Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jodå, trans innebär oftast att man definerar sig själv som det motsatta könet både i klädsel och uppförande. I Sverige finns ett antal exempel på polis ingripande när transpersoner velat använda toaletter och omklädningsrum avsätt för det biolgiskt motsatta könet.

Har tyvärr inga exempel men går säkert att googla.
Det där får du nog styrka med källor själv.
Jag har gått på en djeffla massa herrtoaletter utan minsta problem. Inte tusan tänker jag stå i en aplång kö till tjejtoan om herrtoan är ledig. Eller vice versa
 
Det finns uppenbarligen en hel del missförstånd kring vad kvinnor och män är. Lite rekommenderad läsning för er som kanske behöver uppdatera er lite på vetenskapen kring kön:

Ann Fausto Sterling - Myths of Gender: Biological Theories about Women and Men
Alice Dromurat Dreger - Hermaphrodites and the Medical Invention of Sex
Jack Halberstam - Female Masculinity
Julian Gill-Peterson - Histories of the Transgender Child
Joan Roughgarden - Evolution's Rainbow: Diversity, Gender, and Sexuality in Nature and People
Rebecca M. Jordan-Young - Brainstorm: The Flaws in the Science of Gender

Jodå, trans innebär oftast att man definerar sig själv som det motsatta könet både i klädsel och uppförande. I Sverige finns ett antal exempel på polis ingripande när transpersoner velat använda toaletter och omklädningsrum avsätt för det biolgiskt motsatta könet.

Har tyvärr inga exempel men går säkert att googla.
Jag som jobbar med dessa frågor har aldrig hört om ett enda fall, och google ger mig inget. Du får gärna länka.

Nejdå. Men det ska alltså inte vara män som talar om för kvinnor vem de ska vara trygga med, eller bete sig som om de är trygga. Pga den där maktobalansen. Du läste mig inte så bra.
Om du uppfattar att jag talar om för kvinnor vem de ska vara trygga med eller bete sig som de är trygga med så läser inte du mig rätt heller. Jag förstår otryggheten (både för cis- och transkvinnor). Det gör inte diskriminering mer okej.
 
Det är som att vissa verkar glömma bort att transpersoner också är människor...

Tänk dig att detta är en kvinna du känner. Som tvingas outa sig, naken i omklädningsrummet. Jag kan tänka mig att det är rätt jobbigt, och väldigt modigt av den som orkar göra det. Knappast något man gör för skojs skull.

Det är liksom inte anonyma personer vi pratar om. Utan det är andra kvinnor, kvinnor som kanske i många fall passerar med kläderna på så att du inte ens vet att de är trans.

Och hur känns alternativet att hon ska tvingas duscha inne på herrarnas? Om vi nu ska prata om kroppsdelar, kanske har hon gjort en bröstplastik. Tänk dig själv att tvingas vara i fel omklädningsrum, och addera transfobi. Känns det som ett bra alternativ?

Jag säger inte emot att andra i omklädningsrummet kan komma att känna obehag. Men man kanske till exempel kan sätta sig och vänta tio minuter med duschen om man vill. Det är ändå en försvinnande liten minoritet med penisar på damernas sida. Optimalt vore såklart privata omklädningsrum, för alla (cis som trans) som tycker att det känns bäst.
 
Jodå, trans innebär oftast att man definerar sig själv som det motsatta könet både i klädsel och uppförande. I Sverige finns ett antal exempel på polis ingripande när transpersoner velat använda toaletter och omklädningsrum avsätt för det biolgiskt motsatta könet.

Har tyvärr inga exempel men går säkert att googla.
Du förenklar det hela EXTREMT, det finns ingenting som säger att en transkvinna måste vara överhövan kvinnlig, eller att en CISkvinna måste vara det heller för den delen. Med tanke på vilken minoritet transpersoner är i världen finner jag det rätt otroligt att du i din bekantskapskrets skulle ha minst tio (!) stycken som dessutom pratar om toalettevent med dig... men okejdå.

Håller med om att det igger på din sida att hitta källor på att det finns risk för polispådrag och rättegång om en transman eller transkvinna använder sina respektive badrum. Jag har då aldrig hört på maken.
 
Senast ändrad:
Det finns uppenbarligen en hel del missförstånd kring vad kvinnor och män är. Lite rekommenderad läsning för er som kanske behöver uppdatera er lite på vetenskapen kring kön:

Ann Fausto Sterling - Myths of Gender: Biological Theories about Women and Men
Alice Dromurat Dreger - Hermaphrodites and the Medical Invention of Sex
Jack Halberstam - Female Masculinity
Julian Gill-Peterson - Histories of the Transgender Child
Joan Roughgarden - Evolution's Rainbow: Diversity, Gender, and Sexuality in Nature and People
Rebecca M. Jordan-Young - Brainstorm: The Flaws in the Science of Gender


Jag som jobbar med dessa frågor har aldrig hört om ett enda fall, och google ger mig inget. Du får gärna länka.


Om du uppfattar att jag talar om för kvinnor vem de ska vara trygga med eller bete sig som de är trygga med så läser inte du mig rätt heller. Jag förstår otryggheten (både för cis- och transkvinnor). Det gör inte diskriminering mer okej.

Jodå, trans innebär oftast att man definerar sig själv som det motsatta könet både i klädsel och uppförande. I Sverige finns ett antal exempel på polis ingripande när transpersoner velat använda toaletter och omklädningsrum avsätt för det biolgiskt motsatta könet.

Har tyvärr inga exempel men går säkert att googla.
Enda gången jag hört om polisingripande när fel kön varit på fel toalett är i USA, och det verkar ju dels bero på att de inte kan bygga vettiga offentliga toaletter så att man SER IN i båsen utifrån genom stora glipor i tex dörrarna, vilket jag aldrig upplevt i Sverige och dels på att det är just USA så att säga..
 
Det är som att vissa verkar glömma bort att transpersoner också är människor...

Tänk dig att detta är en kvinna du känner. Som tvingas outa sig, naken i omklädningsrummet. Jag kan tänka mig att det är rätt jobbigt, och väldigt modigt av den som orkar göra det. Knappast något man gör för skojs skull.

Det är liksom inte anonyma personer vi pratar om. Utan det är andra kvinnor, kvinnor som kanske i många fall passerar med kläderna på så att du inte ens vet att de är trans.

Och hur känns alternativet att hon ska tvingas duscha inne på herrarnas? Om vi nu ska prata om kroppsdelar, kanske har hon gjort en bröstplastik. Tänk dig själv att tvingas vara i fel omklädningsrum, och addera transfobi. Känns det som ett bra alternativ?

Jag säger inte emot att andra i omklädningsrummet kan komma att känna obehag. Men man kanske till exempel kan sätta sig och vänta tio minuter med duschen om man vill. Det är ändå en försvinnande liten minoritet med penisar på damernas sida. Optimalt vore såklart privata omklädningsrum, för alla (cis som trans) som tycker att det känns bäst.
Tack. Precis det här.
 
Det är som att vissa verkar glömma bort att transpersoner också är människor...

Tänk dig att detta är en kvinna du känner. Som tvingas outa sig, naken i omklädningsrummet. Jag kan tänka mig att det är rätt jobbigt, och väldigt modigt av den som orkar göra det. Knappast något man gör för skojs skull.

Det är liksom inte anonyma personer vi pratar om. Utan det är andra kvinnor, kvinnor som kanske i många fall passerar med kläderna på så att du inte ens vet att de är trans.

Och hur känns alternativet att hon ska tvingas duscha inne på herrarnas? Om vi nu ska prata om kroppsdelar, kanske har hon gjort en bröstplastik. Tänk dig själv att tvingas vara i fel omklädningsrum, och addera transfobi. Känns det som ett bra alternativ?

Jag säger inte emot att andra i omklädningsrummet kan komma att känna obehag. Men man kanske till exempel kan sätta sig och vänta tio minuter med duschen om man vill. Det är ändå en försvinnande liten minoritet med penisar på damernas sida. Optimalt vore såklart privata omklädningsrum, för alla (cis som trans) som tycker att det känns bäst.
Tack! Mycket välformulerat. <3
 
Jag förstår också att personer kan bli väldigt påverkade av att personen som duschar bredvid har en penis. Jag känner empati med deras situation. Det gör det inte mer okej att diskriminera kvinnor med penis. Jag hade tyckt det var väldigt bra med en lag som förbjuder diskriminering på grund av utseende, punkt. Nej, rätt och fel är inte alltid i linje med lagen, men två fel blir inte ett rätt.

Om vi ska börja anpassa oss efter människors åsikter istället för deras rättigheter, så lever i snart i ett helt rättslöst samhälle, där ingen minoritet får något skydd alls. För det finns de som tycker att det är fel att svarta och vita kvinnor ska byta om i samma omklädningsrum. Det finns de som blir traumatiserade av att se svarta kvinnor, feta kvinnor, håriga kvinnor etc. Det är hemskt för dem, och de får tycka att det är hemskt att behöva uppleva detta. Lösningen är inte att diskriminera minoriteter på grund av åsikter.
De rättigheter som människor har idag kommer i grunden av de åsikter som människorna som stiftat lagarna har. Det är inget separat fenomen som bara finns där utan är ett uttryck för rådande samhällsklimat. Enda sättet att se till att det skulle råda totalt samförstånd med vad som är jämlikhet och införa det är att ha någon sorts ”benevolent dictator” och inte demokrati eftersom som det är nu så är det allt annat än rättslöst att anpassa sig efter majoritetens åsikter.

Men nu spårar det lite långt ifrån diskussionen så jag stannar där.
 
De rättigheter som människor har idag kommer i grunden av de åsikter som människorna som stiftat lagarna har. Det är inget separat fenomen som bara finns där utan är ett uttryck för rådande samhällsklimat. Enda sättet att se till att det skulle råda totalt samförstånd med vad som är jämlikhet och införa det är att ha någon sorts ”benevolent dictator” och inte demokrati eftersom som det är nu så är det allt annat än rättslöst att anpassa sig efter majoritetens åsikter.

Men nu spårar det lite långt ifrån diskussionen så jag stannar där.
Ja, nu kommer vi in på toleransparadoxen, ideologi, och filosofi. En väldigt intressant diskussion om värderingar och åsikter, rätt och fel. Du verkar vara av åsikten att det inte finns grundläggande rätt och fel i världen, bara majoritet som ska bestämma över minoritet, om jag förstår dig rätt. Så om majoriteten tycker att vi ska skjuta alla rödhåriga är det helt plötsligt det rätta att göra, för det finns inte någon annan grund till hur vi bygger upp vårt samhälle och vår demokrati annat än majoritetens vilja, oavsett var den kommer ifrån och vem som får lida av den. Men jag hoppas att jag inte förstår dig rätt nu.
 
Oavsett vilket så önskar jag inte dela omklädningsrum med någon med penis. Män som genomgått könsbyte fullt ut är mer än välkomna, de kan inte förväxlas med män med penis som vill spana in kvinnor.

Om någon med penis oavsett om de identifierar sig som män eller kvinnor blir trakasserad för att de är omklädningsrum dedikerade för de med penis lär problemet knappast vara mindre för män utan snopp. Det kan rimligen inte lösas genom att låta alla som påstår sig vara kvinnor (en del som anser sig vara det och andra som bara vill spana in kvinnor) är välkomna att byta om bland kvinnorna. Risken är då betydande att kvinnor som är födda kvinnor blir sällsynta gäster på anläggningen. Jag skulle då inte gå dit och jag är inte särskilt prydd.
Jag är övertygad om att i det eventuella fall du skulle dela omklädningsrum med en transkvinna som eventuellt inte genomgått könskorrigering (fy så obekväm jag blir över hur vi pratar om folk här i tråden. :cry:) är det sista du skulle se, hennes underliv. Vad Tror du och andra om medmänniskor egentligen?!
 
Ja, nu kommer vi in på toleransparadoxen, ideologi, och filosofi. En väldigt intressant diskussion om värderingar och åsikter, rätt och fel. Du verkar vara av åsikten att det inte finns grundläggande rätt och fel i världen, bara majoritet som ska bestämma över minoritet, om jag förstår dig rätt. Så om majoriteten tycker att vi ska skjuta alla rödhåriga är det helt plötsligt det rätta att göra, för det finns inte någon annan grund till hur vi bygger upp vårt samhälle och vår demokrati annat än majoritetens vilja, oavsett var den kommer ifrån och vem som får lida av den. Men jag hoppas att jag inte förstår dig rätt nu.
Nej, du har inte förstått mig rätt. Och hur du kan likställa funderingar kring att andra kan ha rätt att ha en åsikt om könsorganet på folk som duschar naken i samma utrymme som en själv med massmord gör mig lite bekymrad.
 
Senast ändrad:
Nej, du har inte förstått mig rätt. Och hur du kan likställa funderingar kring att andra kan ha rätt att ha en åsikt om könsorganet på folk som duschar naken i samma utrymme som en själv med massmord gör mig lite bekymrad.
Jag likställer inte, men tog ett exempel på samma typ av tänkande. Det vill säga att du verkar tycka att vi ska gå efter majoritet oavsett vad som är ont eller gott. Men förklara gärna hur du tänker att det är okej att diskriminera transpersoner men inte rödhåriga på samma princip :)
 
Jag är övertygad om att i det eventuella fall du skulle dela omklädningsrum med en transkvinna som eventuellt inte genomgått könskorrigering (fy så obekväm jag blir över hur vi pratar om folk här i tråden. :cry:) är det sista du skulle se, hennes underliv. Vad Tror du och andra om medmänniskor egentligen?!
Det undrar jag iofs om du har rätt i. Min erfarenhet från stränder är motsatt. Jag går sällan i omklädningsrum men ofta på nakenbad, sådana för damer. Motsvarande säger manliga vänner om nakenbad för herrar. Helt klart är ju dessa situationer något som många inte riktigt har haft tillfälle att bli vana vid ännu, oavsett vilken position man tänker sig.

Sen finns det miljöer där kroppar med tvetydigt könsuttryck fetischeras.

Vad jag säger är alltså att transpersoners underliv (eller överkropp, fokus är valfritt här) inte hålls så hemligt som du tror. Det kanske finns fler miljöer där det inte hålls hemligt, men inga fler som jag har erfarenhet av.

(Eller snarare: vi behåller ju alla kläderna på i de flesta sammanhang ändå.)
 
Senast ändrad:
Det undrar jag iofs om du har rätt i. Min erfarenhet från stränder är motsatt. Jag går sällan i omklädningsrum men ofta på nakenbad, sådana för damer. Motsvarande säger manliga vänner om nakenbad för herrar. Helt klart är ju dessa situationer något som många inte riktigt har haft tillfälle att bli vana vid ännu, oavsett vilken position man tänker sig.

Sen finns det miljöer där kroppar med tvetydigt könsuttryck fetischeras.

Vad jag säger är alltså att transpersoners underliv (eller överkropp, fokus är valfritt här) inte hålls så hemligt som du tror. Det kanske finns fler miljöer där det inte hålls hemligt, men inga fler som jag har erfarenhet av.
Jag har ingen som helst erfarenhet av nakenbad på det viset, men där om någonstans ska man väl kunna gå runt som man är? Är inte det hela poängen, att det är fritt och välkommet med alla kroppar.
Känner du dig utsatt där, om en transkvinna som inte genomgått könskorrigering rör sig bland andra kvinnor? Trallar det in lömska karlar som påstår att de "känner sig som kvinnor" för att glutta på nakna kroppar? Jag tycker att det känns så otroligt långsökt.

Jag säger inte att det hålls hemligt, men det låter ju på människor här i tråden som om det fluktas penisar åt höger och vänster... och det är verkligen inte min uplevelse. Jag skulle med största sannolikhet missa min transsexuella vän i omklädningsrummet, och gjorde jag det inte skulle jag av medkänsla och hänsyn låtas som om jag gjorde det. Herrejösses, jag blir väl inte upprörd över någon annan kropp.
 
Jag har ingen som helst erfarenhet av nakenbad på det viset, men där om någonstans ska man väl kunna gå runt som man är? Är inte det hela poängen, att det är fritt och välkommet med alla kroppar.
Känner du dig utsatt där, om en transkvinna som inte genomgått könskorrigering rör sig bland andra kvinnor? Trallar det in lömska karlar som påstår att de "känner sig som kvinnor" för att glutta på nakna kroppar? Jag tycker att det känns så otroligt långsökt.

Jag säger inte att det hålls hemligt, men det låter ju på människor här i tråden som om det fluktas penisar åt höger och vänster... och det är verkligen inte min uplevelse. Jag skulle med största sannolikhet missa min transsexuella vän i omklädningsrummet, och gjorde jag det inte skulle jag av medkänsla och hänsyn låtas som om jag gjorde det. Herrejösses, jag blir väl inte upprörd över någon annan kropp.

Verkligen. Jag använder omklädningsrum nu för första gången på många år pga jobbet och är totalt ointresserad av hur mina kollegor ser ut näck eller halvnäck. Jag har inte för vana att stå och stirra på deras kön heller :grin:
 
Jag har ingen som helst erfarenhet av nakenbad på det viset, men där om någonstans ska man väl kunna gå runt som man är? Är inte det hela poängen, att det är fritt och välkommet med alla kroppar.
Känner du dig utsatt där, om en transkvinna som inte genomgått könskorrigering rör sig bland andra kvinnor? Trallar det in lömska karlar som påstår att de "känner sig som kvinnor" för att glutta på nakna kroppar? Jag tycker att det känns så otroligt långsökt.

Jag säger inte att det hålls hemligt, men det låter ju på människor här i tråden som om det fluktas penisar åt höger och vänster... och det är verkligen inte min uplevelse. Jag skulle med största sannolikhet missa min transsexuella vän i omklädningsrummet, och gjorde jag det inte skulle jag av medkänsla och hänsyn låtas som om jag gjorde det. Herrejösses, jag blir väl inte upprörd över någon annan kropp.
Jag skrev inte ett ord om att känna mig utsatt. Jag skulle öht inte blotta såna känslor på det här sättet. Men jag skrev ungefär att om sådana situationer känns lite socialt ovana, så är ju det inte konstigt.

Jag delar i övrigt din erfarenhet att de flesta oavsett kön oftast har kläder på sig.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det finns uppenbarligen en hel del missförstånd kring vad kvinnor och män är. Lite rekommenderad läsning för er som kanske behöver uppdatera er lite på vetenskapen kring kön:

Ann Fausto Sterling - Myths of Gender: Biological Theories about Women and Men
Alice Dromurat Dreger - Hermaphrodites and the Medical Invention of Sex
Jack Halberstam - Female Masculinity
Julian Gill-Peterson - Histories of the Transgender Child
Joan Roughgarden - Evolution's Rainbow: Diversity, Gender, and Sexuality in Nature and People
Rebecca M. Jordan-Young - Brainstorm: The Flaws in the Science of Gender


Jag som jobbar med dessa frågor har aldrig hört om ett enda fall, och google ger mig inget. Du får gärna länka.


Om du uppfattar att jag talar om för kvinnor vem de ska vara trygga med eller bete sig som de är trygga med så läser inte du mig rätt heller. Jag förstår otryggheten (både för cis- och transkvinnor). Det gör inte diskriminering mer okej.
Ja, det uppfattar jag. Nej, diskriminering är inte okej. Varför nu det ska påpekas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp