Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Vill man grotta ner sig ordentligt så är det nog Martina Johanssons böcker man ska läsa.
Både om hälsa och om träning
Andra favvoriter är Jonas Bergqvist och så senaste bibeln "Låt bönor förändra ditt liv" av Litsfeldt/Olsson

Tack, dem ska jag kolla på! Bönor är typ min största skräck, kanske dags att komma över det :cautious:

Livsmedelsverkets hemsida?

Oj, där har jag nog inte ens tittat :o Tack!

Jag tycker mycket om boken Äta träna leva av Kristina Andersson och Erika Kits Gölevik. Den handlar förvisso lika mycket om träning som den gör om kost men jag tycker att den har ett skönt avslappnat, sunt tänk :)

Tillägg: Och ja, det är i princip omöjligt att inte bli förvirrad när man försöker greppa alla tusen olika källor med sina hundra olika åsikter. "Food is the new religion", som någon sa för ett tag sedan. Jag tycker det summerar situationen rätt bra :p

Försök att titta på ställen som håller en så enkel, odramatisk approach som möjligt skulle jag säga. Det finns mycket extremt där ute, men som vanlig dödlig tjänar man sällan på att grotta ner sig för mycket i sådant tycker jag (även om man naturligtvis kan göra det ifall man är intresserad). Synd att göra det mer avancerat än det redan är, liksom!

Tack, ska kolla upp boken! Jag vill absolut ha ett sunt tänk och tänker inte haka på något extremt. Skulle "bara" behöva få in bättre vanor. Jag äter bara ett mål om dagen (middag) och det fungerar liksom nu, men ska jag träna tror jag att jag behöver få in någon annan rutin med maten :p

Läser allt ni skriver, men ligger lite lågt just nu. Har inte sovit ordentligt på en vecka, inte sen jag fick beskedet om jobbet. Det stod inte överst på önskelistan att gå upp tidigt i regnet och rida innan jobb i butiken idag. Så det blev sängen istället. Tänker lite som så att det kommer bli mornar i stallet ändå i höst och vinter när hästarna ska vara inne om nätterna, så då kan jag slöa lite nu istället.

Lilleman bråkade apa igår med medryttarna så jag vet vad jag kommer få ägna mig åt när jag bara har butiksjobbet kvar, shettisdressyr från morgon till kväll. Han hade sulat flickebarnet all världens väg i måndags och igår ville han inte ens bli infångad. Jag lyckades få tag på honom till slut, men då hade de inte tid att stanna längre. Hästskrälle.

Träning gjord trots att jag helst velat ligga i soffan :p Körde igenom kroppen och tog pb i militärpress (heter det så även när man använder hantlar?), avslutade med 9 hantelsving (har ingen kb) 1 armhävning, 8 svingar, 2 armhävningar osv.

Kvällsmaten i magen och nu blir det soffan en timme :)

Önskar att de kunde ha ett rullband från dörr till dörr mellan mig och gymmet...jag vet inte hur jag ska orka dit på Lördag, eller ens om jag vill. Eller klarar det. Eller klarar av att låta bli eller...fan vet. :crazy:
Men träningsvärk lär jag ju ha så det skriker om det. Så blir det väl också i början när man är ny och kör 5 pass på tre dagar :D :rofl:

Hoppas sjukskrivningen får dig på rätt köl igen, yinyoga låter ypperligt för det :D
Visst gör det! Ska verkligen försöka prioritera det, är helt frälst :D Det verkar som om dom kört igång med "vanlig" yoga någon gång i veckan nu också, ska bli kul att prova!
Tråkigt men ändå skönt att höra! Tråkigt att det behövs, men skönt att du får den hjälp du behöver. Krya på dig, hoppas att vad det nu är som är fel blir bättre den kommande månaden!
Tack! Jag är deprimerad så motion är ju bra, men det ska ju inte bli en stress heller. "Balans" är inte mitt mellannamn men jag försöker :p

Tack, dem ska jag kolla på! Bönor är typ min största skräck, kanske dags att komma över det :cautious:

Oj, där har jag nog inte ens tittat :o Tack!

Tack, ska kolla upp boken! Jag vill absolut ha ett sunt tänk och tänker inte haka på något extremt. Skulle "bara" behöva få in bättre vanor. Jag äter bara ett mål om dagen (middag) och det fungerar liksom nu, men ska jag träna tror jag att jag behöver få in någon annan rutin med maten :p

Tips, börja med gröna sojabönor!
Jättegott, och inte alls "böniga" på det där mjöliga viset :)

Som grädde på moset så har en förkylning attackerat mig. En kollega var sjuk i veckan, igår gick min bror hem tidigare från jobbet, och nu sitter jag på jobbet själv och önskar hett och innerligt att jag hade sluppit stängning ikväll, och sluppit jobba lördag imorgon. :cautious: Sömnbrist gör väl inte heller att man känner sig mer på topp. Är faktiskt ledig fyra lördagar i rad sen, så försöker intala mig att det är fyra timmar överlevnad som gäller, men sjukdom var så jäkla inte välkommet just nu. :yuck:

Nu har jag gått ner från 71 till 67,3. Känns jättebra! Tänker göra ett ryck ner till 65 och sen försöka stanna kvar där. Den stora valken på magen har minskat rejält och kläderna sitter mycket bättre. Ett par stretchjeans som jag inte kunde använda i somras sitter nu jättebra och bekvämt.

Nu i efterhand ser jag ju att gud vad jag har vräkt i mig. Stora portioner, massa choklad, bullar, chips och vin, ätit upp barnens rester bara för att.... Inte konstigt jag har lagt på mig. Jag äter nu 1300 kcal/dag, med en del fusk dock. Det är hyfsat kämpigt men det sitter mycket i psyket.

Sen när jag har gått ner till min målvikt ska jag äta 1900 kcal/dag och det känns som att det kommer att gå bra. Jag hoppas det i alla fall! Det är ju i alla fall tre rejäla mål om dagen samt några mellanmål.

Jag har haft svårt förut att se hur mycket kakor, godis och sånt är "värt" men nu ser jag ju att det inte håller att äta två dubbelnougat varje eftermiddag på jobbet och tro att man ska fortsätta vara smal. Jag tror och hoppas att det ska vara lättare nu.

Nu har jag gått ner från 71 till 67,3. Känns jättebra! Tänker göra ett ryck ner till 65 och sen försöka stanna kvar där. Den stora valken på magen har minskat rejält och kläderna sitter mycket bättre. Ett par stretchjeans som jag inte kunde använda i somras sitter nu jättebra och bekvämt.

Nu i efterhand ser jag ju att gud vad jag har vräkt i mig. Stora portioner, massa choklad, bullar, chips och vin, ätit upp barnens rester bara för att.... Inte konstigt jag har lagt på mig. Jag äter nu 1300 kcal/dag, med en del fusk dock. Det är hyfsat kämpigt men det sitter mycket i psyket.

Sen när jag har gått ner till min målvikt ska jag äta 1900 kcal/dag och det känns som att det kommer att gå bra. Jag hoppas det i alla fall! Det är ju i alla fall tre rejäla mål om dagen samt några mellanmål.

Jag har haft svårt förut att se hur mycket kakor, godis och sånt är "värt" men nu ser jag ju att det inte håller att äta två dubbelnougat varje eftermiddag på jobbet och tro att man ska fortsätta vara smal. Jag tror och hoppas att det ska vara lättare nu.

Bra jobbat!

Jag hoppar in i denna tråden, så inspirerande att läsa om träning, hälsa och kost.

Har tränat flitigt sedan barnsben, både med aktiviteter och gym. Sedan 7 år tillbaka har jag dock dragits med ryggproblem där jag svimmat av smärta efter träningspass, där läkare och vårdpersonal vägrat hjälpa mig utan enbart rekommenderat akupunktur och naprapat. I somras bytte jag stad och gick till en ny läkare som tog mig på allvar direkt och skickade mig på MR. Röntgen visade på ett medelstort diskbråck i ländryggen, vilket förklarar mina smärtor och domningar i benen.

Nu blir det sjukgymnastik och förebyggande övningar för att ta bort smärtan. Förhoppningsvis slipper jag på så sätt en operation. För min del blir det mycket promenader med hunden, gym och cykling :up: Börjar även komma igång med lite nyttigare mat efter ledigheter och sånt, så det känns bra!

Har någon av er diskbråck och blivit av med smärtan genom träning och sjukgymnastik? :)

Gymmet imorse efter jobb, 2000m rodd (såå jävla tråkigt det är.. :cautious: :p) och sen ett bra rygg/biceps pass!
Sen gick pålle ett bra pass i ridhuset på eftermiddagen! :)
Har hittat ett terränglopp i oktober som jag är lite sugen på att anmäla till.. ^^

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 866
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 860
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 859
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar