Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ryggen är lite ledsen idag som väntat efter 4 rejäla ridpass under helgen. Men den är bättre än jag trodde den skulle vara! Ska ta en riktig vilodag idag, lägga mig på soffan på lunchrasten och göra bara det jag måste med djur, barn och hus ikväll. Skulle egentligen behöva en skogspromenad men det regnar så jag skippar det faktiskt :p Lite stretch ska jag göra.
 
Träning förra veckan blev: 2 springrundor (5,9 och 6,5 km), 2 cykelturer a 1 mil, två ridturer och en riktig långpromenad igår. Utöver det har jag klarat målet på 15 000 steg per dag. Utom i lördags, då blev det ”bara” 13 000, men å andra sidan blev det 26 000 steg igår så i genomsnitt blir det ju mer än dagsmålet :) Och inget socker! Pepp!

Denna veckan har jag som mål att klara 7 km löpning = nytt rekord. Utöver det minst två andra pulshöjande aktiviteter.

Har ni några bra tips på rygg-övningar, speciellt ländrygg? Brukade alltid göra rygglyft (se nedan) på gymmet men kan inte gå dit nu. Tycker inte att jag får samma effekt av att göra det på golvet..
1587974808935.webp
 
Mot 5km del 2.
Fast appen loggade inte.
Så jag sket i det och promenerade 5km istället. I snigelfart pga magvärk, så det var nog lika bra att appen inte fungerade.
 
Träning förra veckan blev: 2 springrundor (5,9 och 6,5 km), 2 cykelturer a 1 mil, två ridturer och en riktig långpromenad igår. Utöver det har jag klarat målet på 15 000 steg per dag. Utom i lördags, då blev det ”bara” 13 000, men å andra sidan blev det 26 000 steg igår så i genomsnitt blir det ju mer än dagsmålet :) Och inget socker! Pepp!

Denna veckan har jag som mål att klara 7 km löpning = nytt rekord. Utöver det minst två andra pulshöjande aktiviteter.

Har ni några bra tips på rygg-övningar, speciellt ländrygg? Brukade alltid göra rygglyft (se nedan) på gymmet men kan inte gå dit nu. Tycker inte att jag får samma effekt av att göra det på golvet..
Visa bifogad fil 49732

Golv-crawl :) Det blir ju som rygglyft, fast man lyfter bröstkorgen lite från marken och crawlar i luften i stället för att lyfta upp och ner. Ja, man får ju inte ner armarna under sig så det blir väl en väldigt platt crawl :D Där man snarare för armarna fram och tillbaks snarare än en cirkulär rörelse. Jag brukar köra 30 "crawltag" x 3 set, det tar på mig men har man väldigt stark ländrygg kanske det är piece of cake.
 
Jag fortsätter att köra hemmaträning varvat med löpning. Nåväl, jogg är det väl snarare just nu :D Jag har insett att det här med att träna på helger verkligen inte är min grej, jag vill verkligen inte på helgerna och det blir platt fall varje gång, så jag har bestämt mig för att helt enkelt sluta göra saker som inte känns bra. Så nu ligger träningsschemat på 5 träningspass måndag till fredag, alltså en timme innan jobbet varje dag. 3 styrkepass hemma i vardagsrummet med någon härlig rulle i bakgrunden (riktigt skönt) och 2 löppass. Vilket innebär att jag på fredagen helt kan checka ut från all prestation och krav och bara glida igenom helgerna med ett glas rosé i handen. Nu börjar golf-säsongen, och jag vill dessutom hemskt gärna börja spela mer tennis och badminton så det kanske blir lite sådant skoj på helgerna! Aktivitet som är bra för hjärta och hjärna, fast utan krav. Typ så!
 
Träning förra veckan blev: 2 springrundor (5,9 och 6,5 km), 2 cykelturer a 1 mil, två ridturer och en riktig långpromenad igår. Utöver det har jag klarat målet på 15 000 steg per dag. Utom i lördags, då blev det ”bara” 13 000, men å andra sidan blev det 26 000 steg igår så i genomsnitt blir det ju mer än dagsmålet :) Och inget socker! Pepp!

Denna veckan har jag som mål att klara 7 km löpning = nytt rekord. Utöver det minst två andra pulshöjande aktiviteter.

Har ni några bra tips på rygg-övningar, speciellt ländrygg? Brukade alltid göra rygglyft (se nedan) på gymmet men kan inte gå dit nu. Tycker inte att jag får samma effekt av att göra det på golvet..
Visa bifogad fil 49732
Om du har någon annan hemma som kan hjälpa dig så kan du göra en variant av den där övningen genom att ligga på mage på en bänk/annan passande möbel (jag brukar använda divanen på vår soffa), hasa dig fram så att höfterna hamnar där bänken tar slut, ha en person som sitter på dina vader och sedan sänker du huvudet ner mot golvet och sedan upp så att det hamnar parallellt med resten av kroppen.

En som kallas Alternating Superman kan också funka, om du inte tycker att du får så mycket effekt av de vanliga. Typ såhär:
(ber om ursäkt för den irriterande och vrålamerikanska "instruktören", jag högg första bästa video bara :D)
Mot 5km del 2.
Fast appen loggade inte.
Så jag sket i det och promenerade 5km istället. I snigelfart pga magvärk, så det var nog lika bra att appen inte fungerade.
Men vad störigt med krånglande app! Jag har haft lite liknande problem med min träningsklocka på senaste (den loggar passen i själva klockan, men när jag sedan synkar den med telefonen för att se all data så kommer det inte upp något pass alls) och blir orimligt irriterad när tekniken krånglar :rage: Men bra att du kom ut och gjorde något i alla fall! :)
 
Om du har någon annan hemma som kan hjälpa dig så kan du göra en variant av den där övningen genom att ligga på mage på en bänk/annan passande möbel (jag brukar använda divanen på vår soffa), hasa dig fram så att höfterna hamnar där bänken tar slut, ha en person som sitter på dina vader och sedan sänker du huvudet ner mot golvet och sedan upp så att det hamnar parallellt med resten av kroppen.

En som kallas Alternating Superman kan också funka, om du inte tycker att du får så mycket effekt av de vanliga. Typ såhär:
(ber om ursäkt för den irriterande och vrålamerikanska "instruktören", jag högg första bästa video bara :D)

Men vad störigt med krånglande app! Jag har haft lite liknande problem med min träningsklocka på senaste (den loggar passen i själva klockan, men när jag sedan synkar den med telefonen för att se all data så kommer det inte upp något pass alls) och blir orimligt irriterad när tekniken krånglar :rage: Men bra att du kom ut och gjorde något i alla fall! :)

Ja 😤
Därför går jag alltid min uppvärmning på 1500m innan jag startar appen, så jag är liksom redan igång :angel:
 
Träning förra veckan blev: 2 springrundor (5,9 och 6,5 km), 2 cykelturer a 1 mil, två ridturer och en riktig långpromenad igår. Utöver det har jag klarat målet på 15 000 steg per dag. Utom i lördags, då blev det ”bara” 13 000, men å andra sidan blev det 26 000 steg igår så i genomsnitt blir det ju mer än dagsmålet :) Och inget socker! Pepp!

Denna veckan har jag som mål att klara 7 km löpning = nytt rekord. Utöver det minst två andra pulshöjande aktiviteter.

Har ni några bra tips på rygg-övningar, speciellt ländrygg? Brukade alltid göra rygglyft (se nedan) på gymmet men kan inte gå dit nu. Tycker inte att jag får samma effekt av att göra det på golvet..
Visa bifogad fil 49732

Den går inte att göra ryggres med underkroppen liggande i en säng och överkroppen vikt mot golvet? Eller står man på huvudet då? :p
 
Den går inte att göra ryggres med underkroppen liggande i en säng och överkroppen vikt mot golvet? Eller står man på huvudet då? :p
Prova 😂 Någonting behöver ju hålla benen nere.
Det var det jag menade i mitt inlägg och jag kan meddela att ja, man behöver definitivt något som håller benen nere. Tro mig, jag och min panna talar av erfarenhet :o
 
Den går inte att göra ryggres med underkroppen liggande i en säng och överkroppen vikt mot golvet? Eller står man på huvudet då? :p

Vi har en mini-loftsäng på ca 1 m så det låter lite väl äventyrligt Även med någon som sitter på benen. Men kanske kan göra nåt I soffan, hmm... får fundera.
 
Äsch, efter att ha mått rätt bra både igår och idag känner jag mig nu ikväll hängig, lite småfebrig och har ont i huvudet igen :down: Tror jag kör planerad vila från träning i några dagar nu och ser hur det utvecklar sig, istället för att göra en plan för veckan och sedan bli besviken när jag inte kan träna t.ex. det planerade benpasset på onsdag. Jag har ändå haft en hel del bra träningsveckor på senaste tycker jag, så jag kan definitivt "unna mig" att ha en lite mer ostrukturerad och mindre prestationsfokuserad vecka. :)
 
Var nog bra med en väldigt lugn dag för mig ryggs skull igår :) Känner idag också men tror det är en del träningsvärk också. Dom som säger att det inte är träning att rida.....

Idag ska jag rida på lunchen och ikväll stå en stund i vedhögen och klyva. Får se vad länge det går. Ska köra en omgång med rullen och bollen också.
 
Kom precis in efter Vårrusets virtuella lopp, och då jag bokade innan det ändrades till virtuellt lopp så kommer det en fin medalj på posten. Sprang nästan 6 km i lördags, det liksom bara flöt på med enstaka gångsträckor. Körde ett virtuellt lopp via Strava, så där finns nu en digital medalj :D.

Min Inca-trail medalj hade fastnat i tullen, så den fick jag betala moms på igår så den bör komma inom några dagar. Den medaljen innebär att jag sprungit och gått sammanlagt 2,1 mil.
Ja det är väl typ det som händer här mellan plugg, hundar och trädgård. Iofs att måla sägs också vara träning, om dock en ensidig sådan :cautious:
 
Kom precis in efter Vårrusets virtuella lopp, och då jag bokade innan det ändrades till virtuellt lopp så kommer det en fin medalj på posten. Sprang nästan 6 km i lördags, det liksom bara flöt på med enstaka gångsträckor. Körde ett virtuellt lopp via Strava, så där finns nu en digital medalj :D.

Min Inca-trail medalj hade fastnat i tullen, så den fick jag betala moms på igår så den bör komma inom några dagar. Den medaljen innebär att jag sprungit och gått sammanlagt 2,1 mil.
Ja det är väl typ det som händer här mellan plugg, hundar och trädgård. Iofs att måla sägs också vara träning, om dock en ensidig sådan :cautious:

Åh! Du kan ignorera min fråga i andra tråden :p vad kul med medalj! Men de gäller alltså bara om man redan var anmäld...? De va inte jag.

----

Asså... Jag blir less!? Min hals känns som om där sitter en hårboll, ni vet som de kan kännas ibland? Jag har känt så förr, men inte såhär långdraget.... Men asså, de e ju inte halsont?
Blä. Hoppas de inte blev nå efter mitt knäckegoffande. Gå bort!
 
Asså... Jag blir less!? Min hals känns som om där sitter en hårboll, ni vet som de kan kännas ibland? Jag har känt så förr, men inte såhär långdraget.... Men asså, de e ju inte halsont?
Blä. Hoppas de inte blev nå efter mitt knäckegoffande. Gå bort!

Är det bättre dagar då du pratar mindre/direkt på morgonen? Har du några andra förkylningssymptom? Hes? Muskelspänningar i axlar, nacke eller käke?

/Logopeden
 
Är det bättre dagar då du pratar mindre/direkt på morgonen? Har du några andra förkylningssymptom? Hes? Muskelspänningar i axlar, nacke eller käke?

/Logopeden

Hmm, har inte tänkt på det, bor själv så pratar sällan med någon på mornarna/förmiddagarna när jag är hemma som jag varit nu.. Inga andra förkylningssymtom, eller iofs lite snuvig kanske... Idag har jag för ovanlighetens skull pratat i tel och jag är inte hes.

Muskelspänningar, njaej... känner mig spänd i käken, men det har jag känt länge, av nån anledning ser jag lite bister/spänd ut när jag inte tänker på det här jag märkt typ..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 515
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp