Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Provade det crossfitinspirerade passet idag och är väl inte jätteimponerad. Nu var det dock inte uppbyggt som det enligt uppgift brukar vara i form av stationer och cirkelträning, utan i form av intervaller i par. Konstiga engelska förkortningar som jag aldrig hört talas om, svårt att komma ihåg vad man skulle göra och när och allting varvat med kopiösa mängder burpees på ett hårt trägolv. Är helt blåslagen på knäna av det. Men ja, jag var trött efteråt och trots att jag inte hängde med i alla övningar så gjorde jag nåt jag om inte annat trodde att jag skulle göra.
Så nja, jag är inte specielt imponerad. Jag blir mest förbannad och less faktiskt när det är stressigt och komplicerat. Jag funkar nog bättre på pass där man håller ett tempo så man har en chans att utföra övningarna rätt, det känns mest som en skaderisk när fokus är att göra så snabbt som möjligt och inte så rätt som möjligt. Ska ge det en chans till men känner jag likadant så får jag helt enkelt skippa det och göra annat. Jag var intresserad av det mest för att det känns som en väldigt allsidig träning, men i denna form alltså... nja.
Som en allmän reflektion tycker jag att det känns lite vanskligt att så många icke-crossfitgym börjat locka och experimentera med "crossfit-inspirerad träning". Crossfit är en helt egen sport, det finns många regler och standards att förhålla sig till och det krävs flertalet kurser för att få vara instruktör inom crossfit. Det kräver att man som instruktör är extremt noga med allt från lyftteknik till ev. skadehistorik samt deltagarnas förståelse kring hur övningarna ska göras och vad de går ut på. Hanteras detta inte korrekt så har sporten all potential att farlig - dels p.g.a de ofta ganska tekniskt krävande och väldigt fysiskt utmanande övningarna, och dels p.g.a hur passen ibland är uppbyggda (som du säger: ofta fokus på att göra saker snabbt).Provade det crossfitinspirerade passet idag och är väl inte jätteimponerad. Nu var det dock inte uppbyggt som det enligt uppgift brukar vara i form av stationer och cirkelträning, utan i form av intervaller i par. Konstiga engelska förkortningar som jag aldrig hört talas om, svårt att komma ihåg vad man skulle göra och när och allting varvat med kopiösa mängder burpees på ett hårt trägolv. Är helt blåslagen på knäna av det. Men ja, jag var trött efteråt och trots att jag inte hängde med i alla övningar så gjorde jag nåt jag om inte annat trodde att jag skulle göra.
Så nja, jag är inte specielt imponerad. Jag blir mest förbannad och less faktiskt när det är stressigt och komplicerat. Jag funkar nog bättre på pass där man håller ett tempo så man har en chans att utföra övningarna rätt, det känns mest som en skaderisk när fokus är att göra så snabbt som möjligt och inte så rätt som möjligt. Ska ge det en chans till men känner jag likadant så får jag helt enkelt skippa det och göra annat. Jag var intresserad av det mest för att det känns som en väldigt allsidig träning, men i denna form alltså... nja.
Som en allmän reflektion tycker jag att det känns lite vanskligt att så många icke-crossfitgym börjat locka och experimentera med "crossfit-inspirerad träning". Crossfit är en helt egen sport, det finns många regler och standards att förhålla sig till och det krävs flertalet kurser för att få vara instruktör inom crossfit. Det kräver att man som instruktör är extremt noga med allt från lyftteknik till ev. skadehistorik samt deltagarnas förståelse kring hur övningarna ska göras och vad de går ut på. Hanteras detta inte korrekt så har sporten all potential att farlig - dels p.g.a de ofta ganska tekniskt krävande och väldigt fysiskt utmanande övningarna, och dels p.g.a hur passen ibland är uppbyggda (som du säger: ofta fokus på att göra saker snabbt).
Därför är det, i mina ögon, inget man borde börja erbjuda till höger och vänster utan korrekt utbildning, anpassad utrustning och till viss del även anpassad lokal. Crossfitgymmen brukar till exempel vara täckta med gummimattor för att möjliggöra t.ex. burpees utan blåmärken - bara en sån sak! På det crossfitgym jag tränade fick man inte ens gå i närheten av ett pass utan att först genomföra ett individuellt pass med en av instruktörerna som då kunde forma sig en uppfattning om vilken nivå man låg på, vilka ev. skador eller begränsningar som behöver tas hänsyn till, och lite generellt sådär introducera en till crossfitvärlden. Före vartenda pass, oavsett hur erfarna deltagarna var, gick vi alltid igenom varje övning i detalj för att se till att alla hade förmågan att utföra den på ett säkert sätt. Hade man inte det så fick man skala ner till ett lättare alternativ.
Jag förstår att gymmen tjänar storkovan på detta och att det är träningskoncept som lockar folk, men för mig känns det tyvärr som att det bidrar till crossfits tidvis dåliga rykte.
Den typen av träning skulle aldrig funka för mig. Jag skulle gå sönder direkt. Så jag förstår din känsla.
Jag genomför ganska många övningar på gymmet extremt långsamt. Om jag har ett för högt tempo tappar jag bålen och gör mig illa i ryggen. Så crossfit skulle göra att jag gick sönder direkt. Jag är sjukt imponerad av de som tränar CrossFit, men min kropp skulle aldrig klara det.Provade det crossfitinspirerade passet idag och är väl inte jätteimponerad. Nu var det dock inte uppbyggt som det enligt uppgift brukar vara i form av stationer och cirkelträning, utan i form av intervaller i par. Konstiga engelska förkortningar som jag aldrig hört talas om, svårt att komma ihåg vad man skulle göra och när och allting varvat med kopiösa mängder burpees på ett hårt trägolv. Är helt blåslagen på knäna av det. Men ja, jag var trött efteråt och trots att jag inte hängde med i alla övningar så gjorde jag nåt jag om inte annat trodde att jag skulle göra.
Nej helt osunda tror jag inte alls att de är, de menar säkert väl och i de allra flesta fall går det säkert hur bra som helst, men det känns som att risken för "fel person på fel plats" är överhängande.Ja lite så känns det väl. Nu är ju den här träningsanläggningen sammankopplad med ett rehabteam i grunden så jag har svårt att tro att deras pass är direkt osunda. Bla ett gäng fysioterapeuter är instruktörer. Jag tror bara att jag som nybörjare hade behövt gå på ett mer cirkelträningsinriktat pass, men vem vet, det kanske var en vikarie som gjorde det enkelt för sig. Passen är alltid fullbokade så jag hade tur som ens kom med, bevisligen är de väldigt poppis.
Jag har också förstått att crossfit är en genre för sig med speciella anläggningar. Och jag var lite sugen på att prova det ett tag men jag gillar att kunna variera mellan gym, core, kettlebells, skivstång osv på samma träningskort. Så det blir nog inte för mig att prova den "riktiga" varianten.
Som en allmän reflektion tycker jag att det känns lite vanskligt att så många icke-crossfitgym börjat locka och experimentera med "crossfit-inspirerad träning". Crossfit är en helt egen sport, det finns många regler och standards att förhålla sig till och det krävs flertalet kurser för att få vara instruktör inom crossfit. Det kräver att man som instruktör är extremt noga med allt från lyftteknik till ev. skadehistorik samt deltagarnas förståelse kring hur övningarna ska göras och vad de går ut på. Hanteras detta inte korrekt så har sporten all potential att farlig - dels p.g.a de ofta ganska tekniskt krävande och väldigt fysiskt utmanande övningarna, och dels p.g.a hur passen ibland är uppbyggda (som du säger: ofta fokus på att göra saker snabbt).
Därför är det, i mina ögon, inget man borde börja erbjuda till höger och vänster utan korrekt utbildning, anpassad utrustning och till viss del även anpassad lokal. Crossfitgymmen brukar till exempel vara täckta med gummimattor för att möjliggöra t.ex. burpees utan blåmärken - bara en sån sak! På det crossfitgym jag tränade fick man inte ens gå i närheten av ett pass utan att först genomföra ett individuellt pass med en av instruktörerna som då kunde forma sig en uppfattning om vilken nivå man låg på, vilka ev. skador eller begränsningar som behöver tas hänsyn till, och lite generellt sådär introducera en till crossfitvärlden. Före vartenda pass, oavsett hur erfarna deltagarna var, gick vi alltid igenom varje övning i detalj för att se till att alla hade förmågan att utföra den på ett säkert sätt. Hade man inte det så fick man skala ner till ett lättare alternativ.
Jag förstår att gymmen tjänar storkovan på detta och att det är träningskoncept som lockar folk, men för mig känns det tyvärr som att det bidrar till crossfits tidvis dåliga rykte.
Hög igenkänning! Det är det värsta jag vet också när det blir för stressigt för att göra rätt och ordentligt.Så nja, jag är inte specielt imponerad. Jag blir mest förbannad och less faktiskt när det är stressigt och komplicerat. Jag funkar nog bättre på pass där man håller ett tempo så man har en chans att utföra övningarna rätt, det känns mest som en skaderisk när fokus är att göra så snabbt som möjligt och inte så rätt som möjligt. Ska ge det en chans till men känner jag likadant så får jag helt enkelt skippa det och göra annat. Jag var intresserad av det mest för att det känns som en väldigt allsidig träning, men i denna form alltså... nja.