen är obekväm. Hur exakt den lösningen ska se ut i en skola och en situation jag inte har koll på, vill jag inte uttala mig om i bestämda ordalag.
Återigen. Det du inte vill se är att det faktiskt finns problem. Och kan komma att bli problem, andra har lyft det gång på gång på gång men ni anser ju inte att det existerar. Det gör det. I allra högsta grad. Jag tycker du är duktig på att skylla på att det inte är transpersonens fel. I den bästa av världar är det klart att det inte är det. Men återigen problemet (för jo, återigen - det är problem) hade inte uppkommit om det inte fanns personer biologiskt födda som pojkar som av ett eller annat skäl vill byta om på damernas. Oavsett vad de identifierar sig som.
 
Ingen aning vem denna användare är. Hen negligerar, liksom du, min dotter och hennes vänner och de orosmoment de känner. Bara för att hen anser att en enstaka individ ska ha mer rätt att byta om än 18 andra. Det räcker för mig.
Jag har redan sagt vad jag tycker, personer som ej uppför sig på något vis (tafsar, pratar om de andra där med några som ej var närvarande eller vad som) inte ska vara i ett sådant omklädningsrum, oberoende av kön på denne. Det verkar som att personen i din dotters omklädningsrum inte uppfört sig och denne har därför inte där att göra. På vilket vis negiligerar jag din dotter och hennes situation? Men det är inte bara din dotter som tråden handlar om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp