Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom precis hem efter att ha springit ett virtuellt lopp med pappa. Ett Harry Potter lopp som hette Shrieking 6k.
Medaljen är piskande pilträdet i silver, så det fick bli ett skogslopp. På en fin stig runt en sjö, lite inslag av villakvarter en kilometer, springa över en brygga, och förbi ett pilträd som pricken över i :D

Har ju vilat sedan tisdagsspringningen, bara kört lite styrka där jag uteslöt benen helt, och ett kort lätt yogapass. Trots det har jag inte helt återhämtat mig i benen, har alltså varit rejält nertränad. Oops. Men det var så vansinnigt kul, fint väder, mjuk stig för det mesta och vackert i skogen så det gjorde inget. Kände ändå att jag har så mycket mer styrka i benen nu än förut - även om de var lite trötta i uppför och nerförsbackar.

Efteråt överraskade pappa med "goodiebags" :D För såna får man ju på lopp :up:
En ovanligt god goodiebag dessutom med gifflar, banan, maryland kakor, zoo, och vitamin well. Kanske lite "onyttigare" än vad man vanligtvis får men sååå mycket godare. Eftersom det var så vansinnigt fint väder kunde vi dessutom sätta oss i solen och titta på sjön medan vi mumsade i oss godsakerna. Det blir ett lopp jag kommer minnas faktiskt. :)

Åh vad mysigt det låter!!!

Själv kände jag mig sjuk igår med ont i huvudet, illamående stundtals och lite snorig och konstig i halsen. Om det var väderomslag, pms, pollenallergi eller nåt annat vet jag inte men jag la planerad spring- eller cykeltur på hyllan i helgen.
Idag känner jag mig bättre och tog en lång promenad i det fina vädret. Återupptar löpningen om några dagar igen.
En bra grej med Corona är att jag börjat lyssna på kroppens signaler mycket mer än vad jag gjort tidigare! :)
 
Jag sitter och laddar upp för ett träningspass jag. Har ju inte tränat denna veckan förutom den korta löpturen i torsdags samt lite yoga och en långpromenad igår, så det ska bli rätt skönt att köra igenom kroppen. Motivationen är dock inte skyhög när jag sitter här i mitt soffhörn, men jag ska ta till det gamla tricket att åtminstone börja med att välja övningar och designa passet. Det brukar vara ett effektivt sätt att kicka igång motivationen för mig!
Haha är inte sånt där typiskt? "Jag har inte tränat i veckan, bara sprungit styrketränat och yogat" :D:p
 
Det blev att jag tog ett pass från crossfit-appen idag istället och körde det i trädgården. Hej och hå vad det kändes! 🥵

1 km löpning i rask takt följt av detta:

Screenshot_20200503-122011_Gallery.jpg


Jag min idiot råkade läsa burpees istället för down ups (down ups är alltså burpees men utan hoppet på slutet) men orkade å andra sidan inte göra alla 20 utfallsstegen, så det kanske jämnade ut sig. Jag är hyfsat slut i både armar och ben nu i alla fall och tänkte sätta mig i solen med en stor skål glass! Det är blå himmel och säkert 20 grader i solen här idag :love:
 
Negativa chins/pull-ups (alltså där du hoppar upp och sänker dig ner så långsamt du kan) är också ett bra sätt att öva upp styrkan i över ryggen :)

Jag fick faktiskt testa det idag och det gick väl sådär men ska fortsätta nöta. Och ha en högre pall. Jag har inte styrka/koordination nog att bli kvar i toppläget när jag hoppar upp.

Heja heja med träningen! Det är alltid tuffast att komma igång igen efter en viloperiod.
 
Så nu dyker jag upp här igen efter det andra uppehållet denna vårvinter. Kom ju igång med skidåkningen igen där i mitten av mars, men sedan kom en förkylning med hemskt segdragen hosta 😷 efter tre veckor vågade jag mig på att börja belasta kroppen lite igen. Våren kommit till stan och jag snörde på mig springskorna. Provade att springa lite och kroppen kändes fantastiskt fin, dock stördes jag av ett pipande ljud som jag fört antog var någon fågels, tills jag insåg att det var mitt bröst som pep 😂 stannade och hostade, hostade och harklade, ja ni kan ju tänka er vilka blickar jag fick av de få förbipasserande, stå ute och hosta så där inredda tider 🙈 i alla fall så fick jag upp massor och efter det kände jag mig på nyfödd och minns känslan av att kunna ta riktigt djupa andetag igen :)

nu har jag påbörjat ett träningsprogram mot 5 k och hoppas att knäet håller. Ska se om jag ska byta program då jag hellre springer intervaller än att direkt gå ut och nöta långt Som detta programmet vill.

Har dock inte lagt bort skidorna ännu, var uppe till fjälls i helgen och passade på att ta en runda i morse. Gud vad jag kommer att sakna skidorna, kan det bli november igen? (Varför hör jag att jag blir nedröstad? 😁)
 
Har dock inte lagt bort skidorna ännu, var uppe till fjälls i helgen och passade på att ta en runda i morse. Gud vad jag kommer att sakna skidorna, kan det bli november igen? (Varför hör jag att jag blir nedröstad? 😁)
Haha åh, jag har ju precis blivit helt förälskad i längdskidåkning så jag håller med. Har alltid tänkt att det inte riktigt är min grej men när jag åkte med bra (moderna 😅) skidor insåg jag att det visst är det. Vill åka hela tiden nu men har ett par mil till spår med snö nu och den är inte jättefin längre. Så jag röstar också för november nu.
 
Har saknat lite träningsmotivation, min dagatte har fått Covid-19 så har hundarna hemma alla dagar nu och för att de inte ska bli fööör störiga blir det massor med långa promenader med dem istället för egen träning.

MEN
Idag var det dags för Coronamilen. Det är inte det smartaste att få för sig att springa 10km när det längsta man sprungit på länge är 5 km. Men jag har en hyfsat bra både grundkonditon och styrka, så tänkte med mitt pannben så sitter det och det gjorde det. Så 10 km på 1.01.15 med hyfsat jämna mellantider(2,5 km) på 15:16, 15:26, 15:03 och så 15:30 på den sista men då kändes det i benen... :D Hade bra teknik och säckade inte ihop eller föll framåt så är nöjd med det, men nu kryper jag tillbaka lite i längd och fortsätter träna på den nivån där jag egentligen är :D
 
Dagens träning har varit att gå med barn och hundar i naturen kring fluxfallet utanför Herrljunga.
Till slut lyckades vi hitta stigen ner till foten av fallet, och det var riktigt brant på vissa ställen. Tonåringen däremot hoppade som en gasell över fallna träd och stora stenar sprang snabbt uppför den branta stigen. Han är datakille som tillbringar massor tid framför datorn, och det är jag som tränar mest timmar i veckan. Men det märktes inte idag för jag flåsade som hejsan när vi väl kom upp igen och då sprang jag ingenting medan sonen stod helt orörd och undrade vad jag flåsade för :eek::rofl:

1588519567572.webp
 
Dagens träning har varit att gå med barn och hundar i naturen kring fluxfallet utanför Herrljunga.
Till slut lyckades vi hitta stigen ner till foten av fallet, och det var riktigt brant på vissa ställen. Tonåringen däremot hoppade som en gasell över fallna träd och stora stenar sprang snabbt uppför den branta stigen. Han är datakille som tillbringar massor tid framför datorn, och det är jag som tränar mest timmar i veckan. Men det märktes inte idag för jag flåsade som hejsan när vi väl kom upp igen och då sprang jag ingenting medan sonen stod helt orörd och undrade vad jag flåsade för :eek::rofl:

Visa bifogad fil 50113

Åh så vackert :love:
 
Jag har haft magstrul under veckan och inte sprungit sen i måndags. Men idag gav jag mig ut och sprang en mil i lugnt och behagligt tempo och koncentrerade mig hela passet på att hålla ett bra steg och bra hållning. Solen strålade, det var ljuvligt varmt (eller ja, allt är relativt :D) och rapsfälten böljade bredvid mig.:love: Och, som så ofta efter ett par dagars träningsuppehåll, så kände jag mig så STARK! Underbar känsla!:love: Avslutade med att, efter en kort paus med byte av låtlista, att ta i rejält sista kilometern. Tycker numera att det är galet kul att springa fort eller rättare sagt, det är nog egentligen känslan av att ta i ordentligt. Speciellt när det bara är för en ganska kort stund. Så ett väldigt härligt pass!
 
Jag kom mig ut på en återhämtningsjogg nu ikväll innan barnen skulle nattas, och kan därmed stänga veckan med fyra löppass och ett styrkepass hemma. Ca 40 km totalt. Veckan började oplanerat och ofokuserat pga mycket att koordinera på jobb och privat, men det blev bättre när helgen kom.

Nästa vecka ska det bli mer styrketräning och mer fartträning. Och gärna ett trailpass om det blir några regnfria dagar så det torkar upp i skogen (gillar inte när det är halt).
 
Har ni några bra tips för smärta i ländryggen? Har haft ont i ca 3 veckor nu, och förmodar att det är på grund av att jag ökat träningsmängden rejält. Smärtan kommer och går, men är alltid där när jag går och lägger mig. :cautious:
 
Har ni några bra tips för smärta i ländryggen? Har haft ont i ca 3 veckor nu, och förmodar att det är på grund av att jag ökat träningsmängden rejält. Smärtan kommer och går, men är alltid där när jag går och lägger mig. :cautious:
Jag fick också ont i ländryggen för några veckor sen och det som har hjälpt mig mest är att se till att verkligen slappna av och släppa på spänningar i ryggen, t ex genom att ligga i child's pose och andas djupt efter träning. Adriene's Yoga for Lower Back Pain är också bra för att slappna av ländryggen tycker jag.

Utöver det tror jag att foamrolling av höft/rumpa/quads/vader är bra, har märkt att jag får ont i ryggen om t ex mina höftböjare är tighta. Tycker personligen inte att vila verkar hjälpa.
 
Tänkte springa "del 2" idag (FMTKs app) fast med klockan då. Hade lite ont under knäna när jag gick iväg och när jag kom fram till grusvägen och började de första 200 metrarna så fungerade det inte alls. Så det fick bli 5km rask promenad istället, testade att springa lite på slutet men det gjorde för ont.

Så får backa en vecka eller så, bajs. Trodde faktiskt inte att det skulle bli problem så snabbt.
 
Tänkte springa "del 2" idag (FMTKs app) fast med klockan då. Hade lite ont under knäna när jag gick iväg och när jag kom fram till grusvägen och började de första 200 metrarna så fungerade det inte alls. Så det fick bli 5km rask promenad istället, testade att springa lite på slutet men det gjorde för ont.

Så får backa en vecka eller så, bajs. Trodde faktiskt inte att det skulle bli problem så snabbt.
Trist när smärtor och skador motarbetar en, men vad bra att du slutförde det så gott du kunde ändå :up:
 
Jag hade en väldigt bra vecka förra veckan. Det känns som att det här året generellt är på väg att bli det bästa träningsåret på väldigt länge. Det är så kul när motivationen och kärleken för träningen finns där! :) Jag har gjort yoga och mediterat varenda dag i snart 2,5 månader nu, vet inte om det någonsin har hänt tidigare. Och i förrgår var jag ute och sprang en halvtimma (eller ja, joggade i snigelfart snarare :p) och tyckte till och med det var kul :D

Idag kommer jag nog att ta det ganska lugnt dock. Sov bara några timmar inatt, tror jag har ätit något konstigt för magen är helt upprörd. Jag gjorde en lugn yoga-sekvens imorse och så blir det nog en promenad i eftermiddag.
 
Idag är planen skogspromenad med ungar, hunden och alla tre hästarna när jag har lunchrast. Min kropp behöver det :) Ikväll ska jag klyva lite ved och sen ev styrketräna. Ska på massage i morgon så det blir ingen träning i morgon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 515
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp