Transpersoner inom sport och idrott (utbruten från Är det så viktigt med en könsidentitet?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om de sätter en skylt på bröstet så kanske. Jag ser inte transmän/kvinnor i sig som problemet, det är de känslor vissa könsorgan väcker exempelvis hos våldtäktsoffer och vissa religiösa. Det plus att om det blir allmänt okej att det är fritt fram att alla som säger sig känna sig som kvinnor är välkomna att just de män jag inte vill ha i omklädningsrummet kan ta chansen. Som läget är nu så tvivlar jag på att det är ett problem. Penisar är inte välkomna omklädningsrum för kvinnor rent generellt.

Den allmänna meningen i tråden är tydligen att de inte hör hemma bland kvinnorna så du kanske skulle fråga män om det är okej att de byter om bland männen.
Fast det blir inte "fritt fram" för cismän eller "allmänt okej" med penisar. Det handlar om att indelningen inte kan vara baserad på könsorgan, och vi måste hitta en annan lösning. En lösning som inte involverar diskriminering eller att någon grupp blir utsatt. Återigen varför tycker du att lösningen är diskriminering snarare än privata omklädningsrum för de som behöver/alla?

Tack och lov har jag aldrig råkat ut för det. Skulle det ske så skulle jag vända i dörren och kärva återbetalning samt reseersättning av den som anordnar aktiviteten. Jag är INTE bekväm att umgås naket med några män alls.
Vi talar ju nu om kvinnor, men jag förstår och respekterar att du inte är okej med penisar. Varför skall lösningen vara att diskriminera transkvinnor? Är det inte bättre om alla kan få byta om privat, eller att de som har problem med andras kroppar åtminstone kan byta om privat? Alla lösningar som inte involverar att diskriminera en grupp utsatta kvinnor måste väl ändå vara bättre än att diskriminera dem?

Dock känns det som att ett sådant förhållande inte är optimalt. Vissa hemligheter bör man dela tidigt i ett förhållande så att partnern får ett val. Det är ingen ursäkt för våld, dock.
Väldigt många transkvinnor dödas på första dejten, eller för att de bara vågar existera på t.ex. Tinder. Så det handlar inte om att "luras" eller dölja något.
 
Fast det blir inte "fritt fram" för cismän eller "allmänt okej" med penisar. Det handlar om att indelningen inte kan vara baserad på könsorgan, och vi måste hitta en annan lösning. En lösning som inte involverar diskriminering eller att någon grupp blir utsatt. Återigen varför tycker du att lösningen är diskriminering snarare än privata omklädningsrum för de som behöver/alla?
Läs mitt första inlägg som du citerade igen
 
Och varför är lösningen på problemet att diskriminera transkvinnor istället för att se till att alla kan byta om privat?
Hur många omklädningsrum och hur mycket yta kommer krävas om en större simhall ska ha privata omklädningsrum för alla sina gäster. Det hela lär bli helt ohanterligt och fruktansvärt dyrt. Vad är det för problem med att de som "måste" byta om privat gör så? Varför är det diskriminering?
 
Hur många omklädningsrum och hur mycket yta kommer krävas om en större simhall ska ha privata omklädningsrum för alla sina gäster. Det hela lär bli helt ohanterligt och fruktansvärt dyrt. Vad är det för problem med att de som "måste" byta om privat gör så? Varför är det diskriminering?
För att vi inte kan börja dela upp människor efter hur andra känner kring deras kroppar. Det är så uppenbart fel att en grupp kvinnor ska uteslutas på grund av hur de ser ut/att de tillhör en minoritet. Det måste i sådana fall vara valbart för alla att använda privat respektive kvinnornas. Då kan alla som vet med sig att de känner obehag av att se andra nakna (oavsett anledning) eller inte vill visa sig nakna (oavsett anledning) använda de privata.

Ibland måste det också få kosta extra för att säkra tillgängligheten för alla grupper i samhället.
 
För att vi inte kan börja dela upp människor efter hur andra känner kring deras kroppar.
Då anser du alltså att vi gör ett omklädningsrum för alla?
Det är så uppenbart fel att en grupp kvinnor ska uteslutas på grund av hur de ser ut/att de tillhör en minoritet. Det måste i sådana fall vara valbart för alla att använda privat respektive kvinnornas. Då kan alla som vet med sig att de känner obehag av att se andra nakna (oavsett anledning) eller inte vill visa sig nakna (oavsett anledning) använda de privata.
Ja du vill ju istället alla biologiska kvinnor som känner sig som kvinnor.

Ibland måste det också få kosta extra för att säkra tillgängligheten för alla grupper i samhället.
Eller så lägger man ner all samhällsservice som kräver omklädningsrum eftersom det blir för komplicerat och dyrt. Det är ju iofs också en lösning på problemet. Det finns ingen "simhall" så ingen blir diskriminerad

Grejen är att jag känner att du tar upp ett viktigt problem nämligen att alla inte kan ha "storlek 40 på sina skor". Grejen är att istället för att hitta en lösning som kanske inte är perfekt för alla men i alla fall borde funka för alla så ska alla ha exakt samma möjlighet och då blir det så att istället för att tvinga alla att bära "storlek 38". Det finns så många människor med så många åsikter och känslor så det går inte att hitta något som är perfekt utan man kanske får ta det som är näst bäst.
 
Jag idrottar inte men är en del på resande fot och har dushat på festivaler och campingplatser och liknande.

Duscharna är väldigt ofta privata bås. Jag kan inte heller se att det skulle vara orimligt dyrt att sätta upp plastväggar om det är gemensamma duschar.

Förutom just i duschen är det väl inga problem att dölja sin kropp om man vill? Jag badade mycket i havet som barn och finner det helt naturligt att byta om och att vid behov ta handduken runt mig innan trosorna åker av.

Det finns kanske massor av omklädningsrum där man tvingas visa sig naken för andra men det är inget jag själv upplevt. Utöver dusch då. Men den som tycker att det är jobbigt kan ju ta med en dusch-bikini.

Är man känslig för könsorgan kan man väl titta åt ett annat håll?

Omklädningsrummens uppdelning bör inte vara, och är inte, sista utposten mot sexuellt obehagligt beteende. Det måste vi jobba mot med hjälp av andra verktyg.
 
Då anser du alltså att vi gör ett omklädningsrum för alla?

Ja du vill ju istället alla biologiska kvinnor som känner sig som kvinnor.


Eller så lägger man ner all samhällsservice som kräver omklädningsrum eftersom det blir för komplicerat och dyrt. Det är ju iofs också en lösning på problemet. Det finns ingen "simhall" så ingen blir diskriminerad

Grejen är att jag känner att du tar upp ett viktigt problem nämligen att alla inte kan ha "storlek 40 på sina skor". Grejen är att istället för att hitta en lösning som kanske inte är perfekt för alla men i alla fall borde funka för alla så ska alla ha exakt samma möjlighet och då blir det så att istället för att tvinga alla att bära "storlek 38". Det finns så många människor med så många åsikter och känslor så det går inte att hitta något som är perfekt utan man kanske får ta det som är näst bäst.
Och vi verkar inte hålla med om vad som är näst bäst. Jag tycker inte att det är okej att diskriminera kvinna A för att kvinna B tycker det är okej. Vi har ett val som innebär att ingen blir diskriminerad (privata omklädningsrum/omklädningsrum för mindre sällskap), men ändå vill du hellre diskriminera en grupp? Tillägg: Och jag menar att det är mycket stor skillnad på "vi mår dåligt av hur du ser ut, därför får du inte vara här" och "jag mår dåligt av vissa kroppar som kan finnas här och därför är det bra om jag får byta om ifred". Men helst tycker jag ju att alla ska få byta om ifred.

Så fasligt dyrt är det faktiskt inte med separata omklädningsrum eller flera mindre. Det finns redan på många platser.

Med din argumentation om nedläggning så skulle ju allt läggas ner för att det är dyrt att installera hiss/ramp/brailleskyltar etc - men nej, så gör vi inte eftersom vi har en grundläggande värdering i samhället om att vi inte diskriminerar.

Nej, jag anser att vi bör ha privata omklädningsrum, men att så länge vi har könsindelade så skall alla kvinnor vara välkomna på kvinnosidan och vice versa.
 
Senast ändrad:
Fast det blir inte "fritt fram" för cismän eller "allmänt okej" med penisar. Det handlar om att indelningen inte kan vara baserad på könsorgan, och vi måste hitta en annan lösning. En lösning som inte involverar diskriminering eller att någon grupp blir utsatt. Återigen varför tycker du att lösningen är diskriminering snarare än privata omklädningsrum för de som behöver/alla?
Och vad föreslår du för lösning? Om individer själv ska bestämma sin könstillhörighet, enstaka ändrar sig dessutom frekvent så har jag svårt att se en lösning. Ingen annan än jag kan avgöra vilken könstillhörighet jag har om man bortser från det biologiska könet

Och vänligen tilldela mig inte åsikter "Återigen varför tycker du att lösningen är diskriminering snarare än privata omklädningsrum för de som behöver/alla?" Det här är något du hittat på, ordentligt fult i mina ögon, så varför skulle jag svara på det? Hittar du på vad jag tycker så är det väl bäst att du hittar på mitt svar också så får du det svar du vill.

Min åsikt är att jag skulle önska att alla får egna omklädningsrum och privata duschar helt utan möjlighet tillinsyn och att det är gratis och inte tar extra plats. Den önskan är dock inte särskilt realistisk. Många skulle föredra de privata omklädningsfaciliteterna så det behövs en hög kapacitet om folk skulle få välja själv.
 
Och vad föreslår du för lösning? Om individer själv ska bestämma sin könstillhörighet, enstaka ändrar sig dessutom frekvent så har jag svårt att se en lösning. Ingen annan än jag kan avgöra vilken könstillhörighet jag har om man bortser från det biologiska könet

Och vänligen tilldela mig inte åsikter "Återigen varför tycker du att lösningen är diskriminering snarare än privata omklädningsrum för de som behöver/alla?" Det här är något du hittat på så varför skulle jag svara på det? Hittar du på vad jag tycker så är det väl bäst att du hittar på mitt svar också så får du det svar du vill.

Min åsikt är att jag skulle önska att alla får egna omklädningsrum och privata duschar helt utan möjlighet tillinsyn och att det är gratis och inte tar extra plats. Den önskan är dock inte särskilt realistisk. Många skulle föredra de privata omklädningsfaciliteterna så det behövs en hög kapacitet om folk skulle få välja själv.
Inte en jättehög kapacitet, i min erfarenhet, på de ställen jag varit på där det finns. Jag har också varit på ställen där alla har privata bås, det funkar galant.

Men att stänga ute transkvinnor från kvinnornas omklädningsrum är väl det du vill göra? Det är solklar diskriminering enligt mig. Då tycker du ju att en grupp kvinnor inte ska få vara där, enbart beroende på deras utseende.

Individer bestämmer inte sin könstillhörighet, utan en har det kön en har. Vissa passar bara inte in i tvåkönsnormen. Och inte ens det som du kallar "biologiskt kön" är en tillförlitlig indikator på någon annans könstillhörighet (både kroppsligt och mentalt).

Min lösning är som sagt privata omklädningsrum. Eller syftar du på något annat?
 
Väldigt många transkvinnor dödas på första dejten, eller för att de bara vågar existera på t.ex. Tinder. Så det handlar inte om att "luras" eller dölja något.
Hur många transkvinnor dödas i Sverige när de försöker dejta? Nog för att en är för mycket men vad innebär ”väldigt många”?
 
Hur många transkvinnor dödas i Sverige när de försöker dejta? Nog för att en är för mycket men vad innebär ”väldigt många”?
Vi har inte den statistiken (alltså hur många som dödas på första dejten/blir uppsökta av män från appar), och naturligtvis är det ovanligt i Sverige eftersom vapen inte är lika lättillgängliga som i t.ex. USA. Med väldigt många menar jag de tiotals som rapporteras från USA och Sydamerika varje år.

I Sverige sker det ungefär 1-2 mord på transkvinnor varje år, som rapporteras som det. Statistik förs inte tillförlitligt i de flesta länder, inklusive Sverige, eftersom många innan juridisk/medicinsk åtgärd inte räknas.

Sen får vi ta i åtanke de trakasserier och det våld som är vardag för transkvinnor som rör sig öppet i samhället eller på internet, utan att för den delen dödas.
 
Har alltid fått för mig att uppdelad omklädningsrum är uppdelad efter biologiskt kön och inget annat.
Om det inte är uppdelat efter biologiskt kön så ser jag personligen ingen vits med att ha uppdelat öht.
Problemet är ju att 'biologiskt kön' är en väldigt stor förenkling av den variation som faktiskt finns i samhället. Det mesta talar idag för att transpersoners könstillhörighet också avgörs biologiskt (en rad hormonella faktorer, strukturer i hjärnan m.m.), och sen har vi alla de variationer som finns vad gäller att avgöra vad som skall räknas till vad för de som är cis. Så ja, att ha indelat efter biologiskt kön blir snabbt väldigt komplicerat och lite överflödigt, i min mening. Bättre då att alla får byta om privat :)
 
Problemet är ju att 'biologiskt kön' är en väldigt stor förenkling av den variation som faktiskt finns i samhället. Det mesta talar idag för att transpersoners könstillhörighet också avgörs biologiskt (en rad hormonella faktorer, strukturer i hjärnan m.m.), och sen har vi alla de variationer som finns vad gäller att avgöra vad som skall räknas till vad för de som är cis. Så ja, att ha indelat efter biologiskt kön blir snabbt väldigt komplicerat och lite överflödigt, i min mening. Bättre då att alla får byta om privat :)
Är lite ouppdaterad men finns det fler än två nu mer?
Om transkvinna är ett eget biologiskt kön så är ju en transkvinna inte man eller kvinna utan ett eget kön rent biologiskt.

Visst finns ekonomin till eget omklädningsrumm så inget mig emot.
 
Är lite ouppdaterad men finns det fler än två nu mer?
Om transkvinna är ett eget biologiskt kön så är ju en transkvinna inte man eller kvinna utan ett eget kön rent biologiskt.

Visst finns ekonomin till eget omklädningsrumm så inget mig emot.
Nej, det handlar mer om att det finns så många små variationer mellan individer att vi inte riktigt kan sätta en fast gräns mellan några kön. Det finns till exempel ciskvinnor med XY kromosomer, cismän med bröst, intersexvariationer (där många alltså ändå är cis och många inte), ciskvinnor med högre testosteron, män med lågt testosteron, olika känsligheter för olika hormoner beroende på genetik etc. etc. Så det finns många variationer inom "kvinna", "intersex", och "man".
 
Nej, det handlar mer om att det finns så många små variationer mellan individer att vi inte riktigt kan sätta en fast gräns mellan några kön. Det finns till exempel ciskvinnor med XY kromosomer, cismän med bröst, intersexvariationer (där många alltså ändå är cis och många inte), ciskvinnor med högre testosteron, män med lågt testosteron, olika känsligheter för olika hormoner beroende på genetik etc. etc. Så det finns många variationer inom "kvinna", "intersex", och "man".
Aha, variationer är ju självklart trots samma biologiska kön.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp