Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kan vi argumentera kring.

Såhär: Rätt och fel är inte lag och brott. Men du vill inte argumentera kring rätt och fel. Du har tidigare i tråden uttryckt stöd för att om en majoritet vill diskriminera en minoritet så skall de få göra det. Sen verkar du uttrycka att bara lagar följs så är allt okej.

Kanske har du inte någon åsikt i frågan. Men då är det ju lite underligt att skriva i tråden alls. Så vad tycker du egentligen, själv?
Korrektion: jag vill inte argumentera kring rätt och fel i den här tråden eftersom det är ett eget ämne.
Du tycker alltså att det är underligt att diskutera ämnen man inte ännu har en åsikt kring? Det tycker inte jag eftersom det är ett bra sätt att höra andra människors argument för sina åsikter.
 
Vad är skillnaden mot att en pedofil delar omklädningsrum med minderåriga pojkar? Detta problem är knappast kopplat till transpersoner.
En pedofil som är ute efter småflickor gör ingen skada blad småpojkar. Och nej det är inte kopplat till transpersoner i sig utan till att förespråka att män som identifierar sig fritt kan välja omklädningsrum under förevändning att de känner sig som kvinnor.
 
Vad är skillnaden mot att en pedofil delar omklädningsrum med minderåriga pojkar? Detta problem är knappast kopplat till transpersoner.
En pedofil som är ute efter småflickor gör ingen skada blad småpojkar. Och nej det är inte kopplat till transpersoner i sig utan till att förespråka att män som identifierar sig fritt kan välja omklädningsrum under förevändning att de känner sig som kvinnor.

Det finns ju kvinnliga pedofiler också. (Denna mening föll bort: Och varför ska småpojkar tvingas byta om med pedofiler som gillar småpojkar bara för att de båda har penis?)

Jag tycker att den uppenbara lösningen är individuella omklädningsrum/omklädningsrum för mindre sällskap. Jag förstår inte riktigt varför @Lobelia tycker det är rimligare att dra massa skräckscenarion utan grund i verkligheten, bara för att få säga att transkvinnor inte ska få byta om i kvinnornas (men du är tydligen okej med att transmän gör det, vilket jag verkligen inte förstår om du vill värna flickor och traumatiserade kvinnor!), när det är så himla mycket enklare att argumentera för att alla ska få byta om i trygghet.
 
Korrektion: jag vill inte argumentera kring rätt och fel i den här tråden eftersom det är ett eget ämne.
Du tycker alltså att det är underligt att diskutera ämnen man inte ännu har en åsikt kring? Det tycker inte jag eftersom det är ett bra sätt att höra andra människors argument för sina åsikter.
Det är underligt att gå in i en diskussion och säga emot en part i diskussionen konsekvent, utan att själv ta någon ställning överhuvudtaget. Det är ju inte heller som att du frågar mig om vad jag tycker eller hur jag tänker, utan du säger endera en sak och sen en helt annan, bara för att se min reaktion? Känns inte särskilt konstruktivt.
 
det är så himla mycket enklare att argumentera för att alla ska få byta om i trygghet.
Fast det är ganska tydligt att du inte egentligen tycker att just alla ska få byta om/duscha i trygghet.

Hade du på riktigt tyckt det, så hade du väl inte bagatelliserat de som inte vill dela omklädningsrum/duschutrymme med snoppbärare på det sätt du genomgående gjort i tråden?

Kanske inte din avsikt, men så framstår och tolkas det du skriver.
 
Det finns ju kvinnliga pedofiler också.

Jag tycker att den uppenbara lösningen är individuella omklädningsrum/omklädningsrum för mindre sällskap. Jag förstår inte riktigt varför @Lobelia tycker det är rimligare att dra massa skräckscenarion utan grund i verkligheten, bara för att få säga att transkvinnor inte ska få byta om i kvinnornas (men du är tydligen okej med att transmän gör det, vilket jag verkligen inte förstår om du vill värna flickor och traumatiserade kvinnor!), när det är så himla mycket enklare att argumentera för att alla ska få byta om i trygghet.

Jag tycker det är bitvis hysteriskt kul att transmännen helt glöms bort i de här diskussionerna. Alla som skriker om att transkvinnor ska byta om på herrarnas för att de är läskiga, men tydligen gärna delar omklädningsrum med Aydian.

dowling.jpg



Förstår ni inte själva hur jävla sjukt det är att vilja titta i folks underkläder för att bestämma om de är "kvinna nog" att få byta om i "rätt" rum? Hur otroligt stigmatiserat det är att vara trans, hur man får kämpa mot extremt hat, diskriminering, socialt stigma, en vårdapparat designad för gatekeeping och hur fan kan ni tro att det är något som man gör lättvindigt "för att få åtkomst till omklädningsrum"?!?

Vem drabbas av att en utomstående ska göra bedömningen om någon är "tillräckligt manlig/kvinnlig"? Hittills, surprise surprise, så är det KVINNOR som bli kontrollerade, begränsade och diskriminerade emot. För att de av en utomstående bedöms "inte är kvinnliga nog". För plötsligt är det feministerna som står på frontlinjen och hävdar att det är barnabärarförmågan som är avgörande, arm i arm med fascisterna som säger att transmän är ett sätt för de "orena folken att ta livmödrar från den vita rasen"!!
 
Senast ändrad:
Fast det är ganska tydligt att du inte egentligen tycker att just alla ska få byta om/duscha i trygghet.

Hade du på riktigt tyckt det, så hade du väl inte bagatelliserat de som inte vill dela omklädningsrum/duschutrymme med snoppbärare på det sätt du genomgående gjort i tråden?

Kanske inte din avsikt, men så framstår och tolkas det du skriver.
Jag är ledsen om det upplevs som bagatelliserande, men jag är väldigt konsekvent med att framföra att jag fullt ut förstår obehaget, och att jag faktiskt är för att just alla ska få byta om i trygghet, och ha full kontroll över vilka som ser dem/vilka de ser nakna.

Jag argumenterar mot transfobin, inte viljan att byta om i trygghet. Jag argumenterar mot att transkvinnor är ett hot, inte att män är det.
 
Nu är det ju dock så att vi har diskrimineringslagstiftning i det här landet som skyddar transpersoner. Så verksamheter får inte diskriminera transkvinnor.

Jag hoppas att alla som utsätts för sexuella trakasserier, oavsett kön på förövare eller offer, vågar berätta. Saken är ju bara den att om en ska argumentera för att en grupp kvinnor ska diskrimineras och utsättas för fara, så måste en ha mer kött på benen. Det finns gott om exempel på män som gått in i kvinnors omklädningsrum. Om det nu var ett så säkert kort för dem att dra, varför säger inte alla som gör det att de är trans?

Jag är inte här för att läxa upp någon. Jag argumenterar för min åsikt, precis som alla andra i den här tråden. Ja, jag har utbildning och bred erfarenhet av transfrågor, men framför allt är jag emot all form av diskriminering av minoriteter. Jag är starkt övertygad feminist och jobbar stenhårt för kvinnors säkerhet. Det verkar bara vara så att jag, till skillnad från de jag argumenterar emot i denna tråd, inkluderar transkvinnor.
Hur vet du hur många av de män som gått in hos damernas som påstått att de är trans? Du påstår så säker att ingen man kommit undan att gå in hos kvinnorna genom att påstå att han är trans, men fortfarande, du kan inte veta det. Du vet inte allt som händer på i alla omklädningsrum i hela världen. Och hur ska det hanteras ifall det nu sker? Om en man går in på kvinnornas omklädningsrum och påstår att han har rätt att vara där eftersom han är trans. Ska man då ifrågasätta hans könsidentitet? Säga åt honom att han inte alls är trans. Är inte det diskriminering isåfall?

Jag är också start övertygad feminist och ja, jag inkluderar även transkvinnor i gruppen kvinnor. Det går att vara det och ändå ha andra åsikter än dig.
 
Som cis-kvinna med trauma har jag noll bekymmer med @Nahar s argumentation. Uppenbarligen har han/hen en god insyn och mycket kunskap. Jag förstår inte varför påhittade scenarion ska värnas mer om än utsatta människors liv, i detta fall transpersoner.

Kvinna eller inte; transfobi ska läxas upp, alltid.
Problemet blir när man sätter epitet så som transfobi på andras åsikter för att rättfärdiga att läxa upp andra människor.
 
Det är underligt att gå in i en diskussion och säga emot en part i diskussionen konsekvent, utan att själv ta någon ställning överhuvudtaget. Det är ju inte heller som att du frågar mig om vad jag tycker eller hur jag tänker, utan du säger endera en sak och sen en helt annan, bara för att se min reaktion? Känns inte särskilt konstruktivt.
Du är enormt fokuserad på att feltolka det jag skriver och det är irriterande. Du drar allting jag säger till extremer. DET är inte konstruktivt och jag tycker det är väl verklighetsfrånvänt att inte erkänna att det är ett komplext problem. Att förneka andra människors världsbild och tillskriva dom åsikter de inte har är ett utmärkt utövande av gaslighting.

Din åsikt är tydlig och det är uppenbarligen att transkvinnor ÄR kvinnor och det ska sjungas kubaya tillsammans med alla andra oavsett deras utseende, trauman, eller generella problem som gör människor till människor. Allting annat är en orimlig lösning och det är bara att förbjuda alla former av andra åsikter som inte sätter hbtq+ före andra minoriteter eftersom det är diskriminering.
Det är jag åtminstone säker på är något som jag inte tycker eftersom det inte känns realistiskt. Självklart ska de inte diskrimineras men att inte alltid få precis som man vill är inte diskriminering.

En praktiskt genomförbar lösning på just det smala område som jag diskuterat vore väl då snarare att ha ett könlöst omklädningsrum eller ett par andra mindre för de som av olika anledningar kan behöva det. Det tror jag i praktiken inte skulle vara ett problem annat än för det yttersta fåtal som av principskäl absolut vill bli erkända av alla andra kvinnor som kvinna trots kvarvarande penis oavsett de andra kvinnornas upplevelser och bagage.
 
Senast ändrad:
Jag argumenterar mot transfobin, inte viljan att byta om i trygghet. Jag argumenterar mot att transkvinnor är ett hot, inte att män är det.
Jag är inte ett dugg transfobisk, jag påtalar bara att du ser väldigt ensidigt på saken.
Och helt ärligt så tror jag inte ett dugg på att du är ledsen att du tolkas på det viset, av flera.
 
Hur vet du hur många av de män som gått in hos damernas som påstått att de är trans? Du påstår så säker att ingen man kommit undan att gå in hos kvinnorna genom att påstå att han är trans, men fortfarande, du kan inte veta det. Du vet inte allt som händer på i alla omklädningsrum i hela världen. Och hur ska det hanteras ifall det nu sker? Om en man går in på kvinnornas omklädningsrum och påstår att han har rätt att vara där eftersom han är trans. Ska man då ifrågasätta hans könsidentitet? Säga åt honom att han inte alls är trans. Är inte det diskriminering isåfall?

Jag är också start övertygad feminist och ja, jag inkluderar även transkvinnor i gruppen kvinnor. Det går att vara det och ändå ha andra åsikter än dig.
Som sagt tycker jag ju att alla ska få byta om i privat, låsbart omklädningsrum. Så att det aldrig ens kan ske.

Vad jag argumenterar emot är att vi ska ha omklädningsrum uppdelade efter könsdelarna. Vad jag argumenterar emot är utmålandet av transkvinnor i sig som en fara för kvinnor, på olika sätt.

Nej, jag vet inte allt som sker i alla omklädningsrum, men jag har tagit del av intervjuer med både transpersoner och cispersoner kring just sådant här. Jag har tagit del av forskning kring kvinnors utsatthet och mäns våld mot kvinnor. Allt pekar verkligen mot att våldet mot kvinnor inte ökar av att tillåta transkvinnor i damernas omklädningsrum. Det är inte den bästa lösningen för alla, men de scenarion som tas upp i tråden kring t.ex. manliga pedofiler är inte verklighetsförankrad.

Den vetenskap/kunskap jag besitter pekar mot att trygghet för alla uppnås bäst med egna, låsbara omklädningsrum. Det är inte diskriminerande, utan en perfekt lösning enligt mig. Vad är det för fel på den lösningen?

Tillägg: Sen finns det ju olika regler vi kan sätta in/sätt att bevisa att en är trans. Jag är inte emot sådana på princip, men jag är emot att det ska avgöras av könsorgan.

Du är enormt fokuserad på att feltolka det jag skriver och det är irriterande. Du drar allting jag säger till extremer. DET är inte konstruktivt och jag tycker det är väl verklighetsfrånvänt att inte erkänna att det är ett komplext problem. Att förneka andra människors världsbild och tillskriva dom åsikter de inte har är ett utmärkt utövande av gaslighting.

Din åsikt är tydlig och det är uppenbarligen att transkvinnor ÄR kvinnor och det ska sjungas kubaya tillsammans med alla andra oavsett deras utseende, trauman, eller generella problem som gör människor till människor. Allting annat är en orimlig lösning och det är bara att förbjuda alla former av andra åsikter som inte sätter hbtq+ före andra minoriteter eftersom det är diskriminering.
Det är jag åtminstone säker på är något som jag inte tycker eftersom det inte känns realistiskt.

En praktiskt genomförbar lösning på just det smala område som jag diskuterat vore väl då snarare att ha ett könlöst omklädningsrum eller ett par andra mindre för de som av olika anledningar kan behöva det. Det tror jag i praktiken inte skulle vara ett problem annat än för det yttersta fåtal som av principskäl absolut vill bli erkända av alla andra kvinnor som kvinna trots kvarvarande penis oavsett de andra kvinnornas upplevelser och bagage.
Det är klart att jag förstår att det är ett komplext problem, och jag tillskriver inte åsikter och feltolkar verkligen inte med vilje. Men du förklarar ju inte vad du tycker när jag frågar dig, så det blir svårt att göra annat än att famla i luften efter vad du egentligen vill säga.

Min åsikt är, om du läser i tråden, inte alls att det ska sjungas något kumbaya och alla ska byta om tillsammans. Den realistiska lösningen är individuella/många mindre omklädningsrum. Det är den enda lösningen som tar bort problemet med att många känner sig osäkra och utsatta i omklädningsrum.

Så vi tycker ju egentligen lika? Bara det att jag inte håller de som menar att transkvinnor är ett hot mot ciskvinnor. Det tar inte ifrån obehaget/rädslan från de som upplever den, men vi måste skilja på obehag/rädsla och rätten att diskriminera andra på grund av den.
Jag är inte ett dugg transfobisk, jag påtalar bara att du ser väldigt ensidigt på saken.
Och helt ärligt så tror jag inte ett dugg på att du är ledsen att du tolkas på det viset, av flera.
Varför skulle jag inte vara ledsen av att människor tror att jag vill kvinnor illa? Det är ju hemskt, och dessutom så hjälper det ju inte mig heller att föra fram mina argument. Återigen, lösningen jag föreslår säkrar allas trygghet. Att diskriminera transkvinnor gör inte det.
 
Jag tycker det är självklart att transkvinnor inte ska behöva byta om i männens omklädningsrum, eftersom de inte är män och dessutom riskerar utsättas för våld. Däremot tycker jag nog inte det är jämförbart med rasism att känna obehag och inte vilja se penis och testiklar i kvinnornas omklädningsrum. Jag förstår poängen men tycker man missar nyanserna i hur olika förtryck interagerar med varandra, där ciskvinnor generellt såklart har privilegium gentemot transkvinnor utifrån transfobin i samhället, men kroppsligt fortfarande har viss utsatthet gentemot icke-opererade transkvinnors kroppar utifrån den alltjämt sexistiska maktordningen och biologiska förutsättningar som risken att bli gravid och så vidare. Inte riktigt jämförbart med rasism där maktordningen är mer konstant och likadan oavsett sammanhang. Accepterar man den jämförelsen fullt ut är man ju dessutom i princip ett steg från att jämföra lesbiska kvinnor som inte vill ha sex med kvinnor med penis med något i stil med Apartheid. Fullt så svart-vitt är det inte när det kommer till kön, könsidentitet och förtryck tror jag, inte när penis och testiklar fortfarande representerar det förtryckande könet i ett patriarkat. En tvetydighet som vad jag vet överhuvudtaget inte existerar i rasism.
 
Jag tycker det är självklart att transkvinnor inte ska behöva byta om i männens omklädningsrum, eftersom de inte är män och dessutom riskerar utsättas för våld. Däremot tycker jag nog inte det är jämförbart med rasism att känna obehag och inte vilja se penis och testiklar i kvinnornas omklädningsrum. Jag förstår poängen men tycker man missar nyanserna i hur olika förtryck interagerar med varandra, där ciskvinnor generellt såklart har privilegium gentemot transkvinnor utifrån transfobin i samhället, men kroppsligt fortfarande har viss utsatthet gentemot icke-opererade transkvinnors kroppar utifrån den alltjämt sexistiska maktordningen och biologiska förutsättningar som risken att bli gravid och så vidare. Inte riktigt jämförbart med rasism där maktordningen är mer konstant och likadan oavsett sammanhang. Accepterar man den jämförelsen fullt ut är man ju dessutom i princip ett steg från att jämföra lesbiska kvinnor som inte vill ha sex med kvinnor med penis med något i stil med Apartheid. Fullt så svart-vitt är det inte när det kommer till kön, könsidentitet och förtryck tror jag, inte när penis och testiklar fortfarande representerar det förtryckande könet i ett patriarkat. En tvetydighet som vad jag vet överhuvudtaget inte existerar i rasism.
Jag vill förtydliga här att jag håller med dig. Feltolkningen av mig verkar ligga i det fetade. Jag förstår känslan och oviljan, och tycker inte den är jämförbar med rasism. Däremot tycker jag att det är jämförbart om vi tillåter den känslan/viljan att resultera i diskriminering av transkvinnor. Därför föreslår jag en helt annan lösning än könsindelade omklädningsrum.
 
Jag vill förtydliga här att jag håller med dig. Feltolkningen av mig verkar ligga i det fetade. Jag förstår känslan och oviljan, och tycker inte den är jämförbar med rasism. Däremot tycker jag att det är jämförbart om vi tillåter den känslan/viljan att resultera i diskriminering av transkvinnor. Därför föreslår jag en helt annan lösning än könsindelade omklädningsrum.
Jag håller helt med om att dagens indelning är otillräcklig. Helst skulle jag vilja ha individuella omklädningsrum och avgränsade duschar, vilket ju är fullt möjligt med tanke på att jag befunnit mig på platser som har den lösningen och sett det med egna ögon. Ja det kostar kanske lite mer, på samma sätt som det kanske kostar lite mer att göra allmänna utrymmen tillgängliga för alla och inte bara en privilegierad majoritet vad gäller andra kroppsliga variationer, men att sätta människors trygghet och rättigheter före att knipa med plånboken kanske är att föredra.
 
Så vi tycker ju egentligen lika? Bara det att jag inte håller de som menar att transkvinnor är ett hot mot ciskvinnor. Det tar inte ifrån obehaget/rädslan från de som upplever den, men vi måste skilja på obehag/rädsla och rätten att diskriminera andra på grund av den.
Jag tror alltså fortfarande på att det ska finnas omklädningsrum för män respektive kvinnor men sen också någon form av ytterligare alternativ för de som av olika anledningar kan behöva det. Sen om de är tänkta används av transkvinnor med penis, personer med religiösa övertygelser eller trauman som absolut inte vill råka se en penis, människor som är obekväma att duscha med andra eller vad det nu kan vara gör mig det samma. Bara massor med okönade, låsbara små utrymmen är det förstås inget fel på heller men det är antagligen svårt att motivera en sådan lösning ekonomiskt då det lär bli betydligt dyrare både att bygga och underhålla.

Massor med saker i samhället bygger på rädsla, både lagstiftning för att reglera det folk är rädda för och olika former av diskriminering.
 
Jag är inte ett dugg transfobisk, jag påtalar bara att du ser väldigt ensidigt på saken.
Och helt ärligt så tror jag inte ett dugg på att du är ledsen att du tolkas på det viset, av flera.
Jag uppfattar det som att @Nahar brinner för frågan, absolut. Men samtidigt så rör det sig också om en av de personerna här på forumet som brukar anstränga sig väldigt mycket för att förstå tankegångarna som motargumenten grundas på etc. så väldigt orättvis kommentar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp