Jag resonerar såhär: det finns massa belägg för att (rejält) pulshöjande träning ett par gånger i veckan har tydliga hälsofördelar för motionären, och för seriöst kraftsportstränande är det ju nödvändigt för att fixa volymträning.
Sen tycker jag det bör vara påverkan på kroppen och inte vilken övning man gör som ska avgöra i vilket fack man stoppar passet. Långa serier av helkroppskomplex hade jag oftast klassat som pulshöjande snarare än styrketräning, även om det är fruktansvärt praktiskt att få både muskelstimulans och lite flås (HIIT-styrka blir liksom en anomali).
Försöker komma på ngt motsatt läge men kan bara ta mig själv som exempel, ger jag mig ut på terränglöpning eller simning kommer muskeluthållighet i axlar respektive underben sätta stopp långt innan central kapacitet gör det, och det blir inte så mycket att kalla konditionsträning.
Alltså resonerar jag som dig. Gör jag träningsprogram åt någon som vill bli allmäntränad kommer det innehålla både styrka och kondition, men ytterst sällan någon klassisk konditionsidrott om man inte ber om det. Det är ju mycket roligare med omväxlande intervaller av olika övningar
(Däremot går det inte att slippa undan marklyft när det är jag som bestämmer
)