Träningsfilmer!

Sv: Träningsfilmer!

Men som jag skrev så kan hon gå vid sidan i slappt koppel "när hon själv känner för det" kan sitta ner vid halt motiverat" när hon själv vill. Det har jag sagt förut, men det va den luddiga gränsen på när det är allvar och inte som jag fick hjälp med och inte fiska i kopplet då hon vill gå 20 cm längre fram än där hon vet att hon ska gå. Och att det är allvar även när vi promenerar med andra hundar och att det inte ska flängas hit och dit som en lekskola. Hela tiden en mätning och envis är förnamnet. Tycker inte hon det är kul gör hon allt för att komma undan. Annars hade vi inte krävt det av henne.

Jag skulle berömma henne men då det va första filmningen så va jag så koncentrerad så jag glömde hälften och det va mitt fel. han sa till mig senare att jag måste komma ihåg att glädja upp det då hon går där hon ska.

Jag tycker faktiskt att jag märker stor skillnad på din hund idag jämfört med i februari! Ni har mycket bättre kontakt nu tycker jag.

Jag vet inte om du kommer ihåg men jag tidigare kommenterade att jag tyckte att det var kontakten som brast hos er. Du var framme och ropade på henne så pass mycket att hon absolut inte kände något behov av att kolla var du var någonstans. Jag tycker fortfarande att du är den som tar mest initiativ till kontakt av er två. Jag skulle vilja ha det tvärtom för att få en hund som hela tiden är steget före och läser av dig. Vad gör du matte? Vart går du matte?

Att hon är lite ouppmärksam fortfarande märks framförallt när du vänder med henne. Du får liksom dra henne runt. Vad händer om du, när hon inte följer med, bara släpper kopplet och rusar iväg och själv börjar leka med en väldigt rolig boll?

Jag skulle nog fokusera på att göra just vändningarna riktigt roliga och både vända och belöna vändandet oftare än vad du gör nu. Gå kortare sträckor, vänd, belöna, vänd, belöna, gå en kortare sträcka, ge superbelöning, gå en sträcka, vänd, belöna osv.

Min unghund var väldigt dålig på kontakt i koppel, ja dålig på att ta kontakt med mig överhuvudtaget, och det här har funkat super på oss. Jag har även kört sådant som gömma mig bakom träd och släppa kopplet och springa åt motsatt håll osv när hon har blivit disträ eller börjat fokusera på annat. Nu har det faktiskt börjat bli hyfsat bra. Hon tar mer och mer egna initiativ till kontakt under promenaderna och tränar vi hyfsat störningsfritt så är hon oerhört alert.

Men summan av kardemumman så tycker jag faktiskt att det är ni ändå befinner er på en annan planet än vad ni gjorde i februari. :)

Cirkuskonster? Jag har inte sagt något om tävlingslydnad/brukslydnad eller sitt fint. Men inte stryper jag upp min hund i vardagslydnaden för att lära in "stanna". Korrigeringsträna en grön hund är väl inte min sorts träning. Det är skillnad på att ställa krav när hunden vet och kan!

Du och din hund har potential men ni behöver ju jobba ihop er! Vart är glädjen? Om det stämmer det som står att hunden är så grön på allt så är det ännu viktigare. Jag hade inte alls korrigeringstränat på det där viset han snackar om, istället skapat förväntningar på dig. Leka och skapa en relation. Det ska ju vara roligt att gå linförighet. Och jag tycker inte att din hund ser ut att ha sådär jättekul. Den går där för att den ska gå där.

Jag kallar inte "gå vid sidan" för linförighet. I min värld är det ett tävlingsmoment/cirkuskonst. Jag kanske märker ord, men jag fick inte ihop vad du skrivit (ovanstående) med vad du annars brukar skriva om vardagslydnad. Varpå jag antog att du missuppfattat Hjaltis intentioner med träningen. Jag tycker inte heller att den är optimal, men jag fattade inte varför folk tog så oerhört illa vid sig. Killen verkar snurrig, men utifrån filmsnutten känns "svarta listan" som att ta i.

(Nu när jag vet vem han är däremot, så har jag förstått att han redan är svartlistad inom vissa kretsar ;) )

KL

Ja det kan jag säkert tro då han har sitt synsätt, andra sitt. Men ser vi det krasst så är ju Cesar svartmålad hos de som inte gillar han vad det än må vara, Barbro va det ju ett himla skitskrivande om här vilken jag inte har nåt emot. Däremot har jag svårt att förstå Doglisteners på alla plan. Har en bekant som har hunddagis, ute med tio hundar åt gången. En tjej hade varit där som utbildat sig till just Doglisteners och menade på att dagisägaren kanske skulle vända om en hund drog i kopplet. Hur fan ska jag då överhuvudtaget komma någonstans om jag ska vända hela tiden då jag har andra hundar på dagiset som ska ut;). Alla har rätt till sin åsikt, men brukar visa sig på om har återkommande kunder och hundarnas slutresultat om man kan sin sak eller ej. Och är man fullbokad av människor som tränar på höga nivåer, eller fått bukt på sin problemhund och bla är ers konung själv så tyder det nog på en bredd kunskap inom vissa område.

Visst kungen är en vanlig människa men att han valde honom av alla till att utbilda hans jakthundar tycker jag är en bra merit på att människan vet vad han gör som ger resultat. Sen att man inte gillar allt, det gör man aldrig hos någon hundtränare. Men som innan, man tar de verktyg man vill, sätter gränser för vad som är ok för ens egen hund sen slänger man resten. Jag ska dit på spårträning och så länge jag märker en positiv förändring på min hund så får andra tycka vad de vill:)

Senast ändrad av en moderator:

Tack:).Jo det är problemet med mig att jag är så speedad i min kropp, ska ta ner tempot så hon hänger med:)

Tack för feedbacken och dina tips:). Ska testa.

I och för sig är jag ingen hejare på hundträning, snarare tvärtom. :angel: Men jag har hyfsat lång erfarenhet av vinthund och de är ju lite svårmotiverade och tappar framförallt fokus väldigt lätt. När man övar in eller finslipar på vissa moment så tycker jag att det brukar fungera att bryta ner övningen i mindre bitar och t.ex. bara öva på att vända/följa med. Då blir inte övningstiden så lång men man får ändå med det viktigaste.

Fortsatt lycka till! :)

Jag kallar inte "gå vid sidan" för linförighet. I min värld är det ett tävlingsmoment/cirkuskonst. Jag kanske märker ord, men jag fick inte ihop vad du skrivit (ovanstående) med vad du annars brukar skriva om vardagslydnad. Varpå jag antog att du missuppfattat Hjaltis intentioner med träningen. Jag tycker inte heller att den är optimal, men jag fattade inte varför folk tog så oerhört illa vid sig. Killen verkar snurrig, men utifrån filmsnutten känns "svarta listan" som att ta i.

(Nu när jag vet vem han är däremot, så har jag förstått att han redan är svartlistad inom vissa kretsar ;) )

Men för min del spelar det ingen roll om det är linförighet eller gå-vid-sidan. Ett socialt belöningssystem är lika viktigt för det! Att man som instruktör inte lär ut att belöna sina hundar känns väl sådär. Att det dessutom är första gången den här träningen bedrivs gör det ännu mer viktigt att bekräfta hunden.

Jag har som sagt inga problem med att korrigera en hund. Jag behöver inte ens korrigera, utan i vissa lägen är det svårt att korrigera och belöna upp rätt beteende. Exempelvis vilt. Det är svårt att korrigera och sen belöna "rätt" när djuret redan dragit.

"NEJ! Du drar inte på vilt!" - "Bra, viltet står kvar och du ignorerar". Oftast står ju inte viltet kvar och det är svårt att bekräfta rent konkret vad hunden gör bra. Förbudsträning är en sak, och gå fint i koppel är en annan. När mina hundar VET vad som väntas, då kan jag ställa högre krav.

Ringrostigt efter lite mer än en månads uppehåll från allt vad lydnadsträning innebär. Han är något överaktiv i sin bakdel och hamnar således väldigt ofta snett bakom mig när vi stannar upp. Jag har totalt idétorka och kan inte komma på hur jag ska göra för att få honom att sätta sig rakt igen..? Hur och vad ska jag göra? :D

http://www.youtube.com/watch?v=G7fWbiiLcuY

KL

Min och lillskitens debut i Lkl1, dagen innan han fyller 13 månader.

187 p och klassvinst :eek:

http://www.youtube.com/watch?v=OpkgJWQKpt0

(Att man inte fick hålla hunden i halsbandet visste jag inte, det har liksom aldrig varit aktuellt med jappen :o Varför jag gjorde det? Ingen aning, man gör så mkt konstigt när man är nervös :p )

Stort grattis! Det är mycket på filmen som ser bra ut, ställandet är t ex verkligen kanon! Är det inlärt som hopp-stå? Domaren dömer lite konstigt tycker jag, du har ganska kraftiga dk i starten till både ställandet och läggandet samt ett litet vid läggandet, och det missar han totalt. Medan apporteringen som såg hur bra ut som helst så drar han ner två betygsenheter? Vad står det på protokollet?

Om du vill ha lite tips så är det första att sträck på dig! Det hade gjort sååå mycket för helhetsintrycket om du hade rätat på ryggen och tittat rakt fram. Hunden har bra fokus på dig, men vinglar, tränger och sitter snett, särskilt på slutet. Jag hade lagt lite tid på att träna starter, för det är så himla onödigt att missa poäng där.

Stort grattis! Det är mycket på filmen som ser bra ut, ställandet är t ex verkligen kanon! Är det inlärt som hopp-stå? Domaren dömer lite konstigt tycker jag, du har ganska kraftiga dk i starten till både ställandet och läggandet samt ett litet vid läggandet, och det missar han totalt. Medan apporteringen som såg hur bra ut som helst så drar han ner två betygsenheter? Vad står det på protokollet?

Om du vill ha lite tips så är det första att sträck på dig! Det hade gjort sååå mycket för helhetsintrycket om du hade rätat på ryggen och tittat rakt fram. Hunden har bra fokus på dig, men vinglar, tränger och sitter snett, särskilt på slutet. Jag hade lagt lite tid på att träna starter, för det är så himla onödigt att missa poäng där.

Jag kan hålla med om att domaren dömer lite konstigt, men det är väl bara att tacka och ta emot.. Att jag ska sträcka på mig vet jag, men det är svårt:devil:

Ställandet är ett hopp-stå, ja. Draget i apporteringen för tveksamt gripande..

Att han vinglar, tränger och sitter snett tycker jag är lite att ta i, jag har sett elithundar som går sämre :cool: Visst har vi mycket att jobba på, men för att vara en klass 1:a knappa året gammal tycker jag det är helt ok.

Starter tränas frekvent, men starter med kommendering behöver jobbas mer på (han tittar till på TL och tappar fokus).

Klart det finns elithundar som går sämre, din hund går inte dåligt heller för den delen. För att vara så ung så är det riktigt bra! Men det finns en del att slipa på för att det ska vara perfekt. Vill du inte ha kritik så fine. Tänkte bara att det skulle hjälpa dig på traven.

Jag har inget emot kritik (men det mesta vet jag ju sedan innan, och jobbar redan på). Däremot tyckte jag att Hunden har bra fokus på dig, men vinglar, tränger och sitter snett, kändes lite onyanserat hårt, och inget jag eller någon annan upplevde (inte heller domaren uppenbarligen) men det är ju en bedömningssport, och alla har sin bild och uppfattning om hur de vill att ett fotgående ska se ut. Ska jag anmärka på något är det (förutom min hållning), att han släpper lite i språngmarschen, samt lite långsamma sättanden..

Däremot så måste jag göra något åt handrörelserna i ställande/läggande, de visste jag inte om! Nu är ju ställandet inte med i tvåan, men läggandet är ju :)

Senast ändrad:

KL

Alla har rätt till sin åsikt, men brukar visa sig på om har återkommande kunder och hundarnas slutresultat om man kan sin sak eller ej. Och är man fullbokad av människor som tränar på höga nivåer, eller fått bukt på sin problemhund och bla är ers konung själv så tyder det nog på en bredd kunskap inom vissa område.

Visst kungen är en vanlig människa men att han valde honom av alla till att utbilda hans jakthundar tycker jag är en bra merit på att människan vet vad han gör som ger resultat. Sen att man inte gillar allt, det gör man aldrig hos någon hundtränare. Men som innan, man tar de verktyg man vill, sätter gränser för vad som är ok för ens egen hund sen slänger man resten. Jag ska dit på spårträning och så länge jag märker en positiv förändring på min hund så får andra tycka vad de vill:)

Jag blir nyfiken på vem din tränare är? Har skummat igenom tråden men tror inte det framgår nånstans? Har han någon hemsida där man kan kolla? Är nyfiken bara :)

En sak jag måste skärpa mig med är att belöna med godis exakt när hon gör rätt och inte bara med rösten. Har en tendens att bara ge godis när ja avslutat det jag skulle göra och berömma med enbart röst under tiden. Ajja bajja, tur jag har en förlåtande hund!

Liknande trådar

Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
6
· Visningar
371
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 079
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V