Träningsfilmer!

Sv: Träningsfilmer!

kl

Äntligen har vi tränat lite igen. :)

Kallt som tusan

Ljudet verkar inte fungera… typiskt. Jag som fällde en sån fin kommentar på slutet. Vi får se om musiken kommer igång iallfall. Kommentera gärna!

C-muffin, om du bortser från uppsättandet, vad tror du om fjärren sen sist?

Senast ändrad:

Jag bara älskar Iver och hans energi!

Men... Jag känner mig väldigt snuvad på speciellt fria följet? Jag trodde absolut att ni skulle ha ett betydligt snyggare fria följ. Du, som jag, har alltid verkat otroligt petig och perfektionist. Och det fria följet var i mina ögon ryckigt och halvdant. Energin är såklart där, men det rättfärdigar inte att han går för långt fram, pendlar i sidled, sätter sig snett, sätter sig för långt fram osv.

Fram med pekpinnen på er! ;)

Energi har han så att det sprutar. Nu är det tid för dig att du faktiskt visar honom exakt var han ska gå! För som det ser ut på filmen har han ingen som helst fast position och det blir mer uppenbart när han är som ett flipperpopcorn. Hade det varit en seg och loj hund hade man kanske inte sett det lika tydligt.

Träna på ingångar, raka sättande, rakt fritt följ och en balans i det så kommer det bli skitsnyggt. Dessutom är jag allergisk mot "vrida överkroppen för att sätta rätt hunden". Det blir ett fruktansvärt DK som är svårt att bli av med både för hund och dig. Gör istället om ingången!

Rutan såg jättefint ut, kanske lite grund?

Fjärren var fin, hade velat haft ett mer distinkt uppsättande. Men annars bra!

Inkallningen är fin! Börja snabbt att utöka avståndet mellan stoppet och dig. Annars är risken att "stanna" betyder "stanna 3 meter framför mina fötter".

Söta ni är! Jättetrevlig attityd :)

Men han verkar ganska känslig för din kropp? hamnar före och efter dig i position när du kollar på honom eller vrider dig? Testa att ta upp huvudet och fäst blicken två meter framför dig, då ser du hunden i sidoblickfånget ändå. :)

Ser ju jättetrevligt ut, upp med självförtroende hörru! rak i ryggen och kör lite tempoväxlingar i fria följet, så hunden får upp lite förväntningar och blir lite mer "taggad" :)

Jäklig härlig arbetsvilja!

Jag hade nog belönat mer oralt, han har redan massa förväntning! :)

Ger dig tipset med att sätt blicken två meter framför dig och vik inte därifrån, du ser honom brevid dig ändå, sluta vrida dig :p Sen hade jag tränat ingångar, ingångar, ingångar! (Och passivitet :) )

Hur är han när du "sänder iväg honom" till rutan tex?

Jag håller faktiskt med om fria följet (Aliides kommentar). Men jag tror egentligen att det mest beror på ditt sätt att föra dig själv. Yorken sa att han verkar känslig för dina signaler och det håller jag också helt med om. Du rör gärna överkroppen, dina svängar är lite orena och flyter ut lite. Vänta några sekunder extra innan du kliver iväg när ni gjort halter, för att han verkligen ska hinna sjunka in.

Dessutom hade jag velat haft en mer konstant kontakt! Nu tittar han bort ibland, men jag tror att även det skulle underlätta om han var tryggare i ditt rörelsemönster, att du "förbereder" svängar osv. Egentligen är det bara mer "inrutning" som behövs, attityden är ju redan klockren!

Söta ni är! Jättetrevlig attityd :)
Men han verkar ganska känslig för din kropp? hamnar före och efter dig i position när du kollar på honom eller vrider dig? Testa att ta upp huvudet och fäst blicken två meter framför dig, då ser du hunden i sidoblickfånget ändå. :)

Tack :) jo han är väldigt känslig för hur jag rör mig... Beror nog delvis på att jag i princip endast använder kroppspråk och tecken men tyvärr även på att han blivit trampad på några gånger.
Ska absolut flytta upp blicken, var faktiskt inte medveten om att jag tittade ner så mycket förrän jag filmade detta :o

Jag bara älskar Iver och hans energi!

Men... Jag känner mig väldigt snuvad på speciellt fria följet? Jag trodde absolut att ni skulle ha ett betydligt snyggare fria följ. Du, som jag, har alltid verkat otroligt petig och perfektionist. Och det fria följet var i mina ögon ryckigt och halvdant. Energin är såklart där, men det rättfärdigar inte att han går för långt fram, pendlar i sidled, sätter sig snett, sätter sig för långt fram osv.

Fram med pekpinnen på er! ;)

Energi har han så att det sprutar. Nu är det tid för dig att du faktiskt visar honom exakt var han ska gå! För som det ser ut på filmen har han ingen som helst fast position och det blir mer uppenbart när han är som ett flipperpopcorn. Hade det varit en seg och loj hund hade man kanske inte sett det lika tydligt.

Träna på ingångar, raka sättande, rakt fritt följ och en balans i det så kommer det bli skitsnyggt. Dessutom är jag allergisk mot "vrida överkroppen för att sätta rätt hunden". Det blir ett fruktansvärt DK som är svårt att bli av med både för hund och dig. Gör istället om ingången!

Rutan såg jättefint ut, kanske lite grund?

Fjärren var fin, hade velat haft ett mer distinkt uppsättande. Men annars bra!

Inkallningen är fin! Börja snabbt att utöka avståndet mellan stoppet och dig. Annars är risken att "stanna" betyder "stanna 3 meter framför mina fötter".

Nu ska vi se om jag får med allt. Börjar med att tacka för all feedback! :)

Att du känner dig snuvad på friaföljet förstår jag. ;) Anledningen till att han går som han gör på filmen är att han var så sjukt laddad efter två veckors koppelvila, MEN jag borde inte ha tillåtit det ändå. Ska rama in det omedelbums. På tävling har vi haft en 9:a där, får jag trösta mig med att det var vårat bästa moment? :angel:

Han springer alltid in i rutan men väljer längst bak i mitten eller mitthöjd mot högerkant hur jag än belönar. Men han är inne med god marginal 9 av 10 ggr. Ska se över det lite till.

Tack för tipset på inkallningen också, jag fastnar lätt i samma mönster så att inte ha samma avstånd är verkligen något jag måste tänka mer på. Momentet är dock färdigt, men jag plockade isär det lite för att öva mig själv på ett bättre handtecken, så vi körde kortare avstånd.

:laugh:

Senast ändrad:

Jäklig härlig arbetsvilja!

Jag hade nog belönat mer oralt, han har redan massa förväntning! :)

Ger dig tipset med att sätt blicken två meter framför dig och vik inte därifrån, du ser honom brevid dig ändå, sluta vrida dig :p Sen hade jag tränat ingångar, ingångar, ingångar! (Och passivitet :) )

Hur är han när du "sänder iväg honom" till rutan tex?

Tack!

Vi använder bara boll vid kastbelöning i vanliga fall men jag fick göra det bästa av situationen igår för korven hade nämligen frusit. :D

Blicken är inte låg? Han har inga problem med passivitet?
Hur han är när jag sänder honom?

(många frågor men jag förstår inte riktigt vad du menar)

Mer en fråga varför du har rutan så nära? :)

Nä, okej, såg så ut några gånger :)

Den ser nog bara ut att vara nära i och med kameravinkeln. Avståndet är på 10m ungefär.

Jag har solbrillor på mig, såg att det kanske kan se ut som att det är pannbandet och att jag går och kikar nedåt.

Vad tänkte du på med passivitet och hur han är när jag sänder honom? :)

kl

Jag filmade igår (ska försöka lägga ut, dock är ljudet fortfarande osynkat). Men konstaterade att jag gör nåt jätteskumt med ena knät i ingångarna :crazy:
Säkerligen överkroppen också men den syns inte på filmen. Måste be någon filma oss ordentligt och komma med pekpinnar!

Här kommer nästa film från mig.. Ja.. Inte bästa inledningen på filmen.. :D Men jag är ganska nöjd med hans lägganden nu!

Jag måste bara sluta titta på honom! Jag blir galen på mig själv!! :grin: :D

http://www.youtube.com/watch?v=jdfiDoeWsaI

Edit; Lägger till en film på läggandet med min andra (inte så träningsmotiverade) hund också!
http://www.youtube.com/watch?v=nFmtrDnUmiU

Edit igen; Jag kör med extern belöning på båda hundarna och det kom inte med på filmerna, jag belönar inte så där tråkigt som det ser ut som jag gör :P

Senast ändrad:

KL

En film från privatträningen i måndags. Tränar Pingla på att ha rätt position vid koppelgående från punkt A till punkt B och inte hänga på i kopplet. Dock är inte kravet eller målet här linförighet med fullstänig kontakt utan att lära henne gå följsamt i kopplet.

http://www.youtube.com/watch?v=V47o-PXT_T4

Allvarligt. Din tränare hamnade precis på min svarta lista.

Du och din hund har potential men ni behöver ju jobba ihop er! Vart är glädjen? Om det stämmer det som står att hunden är så grön på allt så är det ännu viktigare. Jag hade inte alls korrigeringstränat på det där viset han snackar om, istället skapat förväntningar på dig. Leka och skapa en relation. Det ska ju vara roligt att gå linförighet. Och jag tycker inte att din hund ser ut att ha sådär jättekul. Den går där för att den ska gå där.

Fungerar det inte med lek?

Och vad är det för snack om mallarna? Vem är han egentligen?

Allvarligt. Din tränare hamnade precis på min svarta lista.

Du och din hund har potential men ni behöver ju jobba ihop er! Vart är glädjen? Om det stämmer det som står att hunden är så grön på allt så är det ännu viktigare. Jag hade inte alls korrigeringstränat på det där viset han snackar om, istället skapat förväntningar på dig. Leka och skapa en relation. Det ska ju vara roligt att gå linförighet. Och jag tycker inte att din hund ser ut att ha sådär jättekul. Den går där för att den ska gå där.

Fungerar det inte med lek?

Och vad är det för snack om mallarna? Vem är han egentligen?

Dock är inte kravet eller målet här linförighet med fullstänig kontakt utan att lära henne gå följsamt i kopplet.

Fast hunden ska ju inte lära sig gå fot i koppel= linförighet. Jag uppfattade det som att den ska lära sig gå fint i kopplet till vardags? (Eller missuppfattar jag?) Jag har inget krav på att mina hundar ska vara eller se jätteglada ut då, det gäller mest i "riktig " träning. Skrattade åt mallesnacket, vart kom det ifrån liksom? :D

Just precis "hon går där för att hon ska gå där" Som jag skrev så är det inte "fot" utan att hunden ska fatta att i kopplet flänger man inte och det är ingen diskussion. Jag har varit dålig med att sätta gränser där och det är mitt fel, har hela tiden varit ett fiskande i kopplet eller att jag har gått ifatt henne istället för att hon ska vänta in mig. så hon har styrt promenaden. Med en tydlig korrigering att det är detta som gäller nu så tog hon det, hellre visa vad som gäller en gång så det kopplar än att tråckla och dra ut på det som gör hunden förvirrad. Jag vill ha en hund som kan gå lugnt vid min sida då jag ska förflytta mig och givetvis vid kommando så är hon fri och blir glad. Hopp och lek eller varsågod så studsar hon iväg med svansen viftande och vill leka.

Men jag visste att det skulle huggas om att hunden är inte glad, vissa saker kräver jag av min hund sen om den gillar det eller ej spelar ingen roll. Ska jag göra allt hunden gillar så skulle det bli clown fest. Detta va första gången, klart att hon blir lite låg då vi sätter en gräns som hon inte är van vid. Men när jag tränar uppmärksamhet så klart jag vill ha en uppmärksammad och glad hund och då leks det mycket och ska vara skoj. Inlärning och fostran är två olika saker. Vem han är? Ja han har kunder i hela sverige, bla Kungen och hans jakthundar.

Tar emot hundar från hela sverige och utbildar förare, samarbetar med polis ang aggressiva hundar, utbildar jägare osv. Och nej han kör inte "mjuka metoder med godis och dalt utan raka rör. Kärlek från hundägaren så som att leka ihop som beröm, lite kel och rösten är det han använder som belöning. Sen är det upp till var och en vilka metoder man tror på och vill ha. Jag trivs med honom, vissa saker tar jag och andra inte och det betyder inte att jag inte gillar eller respekterar min hund utan att jag hittat en som lär ut bra, anpassar det till hundens förutsättningar och får saker till att fungera. Sen är det löjligt att svartlista människor du inte ens vet vilka dom är, och det med mallarna och "överviktig schäfer va skämt. Han har själv haft mallar. ta reda på fakta innan du gör förhastade slutsatser är mitt råd. Jag erkänner dock att jag va slarvig med min röst här men va så koncentrerad och är inte nån linslus som slappnar av framför kameran precis.

Fast glömde ju att på buke ska man muta hunden med köttbullar även när det är i fostringsyfte;)

Pingla kan gå fint i koppel när det passar henne, så jag kräver inte nåt hon inte lärt sig.

Senast ändrad av en moderator:

Ärligt talat tycker jag det är "slöseri" med att korrigera en uppenbart följsam och mjuk hund till lydnad.

Hur många korrigeringar krävdes det innan det såg ut som det gör på filmen? Vad gjorde han med hunden? Hur såg korrigeringarna ut innan hunden fattade vad den skulle göra?

Senast ändrad:

kl

Tack för all positiv feedback. Lycka till med era hundar. Jag lägger ner Buke, kvittar vad jag än skriver så ska det letas negativt. Ni har inte en aning om min hunds bakgrund, vardagsproblem eller utveckling så jag tar inte denna skit. Ha annat att lägga min energi på. Ha en underbara sommar alla proffionella hundtränare:)!

Liknande trådar

Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
6
· Visningar
373
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 080
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2