Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men till vems fördel och vems nackdel? Är medaljerna i Special Olympics också nedvärderade (för de som tävlar)? Det är fortfarande helt orimligt att människor som har biologiskt fullt utvecklade manliga kroppar, med allt vad det innebär, ska tävla på samma villkor mot personer med biologiska kvinnokroppar. De som "faller mellan stolarna" här är kvinnorna. Som alltid.
Vi har alla olika förutsättningar, ska det bi rättvis så behöves en klass per person möjligen med undantag för enäggstvillingar.

Nu har vi klasser för biologiska kvinnor och biologiska män så vad jag vet faller inte kvinnor mellan stolarna. Ja det finns många som faller mellan stolarna, flertalet har varken psyke eller fysik att tävla på hög nivå och ja det är ett problem med de som inte har mäns fysik men inte klassas som kvinnor i något regelverk, men jag ser det egentligen inte som något problem. De får väl sälla sig till de 99% av befolkningen som inte har någon chans att nå stora framgångar idrottsligt. Eller så får de ägna sig åt någon sport där avvikande hormonnivåer inte är något problem.
 
Vi har alla olika förutsättningar, ska det bi rättvis så behöves en klass per person möjligen med undantag för enäggstvillingar.

Nu har vi klasser för biologiska kvinnor och biologiska män så vad jag vet faller inte kvinnor mellan stolarna. Ja det finns många som faller mellan stolarna, flertalet har varken psyke eller fysik att tävla på hög nivå och ja det är ett problem med de som inte har mäns fysik men inte klassas som kvinnor i något regelverk, men jag ser det egentligen inte som något problem. De får väl sälla sig till de 99% av befolkningen som inte har någon chans att nå stora framgångar idrottsligt. Eller så får de ägna sig åt någon sport där avvikande hormonnivåer inte är något problem.
Dvs vi lägger ner kvinnoidrotten helt. Känns det bättre?

Vilka kvinnor kan hävda sig i friidrott t.ex. om de tävlar mot män?

Hur många kvinnor får vi se delta i Olympiska Spel till exempel? I friidrottsgrenarna? I boxning, brottning, simning? Fotboll? Inte en enda kommer att kvala in. Ingen. Så kul för unga tjejer som drömmer om en OS-plats eller ett VM. Som har högtflygande drömmar och passionen att kämpa - och fysiken. De är ändå dömda på förhand att misslyckas.

Så märkligt. Sedan jag började följa Buke för några år sedan trodde jag mig se en feministisk tankegång här inne. Den tycks ha spolats ner i avloppet.
 
Jag förstår inte alls hur folk tänker när de tycker att transpersoner ska ha egna klasser/VM/OS. Transkvinnor är kvinnor? Transmän är män?

Och hur tänker ni att barn och unga transpersoner ska kunna tävla och utvecklas när de inte har underlag till cup, lag, ligor? Det lär vara svårt nog att få till på hög nivå, men tänk lokalt och regionalt. Det är bara ett annat sätt att stänga ute transpersoner från sportvärlden.

Jag tänker låtsats som om jag inte läst era paralleller med funktionshinder och paralympics.
 
Jag förstår inte alls hur folk tänker när de tycker att transpersoner ska ha egna klasser/VM/OS. Transkvinnor är kvinnor? Transmän är män?

Och hur tänker ni att barn och unga transpersoner ska kunna tävla och utvecklas när de inte har underlag till cup, lag, ligor? Det lär vara svårt nog att få till på hög nivå, men tänk lokalt och regionalt. Det är bara ett annat sätt att stänga ute transpersoner från sportvärlden.

Jag tänker låtsats som om jag inte läst era paralleller med funktionshinder och paralympics.
För att transkvinnor har en enorm fysisk fördel vs biologiska kvinnor - när båda är på elitnivå inte minst. Oavsett. Barn har inte utvecklat fysiska skillnader, dessa utvecklas i samband med puberteten. De som transisterar i vuxen ålder har utvecklat enorma fysiska fördelar gentemot de biologiska kvinnorna. Oavsett hormonnivåerna i dagsläget. Kvinnoidrotten måste fredas och kvinnor få behålla sin egen plats i idrotten.
 
För att transkvinnor har en enorm fysisk fördel vs biologiska kvinnor - när båda är på elitnivå inte minst. Oavsett. Barn har inte utvecklat fysiska skillnader, dessa utvecklas i samband med puberteten. De som transisterar i vuxen ålder har utvecklat enorma fysiska fördelar gentemot de biologiska kvinnorna. Oavsett hormonnivåerna i dagsläget. Kvinnoidrotten måste fredas och kvinnor få behålla sin egen plats i idrotten.
Men varför har vi då inte världsmästare/rekordsättare som är trans överallt? Om de nu har sådan enorm fördel så borde de vara helt överlägsna och ha tryckt ut alla andra?

Transkvinnor är inte ute efter att ta andra kvinnors plats i idrotten utan sin egen?
 
Dvs vi lägger ner kvinnoidrotten helt. Känns det bättre?

Vilka kvinnor kan hävda sig i friidrott t.ex. om de tävlar mot män?

Hur många kvinnor får vi se delta i Olympiska Spel till exempel? I friidrottsgrenarna? I boxning, brottning, simning? Fotboll? Inte en enda kommer att kvala in. Ingen. Så kul för unga tjejer som drömmer om en OS-plats eller ett VM. Som har högtflygande drömmar och passionen att kämpa - och fysiken. De är ändå dömda på förhand att misslyckas.

Så märkligt. Sedan jag började följa Buke för några år sedan trodde jag mig se en feministisk tankegång här inne. Den tycks ha spolats ner i avloppet.

Lite lustigt att ta upp t ex simning. Har du inte läst vad som tidigare skrivits i diskussionen om Lia Thomas? Att hävda att ciskvinnor inte ens skulle kunna kvala in om de tävlar mot transkvinnor(vilket inte är samma sak som män) känns märkligt så länge Thomas inte ens är i närheten av den bästa kvinnan. Det finns också unga tjejer som vill kvala in till OS som är snabbare än Thomas.
 
Att påstå att manlig pubertet skulle vara en så enorm fördel att man lika gärna skulle kunna lägga ner damidrotten om transkvinnor fick tävla tycker jag är lite udda när det faktiskt inte finns någon forskning som visar det.

Jag blir faktiskt lite trött på snacket om att kvinnor per automatik skulle vara så underlägsna, och att till och med en manlig pubertet skulle göra att en person var helt överlägsen även om förutsättningarna senare var helt lika när det gäller t ex hormonnivåer.

Jag hade med den här bilden i mitt lilla collage. Vi kan inte alla vara över 180 cm långa, med järnvilja och stålpsyke. Katie Ledecky har inte genomgått någon manlig pubertet men har alltså en tid som är mer än 9 sekunder snabbare än Lia Thomas på 500 yards, den enda distans där Thomas vann i NCAA.

1650141553755.webp
 
Dvs vi lägger ner kvinnoidrotten helt. Känns det bättre?

Vilka kvinnor kan hävda sig i friidrott t.ex. om de tävlar mot män?

Hur många kvinnor får vi se delta i Olympiska Spel till exempel? I friidrottsgrenarna? I boxning, brottning, simning? Fotboll? Inte en enda kommer att kvala in. Ingen. Så kul för unga tjejer som drömmer om en OS-plats eller ett VM. Som har högtflygande drömmar och passionen att kämpa - och fysiken. De är ändå dömda på förhand att misslyckas.

Så märkligt. Sedan jag började följa Buke för några år sedan trodde jag mig se en feministisk tankegång här inne. Den tycks ha spolats ner i avloppet.
Tycker det är märkligt att det skulle vara feminism att vara transfobisk.
Personligen anser jag att min feminism inkluderar alla kvinnors rättigheter, inte bara vissa kvinnors.
 
Dvs vi lägger ner kvinnoidrotten helt. Känns det bättre?

Vilka kvinnor kan hävda sig i friidrott t.ex. om de tävlar mot män?

Hur många kvinnor får vi se delta i Olympiska Spel till exempel? I friidrottsgrenarna? I boxning, brottning, simning? Fotboll? Inte en enda kommer att kvala in. Ingen. Så kul för unga tjejer som drömmer om en OS-plats eller ett VM. Som har högtflygande drömmar och passionen att kämpa - och fysiken. De är ändå dömda på förhand att misslyckas.

Så märkligt. Sedan jag började följa Buke för några år sedan trodde jag mig se en feministisk tankegång här inne. Den tycks ha spolats ner i avloppet.
Har du ens läst inlägget? Eller hittar du på en massa mellan raderna? Det du spekulerar i speglar möjligen vad du själv anser men har inget med vad jag skrivit att göra. Om du anser att kvinnor inte har på OS att göra så får du väl anse det, men det har jag knappast skrivit om.
 
Jag förstår inte alls hur folk tänker när de tycker att transpersoner ska ha egna klasser/VM/OS. Transkvinnor är kvinnor? Transmän är män?

Och hur tänker ni att barn och unga transpersoner ska kunna tävla och utvecklas när de inte har underlag till cup, lag, ligor? Det lär vara svårt nog att få till på hög nivå, men tänk lokalt och regionalt. Det är bara ett annat sätt att stänga ute transpersoner från sportvärlden.
För min del kan vi ha hur många klasser som helst, men vad är ett VM/OS-guld i en klass som någon enstaka procent eller mindre är kvalificerade att delta i? Som det är nu så är det väldigt få som det är någon diskussion om de ska tävla bland de med XX eller de med XY. Det är mest praktiska och konkurrensmässiga skäl.
 
Jag tycker att det här bör bli en diskussion om transpersoner börjar dominera prispallarna - något de inte gör, så vad är egentligen problemet?
Vore de så extraordinärt överlägsna borde de ju synas, men det gör de inte så länge man inte börjar beröra själva transfrågan, och då börjar det handla om någonting annat än prestation.
 
Dvs vi lägger ner kvinnoidrotten helt. Känns det bättre?

Vilka kvinnor kan hävda sig i friidrott t.ex. om de tävlar mot män?

Hur många kvinnor får vi se delta i Olympiska Spel till exempel? I friidrottsgrenarna? I boxning, brottning, simning? Fotboll? Inte en enda kommer att kvala in. Ingen. Så kul för unga tjejer som drömmer om en OS-plats eller ett VM. Som har högtflygande drömmar och passionen att kämpa - och fysiken. De är ändå dömda på förhand att misslyckas.

Så märkligt. Sedan jag började följa Buke för några år sedan trodde jag mig se en feministisk tankegång här inne. Den tycks ha spolats ner i avloppet.

Hur lyckades du läsa in det?

Som jag ser det finns det tre valmöjligheter:

1) Transpersoner får inte tävla alls. (Minst önskvärda alternativet)
2) Vetenskapen kommer fram till att transkvinnor har samma fysiska förmåga som cis-kvinnor och transmän samma som cis-män. Då behövs inget annat än det som finns idag och alla får tävla i den klass de juridiskt tillhör.
3) Vetenskapen kommer fram till att transkvinnor har en orättvis fördel jämfört med cis-kvinnor och cis-män har en orättvist fördel jämfört med transmän. Då behövs ny klass/klasser där transpersoner kan få tävla.

Jag ser inte att alternativet transkvinnor har större förmåga än cis-kvinnor och får tävla i damklassen som ett alternativ. På samma sätt som jag tycker att transmän ska slippa konkurrera med cis-män som grundlagt sin fysik under en manlig pubertet och med fysiska fördelar det ger att ha en Y-kromosom.
 
[/QUOTE]
Har du ens läst inlägget? Eller hittar du på en massa mellan raderna? Det du spekulerar i speglar möjligen vad du själv anser men har inget med vad jag skrivit att göra. Om du anser att kvinnor inte har på OS att göra så får du väl anse det, men det har jag knappast skrivit om.

Jag var bittert ironisk men det förstod du nog.
 
Jag tycker för övrigt hela diskussionen känns rätt skev, jag gillar inte alls känslan av att transpersoner på något vis skulle vara en annan sorts människa.

Varför skulle de vara det för att man vill att damklassen ska vara för kvinnor som inte genomgått manlig pubertet?

Varför skrämmer det en del när man säger att människor är olika? Alla har lika värde, men människor är olika.
 
Jag tycker för övrigt hela diskussionen känns rätt skev, jag gillar inte alls känslan av att transpersoner på något vis skulle vara en annan sorts människa.
Det handlar inte om att någon skulle vara en annan slags människa. För mig känns det däremot olustigt att man genom medicinska ingrepp/behandlingar eventuellt kan få fördelar i tävling oavsett vad det gäller. Kan man bevisa att men inte får någon som helst fördel av könsbyte så är det okej med mig.

Det vore högst olyckligt om något medicinskt ingrepp oavsett vilket skulle vara en förutsättning/fördel för att vinna mästerskap/OS.
 
Har du ens läst inlägget? Eller hittar du på en massa mellan raderna? Det du spekulerar i speglar möjligen vad du själv anser men har inget med vad jag skrivit att göra. Om du anser att kvinnor inte har på OS att göra så får du väl anse det, men det har jag knappast skrivit om.
Jag ber om ursäkt här och direkt om jag missuppfattade ditt inlägg. I hast tolkade jag det som att variationer inom de biologiska könen ändå är så stora och ”orättvisa” att det inte betyder något om även transkvinnor, med sina (otvivelaktiga) fördelar får ta plats i kvinno-idrotten. Men det var antagligen inte alls vad du avsåg och jag ber om ursäkt.

Jag är stark försvarare av sk damidrott och ett safe space för biologiska kvinnor inom idrotten. Jag vill inte blanda in transkvinnor med fysiska fördelar (de som är utom allt tvivel, vilket är den fysiska utvecklingen efter puberteten) och jag vill inte att kvinnor ska behöva se Girldicks i duschen efter träningen.

Det finns tyvärr mer som skaver, och som är väldigt tråkigt även för transpersoner vars verklighet är okränkbar. Men det bleve en annan tråd.
 
Jag ber om ursäkt här och direkt om jag missuppfattade ditt inlägg. I hast tolkade jag det som att variationer inom de biologiska könen ändå är så stora och ”orättvisa” att det inte betyder något om även transkvinnor, med sina (otvivelaktiga) fördelar får ta plats i kvinno-idrotten. Men det var antagligen inte alls vad du avsåg och jag ber om ursäkt.

Jag är stark försvarare av sk damidrott och ett safe space för biologiska kvinnor inom idrotten. Jag vill inte blanda in transkvinnor med fysiska fördelar (de som är utom allt tvivel, vilket är den fysiska utvecklingen efter puberteten) och jag vill inte att kvinnor ska behöva se Girldicks i duschen efter träningen.

Det finns tyvärr mer som skaver, och som är väldigt tråkigt även för transpersoner vars verklighet är okränkbar. Men det bleve en annan tråd.
Girldickis har jag ingen åsikt om, det tycker jag är ett fördomsfullt uttryck.

Och ja du missuppfattade mig totalt. Vi är eniga om att folk som opererar sig och därmed får fördelar har inget inom elitidrotten att göra (under förutsättning att det är så). Det är så många som inte lyckas nå nivån ändå så så mycket till diskriminering är det inte.
 
Girldickis har jag ingen åsikt om, det tycker jag är ett fördomsfullt uttryck.

Och ja du missuppfattade mig totalt. Vi är eniga om att folk som opererar sig och därmed får fördelar har inget inom elitidrotten att göra (under förutsättning att det är så). Det är så många som inte lyckas nå nivån ändå så så mycket till diskriminering är det inte.
”Girldicks” är ett uttryck som myntats och används av bärarna själva. Inte utan stolthet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp