Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Semenya är född intersex, men det upptäcktes först när hon presterade ”för bra”. Det är ju ett av problemen. Så länge en person som tävlar i damklass är överlägsen av vilken annan anledning som helst förutom något som är kopplat till testosteron är det accepterat.

Hittills känner jag inte till någon större forskning som studerat det som är relevant, nämligen transpersoner som tävlat på hög nivå både före och efter transitionen och där man kunnat se hur prestationen påverkats av uppmätta hormonnivåer. Däremot finns t ex en studie där man undersökt hur resultaten på obligatoriska fystester i amerikanska flygvapnet ändrats för personer som genomgått könskorrigering efter olika antal månader som de stått på hormonterapi. Både transkvinnors och transmäns resultat förändrades markant och efter 2,5 år var transkvinnor jämförbara med ciskvinnor i push-ups och sit-ups men de var fortfarande snabbare i löpning. Tyvärr finns inga hormonnivåer registrerade hos någon av individerna.

Hittills finns det inte heller någon transperson som gjort vad alla varnat för när de dykt upp i en idrottsgren, nämligen varit totalt överlägsna. Med tanke på vilken stor skillnad det är mellan mäns och kvinnors resultat i flera sporter, där t o m juniorer under 18 år på manssidan är bättre än kvinnliga världsrekordhållare i en del friidrottsgrenar, verkar transkvinnor trots allt inte ha sådana fördelar som det kan verka när man tittar på den variation som finns hos ciskvinnor, för att inte tala om om man inkluderar intersex.
Sedan finns det också idrottsgrenar där kvinnor presterar lika bra eller rentav bättre än män eftersom vi har fysiologiska fördelar. Men transmäns idrottstävlande diskuteras i princip aldrig. Transpersoner verkar ses som ett problem först när de är för bra - eller man tror att de kommer bli för bra. Lite som med kvinnor, faktiskt. I flera fall skapades speciella damklasser inte av omsorg för kvinnorna som var så mycket sämre, utan för att en kvinna hade den dåliga smaken att vinna över män.

Jag tycker alltså inte att frågan är så svartvit som att personer alltid är hänvisade till den tävlingsklass som gäller för det kön de ansågs ha vid födseln och uppväxten. Om man ska sätta nivåer för hormonhalt ska det gälla även ciskvinnor och intersex. Om man ska gå efter kromosomuppsättning faller många intersex bort, inklusive sådana som inte haft en aning om att de skilt sig från andra kvinnor. Om man ska gå efter könsdelar…tja, förutom det kränkande i det så kan inte bara intersexkvinnor utan också biologiska sakna såväl livmoder som äggstockar.
Semenya har inte valt att vara intersex, men man väljer inte att vara transexuell heller.
En svensk forskargrupp håller tydligen på och tittar på det också. Lyssnade på Tyngre Träningssnack som pratat med en av forskarna. Men man verkar inte riktigt veta alls än.

En sak de verkade tycka var ett av de bättre tankarna var att varje sport själva får försöka ta fram något om det. Just om det ev skulle vara livsfarligt att få en rak höger från någon som genomgått manlig pubertet om man själv inte har nackmuskler från en, är det kanske helt oproblematiskt med en annan sport.
 
Ok, jag trodde att Semenya var XX. Jag kan ju tycka att könskromosomerna är ett enkelt verktyg för att avgöra. Y-kromosom = herrklass. Ingen Y-kromosom = damklass. I de allra flesta fall behövs inget gentest för att avgöra men i vissa fall kan det behövas för att säkerställa rättvisa tävlingar.
Nej det är inte alls oproblematiskt för det är inte bara generna som styr det utan även hormonerna i livmodern. Man behöver tydligen inte ens veta hur det ligger till i generna. Och tydligen kan man vara mosaisk också (eller vad det heter, dvs lite olika här och där). Jag vet inte exakt men det verkar oerhört komplicerat att reda ut det där med kön.

Det krävs en kombination av gener och hormoner för att få ett visst kön och bådadera kan bli så att de kan variera i olika kombinationer i ett kontinuum.
 
Ok, jag trodde att Semenya var XX. Jag kan ju tycka att könskromosomerna är ett enkelt verktyg för att avgöra. Y-kromosom = herrklass. Ingen Y-kromosom = damklass. I de allra flesta fall behövs inget gentest för att avgöra men i vissa fall kan det behövas för att säkerställa rättvisa tävlingar.

Samtidigt innebär Semenyas tillstånd att hon inte har någon möjlighet att tävla på mäns villkor. Hon har ligger långt från mäns testosteronhalter. Hon har bara lite mer testosteron än kvinnor vanligtvis har. Det skiljer sig inte från vissa andra tillstånd som några toppatleter har som ger dem en fördel, förutom att kön är inblandat.
 
Nej det är inte alls oproblematiskt för det är inte bara generna som styr det utan även hormonerna i livmodern. Man behöver tydligen inte ens veta hur det ligger till i generna. Och tydligen kan man vara mosaisk också (eller vad det heter, dvs lite olika här och där). Jag vet inte exakt men det verkar oerhört komplicerat att reda ut det där med kön.

Det krävs en kombination av gener och hormoner för att få ett visst kön och bådadera kan bli så att de kan variera i olika kombinationer.

Just att man faktiskt kan leva och tävla upp till i princip vuxen ålder innan man får veta att man har ett intersextillstånd gör också att det är rätt speciellt. Det känns onekligen rätt märkligt att en person kan elitsatsa för att plötsligt få veta att dörren till tävling är stängd.
 
Jag tror att en transman skulle ha mycket svårt att konkurrera med cis-män i fysiska idrotter. Just för att han inte gått igenom en manlig pubertet. En kvinnlig pubertet är en nackdel i de flesta sporter. Därför blir reaktionen större för transkvinnor än transmän.

Det finns transmän inom toppidrotten också, men de uppmärksammas inte alls på samma sätt.

https://www.nytimes.com/2020/01/28/sports/chris-mosier-trans-athlete-olympic-trials.html
 
Just att man faktiskt kan leva och tävla upp till i princip vuxen ålder innan man får veta att man har ett intersextillstånd gör också att det är rätt speciellt. Det känns onekligen rätt märkligt att en person kan elitsatsa för att plötsligt få veta att dörren till tävling är stängd.
Exakt och hade personen inte tävlat skulle ingen kanske någonsin vetat. Så det lär ju finnas ett mörkertal.
 
Just att man faktiskt kan leva och tävla upp till i princip vuxen ålder innan man får veta att man har ett intersextillstånd gör också att det är rätt speciellt. Det känns onekligen rätt märkligt att en person kan elitsatsa för att plötsligt få veta att dörren till tävling är stängd.
Jag tycker det är synd att det inte kan få finnas en och annan "supermänniska" här och där faktiskt. Hade vi inte en kapplöpningshäst med extra stort hjärta någon gång?
 
Samtidigt innebär Semenyas tillstånd att hon inte har någon möjlighet att tävla på mäns villkor. Hon har ligger långt från mäns testosteronhalter. Hon har bara lite mer testosteron än kvinnor vanligtvis har. Det skiljer sig inte från vissa andra tillstånd som några toppatleter har som ger dem en fördel, förutom att kön är inblandat.

Detta stärker bara min åsikt om att det behövs 1-2 nya klasser mittemellan dam och herrklass där transpersoner och personer som Semenya kan tävla mot varandra. Det är kanske väldigt förlegat med bara två klasser (herr och dam).
 
Jag tycker det är synd att det inte kan få finnas en och annan "supermänniska" här och där faktiskt. Hade vi inte en kapplöpningshäst med extra stort hjärta någon gång?

Fast nu är det ju så att i många sporter hade en genomsnittlig man varit en supermänniska jämfört med en kvinna i eliten. Det är liksom inte önskvärt bara för att få se någon dominera en sport.
 
Jag tycker det är synd att det inte kan få finnas en och annan "supermänniska" här och där faktiskt. Hade vi inte en kapplöpningshäst med extra stort hjärta någon gång?
Secretariat tror jag det var

Kollade, jo det var det. Dubbelt så stort.
https://www.horseracingnation.com/news/The_Tremendous_Size_of_Secretariat_s_Heart_123

(intressant artikel förresten, tydligen förs sannolikt vidare på stolinjen, så en sak som man kunde squandra med sitt extrema fokus på hingstsidan.

In February 1994, she wrote a piece for Thoroughbred Times entitled The X Factor, which suggested that the large heart traces to a single mare, Pocahontas, born in England in 1837, heralding back to the great sire Eclipse. The article went into detail on the theory, examining all available research to that time, and why it was so important to the breeding world. It was a very good article.”)
 
Även om det är en lång väg kvar att gå innebär den ökade öppenheten, friheten och toleransen för människors olikheter att transpersoner kommer att finnas även inom idrotten. Oavsett hur man löser det rent regelmässigt med vilka som får tävla i damklass så är det knappast bara transkvinnor som kommer att uteslutas. Hur reglerna än ser ut för de ytterst få som berörs av dem; vore det inte rätt bra om världen blev mer tolerant för att både kvinnor och män kan se ut på väldigt många sätt och ha väldigt olika egenskaper?

Visa bifogad fil 88990

Angående cis, trans och intersex så tillhör dessa kvinnor olika grupper men alla är elitidrottare. Jag tycker att det säger en del om hur stor variationen är fysiskt och hur svårt det är att avgöra varför en kvinna ser ut och presterar som hon gör.
 
Fast nu är det ju så att i många sporter hade en genomsnittlig man varit en supermänniska jämfört med en kvinna i eliten. Det är liksom inte önskvärt bara för att få se någon dominera en sport.
Nu tänkte jag mer undantagsfall som Semenya till exempel, det finns säkert många, många stora idrottsstjärnor genom tiderna som haft olika medfödda egenskaper som gjort att de kunnat bli steget bättre än alla andra, och jag tycker att det är lite fantastiskt. OT från transdiskussionen då.
 
Detta stärker bara min åsikt om att det behövs 1-2 nya klasser mittemellan dam och herrklass där transpersoner och personer som Semenya kan tävla mot varandra. Det är kanske väldigt förlegat med bara två klasser (herr och dam).

Men vilka tillstånd ska klassa in en person där? Ska det bara handla om sådant som eventuellt kan ge fördelar som är kopplat till biologiskt kön? För det finns ju andra tillstånd som ger fördelar som inte har med det att göra men som skiljer agnarna från vetet.
 
Men vilka tillstånd ska klassa in en person där? Ska det bara handla om sådant som eventuellt kan ge fördelar som är kopplat till biologiskt kön? För det finns ju andra tillstånd som ger fördelar som inte har med det att göra men som skiljer agnarna från vetet.

Alla som av olika anledningar inte passar i de traditionella herr- resp. damklasserna. Som inte kan konkurrera med herrarna men som inte heller är född kvinna med XX-kromosomer.
 
Alla som av olika anledningar inte passar i de traditionella herr- resp. damklasserna. Som inte kan konkurrera med herrarna men som inte heller är född kvinna med XX-kromosomer.

Ok, så alltså bara könsrelaterade tillstånd, oavsett om de faktiskt ger individen en fördel, och inte andra medicinska tillstånd som kan göra en person helt överlägsen. Personligen tycker jag att det känns märkligt men där kan man förstås ha olika åsikter.
 
Ok, så alltså bara könsrelaterade tillstånd, oavsett om de faktiskt ger individen en fördel, och inte andra medicinska tillstånd som kan göra en person helt överlägsen. Personligen tycker jag att det känns märkligt men där kan man förstås ha olika åsikter.

Egentligen tycker jag att tillstånd man är född med naturligt borde godkännas. Vi ser ju överlägsna individer i både dam och herrklasserna hela tiden. T.ex. Johaug, Bolt, Duplantis osv.

Det är det som man fått på konstgjord väg som man får titta på för att i varje individuellt fall bedöma om det ger den tävlande en orättvis fördel. T.ex. som Helene Marie Fossesholm som fått dispens och får tävla trots att hon använt läkemedel som finns på dopinglistan.

Damklassen måste få fortsätta vara för personer som inte har genomgått en manlig pubertet. Jag är nämligen övertygad om att en manlig pubertet ger bestående fysiska fördelar jämfört med en kvinnlig. Men som jag skrivit innan, om vetenskapen kommer fram till att transkvinnor efter genomgången transition inte har några orättvisa fördelar jämfört med cis-kvinnor så ändrar jag mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp