Träningsfilmer!

Sv: Träningsfilmer!

:p

Japp, han är positiv och rolig att jobba med, så länge det inte är kallt eller fuktigt;)

Jag började med att lära henne "tass" och "andra tassen" (och senare; att lyfta på den tassen jag pekar på) när hon satt ner och sedan skulle hon stå stilla och göra samma sak och sedan la vi på rörelse. Det är inte så svårt men ser rätt roligt ut :).

Min hund kan vara svårmotiverad. Vi har varierat mycket med olika godisar, leksaker m.m. Dessutom har jag fått "lida" för att vi kanske inte kampade så intensivt när han var liten så det har han fått "lära" sig nu. Vilken belöning som fungerar bäst är olika från dag till dag, speciellt nu när vi inte har något bra godis till honom (allergi...). Även brottas med mig/utan leksak funkar bra.

Jag separerar ligg och ligg kvar nästan jämt. För att få till snabba lägganden är det bäst att träna under en "leksak är roliga"-dag även om godis kan fungera. Busar upp hunden och tränar med klicker, klickar för snabba lägganden. När han är uppe i varv av leken blir läggandena mycket snabbare. Under dessa pass får han frikommando så fort han fått klick (eller godis om vi kör med det), busar en stund och sen nytt liggkommando. Ibland kombinerar vi ihop det till läggande under gång, där han gärna också får vara lite uppspelt.
Ligg kvar kör vi mycket lugnare och där prioriterar jag inte att det går snabbt i första hand, utan att han har ro nog att ligga kvar. Tränar då utan belönar enbart med godis.
Har märkt att när vi tränat mycket snabba lägganden sitter faktiskt kommandot bättre och han ligger även kvar bättre.

Nu är ju dock det här hur min hund fungerar, men kanske något att fundera över.
I första hand skulle jag dock se till att hon lär sig kommandot ordentligt. Snabbheten är inte det viktigaste men att hon inte ska tveka på vad det är du vill.

Tillägg: Vissa hundar får man också lov att träna upp till att träning är roligt och även tränat på att han ska ta initiativ själv (vilket ibland leder till stora skrattattacker hos mig men på så sätt har jag i alla fall fått en mer arbetsglad hund). Men den träningen ska vi fortsätta med!

Senast ändrad:

Jag tyckte det såg bra ut!
Men jag tycker visserligen att det mesta ser bra ut, alla är ju bättre än mig :D

Hur lär man in rutan?

Det finns massor av olika sätt. Jag testade lite allt möjligt innan jag beslöt mig för att göra det så lätt som möjligt.

Jag gick helt ut och visade platsen, sen skickade jag och varierade med att kasta en boll som belöning när han var där (då kan man även styra hunden åt något håll om det behövs, och o man kan kasta ;-)), eller lägga belöningen på platsen. :)

Här är en film från i höstas som visar lite hur inlärningen såg ut.

Rutträning

KL

Här kommer jag med ännu en film. Tränar ligg och "fotposition" eller vad det nu kan tänkas kallas.

Provade tipset från cillamuffins ang att berömma en massa olika beteenden som uppvärmning. Gick mindre bra. Hon satte sig ner en gång men annars stod hon bara still och stirrade på mig :p
Kommer ändå fortsätta, kan tänka mig att det tar ett tag att komma igång?

I början kör jag ett antal sitt/ligg/sitt osv. Men sen övergick jag till att bara göra en sak - sen godis och massor med bus. Så vi brottades en stund mellan varje sak och nog blev hon lite mer på hugget. Tror hon fattade bättre, för man ser förbättringen bara på de 15 minuterna vi tränade..
(Har klippt bort allt bus, tyckte inte ni behövde se när vi ligger och brottas i sängen :D)

FILMEN

Kommentarer och tips är varmt välkomna!
Det jag kommer på just nu att jag undrar är: tycker ni att jag gjorde rätt när vi tränar positionen? Rätt sätt att korrigera?

Kl

Ikväll har jag varit ute och filmat :)
Magi är 9 månader och det märks på henne att det är mycke hormoner i omlopp, hon har svårt att hålla koncentrationen uppe och känns lite splittrad emellanåt.

Ställande under gång.
http://www.youtube.com/watch?v=eDBVOMm89KY

FF blev inge bra ikväll, svårt att hålla position + att vi provade med kommendering för första gången och hon blev ganska störd av det. Syns att jag tränat mycke ställande dom senaste dagarna när hon stannar av sig själv ;)
http://www.youtube.com/watch?v=H_RIg6j-Yxc

Seså kommentera nu :laugh:

Idag ser hon mer "med" ut!

Två saker jag tänker på bara;
- Vet hon vad ligg betyder? Annars, säg istället kommandot just när hon lägger sig så det blir befäst ordentligt.
- Gällande positionen, så brukar de lära sig bättre om de själva får ta initiativet. Dvs att hon provar sig fram till positionen som ger belöning, istället för att du knuffat henne dit eller flyttar dig själv. Men så är det ju det där med initiativ också...

Ställandet ser jättefint ut!
Vad klickar du för i FF? Ser ut som att du bla klickar några gånger när hon står still.

Tack :bow:
Mest så klickar jag för kontakt och attityd och eftersom vi la på kommendering så ville jag ha en rätt hög belöningsfrekvens. Såg nu att jag klickade en gång när vi stod stilla... kan iof vara för att jag inte ser henne om hon sitter eller ej i halterna, vilket medför att vi har dåliga sättanden. Ska vara mer noga med det i fortsättningen.

Okej :)
Vad är det för ras? Såg trevlig ut.

kl
Skulle lägga in några filmer men insåg nu att ljudet blivit totalt osynkat när jag laddat över de till datorn. Nån som vet varför/vad man gör åt det?

Tack Cillamuffins för din braiga kritik!
Det här med skänkelvikningar har jag fått bekräftat på alla mina filmer. Jag glor på hunden och vaggar iväg åt ett annat håll.

Parkeringsrutor är kanon att gå efter - då kan man liksom bara inte gå snett! :)

Har lite samma problem, när jag hade hästar lyckades jag typ inte rida på volt utan en kon i mitten att hålla fokus kring, när jag går helt vanligt går jag skitsnett och när jag tränar hund behövs något rakt på marken alt. något att sikta på.

Idag ser hon mer "med" ut!

Två saker jag tänker på bara;
- Vet hon vad ligg betyder? Annars, säg istället kommandot just när hon lägger sig så det blir befäst ordentligt.
- Gällande positionen, så brukar de lära sig bättre om de själva får ta initiativet. Dvs att hon provar sig fram till positionen som ger belöning, istället för att du knuffat henne dit eller flyttar dig själv. Men så är det ju det där med initiativ också...

Nej ligg är ju inte helt befäst. Hon förstår i kombination med att jag visar med handen, men inte alltid utan. Jag upplever dock att det har gått framåt så det känns som om det är på gång!

Aha okej. Kanske att vi kan jobba lite mer så längre fram när hon börjat ta lite mer egna initiativ i träningen. Man ser någon gång på filmen att hon börjar tänka lite, men inte riktigt så mycket som man skulle önska.

Tack för tipsen :)

kl
Skulle lägga in några filmer men insåg nu att ljudet blivit totalt osynkat när jag laddat över de till datorn. Nån som vet varför/vad man gör åt det?

Har aldrig hänt mig.. Vad har du för program? Är det en skapligt ny kamera?

Jag använder något som heter "importera video" och sen gör jag filmen i movie maker..

Slänger in några filmer från ett träningspass i december.
Jag har ganska bra koll på vad vi gör för fel och vad vi behöver träna mer på, men det är alltid kul att höra någon annans åsikt:D
Kan tillägga att vi inte hade världens bästa underlag att gå på..

Linförighet:
http://www.youtube.com/watch?v=ZwsUF2WEIXI

Läggande;
http://www.youtube.com/watch?v=bX6MQuWU5fA&feature=related

Inkallning;
http://www.youtube.com/watch?v=O22SPqNwx-4&feature=related

Ställande;
http://www.youtube.com/watch?v=vfEuN791WHs&feature=related

Liknande trådar

Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
6
· Visningar
373
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 080
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2