Träning och hälsa del 12

Det är ju svårare övningar än att lyfta vikter :angel:

Skämt åsido, en korrekt utförd armhävning är väldigt svårt och likaså pullups hamnar i den kategorin.
Däremot bänkpress eller bröstpress är mer avskalade övningar samt latsdrag/rodd istället för pullups.
Rodd vet jag inte om det är så enkelt, eller jag tycker det är ganska enkelt men jag har rott en del. Fast sportrodd tränar armarna och överkroppen betydligt mindre än man kan tro, benen tar det mesta.

Testade sambons upplägg idag. Tyvärr var jag ett lyft ifrån att klara minsta möjliga. Det blev 70×6×2, 80x4×1, 80×3×1, ett fult lyft på 85 och ett mer eller mindre misslyckat till på 85 (är ju så jävla envis att jag ska på det igen). MEN det kändes som ett utvecklande upplägg (tyvärr 😆). Hade lite ork till flipp med :up: . Längtar till nästa gång.
VideoCapture_20250429-163337.webp

Mitt sug att tävla har kommit mer och mer den sista tiden så nu har jag anmält mig till en tävling i tyngdlyftning om 2 veckor. :up:
Åh vad spännande! Vad innebär det mer konkret?
Testade sambons upplägg idag. Tyvärr var jag ett lyft ifrån att klara minsta möjliga. Det blev 70×6×2, 80x4×1, 80×3×1, ett fult lyft på 85 och ett mer eller mindre misslyckat till på 85 (är ju så jävla envis att jag ska på det igen). MEN det kändes som ett utvecklande upplägg (tyvärr 😆). Hade lite ork till flipp med :up: . Längtar till nästa gång.Visa bifogad fil 166632
Coolt ju!

MVH Livrädd för att vara uppochner

Åh vad spännande! Vad innebär det mer konkret?

Coolt ju!

MVH Livrädd för att vara uppochner

I tyngdlyftning tävlar man i två grenar, ryck och stöt. Du har 3 lyft på dig i varje gren så totalt 6 lyft. Du får välja vikter själv men man får aldrig sänka sin vikt från ett tidigare lyft.
De tyngsta av dessa från varje gren räknas ihop och det blir ditt resultat.
Såhär ser ett ryck ut:

https://www.instagram.com/reel/DI_nFjKsB8L/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Jag har haft träningsvila i två veckor, till en början frivilligt pga lite för mycket stress och sen ofrivilligt pga sjukdom :down: Räknar inte med att kunna köra igång förrän som tidigast i helgen. Frustrerande men jag lyssnar såklart på kroppen, har ont i halsen och lite tungt att andas så träning finns inte på kartan. Tar långsamma promenader och försöker vila mer än vad mitt huvud vill 😅

Inspireras av er andra så länge 🙌🏼

Helt slut som artist efter morgonens MTB-pass. Inledde med en klättring på ca 25 minuter, därefter ganska flacka, snabba stigar utför och sedan en lite mer renodlad downhill-led. Hade kramp i underarmarna när jag kom ner igen. Misstänker att gårdagens marklyft inte gjorde saken bättre. Kom hem nöjd med en halvtimmas träning över veckomålet. Insåg först i duschen att det inte är veckans sista dag, utan månadens 😆.

I tyngdlyftning tävlar man i två grenar, ryck och stöt. Du har 3 lyft på dig i varje gren så totalt 6 lyft. Du får välja vikter själv men man får aldrig sänka sin vikt från ett tidigare lyft.
De tyngsta av dessa från varje gren räknas ihop och det blir ditt resultat.
Såhär ser ett ryck ut:

https://www.instagram.com/reel/DI_nFjKsB8L/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==
Spännande! Är väl bekant med ryck och stöt (och tycker absolut inte om det förstnämnda p.g.a kass rörlighet i axlarna :angel:) men hade ingen aning om att det var just de två grenarna som var med. Tävlar man nånsin i frivändning för sig själv eller är den alltid i kombination med (över)stöt? Och är det alltså alltid en rep per lyft som gäller, aldrig fler? Nyfiken i en strut! :o

Jag roade mig med frivändningspass i morse, första veckan av ett nytt program så det var låga vikter, lågt tempo och nöta teknik som gällde. Fokus för dagen var hängande frivändning eller styrkevändning och sedan fortsatte vi med lite frontböj, hip thrusts, gående utfall och till sist en cirkel på 6 minuter med så många varv som möjligt av 2-4-6-8.... burpees över skivstång, toes to bar/hängande knälyft och 9 kcal på valfri konditionsmaskin. Det kändes rätt bra tycker jag, kroppen har samarbetat betydligt mer den senaste veckan och det är så otroligt skönt!

Med detta avrundar jag träningsmånaden april och konstaterar att den landade på 13 pass vilket verkar vara min siffra i år, både februari och mars landade på exakt samma :D Jämför jag med förra året har jag gjort totalt 12 pass mer i år än jag hade gjort den 30 april 2024 och skulle jag råka fortsätta såhär kommer jag att ha gjort nästan 180 pass vid årets slut. Känns helt okej med tanke på att målet är 140! Men jag vet ju hur det är, livet kommer emellan ibland och jag räknar absolut inte med att alla träningsmånader ska bli lika bra som de här första fyra. Men det är trevligt att knata på medan det går! :)

Spännande! Är väl bekant med ryck och stöt (och tycker absolut inte om det förstnämnda p.g.a kass rörlighet i axlarna :angel:) men hade ingen aning om att det var just de två grenarna som var med. Tävlar man nånsin i frivändning för sig själv eller är den alltid i kombination med (över)stöt? Och är det alltså alltid en rep per lyft som gäller, aldrig fler? Nyfiken i en strut! :o

Nej inte i tyngdlyftning då är det alltid frivändning+överstöt = stöt.
Precis, alltid 1 repetition per lyft :)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
75 623
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
73 898
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
67 630
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
79 952
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23