Träningsfilmer!

Sv: Träningsfilmer!

KL

Här kommer jag med ännu en film. Tränar ligg och "fotposition" eller vad det nu kan tänkas kallas.

Provade tipset från cillamuffins ang att berömma en massa olika beteenden som uppvärmning. Gick mindre bra. Hon satte sig ner en gång men annars stod hon bara still och stirrade på mig :p
Kommer ändå fortsätta, kan tänka mig att det tar ett tag att komma igång?

I början kör jag ett antal sitt/ligg/sitt osv. Men sen övergick jag till att bara göra en sak - sen godis och massor med bus. Så vi brottades en stund mellan varje sak och nog blev hon lite mer på hugget. Tror hon fattade bättre, för man ser förbättringen bara på de 15 minuterna vi tränade..
(Har klippt bort allt bus, tyckte inte ni behövde se när vi ligger och brottas i sängen :D)

FILMEN

Kommentarer och tips är varmt välkomna!
Det jag kommer på just nu att jag undrar är: tycker ni att jag gjorde rätt när vi tränar positionen? Rätt sätt att korrigera?

För lata eller försiktiga hundar, och hundar som inte är vana att tänka själva, kan det ta ett tag innan man får igång det där med att de bjuder på beteenden. Det gäller också att vara riktigt snabb med belöningen. Jag hade nog lekt en stund först så att hunden är igång och lite busig. Jag har träffat en hund som inte alls svarade på det här. Så det kanske inte funkar på alla.

Det är lite svårt att se i början för hunden skymmer dig. Men som det ser ut är varken ligg eller sitt befäst. Du säger "ligg, ligg" -ingen reaktion. Sedan leder du med handen och hunden utför, dock långsamt. "Braaaa!" och godis. Gissa vad hunden lär sig här? ;)

Efter pausen får du till ett jättefint läggande! Då ser hon mycket mer "igång" ut och har bättre förutsättningar.

Sedan är det paus igen, och så säger du "ligg" -ingen reaktion. Då säger du "ligg" igen, denna gång med strängare röst. Tredje gången "ligg" med sträng röst igen och hunden lägger sig lite undrande. "Braaaa!".

Nu är jag fortfarande lite anti det hårda golvet, men om du inte får någon reaktion på första kommandot så bryt övningen. Rör på er lite, och gör om. Denna gång med så mycket hjälper som behövs! I ditt fall skulle jag rekommendera att du leder med lite godis, men med betydligt snabbare rörelser än du använder nu. Sedan kan du försöka igen med ökad svårighetsgrad.

När ni sedan byter övning så börjar du tjata igen. "Här", "här", "här" + peka med armen. Hon kommer inte lära sig kommandot om du tjatar så mycket, eller det kommer ta mycket längre tid. När du sedan har fått in henne till sidan så sitter hon snett, och för att få henne rakare så puttar du till bogen på henne. "Braaa!". Jag förstår inte riktigt vad det är du belönar här?

Jag tror också att du gör det onödigt svårt för er genom att ha godisen och därmed dragningen i din högra hand. Kan du ha godiset i munnen eller i din vänstra armhåla istället?

Men, trots att jag gnäller lite så tycker jag att hon bitvis ser bättre ut. Om du bara funderar lite på vad det är du ska belöna så tror jag nog att det ska kunna bli bra :)

Kl

Ikväll har jag varit ute och filmat :)
Magi är 9 månader och det märks på henne att det är mycke hormoner i omlopp, hon har svårt att hålla koncentrationen uppe och känns lite splittrad emellanåt.

Ställande under gång.
http://www.youtube.com/watch?v=eDBVOMm89KY

FF blev inge bra ikväll, svårt att hålla position + att vi provade med kommendering för första gången och hon blev ganska störd av det. Syns att jag tränat mycke ställande dom senaste dagarna när hon stannar av sig själv ;)
http://www.youtube.com/watch?v=H_RIg6j-Yxc

Seså kommentera nu :laugh:

Det är lite svårt att kommentera när du skriver att hon inte är sig själv ;). Men jag hade haft lite koll på ställandet så att det inte blir befäst att hon trampar runt på stället. I övrigt är hon kanonsöt!

Ps har du sett vem som har fått valpar?

Linförighet:

Jag tycker att ni är på god väg. Det ni behöver träna mest på är utgångspositionen och att hon ska låta bli din hand ;). Just utgångspos är jätteviktigt att det sitter, för tänk dig själv att komma in på tävlingsplanen och så vill hundskrället inte sitta rakt. Man kan ju bli tokervös för mindre... Det är en del fladder, särskilt på slutet, men det är du säkert medveten om.

De andra filmerna är ganska uppenbart var det brister så det behöver jag inte säga så mycket om. Men det är ju inget som inte går att fixa till rätt snabbt :).

Jag ska tänka på det, har börjat träna stå separat och då är kriteriet ingen tass rör sig en millimeter ;)

Klart jag har sett vem som fått valpar ;) Grattis!!

Tack till er andra också, nu har jag lite att träna på :)
KL
Jag har börjat fundera lite kring fjärren och har bestämt mig för låsta baktassar, men jag gör nånting fel och får henne inte att förstå. Hur har ni påbörjat fjärrträning? Vilka skiften har ni börjat med? Hur gör jag så att hon får förståelse för att det är just baktassarna som är det viktiga?

Jag ska tänka på det, har börjat träna stå separat och då är kriteriet ingen tass rör sig en millimeter ;)

Klart jag har sett vem som fått valpar ;) Grattis!!

Tack till er andra också, nu har jag lite att träna på :)
KL
Jag har börjat fundera lite kring fjärren och har bestämt mig för låsta baktassar, men jag gör nånting fel och får henne inte att förstå. Hur har ni påbörjat fjärrträning? Vilka skiften har ni börjat med? Hur gör jag så att hon får förståelse för att det är just baktassarna som är det viktiga?

Ja nu är typ 3 års väntan snart över! :bump:

Jag har tränat med luuuugn hund, och börjat med skiftena i ligg-sitt. Det handlar så mycket om teknik, och det krävs en del nötande innan det sitter i ryggmärgen. Min sambo tränade in tekniken med hunden vid sidan, jag valde att ha hunden framför mig. Att hans fjärr i slutändan blev bättre än min skyller jag på rasen :angel:

Har aldrig tränat en mer envis hund att vägra lära sig utgångsposition haha
Är MYCKET väl medveten om det problemet och tränar och nöter på det för fullt nu, mycket bakdelskontroll.
Flamsigheten kom nog mycket för att hon var överladdad, sen att det var en kompis som kommenderade gjorde det inte lättare att fokusera.... Så hon ska få kommendera oftare så det inte är några konstigheter :)

Tack för kritiken :)

Jag har försökt filma hur jag menar nu. Filmen blev inte alls som jag tänkt mig, för jag skulle visa hur jag minskar på hjälperna för att tillslut enbart kommendera med rösten. Men när minskar på hjälpen så säger sambon till mig att han fuskar och inte ligger ordentligt, och sedan slutar han filma... Jag gör om läggandet och kör några till utan hjälp och tror att jag har fått till en riktigt bra instruktionsvideo... :o

Men men, här ser du i alla fall vad jag menar med att hjälpa/leda hunden till ett snabbt läggande. Som du ser får han några belöningar också för att han sitter kvar. Han kunde suttit upp bättre dock.

http://www.youtube.com/watch?v=Zyi3HbTJH64

För lata eller försiktiga hundar, och hundar som inte är vana att tänka själva, kan det ta ett tag innan man får igång det där med att de bjuder på beteenden. Det gäller också att vara riktigt snabb med belöningen. Jag hade nog lekt en stund först så att hunden är igång och lite busig. Jag har träffat en hund som inte alls svarade på det här. Så det kanske inte funkar på alla.

Det är lite svårt att se i början för hunden skymmer dig. Men som det ser ut är varken ligg eller sitt befäst. Du säger "ligg, ligg" -ingen reaktion. Sedan leder du med handen och hunden utför, dock långsamt. "Braaaa!" och godis. Gissa vad hunden lär sig här? ;)

Efter pausen får du till ett jättefint läggande! Då ser hon mycket mer "igång" ut och har bättre förutsättningar.

Sedan är det paus igen, och så säger du "ligg" -ingen reaktion. Då säger du "ligg" igen, denna gång med strängare röst. Tredje gången "ligg" med sträng röst igen och hunden lägger sig lite undrande. "Braaaa!".

Nu är jag fortfarande lite anti det hårda golvet, men om du inte får någon reaktion på första kommandot så bryt övningen. Rör på er lite, och gör om. Denna gång med så mycket hjälper som behövs! I ditt fall skulle jag rekommendera att du leder med lite godis, men med betydligt snabbare rörelser än du använder nu. Sedan kan du försöka igen med ökad svårighetsgrad.

När ni sedan byter övning så börjar du tjata igen. "Här", "här", "här" + peka med armen. Hon kommer inte lära sig kommandot om du tjatar så mycket, eller det kommer ta mycket längre tid. När du sedan har fått in henne till sidan så sitter hon snett, och för att få henne rakare så puttar du till bogen på henne. "Braaa!". Jag förstår inte riktigt vad det är du belönar här?

Jag tror också att du gör det onödigt svårt för er genom att ha godisen och därmed dragningen i din högra hand. Kan du ha godiset i munnen eller i din vänstra armhåla istället?

Men, trots att jag gnäller lite så tycker jag att hon bitvis ser bättre ut. Om du bara funderar lite på vad det är du ska belöna så tror jag nog att det ska kunna bli bra :)

Nä alltså jag är ju verkligen nybörjare när det gäller det här. Har inte alls koll på hur jag ska göra för att nå så bra resultat som möjligt :D
Jättebra kommentarer! Så framöver - tjata mindre, tydligare kommandon direkt, avbryt om hon inte fattar och belöna inte tveksamma och dåliga saker.

Ligg är ändå någonting som hon fattar skapligt, så där tror jag att jag kan gå vidare med hjälp av dina tips!
Men positionen.. Hon fattar att här = komma och sitta vid matte. Men hon fattar inte alls vart hon ska sitta. Hur gör jag?
:)

kl

Repeterar några skiften. Den där mattan som jag la ut i anti-glidsyfte stjälpte mer än den hjälpe dock. Det var det där med att ge sin hund de bästa förutsättningarna. Han glider som sagt lite med vänster bakben och fastnar nästan med ett framben. ;)

Lite fjärrdirigering, 5m

Kommentera gärna.

Såg ju jättefint ut! Sista upphoppet var riktigt fint :)

Lite svårt att se om han lägger sig snett när du la ner honom vid sidan...? Kanske bara mina trötta ögon som ser snett ;)

Tänk på att göra handtecken och röst samtidigt, någon gång så började han skiftet innan du sagt något, nu såg vi ju inte dig så jag är ju inte helt hundra på hur det är på riktigt. Hoppas mitt nattsvammel var lite konkret iallafall...

Såg ju jättefint ut! Sista upphoppet var riktigt fint :)

Lite svårt att se om han lägger sig snett när du la ner honom vid sidan...? Kanske bara mina trötta ögon som ser snett ;)

Tänk på att göra handtecken och röst samtidigt, någon gång så började han skiftet innan du sagt något, nu såg vi ju inte dig så jag är ju inte helt hundra på hur det är på riktigt. Hoppas mitt nattsvammel var lite konkret iallafall...

Tack. :laugh:

Jo det ser lite snett ut, jag hade nog inte köpt det om jag sett det direkt. Nackdelen med att träna själv.

Jag funderar på om ljudet är lite osynkat? (det är inte första gången nämligen.) Men jag ska filma mig själv för att se så jag tajmar tecken och kommando. Det är ju jätteviktigt! Tack så mycket för tipsen! :laugh:

Senast ändrad:

Ja gör det! Kan ju faktiskt vara så enkelt att det är ljudet som är osynkat och inte du som gör fel. Vi får hoppas det!

Ja det där med ensamhetsträning är både bra och dåligt, bra du filmar så du ser det ur ett annat perspektiv med.
Såg att du anmält till tävling - Kul!
Jag har anmält till trean om 2 v, ska se om vi kan få till lite film imorgon och lägga ut så ni får lite att kika på ;)

Ja eller så är det jag som skyller på det, heh. Jag får undersöka saken. :D

Jo jag anmälde igår, velade fram och tillbaka men nu när det är gjort så är jag superpeppad!

Kul med film från er, det ser jag fram emot. :laugh:

Jättekul att se en vinthund i lydnadsträning!

Jag tycker com Cilla fast tvärtom ;)

För mig innebär din skänkelvikning att du pressar din hund in i position. Förmodligen kommer han komma jättelångt fram och snett om du går helt rakt och kollar rakt fram.

Annnars håller jag med cilla!

Det jag hade tänkt på är vart belöningen kommer ifrån. Hunden går reda snett med rumpan utåt, därför hade jag genast slutat med att ha godisen i högerficka och belöna med högerhanden. Det drar honom ännu mer snett. Ha istället godisen i din vänstra ficka och belöna med din vänstra hand.

Det här är förresten enda träningsfilmen jag har tror jag, iaf uppladdad. Tasstarget med laddad Sigge =) Några månader gammal, vet inte om den är visad tidigare.

http://www.youtube.com/watch?v=W6FgGj36gew

Vilken otroligt söt och engagerad liten hund!

Det jag hade gjort är att inte "tjata" så på honom. Jag hade inte heller haft kommado på trampa utan låtit honom bjuda på det helt själv. Det underlättar sen i träningen då du nu kommer behöva ta bort "trampakommandot" och lägga till det "riktiga" kommandot.

För att slippa "tjatat" (Öh! Sigge, Uuuh) så hade jag använt mig av min godishand och odramatiskt lett honom ifrån plattan utan att ge en gotta om han krånglar. Inget "Nejande" eller så.

Jag hade också sett till att han inte leker och lägger sig på targeten. Utan ett distinkt stamp på plattan, klicka och belöna. Sen får man försöka ta tag i stadgan, distinkt tramp på plattan och stå till tills man klickar osv. Och öka tiden eftersom!

Det ser jättefint ut!

Det som kan bli bättre är det första läggandet vid din sida som är lite långsamt. Sedan föredrar jag själv tekniken där hunden lägger sig med båda framtassarna framåt samtidigt (som i Cillas film) så det är ju något som du kan tänka på... Med din kvicka och lättlärda hund är det säkert inga problem!

Det ser jättefint ut!

Det som kan bli bättre är det första läggandet vid din sida som är lite långsamt. Sedan föredrar jag själv tekniken där hunden lägger sig med båda framtassarna framåt samtidigt (som i Cillas film) så det är ju något som du kan tänka på... Med din kvicka och lättlärda hund är det säkert inga problem!

Va kul att du tycker det, tack. :laugh:

Det var allt lite lama lägganden tycker jag med. Jag har försökt tona ner hela det här momenten eftersom han var högt och lågt i början och alltså belönat "nedstegningarna". Men jag ska absolut lägga lite mer krut på tekniken där. Tack för tipset!

kl

Repeterar några skiften. Den där mattan som jag la ut i anti-glidsyfte stjälpte mer än den hjälpe dock. Det var det där med att ge sin hund de bästa förutsättningarna. Han glider som sagt lite med vänster bakben och fastnar nästan med ett framben. ;)

Lite fjärrdirigering, 5m

Kommentera gärna.

Jag hade fokuserat på ett snabbare läggande redan ifrån start. Nu kanske detta var ett undantag att han la sig lite segt? Det är en väldigt snabb hund i övrigt så jag har svårt att tro att det där är hans snabbaste :D

Sen hade jag inte heller belönat ifrån höger sida med högerhand, då du kan riskera att få ett snett uppsättande!

Liknande trådar

Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
7
· Visningar
398
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 230
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 081
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka