Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Vad sjutton är ryckmark egentligen?

Marklyft i ryckposition, alltså väldigt brett grepp och djupare sitt/annan tyngdpunkt. Används mest för att bygga styrka inför ryck (och bidrar starkt till att kunna kräma ur fler chins också).

Om man inte är helt befäst i sin grundstil hade jag nog inte velat snurra till inlärningen utan valt andra komplement som inte ändrar grundpositionen så mycket.

Marklyft i ryckposition, alltså väldigt brett grepp och djupare sitt/annan tyngdpunkt. Används mest för att bygga styrka inför ryck (och bidrar starkt till att kunna kräma ur fler chins också).

Om man inte är helt befäst i sin grundstil hade jag nog inte velat snurra till inlärningen utan valt andra komplement som inte ändrar grundpositionen så mycket.

Ah, det var så enkelt. :D

Ah, det var så enkelt. :D

Tyngdlyftningstermer är raka motsatsen till crossfitdito :angel: Finns det svenska ord att sätta ihop så gör man det, och vips har man ett uttryck för exakt vilket utförande man menar (som de flesta inom sporten kan härleda utan att ha hört det innan). Endast i undantagsfall hittas nya ord på.

/inte så fantasifull

Tyngdlyftningstermer är raka motsatsen till crossfitdito :angel: Finns det svenska ord att sätta ihop så gör man det, och vips har man ett uttryck för exakt vilket utförande man menar (som de flesta inom sporten kan härleda utan att ha hört det innan). Endast i undantagsfall hittas nya ord på.

/inte så fantasifull

Crossfittermer kan jag ännu sämre än tyngdlyftningsditon. :D Jag håller mig till styrkelyft, jag. Det är enkelt. :p

En liten löptur avklarad! 12+12+4 minuter enligt programmet och det känns att nu börjar kroppen fatta galoppen, nu skulle jag kunna mala på bra länge om jag får hålla mitt bekvämlighetstempo. :up: För bara några veckor sedan var fem minuter dööööjobbigt, fascinerande hur fort man kan komma tillbaka även efter ett långt uppehåll! Nu gäller det bara att hålla huvudet kallt och inte dra på mig någon skada. Har haft hopparknä för en sisådär sex år sedan och det vill jag inte gärna dra på mig igen.

Så det blev en marklyftspyramid idag :up: Tack @Tassetass :D
12-10-8-6-4-2-4-6-8-10-12 reps och från 50% upp till strax över 90%. Det gick bra! Var bara andra lyftet på över 90% som blev lite ful men annars höll tekniken kändes det som. Älskar marklyft, så enkel övning men känns som man använt hela kroppen när man är klar. Var uppe som mest på 77,5 kg (mitt PB är 85 kg men det var innan sommaren ;) ).
Hade bara en timme att träna idag så jag hann bara med pyramiden och lite axelprehab innan men fick vara bra så idag :up:

Så det blev en marklyftspyramid idag :up: Tack @Tassetass :D
12-10-8-6-4-2-4-6-8-10-12 reps och från 50% upp till strax över 90%. Det gick bra! Var bara andra lyftet på över 90% som blev lite ful men annars höll tekniken kändes det som. Älskar marklyft, så enkel övning men känns som man använt hela kroppen när man är klar. Var uppe som mest på 77,5 kg (mitt PB är 85 kg men det var innan sommaren ;) ).
Hade bara en timme att träna idag så jag hann bara med pyramiden och lite axelprehab innan men fick vara bra så idag :up:

Kör man så där mycket mark behöver man inte göra mer. :p

Bara två veckor kvar till boxmästerskapet nu..:nailbiting: 50% spännande och 50% ångrar att jag gick med på att anmäla mig haha. Kommer bli riktigt dålig uppladdning helgen som kommer med för ska på stor fest på lördag och VET att jag kommer vara riktigt sliten på söndag:cautious: Men då har jag iaf en vecka på mig att hämta mig men ändåå.. :p

Gillar att du säger det :D

Jag menar det! Jag kanske är klen, men jag blir verkligen trött av (många) marklyft som av ingen annan övning. Jag är inte ens nästan lika trött efter exempelvis en pyramid knäböj som efter en pyramid marklyft. Jag kan tycka det är jobbigt göra liggande tricepspress efter marklyft bara för att hela systemet är så jävla slut.

Jag menar det! Jag kanske är klen, men jag blir verkligen trött av (många) marklyft som av ingen annan övning. Jag är inte ens nästan lika trött efter exempelvis en pyramid knäböj som efter en pyramid marklyft. Jag kan tycka det är jobbigt göra liggande tricepspress efter marklyft bara för att hela systemet är så jävla slut.

Oooh fast knäböj är ju nästan jobbigare, eller det tycker jag iaf :D Iaf psykiskt. Men sant är nog inte lika helkropps-slut efter knäböj som efter marklyft! Och just nu kan jag ju inte göra tunga knäböj och då vill jag ju såklart jättegärna det :mad: (varför är det alltid så? :p )

Oooh fast knäböj är ju nästan jobbigare, eller det tycker jag iaf :D Iaf psykiskt. Men sant är nog inte lika helkropps-slut efter knäböj som efter marklyft! Och just nu kan jag ju inte göra tunga knäböj och då vill jag ju såklart jättegärna det :mad: (varför är det alltid så? :p )

Knäböj är jobbigast innan passet, marklyft är jobbigast efter passet. :D

Fasen vad sugen jag blev på att marklyfta när ni snackar om det! Lång dag på jobbet men kanske ska gå ut och dra några lätta i alla fall, det var bra många veckor sedan sist. Hmm... :angel: Måste bara få i mig något att äta först :D

Lite marklyft blev det! Lite uppvärmning och sen 3x5 "tyngre" - två femmor på 60 kg och en på 70 kg (PB 100 kg för ca 3 månader sen). Har markat alldeles för lite under sommaren för 70 känns rätt tungt :p Måste vänja händerna igen också, min stång är ju ny och har väldigt hårda räfflor så det känns...

Men nöjd med att jag körde även om det blev kort :up:

Känner mig inte helt kry (blir svimfärdig och kallsvettas av att lämna på förskolan tex) så ingen träning i måndags och troligtvis ingen idag heller. :( Som den tröstätare jag är slank det dessutom ner ett paket kakor igår. Jag som skulle sluta med sådant på vardagarna. :cautious:

Döm om min förvåning när jag vägde mig i morse och hade gått ner ytterligare 300gr så totalt 900gr ner nu och 2,1kg kvar till 3/10. :up:

Styrketräning igår. Axlar, rygg, rumpa och magen fick jobba :) Ikväll blir det ridning eller löpning (eller båda, eller tv4 play :angel:) beroende på om barnen åker till sin farmor och farfar eller inte. Maken åker på kurs kväll så är barnen kvar hemma kan jag inte rida men springa går bra. Så det märks helt enkelt :D Började iallafall dagen med en morgonpromenad med vovven.

Alltså jag var inte så jättetrött direkt efter passet igår men sen när jag skulle hem efter att ha jobbat till klockan 22.. Var helt slut i kroppen!
Idag trött/träningsvärk i hela ryggen och baksida lår :p

Tur det är bänkpress på schemat idag ;)

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 866
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 859
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 859
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar