Träningsfilmer!

Sv: Träningsfilmer!

Jo men precis! Jag satte ner tempot lite för ett tag sen, då han trängde mer om jag gick fort, istället fick jag trängningen i sakta marsch... Alltid är det ngt att pilla med!

Det ser riktigt trevligt ut! Mycket bättre intensitet än tidigare!

Några tips: Jag börjar alltid liggträningen från sitt så det kan du prova om du vill. Busa med hunden och sedan sätt honom framför dig. Håll kongen över huvudet på honom och säg ligg med ett kort och pipigt tonfall (om man säger ett kommando långsamt tenderar hunden att utföra långsamt) och samtidigt böjer du dig framåt med kongen i marken framför hunden. För att få till ett riktigt bra läggande så måste hunden jobba med energin först lite upp och sedan ner. Om han nu inte lägger sig fort så får han inte den. "Nej du" säger du bara och kastar och leker lite själv, utan att hunden får den. Sedan gör ni om och förhoppningsvis så anstränger han sig hårdare nästa gång.

Sedan kan du absolut utnyttja de "skutten" som han gör i filmen då han hoppar upp i luften. Där tänker han ju redan uppåt så passa på och säg ligg och böj dig (snabbt) ner med kongen i handen MEDAN HAN ÄR I LUFTEN! Istället för att vänta på att han ska lugna sig innan du säger ligg som i filmen.

Tänk på att inte visa med handen (eller kroppen) innan du sägger kommandot utan stå rak i rygen, säg kommandot snabbt och böj dig samtidigt framåt, nedåt med kongen mot marken.

Lycka till!

Anledningen till att jag visar med handen först är för att jag vill befästa kommandot ordentligt. Då kommer kommandot precis när hon ska lägga sig, eftersom hon redan kopplat lite vad vi ska göra.

Gör jag som du säger, kommando först och sen/samtidigt visa vägen - då blir det ett väldigt långsamt läggande och jag måste ofta upprepa mig..

Vad tror du om min tanke där?
För att få till det snabbt precis på kommandot utan att behöva upprepa mig?

Smart med att utnyttja skutten, ska prova det!

I början gjorde jag alltid ligg från sitt, men kom sen på att det är bra om hon fattar även från stående. Så jag brukar växla :)

Tack för ditt svar!! Tänk vad man kan lära sig på ett internetforum :D

Vad duktiga alla är!

Lägger in en film på mig och Zotis.
Tränar inkallning - där måste vi träna ingångarna, farten är ofta inget problem tror jag?
Början på fjärrdirigering (sitt, ligg) - är detta en bra början?
Läggande under gång - är detta en bra början? Måste dock få upp farten i läggandet.

FILMEN

Inkallningen och fjärren ser ut som en bra början! :)
Tänk på att lägga undan kopplet och alltid ha händerna längs med sidorna, för att underlätta för både dig själv och hunden om vi ska tävla.

Läggande under gång, jag skulle börja med att ha hunden framför mig nos emot näsa och backa (så hunden går efter), istället för att lägga in det i fotgåendet redan. Då riskerar du inte att sabba farten i fotgåendet och du har bättre koll på att hunden verkligen lägger sig rätt (med rätt teknik och tillräckligt snabbt). Belöna endast dom läggandena som är precis som du vill ha dom - snabba och att han "lägger sig bakåt" :) Har hunden sedan rätt teknik, fart och stadga (att han ligger kvar när du fortsätter backa) så brukar det gå precis lika bra när man lägger in det i fotgåendet!

Måste bara säga att du har en mycket vacker golden. Brukar inte vara så förtjust i dem men din är så charmig och stilig

Du menar då hon haltar?

Kolla videon så ser man min hand ovanför henne, i början tränade jag henne att nudda min hand (handen var ju vid hennes tass då såklart), då hon hade lärt sig att lyfta tassen mot handen så började jag sträva efter att hon skulle fram, väldigt jobbigt för hundarna i början eftersom att dom vill gå på alla fyra.
I början fick jag hålla hennes tass så hon lärde sig hoppa på 3 ben, sen släpper jag tassen eftersom och ser till så hon fortsätter hoppa fram på 3 ben.

sen kan man börja sträva efter att handen blir längre och längre ifrån så tillslut så står man helt rätt upp. nu försöker jag få henne att halta utan att jag står bredvid ^^

har använt klicker vid träningen.

sen försöket att spela död har jag tränat med henne sen hon kom hem då hon var valp, haha ^^

Senast ändrad:

Kul trick, ska försöka lära Zolo att halta :)

Försökte filma oss sist när vi var på kurs men lyckades inte föra över från videokamera till dator...hmm... Filmade med mobilen lite hemma i lägenheten istället.

Lite blandat med apportering, början till fjärr och lite fritt följ. Det vi har haft problem med är apportering överlag. Efter en incident som liten har han inte velat se åt en apportbock (läs "matte har laddat momentet"). Har haft samma problem med både trä, metall och tung i början. Lekte och kampade in träapporten och fick en massa tugg på köpet (men han tycker det är roligt nu iaf). Så i vinter har vi tränat på håll fast övningar. För en vecka sen ville han inte ens gå i närheten av tungen men nu är den hur kul som helst :)

Jättekul att se alla fina ekipage på film!

http://www.youtube.com/profile?user=esken55#grid/uploads

Kul trick, ska försöka lära Zolo att halta :)

Försökte filma oss sist när vi var på kurs men lyckades inte föra över från videokamera till dator...hmm... Filmade med mobilen lite hemma i lägenheten istället.

Lite blandat med apportering, början till fjärr och lite fritt följ. Det vi har haft problem med är apportering överlag. Efter en incident som liten har han inte velat se åt en apportbock (läs "matte har laddat momentet"). Har haft samma problem med både trä, metall och tung i början. Lekte och kampade in träapporten och fick en massa tugg på köpet (men han tycker det är roligt nu iaf). Så i vinter har vi tränat på håll fast övningar. För en vecka sen ville han inte ens gå i närheten av tungen men nu är den hur kul som helst :)

Jättekul att se alla fina ekipage på film!

http://www.youtube.com/profile?user=esken55#grid/uploads

Oj, länkade visst fel...här är hela videon..hoppas jag :)

http://www.youtube.com/profile?user=esken55#p/a/u/1/8RLCELpBoB0

Ser ju jättebra ut nu! Vet inte om du visar med handen fortfarande, eller lägger hon sig "självmant"?
Vad härligt lättbelönad hon ser ut att vara med leksak!

Tillägg: Något jag själv har jättesvårt för är att sluta i tid. Medan det går som bäst och innan hunden hinner tröttna och minskar i intensitet. På slutet (efter klippningen) ser hon ganska "seg" ut igen. Vet inte alls hur du brukar göra då men det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet även om det är svårt.

Senast ändrad:

Kul att se vallning!
En fråga bara, varför ser han inte till att få igenom läggandena? Eller är målet bara att få henne att sakta in?

Ett "ligg" behöver inte alltid betyda att hon ska ligga utan kan menas att hon ska invänta ett nytt kommando. Betoning på ligget betyder olika, som du märker har han olika betoning, mer bestämt då hon ska ligga eller med vissling som dock inte funkade i klippet. Två månader sedan hon vallade nu så allt satt inte som inte skulle:). Kameran dog precis när hon skulle föra fåren till honom vilket va lite synd.

Glömde ju filmen på unghunden Simba också som är under inlärning. Han har tyvärr tappar en del under vintervilan då husse va mer intressant än fåren;). men har har en jädra motor.

http://www.youtube.com/watch?v=lj6_8r5TO8c

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 057
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: Masse
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 281
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 418
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31