Träningsfilmer!

Sv: Träningsfilmer!

Jäklig härlig arbetsvilja!

Jag hade nog belönat mer oralt, han har redan massa förväntning! :)

Ger dig tipset med att sätt blicken två meter framför dig och vik inte därifrån, du ser honom brevid dig ändå, sluta vrida dig :p Sen hade jag tränat ingångar, ingångar, ingångar! (Och passivitet :) )

Hur är han när du "sänder iväg honom" till rutan tex?

SOCIALT, belönat mer SOCIALT, jesus.... :crazy:

:crazy::crazy:

Min kompis hälsar att det är olagligt.

(förövrigt skrattade vi tills vi grät)

Även jag tycker att du har ett för hetsigt tempo, men framför allt så har du tyvärr ingen superkontakt och motivation från hundens sida. Vad det beror på kan ju inte jag veta. Men du skulle nog behöva plocka ner hela linförigheten/fotgåendet i mkt mkt mindre delar. Du måste få henne mer engagerad och taggad i starter och vändningar.
Jag ser hellre en hund som är FÖR glad och taggad än en som är lite "låg", som din. Det är så mkt lättare att träna när man har en taggad och riktigt glad hund för dom är mer på att försöka själva om det blir fel. Uteblir beröm några sek vid sättande så far dom oftast upp och rättar till sitt sättande själva.
Så, jag tror du i nuläget ska fokusera på att få hunden laddad och aktiv, om den sen hoppar och studsar gör inte så mkt, ett bra arbete kommer ur förväntan från hundens sida, och det måste du skapa :)

Titta gärna på filmen jag lagt upp tidigare i tråden. Där är min hund ändå ganska "låg" efter en hel dag i ladugården.
Men där har du förväntan och motivation, även om det är mkt annat att jobba med. Men det går så mkt lättare med en laddad hund.

Senast ändrad:

Jag är tvärtom. Här läggs inte på laddning och energi förens positioner sitter som ett smäck. Sen drar man upp hunden! Då blir det inte lika slarvigt.

Håller absolut med! Position och kontakt först och sedan fart. Har inte lust att träna om fria följet om ett par år för att hunden tränger och går för långt fram mm.

Jo jag vet. Jag har gått för fort fram med henne. Började i fel ände med träning i stället för att bygga upp vår relation och kontakt först. Jag har lagt allt som heter träning på hyllan nu då jag måste få ordning på stressbiten som hon hade från sitt förra hem så nu bara är vi och spårar lite lugnt och lullar i skogen. Sen visade det sig efter att inte riktigt kunnat lägga ihop pusslet vad vissa beteenden som visade sig och inte blev bättre att hon hade en kronisk infektion i kroppen, kronisk menade veterinären att hon gått med den länge, troligen redan då jag tog över henne men de fysiska symtomen började visa sig för en månad sedan. Hon går nu på behandling och jag kommer kolla upp några saker till för det är något som inte stämmer riktigt. Men tack för tipsen. Vi börjar om sen, ska bli mer aktiv på min klubb och gå med på deras träningsgrupp så jag kan bolla tankar och frågor med dem sen.

En film när vi bara fokuserar sättande innan hon blev dålig. Söta tjejen.

http://www.youtube.com/watch?v=5WPTqVYBkqk

Senast ändrad av en moderator:

Ja alla är vi ju olika :) jag föredrar en glad taggad hund. Och det fungerar för oss. Även om även jag gått för fort fram och slarvat.

Jag vet precis hur det är, min första hund gjorde jag samma sak med. Krav krav krav utan att ens ha någon riktigt ärlig vilja till arbete. Och då fick jag en hund som gjorde det den skulle, men inte till 100%, lite segt och oengagerat. Så du gör rätt att bara göra roliga saker med henne, bygga upp förväntningar, att matter ju en dökul prick!

Ja alla är vi ju olika :) jag föredrar en glad taggad hund. Och det fungerar för oss. Även om även jag gått för fort fram och slarvat.

Fast det är väl ingen som föredrar en slö och oengagerad hund? Nu pratar jag inlärning, då behöver hunden inte gå på klorna.

Själv har jag mina dubbel-tior i FF för att jag lagt massor av tid på just detta. Lära in position under koncentration och sedan dragit upp för lite "flashigare" fritt följ.

Får jag va meee? :angel:
Nu är det en "agility-film" men hittade ingen sån tråd. Min lillkille har blivit stoooor, så nu har vi började på agility i torsdags. Idag åkte vi själva ut till banan och övade lite inför på torsdag. Vi tycker det är sååååå kul :love: , även om han blir lite okoncentrerad och fokuserar på annat, men det är bara hans andra gång och han är ju faktiskt bara en liten grabb på ett, så matte är ändå lite stolt över sin goding! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=J6XUmu_gbT8

Va rolig han ser ut när han tittar på något annat, är som vilken kille som helst kan liksom inte höra o titta på något samtidigt :D men han sitter kvar

Haha men eller huuuur. Borde skaffat en tik som kan göra flera saker samtidigt istället. Hehe ;)

Nää, men det var det där jag menade med att han blir lite okoncentrerad ibland. Lite "Ojjjjjj, ville matte att jag skulle göra nått... Nuuuu :eek: när det händer massa annat runtomkring !?!"

kl

Vad kul med filmer och vad motivation man får till 1000 nu:bump:

Läste om "hopp-stå" vad är det för inlärning?

*KL*

Här är ett litet klipp på mig och unga dåren när vi tränar linförighet. Det var snart tre veckor sedan det filmades, och vi har tränat massor sen dess så det ser bättre ut nu. MEN, ser ni något som jag missat så säg gärna till på snällt sätt ;)

Det jag har att säga om klippet är:
Det långsamma tempot beror på att jag ville se om hon kunde hålla positionen även om jag gick långsamt. Tidigare har hon haft dålig position så fort kopplet kommit på (vi har mest tränat fritt följ..), "sprungit iväg" och jag har gått jättefort för att hon inte ska "hinna" springa iväg. Nu ville jag vara överdrivet långsam för att inte råka hamna i gamla vanor.

Jag vet att jag är stel i armen som håller kopplet. Är som sagt var inte alls van vid att hålla i ett koppel när vi tränar :p

Våra högersvängar är rätt pissusla eftersom hon tappar fokus då, det börjar bli bättre. Jag kör med klossträning och försöker belöna bara när hon gör som jag vill och avsluta när det går bra för att göra framsteg, vet dock inte om jag alltid har så bra tajming m.m. som jag vill ha..

http://www.youtube.com/watch?v=KNhyiRKH1fU

Kommer kanske bli filmade på fredag igen, om det blir så, då slänger jag in ett nytt filmklipp på fredag kväll :D

Och förresten, när man lägger upp träningsfilmer.. Är det inte bättre att lägga in dem utan musik då så att andra kan höra om det är störande ljud runt som hunden kan reagera på eller om man har knasiga kommandon/dubbelkommandon och ser hur man är med tajmingen i klickande eller vanligt muntligt beröm? Jag blir så förvånad varje gång jag sätter igång ett klipp med massor av musik, för mig försvinner hela grejen när jag "tvingas" titta på stumfilm (för jag stänger alltid av sån musik i filmer :p)

Senast ändrad:

Tycker i största allmänhet att det ser väldigt trevligt ut, det är så himla kul att du kör vinthund! Mer sånt åt folket!

Angående LF så är kontakten för det mesta jättebra, hon är liite "vinglig", men det är en petitess. Jag hade varit väldigt nöjd tills vidare. Vad är ditt mål?

Menar du att hon är vinglig i positionen eller vinglig med att hon inte har bra kontakt?

Mitt mål just nu är att få det så bra att vi kan få LP1 nu i höst. Det är ju inte bara linförigheten det hänger på då, men får man till det riktigt bra så hjälper det ju en hel del ;) Vi ska tävla för första gången om 1½ vecka, sedan blir det nog en tävling igen två veckor efter det och sedan ska jag väl hinna med 3 tävlingar till innan det blir för kallt osv.

Helst skulle jag ju få 10p på linförigheten, men lyckas vi få typ... 6-7 poäng på tävlingen kommer jag vara nöjd :D Jag såg nyligen en liten hund på tävling som fick 10a på linförigheten och det kändes som om de var rätt mycket duktigare än vad jag och Wahidah är i nuläget.

Kul att du tränar med vinthund!

Jag som är superpetig är megaallergisk mot din stela vänsterarm. Som det ser ut som att du reglerar hennes position med? När hon är för långt fram så tar det emot så att säga.

Att hon kommer för långt fram alternativt tränger (du kanske också haft problem med sneda halter?) kommer med största sannolikhet ifrån belöningen. Att belöna (och ha föremål/godis) ifrån höger sida är till 99,9% ett stort NO NO. Belöningspositionen är jätteviktig! Jag hade hellre haft föremålet/godiset i vänster ficka och belönat "utåt-bakåt" för att få hennes position rätt. Och då slipper du den döda armen också :D

Sen är jag inte glad i ditt "smygande". Nästan som om att du går och väntar på henne? Gå på lite istället och lita på din känsla! Titta upp och se din väg!

Som jag skrev innan, det där "smygandet" var bara just då, för att hon tidigare stuckit iväg direkt. Nu ville jag se om hon gjorde det eller inte och såg till att gå överdrivet långsamt för att inte själv råka gå för fort för att "hinna ikapp henne", vilket var en fin ovana jag hade förut :o

Imorgon är det tävlingsdags för oss, och förhoppningsvis blir vi filmade då, så då kan ni få se ny film som visar hur det ser ut nu ;) både den stela armen och smygandet är borta (vad jag vet..), eftersom jag känner mig mer säker på att hon har koll på positionen och jag börjar vänja mig vid att hålla i det där förbannade kopplet :D

Däremot, så tittar jag säkert ner som en tok fortfarande. Jag gör alltid det... oavsett om jag rider eller tränar hund och ofta även när jag är ute och går vanligt. Försöker träna på att titta upp hela tiden nu, oavsett vad jag gör. Jösses vad svårt det är!

KL

Här är ett klipp på mig och min aussie Lyxa, drygt två år. Vi tränar just nu inför start i lkl 3

http://www.youtube.com/watch?v=P88jTgBOJjk

Jag skrev på min blogg det jag ser som behöver förbättras:

Det jag ser överlag är att positionen i ingångar och framförande till momenten är ALLDELES för långt fram! Hon måste typ 30 cm bak. Hon har halkat fram mycket mer för att jag har släppt igenom det. Måste komma ihåg detta alltid och träna det separat.

Nedan är uppstaplat de brister jag såg och som skulle behöva förbättras.

Fria följet
  • Studsiga steg
  • Låg bak/halvsittande i t.ex långsam marsch och vänstersväng
  • Dåliga stegförflyttningar
  • För långt fram i position i avslutet
Är jättenöjd med attityd, fokus och uthålligheten i fotgåendet !

Rutan
Första gången jag satte ihop hela momentet.
  • Fart ut
  • Stadga i ställandet
  • Inkallning från liggande
  • Anslutning

Hopp apport
  • Gripandet
  • Hålla bort ljud
  • Ingång

Metallapport
  • Gripandet
  • Fart in
  • Ingång
Vittringsapportering
Första gången vi gör detta moment "tävlingsmässigt"
  • Noggrannheten i sökandet/inte gripa på de andra apporterna
  • Hållandet
  • Farten in
Fjärrdirigering
  • Generalisera träningsattityden till alla miljöer
  • Förbättra skiftena, mest i snabbhet (hänger ihop med attityden)
Förvånansvärt bra positionshållning mellan skiftena, trodde det var mycket värre och att hon flyttade sig mycket mer fram och tillbaka!

Inkallning med ställande och läggande
  • Inkallning från liggande
  • Reaktion på läggandekommandot
  • Ingång
Sättande under gång
  • Fart
  • Attityd
Men det känns ändå inte som att det är sååååå långt borta innan vi vågar oss ut igen…. Eller vad tycker ni?

Du vet ju era brister, så det är självklart att ni snart kommer till start snart! :)
Ni är ett jättehärligt ekipage :love:

Du vet ju era brister, så det är självklart att ni snart kommer till start snart! :)
Ni är ett jättehärligt ekipage :love:

Haha, tack så mycket :D!

Nu har jag visst "råkat" anmäla mig till tävling, så nu får vi allt se till att få bort alla skavankerna innan dess ;)! Kände att jag behövde en extra piska för att lägga in en högre växel på lydnadsträningen :p

Liknande trådar

Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
6
· Visningar
371
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 080
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V