Jag bara älskar Iver och hans energi!
Men... Jag känner mig väldigt snuvad på speciellt fria följet? Jag trodde absolut att ni skulle ha ett betydligt snyggare fria följ. Du, som jag, har alltid verkat otroligt petig och perfektionist. Och det fria följet var i mina ögon ryckigt och halvdant. Energin är såklart där, men det rättfärdigar inte att han går för långt fram, pendlar i sidled, sätter sig snett, sätter sig för långt fram osv.
Fram med pekpinnen på er!
Energi har han så att det sprutar. Nu är det tid för dig att du faktiskt visar honom exakt var han ska gå! För som det ser ut på filmen har han ingen som helst fast position och det blir mer uppenbart när han är som ett flipperpopcorn. Hade det varit en seg och loj hund hade man kanske inte sett det lika tydligt.
Träna på ingångar, raka sättande, rakt fritt följ och en balans i det så kommer det bli skitsnyggt. Dessutom är jag allergisk mot "vrida överkroppen för att sätta rätt hunden". Det blir ett fruktansvärt DK som är svårt att bli av med både för hund och dig. Gör istället om ingången!
Rutan såg jättefint ut, kanske lite grund?
Fjärren var fin, hade velat haft ett mer distinkt uppsättande. Men annars bra!
Inkallningen är fin! Börja snabbt att utöka avståndet mellan stoppet och dig. Annars är risken att "stanna" betyder "stanna 3 meter framför mina fötter".