Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är inte ett dugg transfobisk, jag påtalar bara att du ser väldigt ensidigt på saken.
Och helt ärligt så tror jag inte ett dugg på att du är ledsen att du tolkas på det viset, av flera.
Likställer man kön med någonting som har med gameter, yttre könsorgan eller genetik att göra eller ens anser att det är en del av det så är man transfobisk enligt många inom hbtq+ -samhället oavsett hur jämställt och fritt man anser att juridiskt kön och könsuttryck ska vara.
 
Jo, men det är också olyckligt att det blir svårt att prata om transkvinnor utan att samtalet glider in på heterosexuella män och misstänkliggöranden.
Så du menar man ska ignorera existerande problem? Det är ett högst reelt problem att vissa hetrosexuella män gärna spanar in kvnliga kroppar och tar chansen där de kan. Det är mest att skapa fler chanser för dessa, problemet finns redan.
 
Likställer man kön med någonting som har med gameter, yttre könsorgan eller genetik att göra eller ens anser att det är en del av det så är man transfobisk enligt många inom hbtq+ -samhället oavsett hur jämställt och fritt man anser att juridiskt kön och könsuttryck ska vara.
Jag har tydligt i tråden skrivit att könsorgan och kön inte är samma sak, så godag yxskaft..
 
Så du menar man ska ignorera existerande problem? Det är ett högst reelt problem att vissa hetrosexuella män gärna spanar in kvnliga kroppar och tar chansen där de kan. Det är mest att skapa fler chanser för dessa, problemet finns redan.
Är det problemet större menar du än transkvinnors utsatthet? Både i hur ofta CISmän lurar sig in i kvinnorns omklädningsrum och hur farligt det är för de eventuellt utsatta kvinnorna jämfört med vad transkvinnor utsätts för (som är hyggligt väldokumenterat)?
Sen undrar jag också om just känsorganet är vattendelaren här? Så transkvinnor som inte gjort hela den könsbejakande behandlingen ska in i männens omklädningsrum pga penis och inget annat?
 
Är det problemet större menar du än transkvinnors utsatthet? Både i hur ofta CISmän lurar sig in i kvinnorns omklädningsrum och hur farligt det är för de eventuellt utsatta kvinnorna jämfört med vad transkvinnor utsätts för (som är hyggligt väldokumenterat)?
Sen undrar jag också om just känsorganet är vattendelaren här? Så transkvinnor som inte gjort hela den könsbejakande behandlingen ska in i männens omklädningsrum pga penis och inget annat?
Jag har inte uttalat mig om vad som är större eller mindre problem. Måste man gradera? Jag bara påtalar att väldigt många känner sig otrygga om folk med penis kommer in på damernas omklädningsrum och att om det blir vanligt så kommer en del missbruka möjligheten och många kvinnor inte kommer att känna sig bekväma.

Det är ett komplext problem om alla ska bli nöjda.
 
Så du menar man ska ignorera existerande problem? Det är ett högst reelt problem att vissa hetrosexuella män gärna spanar in kvnliga kroppar och tar chansen där de kan. Det är mest att skapa fler chanser för dessa, problemet finns redan.
Och som sagt finns det inget som talar för att kvinnors utsatthet ökar när transkvinnor tillåts vara i kvinnors omklädningsrum. Och i diskussionen drar du ju in en massa saker kring transpersoner som inte har alls med hur cismän utsätter kvinnor att göra. Du ignorerar också att transkvinnor är en av de absolut mest utsatta grupperna inom gruppen kvinnor. Du påtalar gång på gång att det för dig handlar om könsorgan men svarar inte på några frågor kring transmän, vilket får det hela att framstå något ogenomtänkt. Jag har verkligen så många frågor kring hur du tänker men du verkar inte vilja förklara något bortom att du tycker att det är okej att diskriminera kvinna A om kvinna B vill det?
 
Jag har inte uttalat mig om vad som är större eller mindre problem. Måste man gradera? Jag bara påtalar att väldigt många känner sig otrygga om folk med penis kommer in på damernas omklädningsrum och att om det blir vanligt så kommer en del missbruka möjligheten och många kvinnor inte kommer att känna sig bekväma.

Det är ett komplext problem om alla ska bli nöjda.
Nej, det är inte bara det du påtalar. Du för diskussionen på ett sätt som exkluderar transkvinnor från gruppen kvinnor. Har inte de rätt till säkerhet, trygghet, och frihet från våld som alla andra kvinnor? Varför är inte individuella omklädningsrum ett alternativ för dig, istället för diskriminering av transkvinnor?
 
Jag har inte uttalat mig om vad som är större eller mindre problem. Måste man gradera? Jag bara påtalar att väldigt många känner sig otrygga om folk med penis kommer in på damernas omklädningsrum och att om det blir vanligt så kommer en del missbruka möjligheten och många kvinnor inte kommer att känna sig bekväma.

Det är ett komplext problem om alla ska bli nöjda.
Så det kokar ner till könsorganet? Och att du är oroad över att det egentligen är män som vill glutta snarare än transkvinnor som inte fullt gjort sin bekräftande behandling.
 
Jag har inte uttalat mig om vad som är större eller mindre problem. Måste man gradera? Jag bara påtalar att väldigt många känner sig otrygga om folk med penis kommer in på damernas omklädningsrum och att om det blir vanligt så kommer en del missbruka möjligheten och många kvinnor inte kommer att känna sig bekväma.

Det är ett komplext problem om alla ska bli nöjda.
Så vänder vi. Transmän som inte gjort sin könsbekräftande operation dvs har kvinnligt könsorgan, är de ett problem i ett omklädningsrum? Är de män som vill glutta? Är det ”väldigt många” som känner sig otrygga med dessa?
 
Så vänder vi. Transmän som inte gjort sin könsbekräftande operation dvs har kvinnligt könsorgan, är de ett problem i ett omklädningsrum? Är de män som vill glutta? Är det ”väldigt många” som känner sig otrygga med dessa?
Så både transmän och transkvinnor ska byta om och duscha i kvinnors omklädningsrum?
Transkvinnor med snopp är kvinnor, men transmän med vagina är inte män?
 
När/var i tråden tycker du att jag förklarar för kvinnor vilka situationer de bör klara av? Och har jag inte sedan förklarat att jag är för att ingen ska behöva "klara av" en situation de inte gillar?

Har du någonstans skrivit eller hållit med om att transkvinnor inte bör få byta om i omklädningsrum för kvinnor? För ja, då tycker jag att det är att vara för diskriminering av transkvinnor. Du får såklart tycka att det inte är det, om du vill.

Jag är uppriktigt ledsen över att detta vänds till att jag skulle vara på något sätt emot kvinnors självbestämmande, frihet, eller säkerhet. Det är ju precis det jag kämpar för.
Det har jag naturligtvis inte skrivit. Men du har talat om för mig vad kvinnor bör klara av i omklädningsrum.

Jag tror på att det är vad du (tycker att) du kämpar för. Men jag känner mig inte särdeles trygg med dig i den kampen, utifrån vad du skriver här bitvis. Att andra skriver värre saker om transpersoner än vad du skriver om någon, ändrar inte det.
 
Den typen av omklädningsrum skulle väl i så fall också kunna användas av minderåriga flickor? När man diskuterar detta glömmer man gärna att det även finns kvinnliga sexualförövare. Min poäng är att omklädningsrum ska vara trygga oavsett.
Absolut. Att jag har noterat rum för pojkar, beror på att jag har varit på badhus med pojkar.
 
Det har jag naturligtvis inte skrivit. Men du har talat om för mig vad kvinnor bör klara av i omklädningsrum.

Jag tror på att det är vad du (tycker att) du kämpar för. Men jag känner mig inte särdeles trygg med dig i den kampen, utifrån vad du skriver här bitvis. Att andra skriver värre saker om transpersoner än vad du skriver om någon, ändrar inte det.
Kan du snälla citera var jag har gjort det, så att jag vet var jag formulerade mig fel? Och uppmärksamma mig på vilka varför du känner dig otrygg med mig?
 
Och som sagt finns det inget som talar för att kvinnors utsatthet ökar när transkvinnor tillåts vara i kvinnors omklädningsrum. Och i diskussionen drar du ju in en massa saker kring transpersoner som inte har alls med hur cismän utsätter kvinnor att göra. Du ignorerar också att transkvinnor är en av de absolut mest utsatta grupperna inom gruppen kvinnor. Du påtalar gång på gång att det för dig handlar om könsorgan men svarar inte på några frågor kring transmän, vilket får det hela att framstå något ogenomtänkt. Jag har verkligen så många frågor kring hur du tänker men du verkar inte vilja förklara något bortom att du tycker att det är okej att diskriminera kvinna A om kvinna B vill det?
Enligt någon studie jag läste, så handlar rätt många av de mord (och allvarligt våld) som begås mot transkvinnor om att deras manlige partner blir aggressivt galen när han kommer på att kvinnan han lever med är trans. Jag tolkar det som homofobi, men transkvinnor är ju offren.
 
Enligt någon studie jag läste, så handlar rätt många av de mord (och allvarligt våld) som begås mot transkvinnor om att deras manlige partner blir aggressivt galen när han kommer på attkvinnan han lever med är trans. Jag tolkar det som homofobi, men transkvinnor är ju offren.
Jag förstår inte varför detta är relevant här? Du menar att transkvinnor bara utsätts för våld om de är i en relation med en cisman? Att de då är säkra i fel omklädningsrum? :confused:
 
Har inte läst hela tråden men kan säga att skulle jag riskera att stöta på en biologisk man inne i omklädningsrummet så går jag garanterat aldrig iväg till något ställe med omklädningsrum. Ibland får man kanske inse att alla inte kan få det perfekta eftersom det perfekta är olika för olika personer och då kanske kanske man får inse att någon grupp får stå tillbaka. Det är nog bara att välja om man ska stänga ute biologiska män som känner sig som kvinnor eller alla biologiska kvinnor som känner sig som kvinnor.
Manliga omklädningsrum kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte är man.
Enklast vore det väl att lösa genom att ha ett enskilt omklädningsrum för en person åt gången där transpersoner får byta om.
 
Har inte läst hela tråden men kan säga att skulle jag riskera att stöta på en biologisk man inne i omklädningsrummet så går jag garanterat aldrig iväg till något ställe med omklädningsrum. Ibland får man kanske inse att alla inte kan få det perfekta eftersom det perfekta är olika för olika personer och då kanske kanske man får inse att någon grupp får stå tillbaka. Det är nog bara att välja om man ska stänga ute biologiska män som känner sig som kvinnor eller alla biologiska kvinnor som känner sig som kvinnor.
Manliga omklädningsrum kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte är man.
Enklast vore det väl att lösa genom att ha ett enskilt omklädningsrum för en person åt gången där transpersoner får byta om.
Du "riskerar" ju det idag. Och det är skillnad på att få det perfekta och att diskriminera minoriteter.
 
Så vänder vi. Transmän som inte gjort sin könsbekräftande operation dvs har kvinnligt könsorgan, är de ett problem i ett omklädningsrum? Är de män som vill glutta? Är det ”väldigt många” som känner sig otrygga med dessa?
Om de sätter en skylt på bröstet så kanske. Jag ser inte transmän/kvinnor i sig som problemet, det är de känslor vissa könsorgan väcker exempelvis hos våldtäktsoffer och vissa religiösa. Det plus att om det blir allmänt okej att det är fritt fram att alla som säger sig känna sig som kvinnor är välkomna att just de män jag inte vill ha i omklädningsrummet kan ta chansen. Som läget är nu så tvivlar jag på att det är ett problem. Penisar är inte välkomna omklädningsrum för kvinnor rent generellt.

Den allmänna meningen i tråden är tydligen att de inte hör hemma bland kvinnorna så du kanske skulle fråga män om det är okej att de byter om bland männen.
 
Du "riskerar" ju det idag. Och det är skillnad på att få det perfekta och att diskriminera minoriteter.
Tack och lov har jag aldrig råkat ut för det. Skulle det ske så skulle jag vända i dörren och kärva återbetalning samt reseersättning av den som anordnar aktiviteten. Jag är INTE bekväm att umgås naket med några män alls.
Angående att diskriminera minoriteter så ja det är ett problem men om man släpper in män i kvinnors omklädningsrum så diskriminerar man majoriteten istället. Någon blir diskriminerad så frågan är om det är ett par eller många som ska bli diskriminerade. Det är helt enkelt två önskemål som inte går ihop alls. Varför tycker du det är bättre att alla kvinnor som känner sig som kvinnor ska bli utestängda från "badhuset"?
 
Enligt någon studie jag läste, så handlar rätt många av de mord (och allvarligt våld) som begås mot transkvinnor om att deras manlige partner blir aggressivt galen när han kommer på att kvinnan han lever med är trans. Jag tolkar det som homofobi, men transkvinnor är ju offren.
Dock känns det som att ett sådant förhållande inte är optimalt. Vissa hemligheter bör man dela tidigt i ett förhållande så att partnern får ett val. Det är ingen ursäkt för våld, dock.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp