Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spelar faktiskt ingen roll. Problemet kommer sig ur att en person vill duscha med tjejerna för att denna helt plötsligt kom ut som trans. Tjejerna vill inte duscha oavsett med någon som har snopp. Oavsett hur denna identifierar sig som.

(Om det är att det går ut över betygen om man inte gör obligatoriska moment i skolundervisningen du inte förstår så kan jag säga att det engelska systemet är likadant. Självklart går det ut över betyg om du vägrar göra saker som är obligatoriskt i undervisningen)
Menar du på allvar att svenska skolan idag aktivt BESTRAFFAR små elvaåringar som har problem i duschrummet genom att underkänna dem i betyg? Det är ju helt vansinnigt! Min bror och svägerska arbetar båda som lärare och jag kan lova att det aldrig skulle hända i deras skolor. Jag mår faktiskt rätt illa.

Du förenklar alltsammans något fruktansvärt, givetvis ska Karl inte från Måndag till Tisdag kunna deklarera sig själv Karolina och sedan svänga snoppen i fejan på folk. Det är helt verklighetsfrånvänt i frågan, vi pratar fortfarande om transKvinnor och en trygg miljö. För alla, inklusive de som avviker något från normen.
Oavsett om det handlar om en man som brölar, en äldre kvinna som vill kika på unga kroppar eller någon annan som beter sig illa i ett omklädningarum hör de ju inte hemmma där.
 
Den här tråden gör mig glad över att jag inte kunnat vara med på idrotten på högstadiet. @Kingqueen med fler, vart tycker ni att ickebinära (juridiskt kvinnor) och transkillar ska vara? Sådana som inte alls ser särskilt kvinnliga ut. Gäller det juridiska könet där med?
Var tycker du minderåriga tjejer som inte vill se snoppar ska vara? Eller är det helt ok att 18 stycken 11 åriga tjejer, snart på väg in i tonåring med mens och bröst ska behöva hoppa över duschen menar du för att de faktiskt inte vill se sin klasskompis, eller för den delen idrottslärares, snopp? Om idrottsläraren identifierar sig som kvinna men är man mellan benen, anser du då att hen ska gå in i omklädningsrummet bland 11-åriga tjejer och duscha? Kan jag som förälder faktiskt få ifrågasätta det? För det gör jag, och det kommer jag definitivt att fortsätta med i höst också (som jag skrev, det är lite av en fluga att sticka ut nu bland mellanstadieungar, så vi får väl se om det är aktuellt, min dotter vägrar dock duscha i så fall. Hon är i åldern där snoppar är sjukt äckliga. Det får hon gärna vara ett tag till).

Menar du på allvar att svenska skolan idag aktivt BESTRAFFAR små elvaåringar som har problem i duschrummet genom att underkänna dem i betyg? Det är ju helt vansinnigt! Min bror och svägerska arbetar båda som lärare och jag kan lova att det aldrig skulle hända i deras skolor. Jag mår faktiskt rätt illa.

Du förenklar alltsammans något fruktansvärt, givetvis ska Karl inte från Måndag till Tisdag kunna deklarera sig själv Karolina och sedan svänga snoppen i fejan på folk. Det är helt verklighetsfrånvänt i frågan, vi pratar fortfarande om transKvinnor och en trygg miljö. För alla, inklusive de som avviker något från normen.
Oavsett om det handlar om en man som brölar, en äldre kvinna som vill kika på unga kroppar eller någon annan som beter sig illa i ett omklädningarum hör de ju inte hemmma där.
Betygen blir definitivt sämre om du vägrar moment i undervisningen. Så har det varit sedan min tid också. Vet att det här är anmält, inte av mig dock, till skolinspektionen. De lade dock ner den eftersom dusch definitivt hör till ämnet idrott och hälsa (där även hygien är en del av undervisningen).
 
Att peka ut vad åsikterna någon ger uttryck för i förlängning innebär (eftersom att åsikter liksom inte bara existerar i ett tomrum utan kontext, annars vore det annorlunda). Det innebär inte att jag på något vis försöker peka ut en person som "dålig".
Så du menar att det är okej om man drar slutsatser som denna?
Så du tycker att det är okej om vi delar upp omklädningsrum i svarta och vita, bara alla får byta om nånstans?

Det finns många svagheter i denna "slutledning".

Att säga att någon gillar apartheid, även med frågetecken, är kontroversiellt så det är inte okej, apartheid ser ut att ha tagits upp just för att misskreditera personen så det är inte okej. Apartheid är dessutom OT.
 
Var tycker du minderåriga tjejer som inte vill se snoppar ska vara? Eller är det helt ok att 18 stycken 11 åriga tjejer, snart på väg in i tonåring med mens och bröst ska behöva hoppa över duschen menar du för att de faktiskt inte vill se sin klasskompis, eller för den delen idrottslärares, snopp? Om idrottsläraren identifierar sig som kvinna men är man mellan benen, anser du då att hen ska gå in i omklädningsrummet bland 11-åriga tjejer och duscha? Kan jag som förälder faktiskt få ifrågasätta det? För det gör jag, och det kommer jag definitivt att fortsätta med i höst också (som jag skrev, det är lite av en fluga att sticka ut nu bland mellanstadieungar, så vi får väl se om det är aktuellt, min dotter vägrar dock duscha i så fall. Hon är i åldern där snoppar är sjukt äckliga. Det får hon gärna vara ett tag till).


Betygen blir definitivt sämre om du vägrar moment i undervisningen. Så har det varit sedan min tid också. Vet att det här är anmält, inte av mig dock, till skolinspektionen. De lade dock ner den eftersom dusch definitivt hör till ämnet idrott och hälsa (där även hygien är en del av undervisningen).
Du inser att du i det övre stycket skriver med en mycket ung, ickebinär person? På tal om "vi som inte har barn."
Varför i allsin dar ska idrottläraren trava in och duscha med eleverna? Du beskriver ju en helt tokig skolmiljö.

Edit: Märkligt också att komma in och klampa på det här viset som helt ny medlem (eventuellt som gammal men med ny användare.), jag glömde kolla av det först. Nu går jag och lägger mig. :)
 
Var tycker du minderåriga tjejer som inte vill se snoppar ska vara? Eller är det helt ok att 18 stycken 11 åriga tjejer, snart på väg in i tonåring med mens och bröst ska behöva hoppa över duschen menar du för att de faktiskt inte vill se sin klasskompis, eller för den delen idrottslärares, snopp? Om idrottsläraren identifierar sig som kvinna men är man mellan benen, anser du då att hen ska gå in i omklädningsrummet bland 11-åriga tjejer och duscha? Kan jag som förälder faktiskt få ifrågasätta det? För det gör jag, och det kommer jag definitivt att fortsätta med i höst också (som jag skrev, det är lite av en fluga att sticka ut nu bland mellanstadieungar, så vi får väl se om det är aktuellt, min dotter vägrar dock duscha i så fall. Hon är i åldern där snoppar är sjukt äckliga. Det får hon gärna vara ett tag till).
I tjejernas omklädningsrum förslagsvis. Personer som inte uppför sig har inte i offentliga omklädningsrum att göra enligt mig, oberoende av kön. Kan du svara på min fråga?
 
Du inser att du i det övre stycket skriver med en mycket ung, ickebinär person?
Varför i allsin dar ska idrottläraren trava in och duscha med eleverna? Du beskriver ju en helt tokig skolmiljö.

Edit: Märkligt också att komma in och klampa på det här viset som helt ny medlem (eventuellt som gammal men med ny användare.), jag glömde kolla av det först. Nu går jag och lägger mig. :)
Jag har inte skrivit här på säkerligen ett par år. Som jag skrev i första läser jag mycket men vill inte skriva på grund av klimatet. Men det är klart, man kan ändå inte se problem som inte existerar att de faktiskt existerar, då är det lättare att skylla på nåt annat istället. Känner igen det från er, kanske var just därför jag slutade med buke en gång i tiden. Nä, idrottsläraren behöver såklart inte duscha bland eleverna, men våra idrottslärare badar till exempel också när det står simning på schemat. Vårt badhus är litet. Jag vet inte var läraren byter om men jag är helt säker på med två omklädningsrum att hen lär duscha med eleverna. Och det lär ju inte vara tjejernas hen går in på i alla fall. Hoppas jag.
I tjejernas omklädningsrum förslagsvis. Personer som inte uppför sig har inte i offentliga omklädningsrum att göra enligt mig, oberoende av kön. Kan du svara på min fråga?
Nu vägrar ju tjejerna byta om och duscha pga att en person som har kuk är där. Det var ju liksom poängen. Och de är 11 år. Såklart de inte ska behöva se kukar när de duschar.
 
Så du menar att det är okej om man drar slutsatser som denna?


Det finns många svagheter i denna "slutledning".

Att säga att någon gillar apartheid, även med frågetecken, är kontroversiellt så det är inte okej, apartheid ser ut att ha tagits upp just för att misskreditera personen så det är inte okej. Apartheid är dessutom OT.
Det är samma typ av retorik, det går liksom inte att bortse ifrån?
 
(klipp i citat pga teckengräns)
Vet du vad? Jag skiter fullständigt huruvida min flicka gynnar statistiken eller inte. Och hur ska du ha det? Grisungen hävdar ju att hen är tjej? Hen kan inte vara det om hen skryter inför killkompisar eller tafsar gräslig i den här tråden. Ingen annan har rätt utan du och sedan har du inte heller erfarenhet om just de här problemen som vi föräldrar möter.
Du skriver inte på forumet för att du inte gillar tonen, säger du.

Nåväl, jag har erfarenhet utifrån mitt arbete och alla transpersoner och transbarn jag möter i mitt ideella engagemang samt privatliv. Jag har inte egna barn men lever i en icke-normativ familj där jag tar stort ansvar för och är mycket nära mina syskonbarn.

Jag har inte talat om någon statistik för lesbiska, vilket jag uppfattade det som att din dotter är. Det hör i vilket fall inte till frågan - statistiken var en motvikt mot din personliga erfarenhet om att det är populärt att vara transtjej.

På vilket sätt är jag gräslig? Jag ställer frågor och försöker få svar, försöker se hur andra här tänker och ifrågasätter när det inte går ihop för mig. Det låter som en helt vanlig diskussion i min värld.

Hur ska jag ha det med vad? Jag har genomgående i tråden sagt att hotet från män/pojkar kan och bör åtgärdas utan att varken cis- eller transkvinnor/flickor kommer i kläm. Det låter som att skolan inte gör det, nej. Det tar inte bort transkvinnors rättigheter.
Nu blandar du ihop saker ordentligt och sen kanske du ska läsa om mitt inlägg.

Fortplantning är alla arters primära funktion, många fortplantar sig binärt så även människan och som sagt en överväldigande majoritet hör dit. Det har inget med religion att göra eller viken av delen av världen e uppräknade rollerna. Intersexpersoner har ingen medfödd social roll alls och ingen roll som inte kan axlas av någon annan till skillnad från reproduktion som endast kan ske mellan någon som har ägg (och livmoder) och någon med spermier.
Fortplantning är dock inte alla individers i en art primära funktion, det var min poäng. Och jo, jag (och de flesta biologer) menar att kön är ett spektrum, sett till vilka variationer som finns både inom och utom den mänskliga arten.
Påpeka är en sak, att påstå att tankar är diskriminering är en helt annan sak.
Ingen har sagt att tankar är diskriminering. Inte jag i alla fall. Däremot att idéer lyfts som, om de blivit verklighet, skulle leda till diskriminering.
Givetvis är det inte transpersonernas fel, men samhällsklimatet och de åsikter du representerar här driver fram såna absurda situationer som att skolan r det också fel för då diskriminerar man transpersoner.
Min åsikt om att alla ska få byta om i trygghet? Är den till skuld här? Jag tycker skolan i fråga har agerat fel. Mer om det i svar nedan.
Det spelar faktiskt i det här avseendet ingen roll. Småtjejer ska skyddas från kukar vare sig det är klasskompisars eller sina lärare. Som sagt, skolan kan inte göra rätt här uppenbarligen, förutom att dra betygen av tjejerna för att de faktiskt inte vill duscha med någon som har kuk. Helt jävla förståeligt. Det är 11åringar vi pratar om. Tjejer har också rätt till stopp min kropp.
Småtjejer ska skyddas, inlklusive små transtjejer. Det är en mer utsatt situation i grundskolan, särskilt nu när vi inte har tydliga riktlinjer för hur skolor ska hantera transbarn, men utbildningar för skolor finns och i dem ingår det just hantering av utsatthet barn emellan. Er skola verkar inte ha gått den. Utvecklar mer nedan.
Framförallt när de är relevanta för diskussionen och man inte gör det i syfte att få den man debatterar med att framstå som en dålig person.

I denna diskussionen tycks det mest vara "paralleller" som om du tycker x tycker du säkert y (underförstått att y är förkastligt).
Nej, det är inte min tanke med de frågor jag ställt. Jag ser och undrar över ett samband, det betyder inte att jag menar eller vill insinuera att personen tycker y.
De av mina transvänner jag pratat med - och nu har de båda (2) varit transMÄN och inte kvinnor men det borde kvitta …. har berättat historier som visat annorlunda - att deras val att transistera berott på annat; på att familj och bekanta och samhälle inte inte ville leva sina liv i. Så så tragiskt att människor ska behöva stympa sina kroppar (top surgery, hormoner etc) för att slippa undan samhällets bisarra normer.
Men då är inte dessa vänner trans. De har gått igenom en transition, men om de inte upplever/har upplevt könsdysfori, är de inte transmän.
Nä, men det har dessa tjejer. Och ja, uppenbarligen är det biologiska könet en pojke. Den har en snopp mellan benen. Hur hen väljer att identifiera sig vet varken du eller jag. Det bråntagen sina betyg för att hon inte vill byta om med någon som har kuk. Oavsett hur denna identifierar sig.
Jag har sagt att det förekommit ett dokumenterat fall och poängterat att det uppdagats fort och stoppats. Att det inte är transkvinnors fel och att transkvinnor inte är farliga. Genomgår barnet som utsätter flickorna någon form av behandling/kontakt med transvården? Vad säger barnets föräldrar? Har transorganisationer kopplats in?

Du skrev först som att det är en pojke som ljuger, sen som att det skulle vara en transtjej. Hur ligger det till?
Tidigare i tråden har jag blivit grovt åthutad för att jag drar upp detta icke existerande problem. Jag antar att lärarna inte är mer än människor.

Och i det tidigare fallet så sades det att tjejerna inte hade något emot det - inte som grupp i vart fall, dock de inte ville att det skulle komma fram (och den eller de tjejerna riskera att råka illa ut) utan själva tog ansvar för beslutet.
Du har inte blivit grovt åthutad, iaf inte av mig. Jag har poängterat att männen är farliga oavsett de låtsas vara trans eller inte. Att det är där skulden hör hemma och att både transkvinnor och ciskvinnor behöver skyddas, vilket inte görs om transkvinnor stängs ute.

Vilken intressant gissning. Själv känner jag flera cisflickor/tjejer som har noll problem med sina transvänner, och gissar att det inte är så ovanligt heller.
Ja, våra tjejer vill INTE duscha med någon som har snopp, thats it. Och jag anser definitivt att det får man ta på allvar när det handlar om minderåriga tjejer. Jag tycker det är skrämmande att så många vuxna (som dock inte, som jag förstår det, har barn själva och framförallt inte tjejer som är på väg in i puberteten själva) inte ser problemet.
Spelar faktiskt ingen roll. Problemet kommer sig ur att en person vill duscha med tjejerna för att denna helt plötsligt kom ut som trans. Tjejerna vill inte duscha oavsett med någon som har snopp. Oavsett hur denna identifierar sig som.

(Om det är att det går ut över betygen om man inte gör obligatoriska moment i skolundervisningen du inte förstår så kan jag säga att det engelska systemet är likadant. Självklart går det ut över betyg om du vägrar göra saker som är obligatoriskt i undervisningen)

Jag ser problemet med barn som inte vill duscha med andra barn som utsätter dem, och tycker naturligtvis att de inte ska behöva göra det. Skolan har i ditt fall hanterat det hela undermåligt, och lösningar som till exempel att barnen får duscha efter varandra och inte samtidigt skulle kunnat sättas in i stället. Är dusch obligatoriskt för betyg ska alla kunna duscha - och om barnet som utsätter ljuger kommer nog han snabbt tappa intresset för lögnen.

Så du menar att det är okej om man drar slutsatser som denna?


Det finns många svagheter i denna "slutledning".

Att säga att någon gillar apartheid, även med frågetecken, är kontroversiellt så det är inte okej, apartheid ser ut att ha tagits upp just för att misskreditera personen så det är inte okej. Apartheid är dessutom OT.
Ingenstans där står det att någon skulle gilla apartheid. Jag ser en tydlig parallell, som jag också grundligt förklarat. Att se sådana paralleller och resonera utifrån dem är väl etablerad historie- och samhällsvetenskap. Jag frågade om min tanke, öppnade upp för andra tankar.
 
Ja, våra tjejer vill INTE duscha med någon som har snopp, thats it. Och jag anser definitivt att det får man ta på allvar när det handlar om minderåriga tjejer. Jag tycker det är skrämmande att så många vuxna (som dock inte, som jag förstår det, har barn själva och framförallt inte tjejer som är på väg in i puberteten själva) inte ser problemet.
Man inte bara missar problemet här, jag har fått reda på att det inte existerar/är negligerbart och dessutom så är det diskriminerade att ta upp så man får inte diskutera det.
 
Menar du på allvar att svenska skolan idag aktivt BESTRAFFAR små elvaåringar som har problem i duschrummet genom att underkänna dem i betyg? Det är ju helt vansinnigt! Min bror och svägerska arbetar båda som lärare och jag kan lova att det aldrig skulle hända i deras skolor. Jag mår faktiskt rätt illa.

Du förenklar alltsammans något fruktansvärt, givetvis ska Karl inte från Måndag till Tisdag kunna deklarera sig själv Karolina och sedan svänga snoppen i fejan på folk. Det är helt verklighetsfrånvänt i frågan, vi pratar fortfarande om transKvinnor och en trygg miljö. För alla, inklusive de som avviker något från normen.
Oavsett om det handlar om en man som brölar, en äldre kvinna som vill kika på unga kroppar eller någon annan som beter sig illa i ett omklädningarum hör de ju inte hemmma där.
Om barnen inte deltar i undervisningen så blir följden sänkt betyg och i förlängningen inget alls. Jag hade hellre skolkat än bytt om tillsammans med vissa killar i min klass på mellanstadiet oavsett vilken sexuell läggning de hade.
 
Så du menar att det är okej om man drar slutsatser som denna?


Det finns många svagheter i denna "slutledning".

Att säga att någon gillar apartheid, även med frågetecken, är kontroversiellt så det är inte okej, apartheid ser ut att ha tagits upp just för att misskreditera personen så det är inte okej. Apartheid är dessutom OT.
Jag hörde precis någon jämföra ett resonemang med nazisterna i ett ganska alldagligt radioprogram.
Den som fick frågan svarade bara på varför resonemangen inte var jämförbara Det klargjorde några detaljer i resonemanget. Inget drama. Så kan man också göra om man vill.

Eller så tolkar man det som att man blivit anklagad för att va lika ond som hela apartheidsystemet sjävt.

Jag vet att du avskyr det men ditt sätt är inte det enda rätta. Det är rätt vanligt med folk som tänker annorlunda faktiskt.
 
Småtjejer ska skyddas, inlklusive små transtjejer. Det är en mer utsatt situation i grundskolan, särskilt nu när vi inte har tydliga riktlinjer för hur skolor ska hantera transbarn, men utbildningar för skolor finns och i dem ingår det just hantering av utsatthet barn emellan. Er skola verkar inte ha gått den. Utvecklar mer nedan.
Vår skola hade kunnat göra precis hur som helst - sådana som du hade ändå sagt till den att den gör fel. För det du säger här är alltså att 18 tjejer som inte vill byta om med en kille (ja, han är biologisk kille, han har fortfarande en kuk mellan benen) har fel och inte är värda att skyddas. För hade de om omständigheterna gett det gett killen ett extra ombytesrum, hade du ju tyckt det varit fel också. Jag är ledsen, jag köper inte dina argument alls om att det inte är ett problem. Det ÄR ett problem. För alla. Som sagt, om läraren anser att den behöver gå in i omklädningsrummet, det är ju trots allt ett utsatt ställe och sonen som går i en ganska stökig klass dock i annan skola har lärare som är med i omklädningsrummet så det är nog inget jätteovanligt, hade det också varit ok att en lärare som identifierar sig som kvinna springer in i tjejernas omklädningsrum? DET kan du ju försöka förklara för 11-åriga tjejer, du som har så mycket erfarenhet av barn. Min dotter tycker kukar är äckliga, hennes vänner också. Jag hade då inte kunnat förklara för henne varför en man ska springa i hennes omklädningsrum.
 
Så du tycker alltså att det är okej att tilldela folk åsikter. Bra då vet jag det. Du kan få många av mig :)
Jag upprepar, det är inte att tilldela någon en åsikt. Det är att jämföra hur argumenten framförs. I det här fallet att ställa grupper av kvinnor mot varandra, jämfört med svarta mot vita. Det innebär inte alls att man anklagar någon som ställer cis-kvinnor mot transkvinnor för att vara för apartheid.
 
Man inte bara missar problemet här, jag har fått reda på att det inte existerar/är negligerbart och dessutom så är det diskriminerade att ta upp så man får inte diskutera det.
Vi har ju knappt gjort något annat än att diskutera det, och jag har aldrig sagt att diskussionen i sig är diskriminerande - däremot har jag sagt att den föreslagna lösningen att stänga ute transkvinnor är det.

Jag har pekat på att det är MÄN som är bovarna och att de lyckas vara det oavsett transkvinnors vara eller icke-vara i omklädningsrummet.
Vår skola hade kunnat göra precis hur som helst - sådana som du hade ändå sagt till den att den gör fel. För det du säger här är alltså att 18 tjejer som inte vill byta om med en kille (ja, han är biologisk kille, han har fortfarande en kuk mellan benen) har fel och inte är värda att skyddas. För hade de om omständigheterna gett det gett killen ett extra ombytesrum, hade du ju tyckt det varit fel också. Jag är ledsen, jag köper inte dina argument alls om att det inte är ett problem. Det ÄR ett problem. För alla. Som sagt, om läraren anser att den behöver gå in i omklädningsrummet, det är ju trots allt ett utsatt ställe och sonen som går i en ganska stökig klass dock i annan skola har lärare som är med i omklädningsrummet så det är nog inget jätteovanligt, hade det också varit ok att en lärare som identifierar sig som kvinna springer in i tjejernas omklädningsrum? DET kan du ju försöka förklara för 11-åriga tjejer, du som har så mycket erfarenhet av barn. Min dotter tycker kukar är äckliga, hennes vänner också. Jag hade då inte kunnat förklara för henne varför en man ska springa i hennes omklädningsrum.
Kan du snälla använda rätt ord, det vill säga transkvinna/ciskvinna/man? Annars blir det snudd på omöjligt att hänga med i vad du försöker säga.

Men jag skrev precis förslag på lösning och att jag ser flera andra möjliga lösningar. Jag skrev precis (och har genomgående i tråden skrivit) att allas trygghet måste garanteras. Att alla kvinnor ska skyddas.

Vad är ett problem för alla? Transkvinnor eller mäns våld mot kvinnor?

Det finns naturligtvis, och bör finnas, tydliga regler kring vem som får gå in i flickornas/damernas. Såklart ska en lärare som ska göra det vara kvinna, och är hon trans behöver det vara i ett stadie där det inte längre skapar obehag för någon. Sen hoppas jag att inga lärare någonsin visar könsorgan för sina elever, eller ens sina nakna kroppar.
 
Nu vägrar ju tjejerna byta om och duscha pga att en person som har kuk är där. Det var ju liksom poängen. Och de är 11 år. Såklart de inte ska behöva se kukar när de duschar.
Jag tycker att du beskriver en hemsk situation, men det framgår inte som att det är en elvaårig transtjej som är problemet. Att killar ej uppför sig är definitivt ett stort problem, men handlar inte om transkvinnor. Tycker inte heller att lärarna har i omklädningsrummen att göra mer än absolut nödvändigt.
Kan du svara på min fråga?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp