Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Simmade 1650 meter igår, och idag blev det 60 min cykling följt av 20 min löpning. Riktigt nöjd med tempot jag höll idag, snittade på 2.47 min/km på cykel och 7.52 min/km i löpningen. Inte det snabbaste kanske men snabbare än vad jag brukar göra när jag kör själv så det känns gött! :D

Har droppat 4 kg på snart 3 veckor! Är sugen att träna med PT, men det är ju så grymt dyrt. Jag har ju diverse kroppsliga problem nu, med bland annat en höft som inte är som den ska och en armbåge som fastnar och smärtar då och då. Väntar på operation och osäker på om jag ens kan göra övningar som omfattar armarna faktiskt. Angående min höft så är det väl ingen fara med styrketräning, har bara blivit rekommenderad att inte utsätta höfterna för stötar t ex.

Fast armarna är jag väldigt störd på, skulle verkligen behöva tighta till dem, men får väl prata med någon kunnig och sedan lägga upp en plan efter det. Eller avvakta.

Finns även flytande magnesium som inte dammar, det kanske är ett alternativ? Enligt Styrkelabbets artikel med 10 budord i gymet tycker de man ska "Stå upp emot magnesium-förbud" haha. Inte för jag hade pallat det dock ;) http://www.styrkelabbet.se/vett-och-etikett-pa-gymmet/

Men det låter också som en obekväm stång som har vassa räfflor :down: Det går ju dock inte att göra nåt åt. Äsch, prova några tunna handskar annars, känns inte som en jätteinvestering och det blir kanske toppen :)
Jamen precis, jag tror jag testar att köpa ett par tunna handskar ändå och ser hur det går!

GRYMT jobbat med dina chins förresten! Väldigt inspirerande :)
Idag vaknade jag efter 10 timmars sömn och kände mig helt dränerad. Huvudvärk, tung och trött i kroppen. Depp och ångest. Som att all veckans stress kom tillbaka och slog mig i huvudet. Inte förrän vid 15-snåret började jag känna mig som en människa igen. En kort skogspromenad och "yoga for depression" kan jag i alla fall checka av idag. Har även bytt däck på bilen och krattat lite löv, yay :p Hade nån tanke på att gå ut och lyfta lite i skivstången men nej... Kanske imorgon. Det får vara okej att inte göra massa saker idag.
"Ta hänsyn till att livet ibland kräver mer av oss, vilket innebär att vi behöver kräva mindre av oss själva", som Sofia Ståhl så fint sagt :heart

Jag har varit i London och hälsat på en kompis över helgen, så ingen träning sen i torsdags. Nu sitter jag på tåget hem med Träningspodden i lurarna och känner mig peppad på en ny träningsvecka :)

Imorgon blir det eventuellt PT-pass, och om inte det så åtminstone ett besök på gymmet på väg hem. Sedan är planen styrketräning torsdag, ridning fredag, och så eventuellt något mer ifall jag känner för det. Har varit lite sugen på att gå på något pass, det var jättelänge sen sist, så det blir kanske nått sånt på typ söndag eller så...

Idag har jag känt mig tusen gånger bättre, skönt :) Har inte suttit still så mycket idag men ändå inte lämnat gården, vi fick hem 7,5 kubik med ved som behövde staplas så det tog sin lilla stund.

Nu på kvällen gick jag ut i kylan (4 grader) för lite marklyft. 5 arbetsset med femmor på 60/65/70/75/80 kg. Sista setet var tungt, de andra kändes riktigt bra med bra teknik. Körde sen en trea på 90 kg, hemma-PB :D Tungt men helt klart genomförbart. Efteråt gjorde jag en femma på 60 kg bara för att känna hur jävla lätt det var i jämförelse :laugh: Lite militärpress smög jag in också.

Har nu också yogat i någon halvtimme sådär, känner mig betydligt mer balanserad än igår :idea: Nästa vecka är det nya tag, men ska försöka hålla nere kraven.

Idag har jag känt mig tusen gånger bättre, skönt :) Har inte suttit still så mycket idag men ändå inte lämnat gården, vi fick hem 7,5 kubik med ved som behövde staplas så det tog sin lilla stund.

Nu på kvällen gick jag ut i kylan (4 grader) för lite marklyft. 5 arbetsset med femmor på 60/65/70/75/80 kg. Sista setet var tungt, de andra kändes riktigt bra med bra teknik. Körde sen en trea på 90 kg, hemma-PB :D Tungt men helt klart genomförbart. Efteråt gjorde jag en femma på 60 kg bara för att känna hur jävla lätt det var i jämförelse :laugh: Lite militärpress smög jag in också.

Har nu också yogat i någon halvtimme sådär, känner mig betydligt mer balanserad än igår :idea: Nästa vecka är det nya tag, men ska försöka hålla nere kraven.
Det låter som en jättehärlig dag!

Kom på nu att jag faktiskt ska springa gatlopp snart. Måste inom väla och köpa en födelsedagspresent :D:D
Väla är grymt bra att ha ;) jag och en vän planerar att motionera där när vi blir gamla :D matchande kläder ofc, sen är det bara att gå varv på varv på varv där inne.

Sprang en runda på 5km idag. Andra gången i mitt liv. Alltsååå mitt psyke är det som fuckar upp min träning. Skulle ha kommit längre i träningen om jag skulle sluta lyssna på min hjärna:banghead: Efter 1km idag ville jag stoppa. Det var tungt, allt värkte, försökte hitta på en massa anledningar till att stanna. Tillslut hade jag sprungit 5km och jag var eg inte ens ansträngd:o mest stel i benen. Samma i styrketräningen. Jag tar oftast inte i 100%. Speciellt inte i benträningen. Måste SLUTA TÄNKA bara KÖR!:rage:
Tänkte skriva "been there, done that" men är i samma sits själv…

Trädgårdsarbete är också träning ;) (försöker övertala min stegräknande mor att det blir ca 6000 av att klippa gräset, men det verkat som att hon inte anser detsamma)

Har mest promenerat de senaste dagarna, bland annat i en helt ny skog i mörker med pannlampa. Men idag blev det riktig träning, både för mig och (låne-) hästen. En timmes husarträning på lat nordsvensk lär kännas i benen imorgon. Så fort vi saktade av till skritt så var det som att hovarna växte fast i marken… Tacka vet jag min egna lilla pålle som ändå är lite självgående (även om man måste kämpa för en hel del).

Imorgon blir det promenad/jogg i skogen (ska enligt SMHI bli ganska fint väder), resten av veckan beror på vädret… Ska iaf försöka komma igång med styrketräningen trots att jag fortfarande hostar…

Ingen styrketräning igår som det brukar bli på söndagar. Jag prioriterade en promenad med vovven efter att vi städat klart, kört in ved, packat hö och lagt ungar. Klockan var redan efter 20 då och hunden behövde motion. Men det var en aktiv dag ändå med allt pyssel jag redan nämnt och 45 min ridlektion :)

I lördags hade min klubb en Rosa bandetaktivitet där vi hade skrittävling. Både barn och vuxna var med och det var en rolig dag!

Förra veckan sammanfattas alltså av två styrkepass, några promenader och fem ridpass. Helt okej vecka även fast jag helt vill ha tre styrkepass :)

Idag ska jag rida på lunchen och efter middagen ska vi åka till gymmet :)

Jag och ponny red ut 70 minuter i ösregn igår. Det är då man börjar fundera på varför man inte håller på med en hobby som bedrivs inomhus. :p Tur att hon skötte sig bra i alla fall, kunde ju lika gärna sulat av mig i en vattenpöl när allt annat ändå var blött och jävligt. :rofl:

Det har varit en lugn hemmahelg utan både jobb, hockey och tävling. Länge sen sist. Extra skönt att vi fick iväg allt gammalt hö som blivit kvar sen i våras (var egentligen mitt sista projekt under semestern, men hann inte då och sen har det blivit liggande), så nu behöver vi bara hämta det nya och sen kan hästarna börja gå in om nätterna.

Sammanfattning av veckan.
Måndag - 40 minuter promenad med ponny.
Tisdag - en timme ridning. Lilleman ute med flickan.
Onsdag - 55 minuter ridning.
Torsdag - 40 minuter ridning.
Fredag - planerad vila.
Lördag - en timme promenad med ponny.
Söndag - 70 minuter ridning.

Nöjd med ponnys vecka. Medryttarna skulle haft lilleman måndag och helgen också, men hann inte i måndags och i helgen var flickan sjuk. Hon är fortfarande sjuk, så jag borde ta ut honom nått också i veckan.

Tittade in på stegräknar-appen i telefonen för första gången på säkert en månad, och såg att jag gått typ 19 800 steg en lördag för några veckor sedan. Det är ungefär dubbelt så mycket som jag går en vanlig dag. Började fundera på vad jag gjorde då, och kom fram till att det var när vi var på semester och jag ägnade dagen åt att shoppa och upptäcka Málaga. En annan dag under samma semester hade jag gått drygt 17 000 steg, och hela veckans totala steg var en bra bit över det jag vanligtvis skrapar ihop. Där ser man vad motion man kan få av bara farten, jag som tyckte att jag bara latade mig hela veckan! :p

Bra pass med hästen på lunchen! Tog ett varv i skogen som uppvärmning och sen repeterade vi det vi gjorde på lektionen igår. Kändes lättare idag så jag är riktigt nöjd :up: Bara att kämpa på med detta så tror jag det kommer bli toppen! Vi ska vara med på en välgörenhetstävling (Bröstcancerfonden) om två veckor och efter det ska han vila 3-4 veckor. Så vi kör rätt hårt just nu för att kunna göra så bra vi kan på tävlingen och sen gå på välförtjänt vila.

Blev inget styrkepass i söndags. Min bil gick sönder i fredags så jag "satt fast" i båtklubben hela helgen eftersom jag inte kunde ta egen bil dit. Lite träning blev det med släpa presenningar och bära brädor + att jag mer eller mindre gått och stått upp 8 timmar varje dag, något jag inte är van vid.
Har bokat upp tre pass den här veckan för jag kommer inte hinna få ihop någon träning nästa helg heller. På söndag kommer jag sitta speaker på klubbens dressyrtävling och lördag är det iordningställande inför söndagens tävling.
Vikten har stått tvärstill sen jag började träna ordentligt, så som det brukar bli :cool:.
Ketosen är låg, den finns där men är väldigt låg. Normalt brukar träning höja ketosen hos folk men tydligen inte hos mig. Blir så jäkla trött på min knäppa kropp ibland. Börjat regga i Lifesum för att få en koll på energiintag iallafall och även fördelningen kh/protein/fett

75 minuter ridning nu på eftermiddagen. Hade tur, började regna precis när vi kom tillbaka, så vi slapp bli blöta igen och nu har hon täcke. Lite dryg idag, krånglade redan inne i stallet och blev sen rädd för samma jäkla gubbe på samma jäkla ställe som förra veckan. Lite irriterad på henne där eftersom hon måste vila imorgon (jag börjar tidigt), men det lugnade ner sig och hon gick riktigt fint till slut. :up:

Tog med mig barn och man till gymmet efter middagen :) Blev marklyft (5or på 60kg, 3or på 70kg och 1or på 80kg), kronlyft (1or på 90kg), knäböj (3or på 60kg, behöver verkligen få till tekniken i den övningen), några set latsdrag och sen rygglyft. Kommer kännas i ryggen i morgon :p

Nu vika tvätt, natta pållar och sen äta varm smörgåsar :up:

Har flyttat så har inte hunnit uppdatera så mycket men tränar på! Löptur i fredags, ca 4 km och i söndags 1 mil! Superkul att ha lite nya ställen att springa på nu :) i lördags blev det en promenad med barn o shettis och idsg styrketräning på jobbet! Får se om jag är med på funktionell styrka imorn på jobbet, är lite sugen :bump:
Däremot är det värre med maten, har blivit både flyttpizzor och choklad senaste tiden men försöker väl få lite ordning på det igen!:angel: Kanske ska köra några veckor med Lifesum snart så artar det sig nog :) å andra sidan har jag konkat grejer o skruvat Ikea-möbler all ledig tid så har nog fått lite vardagsmotion som kompensation!

Blev en kortare promenad med härligt sällskap idag :) såg en räv och fyra rådjur :love:

Har även grym träningsvärk från igår. Märks helt klart att jag satt på en annan häst än min egna ;) Mest övre magmusklerna som påverkats, men även lite i benen. Har dessutom lyckats dra på mig blåmärke på venusberget då min sadel inte är gjord för att rida lätt i :p

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 866
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 860
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 859
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar