Träningsfilmer!

Sv: Träningsfilmer!

Jag hade fokuserat på ett snabbare läggande redan ifrån start. Nu kanske detta var ett undantag att han la sig lite segt? Det är en väldigt snabb hund i övrigt så jag har svårt att tro att det där är hans snabbaste :D

Nej där slog du huvet på spiken! :D Det var som sagt lamt, jag ska tillåta honom att öka ett snäpp.

Sen hade jag inte heller belönat ifrån höger sida med högerhand, då du kan riskera att få ett snett uppsättande!

Vad gäller högerhanden så upplever jag att han "tar avstånd" och böjer sig mer ut ifrån mig om jag belönar med vänster faktiskt. Men jag ska ha det i åtanke, absolut. Tack för tipsen! :)

Nej där slog du huvet på spiken! :D Det var som sagt lamt, jag ska tillåta honom att öka ett snäpp.

Vad gäller högerhanden så upplever jag att han "tar avstånd" och böjer sig mer ut ifrån mig om jag belönar med vänster faktiskt. Men jag ska ha det i åtanke, absolut. Tack för tipsen! :)

Om han böjer sig ut från dig när du belönar med vänster så misstänker jag att du belönat lite "galet" med just vänster. Många som belönar med vänster trycker nästan godisen mot hundens nos så att den nästan tvingas "rygga" bakåt för att kunna äta, alternativt äta godiset!

Du skulle ha stor nytta av att byta belöningshand, inte bara i det här skedet utan också i andra moment där man kan styra hundens positioner.

Jag belönar själv alltid med vänster, det kommer sig naturligt. Jag drar då först ut handen och sedan lite lätt bakåt. Tränar jag däremot raka uppsättanden vid sidan så ger jag godisen precis rakt över hunden. Så att den nästan får gå upp på bakbenen för att nå den. Såvida man inte har problem med att hunden blir sned i uppsättanden, då korrigerar jag det med att belöna på "rätt" ställe så att hunden tillslut rättar in sig där gottan kommer.

Herregud vad invecklat det låter, men det är det inte :D

Jag belönar mest med vänster, och ofta på utsidan vad gäller position med mera. Men vad gäller våra uppsättanden som vi haft lite problem med eftersom han flugit upp innan fungerar det inte. Bara jag stoppar ner handen i fickan med vänstern så har han hunnit flyta ut lite, så jag upplever att han kommer mig närmare, att jag kan dra honom närmare mig med högern. (det medför ju givetvis risk för att det blir snett, men förstår du hur jag menar?)

Skulle det bli snett i uppsättandena sen så kommer jag absolut att ha dina ord med mig. :laugh:

Men positionen.. Hon fattar att här = komma och sitta vid matte. Men hon fattar inte alls vart hon ska sitta. Hur gör jag?
:)

Upprepar min fråga och hoppas att någon kan svara. Har svårt att komma framåt - hur ska jag tänka för att få till det?

Som det är nu så kommer hon oftast och sätter sig lite snett framför mig..

Jättekul att se en vinthund i lydnadsträning!

Jag tycker com Cilla fast tvärtom ;)

För mig innebär din skänkelvikning att du pressar din hund in i position. Förmodligen kommer han komma jättelångt fram och snett om du går helt rakt och kollar rakt fram.

Annnars håller jag med cilla!

Det jag hade tänkt på är vart belöningen kommer ifrån. Hunden går reda snett med rumpan utåt, därför hade jag genast slutat med att ha godisen i högerficka och belöna med högerhanden. Det drar honom ännu mer snett. Ha istället godisen i din vänstra ficka och belöna med din vänstra hand.

Tack för tipset!! Jag har godiset i ett bälte men kan hänga den till vänster och lära om. Just att kontrollera hans rumpa är lite svårt, han sätter sig gärna snett också men vi ska träna, träna, träna.

Nästa video lär bli i februari när jag är neråt landet igen:D

Träna ingångarna!

"Led" hunden med vänsterhanden så att den alltid hamnar rätt. Ha gärna en godisbit i handen. Träna detta separat men om du tex gör en inkallning och vill lägga på avslutet, se då till att hjälpa hunden i dessa situationer också.

Belöna aldrig ett snett sättande, gör om, gör rätt. Om du har svårt att få hunden att sätta sig rakt även med hjälp så kan du behöva vinkla vänsterhanden lite utåt bakåt för att på så sätt få in rumpan.

Sedan tycker jag du ska se till att hunden är i rätt "stämning" för träning innan då börjar träna. Ofta ser man vissa förare som leder ut sin hund på träningsplan och ställer upp och kör linförighet det första de gör utan att hunden är med, istället för att starta träningspasset med lek och kamp (egentligen att värma upp).

Jag tycker du ska fundera på att anmäla dig till en tävlingslydnadskurs och få mer hjälp handgripligen så att säga. Det verkar vara en trevlig hund du har och med rätt hjälp så kan ni säkert tävla en hel del, det handlar bara om att träna mycket men också träna rätt!

Lydnaden har den fördelen enligt mig att även om man har en lite tröttare hund så kan man skapa motivation för uppgiften på ett annat sätt än för tex spår. I brukset är men mer beroende av hundens naturliga förutsättningar och har hunden många brister så är det svårt att jobba sig runt dem (även om det mesta går såklart).

Min hund tex har en ganska dålig kamp, bra jaktlust, gillar godis men är inte speciellt förtjust i människor. Redan där går två belöningsformer av fyra bort. Men jag har lyckats plocka fram en hyfsad kamp i henne i alla fall som jag kan utnyttja i lydnaden. Så mina tips är att kampa och lek mycket med hunden för att kunna belöna de mer "fartiga" momenten.

Obs att detta är mina tankar om träning och absolut ingen sanning som gäller alla. Fråga gärna om du undrar något!

Tack för ditt svar!
Jag har tidigare lett med godis. Men nu fick jag här i tråden råd om att försöka sluta med det, då det blir så mycket fokus på godisen. Och det är då, utan att leda med godis som jag inte kommer någon vart :D
Men i det här läget kanske jag ska återgå till ledandet iallafall?

Jag ska anmäla mig till en tävlingslydnadskurs! Kollar klubbens hemsida varje dag för att kunna anmäla mig direkt när de lägger ut kursen..

Ja jag har börjat använda lek och kamp mer som belöning nu! Var och köpte en kong häromdagen och den älskar hon verkligen :D
Där behövde jag inte ens ha godis som belöning dessutom, bra grejer!

Och håller med dig om hur viktigt det är att vara igång innan man börjar!

Alldeles riktigt! Jag hjälper ju henne ganska mycke där eftersom jag rör mig emot henne bara för att få igång tänket med att flytta bakbenen, tillslut så rör hon sig med bakbenen även när jag står still och kommer då in i utgångposition. Jättebra sätt att jobba om du vill ha mera bakbenskontroll så att dom inte hamnar snett :)

Tack för kommentarerna. Tjatandet ligger det säkert nåt i och stadgan ska jobbas på absolut.

Kommandot ser jag inte som ett problem då det främst används till kontaktfälten i agilityn. Å andra sidan kanske jag ska använda det när jag så småningom lär in rutan också (?).

Tack för kommentarerna. Tjatandet ligger det säkert nåt i och stadgan ska jobbas på absolut.

Kommandot ser jag inte som ett problem då det främst används till kontaktfälten i agilityn. Å andra sidan kanske jag ska använda det när jag så småningom lär in rutan också (?).

Precis! Jag kör all target utan kommando. Det är så mkt lättare att föra in det i det moment man ska träna. Rutan, inkallning, sändande till kon, agility osv.

Här kommer en film på dagens fria följ.

Filmen är inte av bästa kvalité, ridhus gör det hela inte bättre. Jag ville testa av hur det var att bara kliva in i ridhuset, lägga plats och därefter köra ett fritt följ utan någon uppvärmning av lydnadskaraktär. Självklart uppvärmd med promenad! Ingen belöning under det fria följet, ngt sakta sättande finns, han pendlar även i position och dåliga stegförflyttningar.

Kommentera gärna!

http://www.youtube.com/watch?v=GtpnhAuA0Ok

Ja det finns ju många olika sätt att träna hund, jag föredrar att visa vad hunden ska göra och sedan belöna rätt beteende. Sedan jobbar jag succesivt bort hjälperna allteftersom.

I ditt fall skulle jag personligen gå tillbaka till att leda hunden rätt i ingångarna. Efter ett tag kan du prova att leda utan godis och göra mindre och mindre rörelse och på så sätt jobba bort hjälpen.
Kul att han gillar kongen! Utnyttja det och försök variera dina belöningar så mycket som möjligt.

En bra övning som jag tycker du ska prova är att ha två likadana saker (tex två likadana kongar), kasta iväg den ena och när (om?) hunden kommer tillbaka (förhoppningsvis med kongen i munnen) så plockar du fram den andra och leker och kampar med den. Detta är en jättebra bytesövning som är en bra förberedelse till apporteringen. Detta kan du ju också göra inomhus genom att du leker med den ena kongen, låter han vinna kampen och sedan plockar fram den andra och leker med den istället.

Lycka till!

Här kommer en film på dagens fria följ.

Filmen är inte av bästa kvalité, ridhus gör det hela inte bättre. Jag ville testa av hur det var att bara kliva in i ridhuset, lägga plats och därefter köra ett fritt följ utan någon uppvärmning av lydnadskaraktär. Självklart uppvärmd med promenad! Ingen belöning under det fria följet, ngt sakta sättande finns, han pendlar även i position och dåliga stegförflyttningar.

Kommentera gärna!

http://www.youtube.com/watch?v=GtpnhAuA0Ok

Jag kanske är lite ipo-skadad, men jag hade gärna sett mycket mer attityd i hunden, lite högre förväntan så att du skapar en större aktivitet och därmed får lite mer "tryck" i hunden. :)

Håller med dig! Tycker han brukar ha bättre tryck än så här, och märker på tävling att han många gånger blir som på filmen. Därav testet att lägga plats och sedan köra utan ngn vidare uppvärmning, vi fick fram precis vad vi ville! Tyvärr fick vi ju då ingen film på det "riktiga" fria följet ;) men det kommer. Nu vet jag att en matte som uppför sig mer tävlingsmässigt och för dålig uppvärmning, (med typ kontakt/positionsövningar & lek) ger lite för dålig fart på det hela. Sedan vet jag att för mycket tryck i min hund bara leder till trängning så det gäller ju att hitta en bra balans!

Vi återkommer med ny film :)

Jo jag vet hur det är , har själv problem med trängning emellanåt. Det är jättesvårt med balansen, man vill ju få ihop hunden utan att det ser "trist" ut.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
8
· Visningar
421
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 230
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 081
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka