Träningstips?

M

Mena3

Hejhopp!:)
Jag har funderat unde en ganska lång tid på det här med att hunden ska gå fot. Det är någonting som jag "kört med" på alla mina vovvar och också fått dem att göra, men dock bara under en liten stund. Grejen är den att när man är ute på de längre promenaderna vill i alla fall jag att hunden ska gå där vid din sida utan att dra, i princip gå fot hela tiden, förutom när den ska uträtta sina behöv förstås. Men det har jag alltså aldrig lyckats med. Utan det har blivit att öva fot under en liten stund, genom att locka med lite godis. Men sedan när min vovve märker att godiset är slut så är det inget mer med det. Då är jag helt plötsligt helt ointressant¨och då kan hunden börja nosa runt eller dra.
Min fråga är alltså om någon har något/några tips på hur man skulle kunna lära unden att när den inte uträttar några behov så ska du gå vid min sida?( ifall jag inte givit tillåteöse till att springa lös)

Sv: Träningstips?

Fot för mig är ett lydnadsmoment som hör hemma på appellplan.
Jag praktiserar "gå ordentligt" i vardagen, som i och för sig har lärts in på samma sätt som "fot", men betyder att; det inte är okej att bogsera matte runt stan.

Hur jag lär in det är från hund till hund, lite beroende på om det är näsan som ska upp, eller om hunden rent utav är på väg bakåt.
Klicker har alltid varit min grej vid sådana tillfällen.

Gå fint är mitt kommandot vid promenader, fot är lydnadsträning. Lärde in det genom att helst enkelt stank när han drog eller gick förbi mig. Han fattade på en promenad men då är han 2 år också och drog inte jättemycket innan.

Jag använder "Här" som kommando. Då ska han gå i närheten av mig, spelar dock ingen roll vilken sida eller vart han tittar.

Ett tips är att ge godis när han befinner sig i det området du vill ha honom. Snart kommer han fatta att det lönar sig att befinna sig i mattes närhet. Sen kan du döpa det beteendet. Belöna ofta och alltid nära dig.

Jag hoppades att det var vad du menade men jag blev lite osäker och började fundera på dialekter :D

Det där med att stanna fungerar bara inte på min JRT. Vi stannade undantagslöst i två veckor utan minsta lilla resultat. Krävs lite mer handfasta direktioner för att polletten ska stanna nere.

3/4 knapplån

För mig funkade det när jag använde klickern, stannade när hunden drog och klickade och gav godis när hon vände uppmärksamheten mot mig. Funkade prima!

Det där med att stanna fungerar bara inte på min JRT. Vi stannade undantagslöst i två veckor utan minsta lilla resultat. Krävs lite mer handfasta direktioner för att polletten ska stanna nere.

Håller med om att man måste se till individ.

Det enda jag har gemensamt för "inte-dra-i-koppelträning" är att:
1:All korrigering görs i väldigt sega rörelser, då ryck många gånger hetsar upp mer.
2: Träna på följsamhet med arbetstecken, ta sedan bort arbetstecknet och låt hunden dra bäst den vill.

Med min så måste jag vara konstant fokuserad, annars hetsar han iväg. Är jag bara det så kan han gå fint utan att för den skull gå fot. Håller jag honom "kort" stressar han dessutom mindre.

Edwind tar det som att han får godis när han kommer till matte men han bestämmer när :rofl: På väg hemåt bjuder han gärna på långa sträckor ärtigt fotgående med ögonkontakt :D

Lite så är flinga också.. i början avc prommisen är det såååå kul med lukter och man är allmänt ofokuserad. Hoppas dock på att det ska bli bättre snart ;). Däremot har hon ju dragit i kopplet sen hon var typ 12 v, och då har den metoden funkat bra :). Jag har annars en metod för att hon ska bli lite mer kontaktsökande i början av promenaden också, lägger ett uppletande eller söker promenadsällskap i skogen så att hon får blåsa ur lite energi. Sen är man samarbetsvillig!

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 423
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka