Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Morgonpromenad i morse :) Blev ingen ridning för barnen igår då det ösregnade så vi tar det idag istället, så då blir det en till promenad. Vi kanske ska flytta upp alla saker i lekrummet till barnens rum på övervåningen så då blir det lite vardagsmotion där :p Gör vi inte det kanske jag unnar mig en halvtimmes löpning på bandet.

Ja! Synd på kaoset, jag har semester :angel: Frågan är vad vi ska hitta för udda pass den här gången, haha.

Semester? Jag trodde du hade fullt upp på det där rackarns EMet? Eller du kanske har jobbat klart nu?
Denna veckan jobbar jag som fan, plus övriga dagar helt fulla. Nästa är jag ledig mycket - men då är jag barnvakt när jag är ledig :p typiskt.

Och ja du, vi får väl se vad vi kan hitta för kul pass, haha.

Jag har bestämt mig för att inte stressa med att komma igång med träningen igen förrän efter helgen när exet har flyttat ut helt och jag har målat om. Känns lättare att börja med en fresh starta liksom, inbillar jag mig. Helgen får bli som den blir med mat och annat, kommer må konstigt och det vet jag med mycket känslor men det får vara okej.

Jag och en kompis hade förresten en liten diskussion i sommar.. Hen menade att det är inte hälsosamt att bara styrketräna, utan man behöver också träna kondition ex ut och springa eller cykla, detta för att träna hjärtat också.
Jag menade att det beror på vilken typ av styrketräning man kör, kör man ex många rep på semi-tunga vikter med minimalt med vila kommer du att få upp flåset och träna även hjärtat och då måste man inte ut och jogga 5 km bara för att.
Jag tänkte på denna diskussionen igen idag då de 5 skivstångskomplexen x 3 gjorde mig riktigt andfådd och definitivt fick upp pulsen ordentligt.
Vad tänker ni andra? :) Tycker det är intressant!

Och jag har alltså absolut ingenting emot att folk är ute och springer, jag menar bara att man inte måste göra det om man inte tycker det är kul utan man kan ändå ge pumpen en del träning på andra sätt :p
Då jag kör styrka flåsar jag och får upp pulsen. Sen avslutar jag alltid passen nuförtiden med extra pulshöjande övningar, t.ex igår efter 1,5h benträning körde jag 30sek jägarvila, 30sek burpees, 30sek j.vila osv i tre omgångar. Sen nästa var 30sek jägarvila, 30sek boxjumps. Hann bara 2 omgångar då ungen började protestera:p men det räckte bra;)

Jag hade egentligen tänkt mig ett HIIT-pass på gymmet ikväll, men jag har så ont i kroppen ("bra" ont, eller i alla fall självförvållat :p) att jag överväger att skippa det faktiskt. Vi får se hur jag känner mig efter jobbet, men det lutar åt att jag vilar ikväll och ger mig ut på en liten löptur till utegymmet imorgon bitti istället. :)

Bra där @Smulan75 ! :banana::bump:
Själv har jag världens aversion mot Zumba efter att ha haft sämsta instruktören jag någonsin träffat på...meeeen jag tycker man ska ge allt 1-3 chanser innan man bestämmer sig för om det funkar eller inte.
Så du måste ju berätta sen vad du tyckte såklart :)
Men 7 trappor?? HERREGUD, jag gnäller på mina TRE. Har ni ingen hiss??

Jodå vi har hiss och den har jag använt flitigt ;) Men nu ska jag bli vältränad :o - tur nog så är det två trappor upp från garaget/markplan till entren och sen 5 trappor upp till min våning så får lite andrum emellan.

Det är så olika beroende instruktörer. Jag har hittat min favoritinstruktör, hon har väldig avancerad kooreografiska rörelser - dvs många olika rörelser som hon kombinerar - men hon har otroligt bra musik och när man väl får kläm på rörelserna så passar det väldigt bra med musiken. Jag hade turen att få gå på hennes pass via jobbet gratis - de första gångerna var jättemotiga och allt kändes jättesvårt - men kämpade på och lärde mig successivt och nu tycker jag det är så kul. Men så fort hon har en ny låt så tar det 3-4 gånger innan jag lär mig den :p förresten skippar jag armarna i början - de får komma när väl benen lärt sig vad de ska göra. Har gått på några andra pass efteråt, men nån instruktör hade såå tråkig musik - gillar den latinamerikanska - och en annan körde stenhårt- men samma rörelser i princip hela tiden. hon är inbokad nu på lördag - längtar! :D

Idag vilar ponny välförtjänt. Ska iväg direkt efter jobbet och det var skapligt skönt med en slö morgon imorse. Blir ju inget av den varan när hästarna ska stallas in så gäller att passa på.

Ett bra snack med chefen i butiken också, så det är jag nöjd med.

Jag resonerar såhär: det finns massa belägg för att (rejält) pulshöjande träning ett par gånger i veckan har tydliga hälsofördelar för motionären, och för seriöst kraftsportstränande är det ju nödvändigt för att fixa volymträning.

Sen tycker jag det bör vara påverkan på kroppen och inte vilken övning man gör som ska avgöra i vilket fack man stoppar passet. Långa serier av helkroppskomplex hade jag oftast klassat som pulshöjande snarare än styrketräning, även om det är fruktansvärt praktiskt att få både muskelstimulans och lite flås (HIIT-styrka blir liksom en anomali).

Försöker komma på ngt motsatt läge men kan bara ta mig själv som exempel, ger jag mig ut på terränglöpning eller simning kommer muskeluthållighet i axlar respektive underben sätta stopp långt innan central kapacitet gör det, och det blir inte så mycket att kalla konditionsträning.

Alltså resonerar jag som dig. Gör jag träningsprogram åt någon som vill bli allmäntränad kommer det innehålla både styrka och kondition, men ytterst sällan någon klassisk konditionsidrott om man inte ber om det. Det är ju mycket roligare med omväxlande intervaller av olika övningar :D (Däremot går det inte att slippa undan marklyft när det är jag som bestämmer ;))

Oj, nä jag skulle aldrig säga att det inte är hälsosamt att enbart styrketräna! Man kan absolut få en massa bra hjärt-träning av styrketräning, om än en lite annorlunda sådan än man får av att typ springa en mil.

Jag kommer nästan alltid upp i puls åtminstone någon gång under mina pass - framför allt när jag kör t.ex tunga knäböj eller supersets av någonting. Jag brukar även köra upp & nedvärmningar som får igång hjärtat lite. Ingen av de fyra PT:s jag har tränat med har någonsin försökt få mig att springa/cykla/ro långa sträckor eller köra isolerad konditionsträning varken under deras pass eller utanför, utan det brukar vara bra övningar samt en kortare pulshöjande avslutning (typ EMOM rodd, Renegade man makers el likn) som gäller.

Då jag kör styrka flåsar jag och får upp pulsen. Sen avslutar jag alltid passen nuförtiden med extra pulshöjande övningar, t.ex igår efter 1,5h benträning körde jag 30sek jägarvila, 30sek burpees, 30sek j.vila osv i tre omgångar. Sen nästa var 30sek jägarvila, 30sek boxjumps. Hann bara 2 omgångar då ungen började protestera:p men det räckte bra;)

Underbart när folk håller med en hehe :love:

Jag har varit dödstrött hela dagen, jag är egentligen en morgonpigg person så inte alls typiskt mig, och nu under eftermiddagen börjar jag känna "nånting" i halsen :down:
Såå jag ställer in den planerade träningen i boxen och kör ett yogapass hemma på altanen istället, fin kväll för det faktiskt. Sen ska jag sova massa timmar inatt och så hoppas jag att det inte blir någon större förkylning eller så! Håll tummarna :p

Aaarhhhhhh idag efter att ha byggt ett fucking bord i två dagars tid för att sen råka betsa en planka för slarvigt så den blev alldeles fläckig och flammig så den inte gick att använda! Och då kom jag på den briljanta idén att vända på alla plankor men då har de slagit sig så det inte går duka på bordet :banghead: :banghead: Alltså sammanfattningsvis har vi lagt ner massa av tid och energi på ett bord som blev jättefint men helt oanvändbart. Fan!

Var så jävla trött och sötsugen men vet ni vad jag gjorde?!

Tog en rask promenad! Och gick hem och gjorde en ASGOD "slushie" på frusen mango, hallon och ananas, en skvätt äppeljuice, två pressade citroner och några blad mynta. Så jävla god, så jävla nöjd! Med allt förutom det där jävla bordet. :arghh:

20170825204407-81.233.117.42.JPG

Får väl se det som att allt slipande, sågande, betsande och skruvande var bra träning i alla fall.

Jag vill lära mig göra riktiga armhävningar. Har du några tips?

Kan göra på knäna men så fort jag ställer mig i en vanlig börjar fötterna glida bakåt

Gör armhävningar mot en upphöjd stång, t.ex. i en Smithmaskin eller skivstångsställning eller mot en bänk, stepupbräda eller liknande. Sänk efterhand som du blir starkare. Det tycker jag är den överlägset enklaste metoden. :up:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 865
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 857
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 858
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar