Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sprang en runda igår, och idag blev det en cykeltur. Så härligt nu när det börjar bli varmt igen (i tisdags var det tre grader här men idag kunde vi sitta ute lite)! Känns som att jag blivit mycket bättre på ”cykelkonditionen”, orkar cykla även de segaste backarna som jag inte orkat innan och det känns ganska lätt. Däremot tycker jag det går sämre att springa haha! Sprang väl 4-5 km igår och det var seeeegt...

Går också jättebra med att inte äta socker - om en vecka har det gått 30 dagar och jag är ”klar”. Vet inte riktigt hur jag ska göra i fortsättningen. Vill ju ändå kunna unna mig och äta balanserat och att det inte slår över på nåt håll. Men jag har en idé om att jag inte ska köpa godis alls (blir jag bjuden får jag äta), och sen bara kakor och sånt en gång i veckan. Typ lördagsgodis-tänk. Vad tror ni? Hur gör ni? För mig funkar inte att äta när jag är sugen för jag är alltid sugen haha! Men har definitivt blivit hungrigare under den här tiden jag hållt upp med sockret, innan blev jag inte hungrig alls knappt. Så jättebra! :)

Var på hälsokontroll idag och hade perfekt blodtryck, perfekt puls och låg exakt inom det viktspann jag känner mig bekväm i (normalvikt). Känns jättebra. Trodde jag hade förfallit helt det här läsåret då min häst skadade sig och jag fick mer stillasittande jobb men allt var bra. Just vikt tycker jag är lite jobbigt att tänka på, har liksom känt mig tung och seg i kroppen därför men har inte velat väga mig för jag vill inte fokusera på kilon. Så nu fick jag lite kvitto på att det var normalt och bra på den fronten, så kan jag släppa det och fokusera på att äta och röra på mig för att förbättra hälsan! Känns mycket sundare än att titta på kilona.
 
Sprang en runda igår, och idag blev det en cykeltur. Så härligt nu när det börjar bli varmt igen (i tisdags var det tre grader här men idag kunde vi sitta ute lite)! Känns som att jag blivit mycket bättre på ”cykelkonditionen”, orkar cykla även de segaste backarna som jag inte orkat innan och det känns ganska lätt. Däremot tycker jag det går sämre att springa haha! Sprang väl 4-5 km igår och det var seeeegt...

Går också jättebra med att inte äta socker - om en vecka har det gått 30 dagar och jag är ”klar”. Vet inte riktigt hur jag ska göra i fortsättningen. Vill ju ändå kunna unna mig och äta balanserat och att det inte slår över på nåt håll. Men jag har en idé om att jag inte ska köpa godis alls (blir jag bjuden får jag äta), och sen bara kakor och sånt en gång i veckan. Typ lördagsgodis-tänk. Vad tror ni? Hur gör ni? För mig funkar inte att äta när jag är sugen för jag är alltid sugen haha! Men har definitivt blivit hungrigare under den här tiden jag hållt upp med sockret, innan blev jag inte hungrig alls knappt. Så jättebra! :)

Var på hälsokontroll idag och hade perfekt blodtryck, perfekt puls och låg exakt inom det viktspann jag känner mig bekväm i (normalvikt). Känns jättebra. Trodde jag hade förfallit helt det här läsåret då min häst skadade sig och jag fick mer stillasittande jobb men allt var bra. Just vikt tycker jag är lite jobbigt att tänka på, har liksom känt mig tung och seg i kroppen därför men har inte velat väga mig för jag vill inte fokusera på kilon. Så nu fick jag lite kvitto på att det var normalt och bra på den fronten, så kan jag släppa det och fokusera på att äta och röra på mig för att förbättra hälsan! Känns mycket sundare än att titta på kilona.
Härligt att du trivs med förändringen och känner att det gett resultat! Tycker att det låter som en vettig "fortsättning" på utmaningen liksom, att som du säger inte köpa men tacka ja när det bjuds.

Själv har jag så lite regler som möjligt eftersom jag har ett lite komplicerat förhållande till just mat, så jag går mest bara på känsla. Är definitivt en gottegris men har även väldigt bra självdisciplin och behöver inte äta särskilt mycket för att vara nöjd (kan utan problem öppna en chokladkaka/godispåse/chipspåse, ta några tuggor och sedan ha resten i skåpet i flera veckor, till exempel), så det funkar bra för mig just nu. :) Väger/mäter mig aldrig och övar på att inte tillåta mig att stå och titta på min kropp i spegeln för mycket, utan istället ha fullt fokus på hur kroppen känns.
 
Jag sprang en lite längre runda idag. Försökte springa i tröskelfart (dvs ansträngande men inte nära-döden-fart). Men det gick bara inte. Benen var heeelt döda. Så stumma var de länge sedan de var. Men jag har ökat mängden den här veckan så jag vet att det beror på det. Och eftersom det ändå inte gick bra så kunde jag ju lika bra stanna vid kiosken och ta en glass. Och sätta mig på bänken. Så det gjorde jag. :p Så det blev 12 km med glasspaus.:D
 
Jag sprang en lite längre runda idag. Försökte springa i tröskelfart (dvs ansträngande men inte nära-döden-fart). Men det gick bara inte. Benen var heeelt döda. Så stumma var de länge sedan de var. Men jag har ökat mängden den här veckan så jag vet att det beror på det. Och eftersom det ändå inte gick bra så kunde jag ju lika bra stanna vid kiosken och ta en glass. Och sätta mig på bänken. Så det gjorde jag. :p Så det blev 12 km med glasspaus.:D
Låter som ett träningspass helt i min smak! :love:
 
Nu är jag tillbaka! Nästan exakt 2 månader med Corona har jag genomlidit och räknade mig inte som helt frisk förrän igår men blev dock godkänd att lämna karantän för 2 dagar sedan.

Jag har gått upp 5-6 kg, tappat styrka och kondition och vill ha mer rutiner kring mat och promenader och det blir lättare nu när hundarna flyttat hem igen och jag får gå ut.

Mina mål är egentligen att gå ner en hel del men det får vara långsiktigt. Första målet är dom 6 kg jag gått upp nu.

Fokus ska dock ligga på att äta det jag bestämt och röra på mig. Blir 5 rundor per dag varav 2 korta rastningsrundor men två av dom ska bli längre och ge tillbaka min kondition.

Tänker att löpningen jag höll på med innan jag blir sjuk får vänta ett tag, även gymmet .Jag tror min kropp behöver återhämta sig så min träning blir promenader ett bra tag.

Målet är minst 120 minuter/dag men undantag får göras om jag inte mår bra. Idag har jag gått 140 minuter och har en kort runda kvar så typ 155 eller så.
 
Nu är jag tillbaka! Nästan exakt 2 månader med Corona har jag genomlidit och räknade mig inte som helt frisk förrän igår men blev dock godkänd att lämna karantän för 2 dagar sedan.

Jag har gått upp 5-6 kg, tappat styrka och kondition och vill ha mer rutiner kring mat och promenader och det blir lättare nu när hundarna flyttat hem igen och jag får gå ut.

Mina mål är egentligen att gå ner en hel del men det får vara långsiktigt. Första målet är dom 6 kg jag gått upp nu.

Fokus ska dock ligga på att äta det jag bestämt och röra på mig. Blir 5 rundor per dag varav 2 korta rastningsrundor men två av dom ska bli längre och ge tillbaka min kondition.

Tänker att löpningen jag höll på med innan jag blir sjuk får vänta ett tag, även gymmet .Jag tror min kropp behöver återhämta sig så min träning blir promenader ett bra tag.

Målet är minst 120 minuter/dag men undantag får göras om jag inte mår bra. Idag har jag gått 140 minuter och har en kort runda kvar så typ 155 eller så.
Skönt att du äntligen är frisk! Tänkte på dig häromdagen och hade tänkt höra av mig för att kolla läget :heart. Men, behöver du verkligen gå ned? Tycker dina vårdkontakter också det?
 
Skönt att du äntligen är frisk! Tänkte på dig häromdagen och hade tänkt höra av mig för att kolla läget :heart. Men, behöver du verkligen gå ned? Tycker dina vårdkontakter också det?
Tack för omtanken. :heart Jo jag behöver rent objektivt gå ner, hade gått upp mycket innan också men senaste fyra månaderna har jag gått upp 20 kg... plus massor innan dess. Så jo det behövs tyvärr. Men ska försöka fokusera på att bli uthållig och stark och att vikten hänger med automatiskt. Vill få balans med maten. Vissa dagar äter jag lite och utan rutiner alls. Andra dagar hoppar jag över måltider och andra äter jag mer än planen. Har en kalorigräns och den har hag inte gått utöver på länge men ändå mer än jag vill.
 
Här är det fortsatt rejält stressigt på jobbet. Jag tänkte träna i tisdags men missade att plinga på rätt hållplats och åkte hem och däckade i soffan istället. Nytt försök idag och nu kom jag av på rätt ställe - yrvaket då jag slumrat till på bussen.

Tränat ben idag och inser att jag med fördel kan korta ner min uppvärmning. Passen är långa nog utan att jag lägger 20 min på att värma. Utfallssteg bakåt med skivstång var en intressant balansövning. Jag ska eg göra gående utfall men man ockuperar ju halva gymmet om man ska promenera runt med en skivstång på axlarna :o Har fått en rejäl styrkeutveckling i baksidan på sistone. Jag lagt på flera kilo i både Good mornings och i ryggres. Även marklyften går starkt framåt. Kul!
 
Ibland när man läser fel alltså 🤣
På torsdagar springer jag enligt löpskolans onlineprogram då tiden inte räcker till att åka iväg till min löpskola.

Igår var det 5 gånger 3 minuter där det var fem olika intervallerr

Men jag läste fel i skogen så jag läste 5 gånger 5 minuter, så jag orkade inte två intervaller tiden ut. Nästan så man blir sugen på att göra om det på lördag med de rätta tiderna för att se om det blir bättre 🤣
 
Jag sprang 45 min igår kväll . En härlig avslutning på dagen. Jag pressar mig aldrig pga nojig för skador så rundan gick som vanligtvis ett lugnt tempo. Jag sprang i området där jag bor och här är i princip helt platt. Annars brukar jag är det åka iväg och springa i skogen.
 
Träningsvärken sitter i sedan onsdagens pass, både mage och rygg/axlar/skulderblad :) Skönt ändå! Framför allt att liksom känna att jag ändå HAR magmuskler, det är välkommet :D

Idag blir det den dagliga promenaden med barnvagn, tänkte gå ner till affären och hämta paketet med nya löparskorna! Så det blir typ 5 km totalt. Imorgon styrketräning igen, förhoppningsvis i gymmet enligt programmet. Min reservplan om bebisen inte kan tänka sig att sova i stillastående vagn är att köra styrka inne i vardagsrummet när hon är vaken. Isf mer kroppsviktsfokuserat. Får se!
 
Nya skorna! :) Ser fram emot att testa dem, men det får nog bli nästa vecka eftersom maken jobbar hela helgen. Springa med barnvagnen känns inte så ergonomiskt!

6E9EF812-3755-431F-B48D-ABECBEEC0169.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 510
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp