Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg att en organisation som heter Sverige springer har en runstreak i maj. En mile varje dag. Funderar på att vara med och göra det, nån som är på? :)

Kutade (hasade) min första 7 km idag men alltså min hjärna är verkligen inte en långdistansare. Jag har noll pannben. Så funderar på om lite varje dag är bättre för att nå målet springa en mil. Nån som har gjort en runstreak? Gick det bra? Var det skillnad mot att springa färre dagar fast längre tid?
 
En mile eller en mil? En mil varje dag är att be om skador och överträning om man inte är van vid sådan belastning. En mile går ju ann men jag har lite svårt att förstå vitsen.

Jag sprang förut så gott som dagligen 4 km. Mest för att jag inte kunde låta bli. Tänkte då att det skulle vara ok om det inte var så långt. Men prestationsmässigt hände det inte så mkt. Det var först när jag började lägga in vilodagar som jag började se resultat av min löpning. Idag vet jag att vilodagar och återhämtning är A och O för utvecklingen. Så jag ser ingen vits alls med upplägget. Men så har också nyförälskelsen lagt sig lite för mig. Men för 1,5 år sedan hade jag garanterat hängt på!
 
En mile eller en mil? En mil varje dag är att be om skador och överträning om man inte är van vid sådan belastning. En mile går ju ann men jag har lite svårt att förstå vitsen.

Jag sprang förut så gott som dagligen 4 km. Mest för att jag inte kunde låta bli. Tänkte då att det skulle vara ok om det inte var så långt. Men prestationsmässigt hände det inte så mkt. Det var först när jag började lägga in vilodagar som jag började se resultat av min löpning. Idag vet jag att vilodagar och återhämtning är A och O för utvecklingen. Så jag ser ingen vits alls med upplägget. Men så har också nyförälskelsen lagt sig lite för mig. Men för 1,5 år sedan hade jag garanterat hängt på!
En mile är det. Men jag har också svårt att förstå vitsen. Jag vill planera min träning på ett annat sätt. Handlar det bara om att få en rutin att ta sig ut och springa kanske det är bra?
 
Såg att en organisation som heter Sverige springer har en runstreak i maj. En mile varje dag. Funderar på att vara med och göra det, nån som är på? :)

Kutade (hasade) min första 7 km idag men alltså min hjärna är verkligen inte en långdistansare. Jag har noll pannben. Så funderar på om lite varje dag är bättre för att nå målet springa en mil. Nån som har gjort en runstreak? Gick det bra? Var det skillnad mot att springa färre dagar fast längre tid?

Runstreak är väl ett ypperligt förslag om man vill komma igång och springa.
Det är dock inget för mig då jag behöver mina vilodagar och viloperioder för att prestera både i löpningen och i styrketräningen.
 
Såg att en organisation som heter Sverige springer har en runstreak i maj. En mile varje dag. Funderar på att vara med och göra det, nån som är på? :)

Kutade (hasade) min första 7 km idag men alltså min hjärna är verkligen inte en långdistansare. Jag har noll pannben. Så funderar på om lite varje dag är bättre för att nå målet springa en mil. Nån som har gjort en runstreak? Gick det bra? Var det skillnad mot att springa färre dagar fast längre tid?

Varje dag är = benhinneinflammation med garanti för mig. Det har gjort att jag tappat lusten ca alla gånger jag försökt.
 
Såg att en organisation som heter Sverige springer har en runstreak i maj. En mile varje dag. Funderar på att vara med och göra det, nån som är på? :)

Kutade (hasade) min första 7 km idag men alltså min hjärna är verkligen inte en långdistansare. Jag har noll pannben. Så funderar på om lite varje dag är bättre för att nå målet springa en mil. Nån som har gjort en runstreak? Gick det bra? Var det skillnad mot att springa färre dagar fast längre tid?
Missade din egentliga fråga. Vad är det som gör att du inte når målet? Tröttnar du eller känns det för jobbigt rent konditionsmässigt att fortsätta?
 
En mile är det. Men jag har också svårt att förstå vitsen. Jag vill planera min träning på ett annat sätt. Handlar det bara om att få en rutin att ta sig ut och springa kanske det är bra?
Ja, såvitt jag har förstått är hela poängen med just run streak att befästa rutinen liksom. Jag är dock inte ett dugg övertygad om att det är en bra idé så ofta under en så pass lång period och skulle aldrig få för mig att göra det själv.
 
Såg att en organisation som heter Sverige springer har en runstreak i maj. En mile varje dag. Funderar på att vara med och göra det, nån som är på? :)

Kutade (hasade) min första 7 km idag men alltså min hjärna är verkligen inte en långdistansare. Jag har noll pannben. Så funderar på om lite varje dag är bättre för att nå målet springa en mil. Nån som har gjort en runstreak? Gick det bra? Var det skillnad mot att springa färre dagar fast längre tid?

För min del känns det inte som om runstreak hade blivit bra, jag vill inte ha den pressen att springa varje dag.
Känns inte som nåt att börja med som otränad heller tycker jag pga skaderisk.
 
Svarar alla nu:
Verkar som att träningstråden har svarat ett rungande nej på runstreak ;)

Vet inte vad meningen är egentligen, delvis komma igång, hitta glädjen i att det är lätt att springa. Har läst många som skrivit positivt om det; att de blivit snabbare sen på långa distanser, att det är lättare att det hinna med i vardagspusslet, färre skador Mm men å andra sidan kanske det blir en ensidig bild. Man skriver ju kanske inte artiklar i träningsmagasin om hur dåligt det var att göra runstreak :D
För min del tilltalas jag av att det är en snabb grej; lite varje dag är mer min melodi än att gå och ladda för ett längre pass färre dagar i veckan. Lättare att hinna med. Men jag vill ju inte skada mig.

Och givetvis är det en mile. Dvs ca 1,6 km. Men sträckan kan väl varieras utifrån ens förutsättningar.
 
Missade din egentliga fråga. Vad är det som gör att du inte når målet? Tröttnar du eller känns det för jobbigt rent konditionsmässigt att fortsätta?

Som jag skrev; noll pannben! Jag tröttnar mentalt. Koncentrationen. Inte bara på löpningen utan på det mesta. Och då om jag vet att det kommer bli ”jobbigt” så är det svårt att komma igång. Har ADD så jag antar att det är en del av min problematik.
Det enda som jag har tålamod med är hästar :)
 
Svarar alla nu:
Verkar som att träningstråden har svarat ett rungande nej på runstreak ;)

Vet inte vad meningen är egentligen, delvis komma igång, hitta glädjen i att det är lätt att springa. Har läst många som skrivit positivt om det; att de blivit snabbare sen på långa distanser, att det är lättare att det hinna med i vardagspusslet, färre skador Mm men å andra sidan kanske det blir en ensidig bild. Man skriver ju kanske inte artiklar i träningsmagasin om hur dåligt det var att göra runstreak :D
För min del tilltalas jag av att det är en snabb grej; lite varje dag är mer min melodi än att gå och ladda för ett längre pass färre dagar i veckan. Lättare att hinna med. Men jag vill ju inte skada mig.

Och givetvis är det en mile. Dvs ca 1,6 km. Men sträckan kan väl varieras utifrån ens förutsättningar.
Jag hade lätt kunnat tänka mig att prova den metoden om jag ville komma igång med löpning. För mig är det svåraste alltid att komma in i rutinen och jag tycker att det är absolut enklast att göra om man gör den grejen varje dag. Det var så jag gjorde när jag började med nästan alla mina vanor, styrketräning, yoga, meditation osv.
Sen kanske man inte kan fortsätta så för alltid, för en dag kanske man vill utöka träningspassen och köra hårdare och då behöver man mer vila. Men varför inte prova om du tror att det kan vara något för dig? Jag tror att du märker ganska fort om kroppen behöver mer vila :)
 
Ang runstreak: Ur ett skadeperspektiv så har jag svårt att tro att skaderisken är ens i närheten av överhängande om man inte är väldigt väldigt otränad. Det är 1,6 km liksom. Det är 400 meter mer än vad jag och barnen går till skolan varje morgon och min nioåring kutar hela vägen. Jag kan väl inte säga att jag ens har funderat över risken att han skulle skada sig. Det är knappt träning, snarare vardagsmotion.
 
Svarar alla nu:
Verkar som att träningstråden har svarat ett rungande nej på runstreak ;)

Vet inte vad meningen är egentligen, delvis komma igång, hitta glädjen i att det är lätt att springa. Har läst många som skrivit positivt om det; att de blivit snabbare sen på långa distanser, att det är lättare att det hinna med i vardagspusslet, färre skador Mm men å andra sidan kanske det blir en ensidig bild. Man skriver ju kanske inte artiklar i träningsmagasin om hur dåligt det var att göra runstreak :D
För min del tilltalas jag av att det är en snabb grej; lite varje dag är mer min melodi än att gå och ladda för ett längre pass färre dagar i veckan. Lättare att hinna med. Men jag vill ju inte skada mig.

Och givetvis är det en mile. Dvs ca 1,6 km. Men sträckan kan väl varieras utifrån ens förutsättningar.
Men testa om du tror att det passar dig! Jag är tvärtom, svårt att motivera mig att ens gå utanför dörren för ett så kort pass. Som @Diskurs skriver, jag tror inte heller skaderisken är särskilt stor om man inte är väldigt otränad och kanske väldigt överviktig.
 
Nu har jag funderat lite och jag tror jag håller mig till mina tre löprundor i veckan. Det passar inte riktigt just nu i vad som kommer hända i mitt liv framöver. Däremot ska jag ha runstreak-tänket med mig i framtiden. Är ofta iväg på jobb några veckor i taget och då tänker jag att det är perfekt att springa lite varje dag (brukar vara för trött i huvudet för att träna men vad Jag behöver då är just att träna! Men svårt att motivera mig till ett hårt löppass då). Eller varför inte om en är på semester (om det nu går att åka nånstans i sommar...)
 
För min del skulle träning varje dag döda orken och motivationen rätt snabbt. Skulle känna press att ge sig ut varje dag, även fast det bara är kort. Nej 3-4 dagar i veckan passar mig bättre :)

Jag skippade styrketräning igår. Jag stod längre än tänkt i vedhögen och vågade inte utmana ödet med ryggen och köra styrka på det också. Men jag körde stretch och tortyrmassage i alla fall.

Ska ta en promenad sen och ikväll blir det gym :)
 
Ang runstreak: Ur ett skadeperspektiv så har jag svårt att tro att skaderisken är ens i närheten av överhängande om man inte är väldigt väldigt otränad. Det är 1,6 km liksom. Det är 400 meter mer än vad jag och barnen går till skolan varje morgon och min nioåring kutar hela vägen. Jag kan väl inte säga att jag ens har funderat över risken att han skulle skada sig. Det är knappt träning, snarare vardagsmotion.
Nej, inte om det bara är en mile. Men de flesta som kör Run S kör mkt längre sträckor än så dagligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 519
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp