Hur vet du hur många av de män som gått in hos damernas som påstått att de är trans? Du påstår så säker att ingen man kommit undan att gå in hos kvinnorna genom att påstå att han är trans, men fortfarande, du kan inte veta det. Du vet inte allt som händer på i alla omklädningsrum i hela världen. Och hur ska det hanteras ifall det nu sker? Om en man går in på kvinnornas omklädningsrum och påstår att han har rätt att vara där eftersom han är trans. Ska man då ifrågasätta hans könsidentitet? Säga åt honom att han inte alls är trans. Är inte det diskriminering isåfall?
Jag är också start övertygad feminist och ja, jag inkluderar även transkvinnor i gruppen kvinnor. Det går att vara det och ändå ha andra åsikter än dig.
Som sagt tycker jag ju att alla ska få byta om i privat, låsbart omklädningsrum. Så att det aldrig ens kan ske.
Vad jag argumenterar emot är att vi ska ha omklädningsrum uppdelade efter könsdelarna. Vad jag argumenterar emot är utmålandet av transkvinnor i sig som en fara för kvinnor, på olika sätt.
Nej, jag vet inte allt som sker i alla omklädningsrum, men jag har tagit del av intervjuer med både transpersoner och cispersoner kring just sådant här. Jag har tagit del av forskning kring kvinnors utsatthet och mäns våld mot kvinnor. Allt pekar verkligen mot att våldet mot kvinnor inte ökar av att tillåta transkvinnor i damernas omklädningsrum. Det är inte den bästa lösningen för alla, men de scenarion som tas upp i tråden kring t.ex. manliga pedofiler är inte verklighetsförankrad.
Den vetenskap/kunskap jag besitter pekar mot att trygghet för alla uppnås bäst med egna, låsbara omklädningsrum. Det är inte diskriminerande, utan en perfekt lösning enligt mig. Vad är det för fel på den lösningen?
Tillägg: Sen finns det ju olika regler vi kan sätta in/sätt att bevisa att en är trans. Jag är inte emot sådana på princip, men jag är emot att det ska avgöras av könsorgan.
Du är enormt fokuserad på att feltolka det jag skriver och det är irriterande. Du drar allting jag säger till extremer. DET är inte konstruktivt och jag tycker det är väl verklighetsfrånvänt att inte erkänna att det är ett komplext problem. Att förneka andra människors världsbild och tillskriva dom åsikter de inte har är ett utmärkt utövande av gaslighting.
Din åsikt är tydlig och det är uppenbarligen att transkvinnor ÄR kvinnor och det ska sjungas kubaya tillsammans med alla andra oavsett deras utseende, trauman, eller generella problem som gör människor till människor. Allting annat är en orimlig lösning och det är bara att förbjuda alla former av andra åsikter som inte sätter hbtq+ före andra minoriteter eftersom det är diskriminering.
Det är jag åtminstone säker på är något som jag inte tycker eftersom det inte känns realistiskt.
En praktiskt genomförbar lösning på just det smala område som jag diskuterat vore väl då snarare att ha ett könlöst omklädningsrum eller ett par andra mindre för de som av olika anledningar kan behöva det. Det tror jag i praktiken inte skulle vara ett problem annat än för det yttersta fåtal som av principskäl absolut vill bli erkända av alla andra kvinnor som kvinna trots kvarvarande penis oavsett de andra kvinnornas upplevelser och bagage.
Det är klart att jag förstår att det är ett komplext problem, och jag tillskriver inte åsikter och feltolkar verkligen inte med vilje. Men du förklarar ju inte vad du tycker när jag frågar dig, så det blir svårt att göra annat än att famla i luften efter vad du egentligen vill säga.
Min åsikt är, om du läser i tråden, inte alls att det ska sjungas något kumbaya och alla ska byta om tillsammans. Den realistiska lösningen är individuella/många mindre omklädningsrum. Det är den enda lösningen som tar bort problemet med att många känner sig osäkra och utsatta i omklädningsrum.
Så vi tycker ju egentligen lika? Bara det att jag inte håller de som menar att transkvinnor är ett hot mot ciskvinnor. Det tar inte ifrån obehaget/rädslan från de som upplever den, men vi måste skilja på obehag/rädsla och rätten att diskriminera andra på grund av den.
Jag är inte ett dugg transfobisk, jag påtalar bara att du ser väldigt ensidigt på saken.
Och helt ärligt så tror jag inte ett dugg på att du är ledsen att du tolkas på det viset, av flera.
Varför skulle jag inte vara ledsen av att människor tror att jag vill kvinnor illa? Det är ju hemskt, och dessutom så hjälper det ju inte mig heller att föra fram mina argument. Återigen, lösningen jag föreslår säkrar allas trygghet. Att diskriminera transkvinnor gör inte det.