Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Regeln" är 1,6 km och många verkar ha flera dagar där det blir kort, de som springer mycket längre är nog mest de som hade sprungit långt ändå.
Aha, är det så! Jag hade uppfattat det som att det var absolut minimum och att tanken var betydligt längre än så. I så fall förstår jag ännu mindre vitsen av det.
 
Har mätt upp min standardpromenad nu och det är tydligen en stigning på över 225 höjdmeter. Inte konstigt att det blir flåsigt 😅 Jag har faktiskt blivit lite inspirerad av att börja springa efter alla diskussioner om löpning här men det blir på de planare partierna :p

Nu är det dags att gå ut och träna lite på balkongen!
 
Har mätt upp min standardpromenad nu och det är tydligen en stigning på över 225 höjdmeter. Inte konstigt att det blir flåsigt 😅 Jag har faktiskt blivit lite inspirerad av att börja springa efter alla diskussioner om löpning här men det blir på de planare partierna :p

Nu är det dags att gå ut och träna lite på balkongen!
Låter som här. Jag flyttade hit från platta Uppsala så jag var inte van att ta hänsyn till höjdmeter, när jag började springa här tyckte jag herregud vad dåligt det går. Sen började jag kolla på höjdmeter och insåg att min "platta" runda här är vad jag typ skulle kallat backträning när jag bodde i Uppsala 😅.
 
Aha, är det så! Jag hade uppfattat det som att det var absolut minimum och att tanken var betydligt längre än så. I så fall förstår jag ännu mindre vitsen av det.

Jag har förstått det som att poängen är att genom en streak (som ju kan vara vad som helst; gång, löpning, cykling, yoga, meditera, svinga en kettlebell) så lär man sig att hitta tiden, orken och möjligheter att genomföra sin valda aktivitet. Man måste lösa problemet när det uppstår; ont om tid, dåligt väder, trött, hungrig, barn, whatever, och därigenom bli duktigare på att genomföra sina planer och nå sina mål.
 
Låter som här. Jag flyttade hit från platta Uppsala så jag var inte van att ta hänsyn till höjdmeter, när jag började springa här tyckte jag herregud vad dåligt det går. Sen började jag kolla på höjdmeter och insåg att min "platta" runda här är vad jag typ skulle kallat backträning när jag bodde i Uppsala 😅.
Haha, jag känner igen det. Jag tänkte att jag måste ha sjukt dålig kondition som knappt orkade gå på en promenad :p
 
Jag är äntligen på väg hem efter en nästan 12 timmar lång arbetsdag :crazy: Fick ställa in det planerade PT-passet som skulle ha börjat för en timma sen. Hade verkligen behövt träna för att få ur lite stress men gymmet stänger 20 så det är bara att stryka. Blä. Tack och lov att det är ledigt imorgon!

Glad valborg allesammans!
 
Apropå alla diskussioner om löpning: tipsar om senaste avsnittet av Styrkelabbets podcastet som intervjuar en fysioterapeut och löpare och snackar om kombinationen styrketräning och löpning. Lite styltig dynamik mellan deltagarna tidvis men extremt informativt och väldigt vetenskapligt baserat med en sund skeptsism.

(Jag gillar Styrkelabbet generellt om man vill grotta i träningslära. Sunt och avslappnat om styrketräning.)
 
Jag överreagerade nog lite i måndags och har känt mig frisk som en nötkärna (bortsett från en väldigt svag huvudvärk tidvis) sedan dess, så jag vågade mig ut på en mycket kort löprunda idag. Målet var att springa tills klockan sa att jag sprungit 2 km och att göra det så pass långsamt att jag ville fortsätta springa när jag nått slutet av rundan. Check på båda två! Jag lufsade runt hela sträckan utan problem och kände mig inte särskilt trött när jag var klar. Tjoho!

Måste ge lite cred till min avståndsbedömning också förresten - jag funderade spontant ut en runda som jag tänkte kunde vara ungefär 2 km. Den visade sig vara 2.02 km :D

Imorgon blir det yoga och på lördag/söndag ska jag köra lite rejäl styrketräning för hela kroppen hade jag tänkt.
 
Veckorna flyter lite samman med träning, plugg och allt annat :rofl::cautious:Men löpningen flyter på bra, sprang 3 km igår där snittempot var ca 7 vilket är riktigt bra för min del. Som snabbast sprang jag på 5:20, men det gick alldeles för fort och intensivt för att hålla i 8 minuter X 2. Körde lite styrketräning med tonåringen i veckan vilket slutade med att även de mindre barnen tränade på sina sätt . Borde styrketräna idag men måste även fortsätta måla fönster till växthuset, samt mäta upp vart det ska stå, samt ta hundarna på långpromenad. Tiden, alltså den där tiden :meh:
 
Invigde maxperioden idag. Ett block om sex veckor med färre reps men tyngre vikter jämfört med tidigare hypertrofiperiod. Helt nya scheman och en hel del nya övningar. Så skönt att slippa 12 reppare under en period men misstänker att jag kommer att spy över vikterna om ett par veckor :p

Körde igenom ena benpasset idag. Två varianter av knäböj (vanligt och smalt), bänkpress, gående utfall med skivstång, Good mornings, ryggres och insida lår i maskin. Pust! Smala knäböj med fötterna jämfota var en utmaning för mina stela höfter och jag fick halvera vikten jämfört med det vanliga. Jag står annars ganska brett med tårna något utåt för att kompensera för rörligheten.
 
Jag kom nyss in efter att ha gjort några styrketester. Har fått mycket starkare core! :bump: Om någon vill ha tips på en kort, effektiv ab workout som går att göra hemma utan utrustning så kan jag verkligen rekommendera denna (10 min lång):
Har gjort den varannan dag de senaste två veckorna och det har verkligen gjort skillnad.
Pullups är det som har gått långsammast att förbättra men det är väl bara att kämpa på.
 
Jag kom nyss in efter att ha gjort några styrketester. Har fått mycket starkare core! :bump: Om någon vill ha tips på en kort, effektiv ab workout som går att göra hemma utan utrustning så kan jag verkligen rekommendera denna (10 min lång):
Har gjort den varannan dag de senaste två veckorna och det har verkligen gjort skillnad.
Pullups är det som har gått långsammast att förbättra men det är väl bara att kämpa på.

Åh Tack! Har velat fa in mer riktad coreträning i rutinerna. Det där ser perfekt ut för de dagar jag inte är på gymmet :)
 
Min rygg är inte riktigt bra idag så jag har egentligen inte gjort ett skit mer än att stå och glo på när min alldeles egna ridbana växer fram :love:

Hade tänkt rida iallafall men jag tror jag skiter i allt idag, det får va en sån dag idag. Är så lycklig över ridbanan så jag har knappt orkat tänka på allt som ska göras ändå:p I morgon hoppas jag på en bättre ryggdag med både ridning, trädgårdsarbete och vedhantering.
 
Långpass idag 😊 Vi skjutsade hem min kusin som bor i samma område som vi bodde förut. Jag hoppade av samtidigt och sprang först en runda på mina gamla stigar 😍 och sedan sprang jag hem via skogen. Klockan fick batteritorsk efter 15 km men total tid blev exakt 2 h 30 min och jag uppskattar sträckan till ca 24 km. Hade varken vätska eller energi med mig. En aning sliten nu 😅
 
Det här kan bli intressanta veckor. Pass två avklarat och jag ligger som en död sill i soffan. Men det är himla kul pass! Har hittat tekniken i bänkpress, är mycket stabilare och får bättre muskelkontakt. Gjorde även sittande militärpress , ie sitta på golvet med benen rakt ut och pressa en stång från bröstbenet och upp på raka armar. Mycket intressant övning som tar i hela ryggen - rekommenderas för den som vill variera den stående militärpressen.

Största svagheten just nu, och har väl varit sen starten, är skuldror och övre delen av ryggen. Funderar på om jag ska lägga in någon form av hög roddrörelse i alla pass för att verkligen få upp styrkan. Något att fundera på till nästa hypertrofiperiod om inte annat.
 
Kom precis hem efter att ha springit ett virtuellt lopp med pappa. Ett Harry Potter lopp som hette Shrieking 6k.
Medaljen är piskande pilträdet i silver, så det fick bli ett skogslopp. På en fin stig runt en sjö, lite inslag av villakvarter en kilometer, springa över en brygga, och förbi ett pilträd som pricken över i :D

Har ju vilat sedan tisdagsspringningen, bara kört lite styrka där jag uteslöt benen helt, och ett kort lätt yogapass. Trots det har jag inte helt återhämtat mig i benen, har alltså varit rejält nertränad. Oops. Men det var så vansinnigt kul, fint väder, mjuk stig för det mesta och vackert i skogen så det gjorde inget. Kände ändå att jag har så mycket mer styrka i benen nu än förut - även om de var lite trötta i uppför och nerförsbackar.

Efteråt överraskade pappa med "goodiebags" :D För såna får man ju på lopp :up:
En ovanligt god goodiebag dessutom med gifflar, banan, maryland kakor, zoo, och vitamin well. Kanske lite "onyttigare" än vad man vanligtvis får men sååå mycket godare. Eftersom det var så vansinnigt fint väder kunde vi dessutom sätta oss i solen och titta på sjön medan vi mumsade i oss godsakerna. Det blir ett lopp jag kommer minnas faktiskt. :)
 
Det här kan bli intressanta veckor. Pass två avklarat och jag ligger som en död sill i soffan. Men det är himla kul pass! Har hittat tekniken i bänkpress, är mycket stabilare och får bättre muskelkontakt. Gjorde även sittande militärpress , ie sitta på golvet med benen rakt ut och pressa en stång från bröstbenet och upp på raka armar. Mycket intressant övning som tar i hela ryggen - rekommenderas för den som vill variera den stående militärpressen.

Största svagheten just nu, och har väl varit sen starten, är skuldror och övre delen av ryggen. Funderar på om jag ska lägga in någon form av hög roddrörelse i alla pass för att verkligen få upp styrkan. Något att fundera på till nästa hypertrofiperiod om inte annat.
Negativa chins/pull-ups (alltså där du hoppar upp och sänker dig ner så långsamt du kan) är också ett bra sätt att öva upp styrkan i över ryggen :)
Kom precis hem efter att ha springit ett virtuellt lopp med pappa. Ett Harry Potter lopp som hette Shrieking 6k.
Medaljen är piskande pilträdet i silver, så det fick bli ett skogslopp. På en fin stig runt en sjö, lite inslag av villakvarter en kilometer, springa över en brygga, och förbi ett pilträd som pricken över i :D

Har ju vilat sedan tisdagsspringningen, bara kört lite styrka där jag uteslöt benen helt, och ett kort lätt yogapass. Trots det har jag inte helt återhämtat mig i benen, har alltså varit rejält nertränad. Oops. Men det var så vansinnigt kul, fint väder, mjuk stig för det mesta och vackert i skogen så det gjorde inget. Kände ändå att jag har så mycket mer styrka i benen nu än förut - även om de var lite trötta i uppför och nerförsbackar.

Efteråt överraskade pappa med "goodiebags" :D För såna får man ju på lopp :up:
En ovanligt god goodiebag dessutom med gifflar, banan, maryland kakor, zoo, och vitamin well. Kanske lite "onyttigare" än vad man vanligtvis får men sååå mycket godare. Eftersom det var så vansinnigt fint väder kunde vi dessutom sätta oss i solen och titta på sjön medan vi mumsade i oss godsakerna. Det blir ett lopp jag kommer minnas faktiskt. :)
Vad underbart det låter, och vilken härlig pappa det låter som att du har! :love:
 
Jag sitter och laddar upp för ett träningspass jag. Har ju inte tränat denna veckan förutom den korta löpturen i torsdags samt lite yoga och en långpromenad igår, så det ska bli rätt skönt att köra igenom kroppen. Motivationen är dock inte skyhög när jag sitter här i mitt soffhörn, men jag ska ta till det gamla tricket att åtminstone börja med att välja övningar och designa passet. Det brukar vara ett effektivt sätt att kicka igång motivationen för mig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 515
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp