Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår blev det morgonpromenad, lunchpromenad i skogen, vardagsmotion i stallet och när jag longerade ena hästen och så gymmet! Bytte ut en övning ur mitt rehabprogram till bänkpress, och som jag saknat att använda den där skivstången! Har följt mitt rehabprogram slaviskt sen slutet av oktober så skivstången har bara stått där och retats 😅

Idag blir det ridning på lunchen sen ska jag med ungarna till ridskolan så det blir väl några varv promenerandes i ridhuset 😅
 
Hej tråden, här kommer en nygammal deltagare! Jag har insett att jag lever på gamla meriter och nu för tiden är både otränad och kan kalla mig tjock utan större problem. Jag fick barn för 2,5 år sedan och gick först ner en del under föräldraledigheten för att sedan jag började jobba istället gått upp igen. Har slutat rida pga tidsbrist och inte direkt ersatt det med någon träning utan min trädsgårdshobby, vilken kan vara tidskrävande och ibland tung men uppenbarligen inte tillräckligt ansträngande jämfört med tidigare.

Tänkte börja skriva här för att påminna mig själv, för att orka, för att ha en morot. Jag vet sedan tidigare att om jag skriver här att jag tänkt göra något är det större sannolikhet att det sker. :) Mitt största problem är just orken och tiden, med heltidsjobb och småbarn, hus och trädgård och allt som inkluderas i det.

För tillfället gör jag sjukgymnastik och går promenader. Jag har en del reumatiska problem men inte tillräckligt för att få en diagnos, sjukgymnasten kallar det "nästan fibromyalgi". Började gå hos sjukgymnast i augusti efter återkommande ryggskott och akut bäckensmärta. Har fått jättebra hjälp, nu måste jag bara göra vad vi alla gör för tillfället - hålla i och hålla ut. Dels göra min sjukgymnastik VARJE DAG, dels komma igång med tyngre träning. Jag MÅSTE prioritera detta. Punkt nummer två är såklart kosten men allra allra viktigast är rörelse och träning.

Jag har ett jobb där jag då och då är ute i fält och jobbar vilket kan vara mer eller mindre krävande. Oftast mer. Jag har en bra grund och går sådana dagar normalt 10-12 000 steg i skogsterräng. Denna vecka var jag ute mån-tis och gick 16 000 respektive 15 000 steg per dag med många branta klättringar i svår terräng. Det var väldigt tufft men gick oväntat bra ändå. Jag tänkte rida vidare på vågen och tar tillfället i akt att hoppa in i tråden! Igår var jag helt slut och vilade bara. Nu har jag precis varit ute på en pustig 30 min lunchpromenad i backig terräng och ikväll blir det sjukgymnastik.

Så, hej från mig och framöver blir det nog lite kortare inlägg. ;) Men det kändes skönt att spalta upp lite - jag kan bli så rörig i mitt huvud. Ska bli kul att läsa in sig på vilka som hänger här nu för tiden och vad ni hittar på!
 
Hej tråden, här kommer en nygammal deltagare! Jag har insett att jag lever på gamla meriter och nu för tiden är både otränad och kan kalla mig tjock utan större problem. Jag fick barn för 2,5 år sedan och gick först ner en del under föräldraledigheten för att sedan jag började jobba istället gått upp igen. Har slutat rida pga tidsbrist och inte direkt ersatt det med någon träning utan min trädsgårdshobby, vilken kan vara tidskrävande och ibland tung men uppenbarligen inte tillräckligt ansträngande jämfört med tidigare.

Tänkte börja skriva här för att påminna mig själv, för att orka, för att ha en morot. Jag vet sedan tidigare att om jag skriver här att jag tänkt göra något är det större sannolikhet att det sker. :) Mitt största problem är just orken och tiden, med heltidsjobb och småbarn, hus och trädgård och allt som inkluderas i det.

För tillfället gör jag sjukgymnastik och går promenader. Jag har en del reumatiska problem men inte tillräckligt för att få en diagnos, sjukgymnasten kallar det "nästan fibromyalgi". Började gå hos sjukgymnast i augusti efter återkommande ryggskott och akut bäckensmärta. Har fått jättebra hjälp, nu måste jag bara göra vad vi alla gör för tillfället - hålla i och hålla ut. Dels göra min sjukgymnastik VARJE DAG, dels komma igång med tyngre träning. Jag MÅSTE prioritera detta. Punkt nummer två är såklart kosten men allra allra viktigast är rörelse och träning.

Jag har ett jobb där jag då och då är ute i fält och jobbar vilket kan vara mer eller mindre krävande. Oftast mer. Jag har en bra grund och går sådana dagar normalt 10-12 000 steg i skogsterräng. Denna vecka var jag ute mån-tis och gick 16 000 respektive 15 000 steg per dag med många branta klättringar i svår terräng. Det var väldigt tufft men gick oväntat bra ändå. Jag tänkte rida vidare på vågen och tar tillfället i akt att hoppa in i tråden! Igår var jag helt slut och vilade bara. Nu har jag precis varit ute på en pustig 30 min lunchpromenad i backig terräng och ikväll blir det sjukgymnastik.

Så, hej från mig och framöver blir det nog lite kortare inlägg. ;) Men det kändes skönt att spalta upp lite - jag kan bli så rörig i mitt huvud. Ska bli kul att läsa in sig på vilka som hänger här nu för tiden och vad ni hittar på!
Kul att du har hittat tillbaka! :love: Hoppas att tråden har samma effekt som tidigare och att vi kan hjälpa dig att komma igång lite!
 
Jösses, min arma kropp! 5 timmars vandring i tisdags, crossfit för första gången på ett halvår igår, och idag stalljobb samt dressyrträning på medryttarhästen (som går från klarhet till klarhet och bjöd på en sjujäkla ridkänsla idag :love:). Utöver det ägnade jag 3 timmar åt att rensa en massa i trädgården igår och kände mig rätt trött redan då. Min kropp, som inte tränat särskilt mycket alls på senaste, är lite i chock tror jag :p

Tror jag satsar på aktiv vila resten av veckan, kaaanske att jag masar mig iväg till crossfit på lördag förmiddag. Just nu känner jag mig rätt slut, men ordentligt med mat samt en riktigt lat dag imorgon lär hjälpa.
 
Jag tog ledigt hela förra veckan, tror jag råkade chocka kroppen lite för mensen var nästan två veckor sen för första gången sen 2017 :p Normalt är jag rätt bra på intuitivt ätande men jag blir tyvärr mindre hungrig ju aktivare jag är och det blev nog lite väl lågt intag i början av mars. Börjar få matkasse igen nästa vecka och igår flaxade jag runt med Chloe Ting, har sån där superlätt, småmysig, träningsvärk i hela kroppen idag. Och så blir det nog lite yoga i kväll innan jobbet. :)
 
Tog mig ut på en kort löprunda i parken, borde kanske inte gjort det så här i efterhand för jag var nog lite för trött och omotiverad men tänkte att det skulle bli bra när jag väl var igång. Vilket det ju typ alltid brukar bli. Det blev det inte. Coronaandningen och astman gjorde det typ omöjligt att andas och benen var som bly, skämdes över ifall jag sprang för sakta och vad alla tänkte så pressade på mig själv att springa snabbare. Hade jag sprungit i mitt tempo hade jag orkat längre än vad det blev nu.

Var länge sen jag hade en utespringar period, har sprungit på löpband senaste åren. Tycker det är mycket jobbigare ute. Men har fixat ordentliga kläder och skor för typ alla väder förutom ösregn och mitt i vintern.

Det kommer nog ta ett bra tag att komma igång så man gör något vettigt.

Imorgon blir det styrka på gymmet. Hoppas det går bättre.

Lyssnar inte så mycket på musik men när jag tränar vill jag ha det, att lyssna på podar är inte lika bra,har sprungit samma sträcka med pod/musik upplevde jag rundan med musik som den enklaste så nu skaffade jag Spotify igen och har pod på alla promenader.

Vad lyssnar ni på? Och varierar ni?
 
Har gått en timmes rask promenad och sedan 20 min minibands när jag kom in. Känner mig nöjd för det var nära att bara bli en promenad, men jag lyckades stålsätta mig. Jag vet att det är så lätt att komma ur gängorna så det är alltid bäst att köra på istället för att skjuta på det. Men så svårt med motivationen nu när jag inte hade tid att träna styrka alls förra veckan, och nu är det torsdag och jag har bara inte orkat hittills pga mina usla arbetstider, PMS, kasst mående överlag och ja...livet. Men nu hoppas jag få in ett pass till och sedan jogging nån av dagarna i helgen och sedan är jag igång med min minst två träningsdagar/vecka-rutin :)
 
Tog mig ut på en kort löprunda i parken, borde kanske inte gjort det så här i efterhand för jag var nog lite för trött och omotiverad men tänkte att det skulle bli bra när jag väl var igång. Vilket det ju typ alltid brukar bli. Det blev det inte. Coronaandningen och astman gjorde det typ omöjligt att andas och benen var som bly, skämdes över ifall jag sprang för sakta och vad alla tänkte så pressade på mig själv att springa snabbare. Hade jag sprungit i mitt tempo hade jag orkat längre än vad det blev nu.

Var länge sen jag hade en utespringar period, har sprungit på löpband senaste åren. Tycker det är mycket jobbigare ute. Men har fixat ordentliga kläder och skor för typ alla väder förutom ösregn och mitt i vintern.

Det kommer nog ta ett bra tag att komma igång så man gör något vettigt.

Imorgon blir det styrka på gymmet. Hoppas det går bättre.

Lyssnar inte så mycket på musik men när jag tränar vill jag ha det, att lyssna på podar är inte lika bra,har sprungit samma sträcka med pod/musik upplevde jag rundan med musik som den enklaste så nu skaffade jag Spotify igen och har pod på alla promenader.

Vad lyssnar ni på? Och varierar ni?
När jag springer jag jag en springalista på Spotify med låtar som jag inte kan låta bli att röra mig till. Boostar den inre motivationen 😁
Jag har tydligen lite weird musiksmak men det är låtar som :
Var alla vi sova inatt?
Lets twist again
Footloose
34:an
Country roads
American idiot
Fight song
 
När jag springer jag jag en springalista på Spotify med låtar som jag inte kan låta bli att röra mig till. Boostar den inre motivationen 😁
Jag har tydligen lite weird musiksmak men det är låtar som :
Var alla vi sova inatt?
Lets twist again
Footloose
34:an
Country roads
American idiot
Fight song
Fight song har jag också med. Har ganska breda spellistor, mycket hiphop, musikaler, låtar jag sett på Americas got talent, rock, pop, glada kraftfulla sånger,filmmusik, upptempo låtar med Lars Winnerbäck osv
 
Har gått en timmes rask promenad och sedan 20 min minibands när jag kom in. Känner mig nöjd för det var nära att bara bli en promenad, men jag lyckades stålsätta mig. Jag vet att det är så lätt att komma ur gängorna så det är alltid bäst att köra på istället för att skjuta på det. Men så svårt med motivationen nu när jag inte hade tid att träna styrka alls förra veckan, och nu är det torsdag och jag har bara inte orkat hittills pga mina usla arbetstider, PMS, kasst mående överlag och ja...livet. Men nu hoppas jag få in ett pass till och sedan jogging nån av dagarna i helgen och sedan är jag igång med min minst två träningsdagar/vecka-rutin :)
Åh det känns väldigt bekant! Jag har fått sån PMS och allmänpåverkad av mens efter graviditeten. Det kan verkligen sänka en, gärna tillsammans med trotsigt barn och stressigt jobb samtidigt... Gött att du tog dig tiden och orken!

Här peppar jag upp fredagen med glad musik i lurarna, annars lyssnar jag bara på soft bakgrundsmusik för att fokusera. Det blir lunchpromenad och sen ska jag formera någon plan för helgen utöver en tripp till bygghandel och börja greja i trädgården. Ska se till att få lite tid för träning också om inte trädgårdsjobbet är så fysiskt betungande.
 
Tog mig ut på en kort löprunda i parken, borde kanske inte gjort det så här i efterhand för jag var nog lite för trött och omotiverad men tänkte att det skulle bli bra när jag väl var igång. Vilket det ju typ alltid brukar bli. Det blev det inte. Coronaandningen och astman gjorde det typ omöjligt att andas och benen var som bly, skämdes över ifall jag sprang för sakta och vad alla tänkte så pressade på mig själv att springa snabbare. Hade jag sprungit i mitt tempo hade jag orkat längre än vad det blev nu.

Var länge sen jag hade en utespringar period, har sprungit på löpband senaste åren. Tycker det är mycket jobbigare ute. Men har fixat ordentliga kläder och skor för typ alla väder förutom ösregn och mitt i vintern.

Det kommer nog ta ett bra tag att komma igång så man gör något vettigt.

Imorgon blir det styrka på gymmet. Hoppas det går bättre.

Lyssnar inte så mycket på musik men när jag tränar vill jag ha det, att lyssna på podar är inte lika bra,har sprungit samma sträcka med pod/musik upplevde jag rundan med musik som den enklaste så nu skaffade jag Spotify igen och har pod på alla promenader.

Vad lyssnar ni på? Och varierar ni?
Min träningslista är lite varierad mellan typ heavy metal (jag kan inte vad de olika genrerna heter riktigt...) och house/pop. Mycket är musik jag inte lyssnar så mycket på annars så förknippar dem med träning och att ta i :d. Några favoriter är Sabatons svenska album, Swedish house mafia, Disturbed, Katy Perry, Alice in videoland med She's a machine, Raised fist med Killing it och Journey med Separate ways. Jag är väldigt lättpåverkad av stimuli som musik så det kan helt ändra min sinnesstämning. Superpeppig musik med text om styrka och liknande får mig att tagga till rätt bra. Att lyssna på mysmusik som jag bara tycker är allmänt bra skulle aldrig funka till annat än promenader. :p
 
Ridning igår som sagt och sen blev det en del steg när jag gick med ungarna på deras ridlektioner. Fitbiten visade 14186 steg när jag gick och la mig så det var bra :)

Idag ska jag också rida, rider nästan varje dag 😅 Sen var planen gym ikväll men jag kanske ändrar det till bara rörlighet och stretch och tar träningen i morgon istället när jag har mer tid.
 
Idag står det träning med Chloe Ting på programmet. Egentligen 4 filmer men jag kommer hoppa HIIT-filmen då min rygg inte är helt ok. Sedan ska jag sätta upp en påskrunda i byn så det lär bli en hel del steg 😁
 
Vaknade vid 4, låg kvar ett tag för att inte väcka hundarna sen gick vi ut och jag inställde mig på gymmet vid 8. Det var ett par där men definitivt inte för många.
Jag lyckas aldrig fälla upp och ner bänkarna:o Idag såg jag en kille som såg snäll ut så då vågade jag fråga. Och nu kan jag! Bara för att jag vågade visa hur mycket nybörjare jag är.

Det gick bra sen, jag tog mig igenom hela programmet, vissa saker var typ omöjliga men jag kämpade mig igenom sånt jag inte trodde skulle gå. Roligt och ett bra sätt att starta dagen
 
Vi gick också ut då, vi gick till en park och satt där ett tag. Är en helt skymd park dit man inte får köra med bil, det finns inga skyltar utan det är ruffigt och vid hamnen och vid industriområdet ( jag älskar industriområden och hamnar och är någonstans i den kategorin varje dag :p)och det är en bendödarbacke att kämpa sig upp för. Så vi är inte så många att det är trängsel där:D Visst låter det lockande?

Nej men allvarligt är det en av dom finaste parkerna eller friområdena i stan. Stort, utkiksplats, stora gräsytor, får på sommaren, stora ekar, blommor och bänkar. Ny favorit runda.

Blir ju lite fler promenader idag med hundarna så kommer att ha varit ganska aktiv idag, gick även och handlade så kammade in lite mer promenadtid. Men nu är jag tröööööööött.
 
Fick till en skidlunch i dag, underbart väder men spåren här vid kusten börjar se lite vårsorgsna ut, var nog sista turen för i år här i alla fall...

tempImagexSmiXE.jpg
tempImagexSmiXE.jpg

Veckan har annars varit bra, yogat och styrketränat kombination med längre promenader, helt ok för mig!
 
Har spenderat ett bra tag med att sätta ihop ett bra styrketräningspass, blanda övningar från både gamla scheman jag gjort tidigare och såna jag har nu för att jag vill variera mig lite och ha lite olika program att variera mellan. Jag har program för att träna kroppen uppdelat på flera dagar, lite kortare med allsidigt program för att jobba igenom kroppen på ett enda pass (fast det blir ju inte lika mycket fokus på varje muskelgrupp men det passar mig som är amatör) och nu ett ganska rejält pass för hela kroppen. Ska bli kul att prova det nya! Undrar om jag tar mig igenom det, annars får vissa saker hoppas över.

Jag är ju inget proffs utan nybörjare men jag lyssnar, frågar, läser, tittar på videos och har fått lite hjälp med grunderna så jag tror det här blir bra.

Hur lägger ni upp er träning? Jag bär med mig min lilla lapp med övningarna hela tiden för att inte missa något, jag brukar sällan improvisera, gjorde det idag men är annars den som håller sig till planen och vill ha struktur. Går ni till gymmet och bara kör eller vill ni också ha struktur?
 
Hade tänkt yoga idag men så blev det 17 000 steg i stället pga transportsträcka på jobbet och ärenden efteråt. Är helt jäkla knackslut och har parkerat i soffan med chips och en öl.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
414
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 361
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 684
Senast: clusia
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 170
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp