Jag som också haft problem med benhinnorna under vintern (aldrig haft tidigare) trots att jag sprungit mycket kortare sträckor än du gav upp på egenbehandling och bokade sjukgymnast. Så just nu är det daglig sjukgymnastik som gäller, ingen löpning under tiden. Det är dels stretch men även styrketräning av underbenet. Kommer även byta skor, jag är plattfotad och med knäskador och för mig har det inte räckt med bara ilägg utan planerar att ta hjälp med att prova ut skor.Jag hoppar in i tråden och tänkte be om tips från er som löptränar. Jag tycker att det är kul att springa ibland och skulle vilja komma igång med det igen, har sprungit i perioder tidigare. I höstas sprang jag varannan dag och då mellan 4-8 km per pass. Alltid när jag sprungit några pass får jag dock känningar i benhinnorna/underbenen, vet inte exakt vad det är som gör ont egentligen, men det blir värre och värre. I höstas tänkte jag att äsch, jag provar köra på och ser vad som händer. Det skulle jag inte ha gjort. Jag har nog aldrig haft så ont någonsin, jag kunde knappt gå till slut. Jag blev även röd, varm och svullen nere på underbenen, strax ovanför och framför den inre fotknölen. Jag provade kyla efter varje pass och det hjälpte till viss del mot smärtan, men jag lyckades såklart få köldskador istället till slut...
Nu har jag pausat helt från löpningen, med undantag för enstaka pass, sedan i november ungefär. Alltså cirka 4 månader. Jag promenerar minst en timme om dagen i raskt tempo. Jag känner fortfarande av underbenen ibland, men det är inte rött/svullet längre alls och gör inte i närheten av så ont som jag fick innan.
Hur hade ni lagt upp det? Vågar jag försöka börja springa igen? Ska jag börja med intervallpass, eller springa kortare sträckor? Jag vet att skorna är viktiga och jag köpte nya skor i höstas. Har ortopediska inlägg (för att jag är något plattfotad, har haft inlägg sedan jag var 12) i skorna, ska jag kanske prova att springa utan dem och se hur det funkar eller är det en dum idé? Upplever att jag inte är lika plattfotad längre, har inte kollat upp det på hur många år som helst dock... Tänker att inläggen är ganska "stumma", det kanske är bättre med något mer stötdämpande?
Jag kommer också starta upp med korta intervaller när jag får träna igen, typ jogga 1,5 minuter och gå 1 minut och se hur det känns.