Träningsfilmer!

Sv: Träningsfilmer!

Sitter och skrattar för mig själv när jag ser er träna! Jag VET faktiskt liiite hur det kan vara att träna RR ;o)
Enligt min åsikt ser hon alert och vaken ut för rasen.
Hur är hon att leka med? Går hon igång eller skiter hon i det?
Nu har jag bara erfarenhet av EN RR som var himla svår att få engagerad..
Har nog i skrivande stund inga bra tips då hjärnan är ganska trött:)

Träning och träning. Mer ett resultat på lite träning. :laugh:

Rutan med ett bryskt "stå"

Dock fattar jag inte varför kastarmen envisas med att belöna till höger hela tiden så att positionen dras med?? Gah.. nåja. Jag ska ta ett snack med den. :D

Menar du att jag enbart ska träna läggandet och då själv vara snabbare och även lite hårdare gällande när hon får belöning? Så kan jag skippa ligg kvar osv och bara köra ligg?

Det är en bra idé att dela upp läggandet så du tränar själva läggandet för sig och kvarliggandet för sig. Det blir svårt att få till det där snabba läggandet annars. Du ska bara belöna det du vill se mer av, men samtidigt så bör din hund lyckas 8-9 gånger av 10, och aldrig misslyckas 2 gånger på raken. Här får du som tränare lista ut hur du ska göra med just din hund. Det kan antingen vara att sätta ribban att hunden ska ha lagt sig inom x antal sekunder för belöning, eller att du hjälper till med handen. Jag föredrar det senare tills hunden har fått in tänket och tekniken.

Ja, jag har tittat på filmerna några gånger och inser att jag kanske borde dels ta ner nivån och sen bara belöna när hon står still. Det är andra gången vi tränar sånt och kanske är att gå för fort fram när jag går iväg från henne så länge..

Även ställandet hade jag delat upp så du dels tränar att hon ställer sig, dels att hon står kvar. Jag tränar mycket med att säga "stå" och kasta bollen bakåt. Hunden kommer inte att stå stilla en sekund, men den kommer att ha ett "bakåttänk" som är nödvändigt (?) för ett snabbt ställande. När jag tränar kvarstående så stannar jag med hunden och ser till så den står ordentligt med tyngd på alla fyra benen och sedan börjar jag vandra runt den. Själva återgången tränas särskilt, eftersom hundarna lätt glömmer bort sig när de vet att det snart är dags för godis.

Haha ja köttbullar är grejen ;)
Men jag vet inte om jag kan få med henne utan att hon följer godiset..
Om jag enbart tränar fritt följ på hemmaplan så har jag börjat att inte ha godisen framme, och det funkar nu när hon lärt sig kommandot "här" bra. Min tanke är att det just nu är bättre med godiskontakt än inte kontakt alls. Men det kanske är fel?
Jag tänkte att jag kan ta bort godiset successivt, för annars tror inte jag att hon kommer tycka det är speciellt givande..

Själva grejen är att hon ska lära sig att jobb först = godis sedan. Jag ska försöka filma lite övningar som jag kör med mina hundar när jag värmer upp. De går i korthet ut på att jag klickar på allt de gör för att sedan välja specifika beteenden. Men oavsett så står jag och är ganska tråkig tills de har anstängt sig tillräckligt mycket.

För lite glöd? Det här är massor med glöd för att vara min tös :D
Hon är liksom aldrig lika "igång" eller vad man ska säga som man ser på många andra hundar som tränar.
Hon gillar att leka, men mat är snäppet bättre.
Dock skulle jag kunna mixa. Och om jag bryter ner momenten och tränar en sak i taget så kan vi brottas lite som belöning - det gillar hon ;)
Men jag antar att det är det här som är det svåra med den här typen av hund, att hitta motiveringen som hon verkligen vill jobba för. Jag ska testa mig fram och försöka få igång henne mer!

Ja det är en svår ras. Jag hade provat lite olika belöningar. En del hundar måste också lära sig att det är kul att leka. Om hon inte alls vill kampa så kan du godisbelöna fram kampen. Det kräver lite timingkänsla, men det går. Eller kanske en pipis? En kong?

Ska vara mer noga med sättandet. Men när hon är långsam - ska jag då bryta upp och göra om?
Och om hon sätter sig snett - ska jag bryta upp och göra om eller ska jag korrigera henne rakt innan hon får belöning?
Ibland tänker jag på det, och för godisen åt sidan för att hon ska ändra position. Och ibland tar jag något steg framåt så vi liksom kommer rakt båda. Är det bra metoder eller ska jag göra på annat sätt?

Jag hade gjort om. Ev kan du prova att korrigera, men risken är att de börjar rätta sig själva i flera steg. Dock så gäller ju att hunden inte bör misslyckas mer än en gång på raken, så då får du ändra förutsättningarna så att hon helt säkert klarar av det du begär innan du försöker dig på ett "svårare" sättande igen. Men du får nog sluta leda med godis ;)

tio tecken

Men är det INGA mer som lagt in videos? Vet ni vad! Jag bjuder på en från idag så slipper ni alla skämmas:D
Min videokamera är hundra år så ljudet går med en rejäl försening:p

http://www.youtube.com/watch?v=hKZxImd2jg4

Här var det skänkelvikning för hela slanten! Nej men skämt åsido, du går väldigt snett och vänder dig mot hunden vilket jag tror pressar honom ur position. Jag vet att det är skitsvårt att titta rakt fram när man vill försöka se hur hunden går, men du har ju en fördel att du har en så stor hund att det borde gå bara du sneglar lite.

Jag hade också tränat separat på helt om, så att hunden blir snabbare. T ex kan du testa att ropa "braaaa!" när ni precis påbörjat svängen och belöna efteråt. Det brukar ge lite högre förväntan.

Du rättar dig också efter hunden i halterna. Försök få till det så att du stannar först, och hunden kommer och sätter sig hos dig.

Bra ställande, men själva återgången behöver du nog backa på. Prova att bara ta ett steg framåt och belöna det och att du kan gå ett steg fram och ett steg tillbaka utan att hunden börjar trampa.

I läggandet har du ungefär samma problem som föregående hund.

Jag hade nog tränat ingångarna på lite närmare håll och gjort det riktigt lätt. Jag tror visserligen att din hund tycker att träningen är jättekul :D, men han verkar inte riktigt förstå vad det går ut på.

I övrigt ser det fint ut, ni ser ut att ha riktigt roligt ihop och jag blir alltid impad när folk tränar med vinthundar!

Tack Cillamuffins för din braiga kritik!
Det här med skänkelvikningar har jag fått bekräftat på alla mina filmer. Jag glor på hunden och vaggar iväg åt ett annat håll.
Jag ska försöka ta fäste på något annat, och låta honom sköta kontakten med mig/snegla lite tillbaka.

Idéfix älskar att träna och är både godis/leksak/mattemotiverad, och jag tror det kan bli hyffsat med hans energi på rätt ställe:D Men så har han en matte som inte kan så mycket, men hoppas till hösten vi kan börja nån kurs i lydnad och få hjälp!

Återgången efter ställande är alltid ett bekymmer. Jag ska testa vad du skriver!:)
Massa bra tips, ska genast ut på ett nytt försök!

kl

Har inga purfärska, men här kommer några från 'förra året' ;)

Gissa knappt 6 månader tränar fjärrdirigering, sitt/ligg

http://www.youtube.com/watch?v=eD38YNJGe8U

Såhär började jag träna, Gissa 13 veckor

http://www.youtube.com/watch?v=L2N3cMlH0ro

13 veckor tränar fotposition
http://www.youtube.com/watch?v=NhpoSbADYoE

Nixon på bortaträning i Jönköping, gör sitt livs bästa drag!
http://www.youtube.com/watch?v=QF1sYjmMbzQ

Nixon, fritt följ, ställande, läggande under gång
http://www.youtube.com/watch?v=MVaXTlyqCdA

Testa att dra en linje i marken som du ska följa. Eller ta sikte på något, så du vänjer dig av med det. Jag har maskeringstejp i på golvet i halva lägenheten för jag går i cirklar :D

Till att börja med vill jag bara tacka för att du lägger upp dina filmer och för all kritik du fått! Vilken spark i baken det blev för mej! ;)

Ser så mycket likheter i Ebun när jag tittar på hur Camaro beter sig under träningen. E skulle också uppfattas som låg och uttråkad tror jag. Jag har som du extremt svårt att få henne att tycka att träningen är så där riktigt, riktigt rolig. Typiskt RR? Uppfattar det som att hon gör momenten för korven och för min skull. Det sistnämnda är nog iofs inte fel, antar jag, men lite glädje hade juh inte skadat:)

Kan nog tyvärr inte ge dej så mycket kritik själv. Det enda skulle nog va, som andra har sagt, försök att skippa godiset emellenåt. Speciellt i moment som är befästa. Börja med att skippa det var 4:e gång tex och beröm med röst och en liten klapp.
Skulle nog också försöka ha händerna lite mer "neutrala", ner längs med sidorna tex. Själv hade jag problem med det i början för då hamnar godishanden mitt framför näsan på Ebun, eftersom hon är så liten, vilket var himla bra tyckte hon men det går att träna bort det också.

Fram med fler filmer och mer kritik alla nu! Vill se och lära!;)

Ja jag har samma känsla. För köttbullarna och så för att matte ska vara nöjd:D

Ska verkligen tänka på det här med godiset och händer :idea:

:)

Jag tycker inte hon ser låg ut, däremot koncentrerad och väldigt sansad - jag gissar att hennes personlighet är sådan att hon inte direkt varvar upp hur lätt som helst? :)

Det man kan tänka på när man belönar med godis är att man inte måste göra det på "det gamla vanliga" viset - många hundar föredrar godis och funkar inte riktigt med lek men då kan man servera godisbiten under lek... t.ex. låta hunden jaga fatt handen med godis, slänga iväg godiset eller så, så att man drar upp hunden i själva belöningen, ofta följer det ju med in i momenten sen, hunden får en lite högre förväntan.

Många hundar verkar tycka att externbelöning - t.ex. springa och hämta godis vid sidan av planen/i en skål i andra änden av rummet - är mycket roligare än att bara får godiset "serverat" rakt i munnen.

Hur pass ivrig är hon på godiset? Finns det något godis som hon är lite extra "på" för att få tag i?

Tycker det hela ser trevligt ut, sen blir det ju inte så "fartigt" inomhus av förklarliga skäl - även livliga hundar kan ju bli lite dämpade av att inte ha utrymme för att "röja omkring". Det är också svårt att själv promenera på i rask takt, man hinner ju bara 5-6 steg och så är man inne i väggen... :D Har man då dessutom en balanserad och lugn hund så blir det ju ännu mer sansat. ;)

Ska man vara petig kan du nog ta bort en del hjälper och se om hon är beredd att jobba lite mer själv för godiset, istället för att du hjälper henne så mycket. Det blir ju ganska enkelt för henne nu, hon behöver verkligen inte anstränga sig, hon får hjälp och sen får hon belöning - då blir det ju så att hon tycker att "okej, det var så här jag skulle göra" och laddar inte på något extra heller, för det behöver hon inte. Om du förstår hur jag menar? Svårt att förklara så här i text tycker jag.... :o

Hon ser för övrigt himla fin ut - gillar verkligen RR, så snygga!

Ja du har rätt i att hennes personlighet är lite åt det hållet. Och när hon varvar upp så är det liksom springa i full fart eller så, men hon blir aldrig "på".

Just köttbullar som jag använder i filmen gillar hon. Men hon gillar det mesta. Finns annat som nog är ännu bättre. Ska prova lite.
Men du ha nog rätt i att jag hjälper henne. Överlag så brukar hon inte ta egna initiativ vid träning, om hon inte fattar så stirrar hon mest på mig som för att säga "men vafan vill du egentligen?" :p
Annars, på egen hand, kan hon minsann ta initiativ så det räcker och blir över. Men jag tror inte hon är tillräckligt säker på vad hon ska göra än..
När hon väl fattar grejen kommer hon nog bli mer framåt.

Hon är ofta så när man ska lära in nya saker, lite avvaktande i början men sen när hon verkligen fattar så vill hon göra det nya momentet hela tiden :D

Ska tänka på det du säger om att ge godisen på alternativa sätt.
Och försöka att hon får jobba lite mer!

Tack! :laugh:

Sitter och skrattar för mig själv när jag ser er träna! Jag VET faktiskt liiite hur det kan vara att träna RR ;o)
Enligt min åsikt ser hon alert och vaken ut för rasen.
Hur är hon att leka med? Går hon igång eller skiter hon i det?
Nu har jag bara erfarenhet av EN RR som var himla svår att få engagerad..
Har nog i skrivande stund inga bra tips då hjärnan är ganska trött:)

Hehe så bra med någon som har den erfarenheten :laugh:

Ja hon går absolut att leka med. Just nu är hon lite svårare att få igång, pga löpet. Inte ens husse får igång henne ordentligt, han behöver annars bara daska till henne lite på rumpan så "attackerar" hon :p

Tack tack jag förstår vad du menar!
Ska tänka mer som du skriver, lägger nog ut en ny film inom några dagar så får vi se om det ser bättre ut :D

Åh jag tycker båda dina är jätteduktiga!

Har sett valpfilmerna förut och minns att jag även då var så imponerad :bow:
Hon är så himla söt :love:

Nixon är ju superduktig!

Blev väldigt inspirerad av att se dina filmer!! :bump:

Jag tyckte det såg bra ut!
Men jag tycker visserligen att det mesta ser bra ut, alla är ju bättre än mig :D

Hur lär man in rutan?

Kommenterar bara fria följet med den lille:

Tänk på din vänsterarm! Särskilt i stegförflyttningarna så håller du ut den ett par dm och det blir ju dk när den andra armen hålls närmare kroppen. Jag tycker mig också se att du försöker leda hunden bakåt i vänstervändningarna med samma arm?

Och vad gör han med ena bakbenet i ställandet? Det ser jättelustigt ut :D.

Nu ska vi se om det funkar. Jag har aldrig lagt upp någon film förut jag har inte något program så jag kan klippa till filmen lite snyggt. Dessutom har Loke haft koppelvila i nästan en månad och han är lite vimsig. Så det får bli som det blir.

På den första filmen så kör jag lite engagemangsövningar och klickar när han bjuder på nya beteenden. Genom att placera godisen på olika ställen så kan jag få honom att flytta lite på sig. Jag varierar mellan att belöna stora rörelser som hoppen och små, som att han vrider på huvudet. Efter det shejpar vi lite ställaden, för att visa hur man kan göra utan att leda med godis. Sedan belönar jag ett läggande som inte är så bra bara för att visa vad hunden gör då. Jo lägger sig minst lika långsamt en gång till. Tillslut visar vi hur Loke har belöningsförväntan bakåt, efter klicket gör han sig beredd att hämta belöningen som skulle hamnat bakom honom om jag hade kastat ordentligt.

http://www.youtube.com/watch?v=AFYoFPM6Pzs

Film nummer två är på Minina som inte alls är lika pigg och arbetsglad som Loke. Men värmer man upp på det här sättet blir det fart även i henne! Och kolla svansen, det här är kul tycker hon :). Hon får göra några övningar och sedan visar vi upp vårt fånigaste trick; Spansk skritt. En liten "snurra" och "skutt" blir det också på slutet.

http://www.youtube.com/watch?v=WrE-OJ-VR8Q

Haha, det där med armen är jag jättemedveten om, varför det är så har jag ingen aning om. Har sett film när jag går utan hund (smygfilmat) och då håller jag armen likadant, lydnadsskada?:o
Ang vänstersvängarna så gör jag ingenting (medvetet;)) med armen, men eftersom Nixon är tränad att följa axeln så vrider jag överkroppen lite innan jag svänger.

Han gör sådär med bakbenet lite nu och då, oftast när han är lite 'off'. har varit hos många veterinärer, och några hundfysiologer/massörer och alla säger att det är tics.

*lite halvt knapplån*
Har inte så mkt att tillägga ang filmerna, tycker det har kommit väldigt mycket bra tips redan:)

Men jag måste fråga, hur har du lärt in den spanska skritten?? :bump:
Film nummer två är på Minina som inte alls är lika pigg och arbetsglad som Loke. Men värmer man upp på det här sättet blir det fart även i henne! Och kolla svansen, det här är kul tycker hon :). Hon får göra några övningar och sedan visar vi upp vårt fånigaste trick; Spansk skritt. En liten "snurra" och "skutt" blir det också på slutet.

http://www.youtube.com/watch?v=WrE-OJ-VR8Q

TS funderade lite på det där med belöningar, nu har jag ju verkligen ingen aning om hur det är att träna med RR då mina är mer åt bokstavskombinationer till hundar:angel: Men ibland när jag känner att tiken blivit lite "slö" i ex fria följet har vi kört en liten "delbelöning" i halterna i form av skall för att tagga igång henne. Kanske inget man ska pyssla med vid inomhusträning dock, om man inte bor i hus då:p

Funderade även lite på avsluten på platsliggningsträningen.. Jag vet inte om du har som mål att tävla? Men jag har iallafall tyckt att det underlättat en hel del att ha kört väldigt tydliga start/stopp-signaler för alla momenten. Svårt att förklara, men jag hade kanske väntat med att dra igång hunden förrän jag satt den upp i fotposition efter platsliggning.

Minina är ju så söt så jag smäller av!!

Confetti: Vilken härlig attityd Nixon har i fria följet! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 057
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: Masse
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 287
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 419
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka