Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Promenad, ridning och styrketräning blev det igår. Ändrade faktiskt lite i mitt styrkepass. Höjde vikten lite i både bänk, mark och böj. Sänkte repsen lite istället så totala volymen blev ungefär samma men ville prova lite tyngre vikter. Så nu ska jag prova att köra på hela 30 kg i bänk, 40 kg i mark och 25 kg i böj :p Att jag inte höjer mer i böj och är väldigt försiktigt med den övningen är pga att jag har sämst teknik där vilket kan påverka min rygg väldigt negativt om jag inte tänker mig för noga i varje reps jag gör.

Körde genom hela kroppen med foamrollern efteråt också. Jäkla tortyrredskap 😂 Är det fel på mig eller är det vanligt att det gör ont överallt när man använder en sån rulle? haha!

Idag blir det ridning bara. Ska packa inför morgondagens kurs med hästen och senare ikväll ska vi åka och se om vi får se någon bäver :D
 
Promenad, ridning och styrketräning blev det igår. Ändrade faktiskt lite i mitt styrkepass. Höjde vikten lite i både bänk, mark och böj. Sänkte repsen lite istället så totala volymen blev ungefär samma men ville prova lite tyngre vikter. Så nu ska jag prova att köra på hela 30 kg i bänk, 40 kg i mark och 25 kg i böj :p Att jag inte höjer mer i böj och är väldigt försiktigt med den övningen är pga att jag har sämst teknik där vilket kan påverka min rygg väldigt negativt om jag inte tänker mig för noga i varje reps jag gör.

Körde genom hela kroppen med foamrollern efteråt också. Jäkla tortyrredskap 😂 Är det fel på mig eller är det vanligt att det gör ont överallt när man använder en sån rulle? haha!

Idag blir det ridning bara. Ska packa inför morgondagens kurs med hästen och senare ikväll ska vi åka och se om vi får se någon bäver :D
Jag tycker också foamrollern är en plåga att använda!
 
Promenad, ridning och styrketräning blev det igår. Ändrade faktiskt lite i mitt styrkepass. Höjde vikten lite i både bänk, mark och böj. Sänkte repsen lite istället så totala volymen blev ungefär samma men ville prova lite tyngre vikter. Så nu ska jag prova att köra på hela 30 kg i bänk, 40 kg i mark och 25 kg i böj :p Att jag inte höjer mer i böj och är väldigt försiktigt med den övningen är pga att jag har sämst teknik där vilket kan påverka min rygg väldigt negativt om jag inte tänker mig för noga i varje reps jag gör.

Körde genom hela kroppen med foamrollern efteråt också. Jäkla tortyrredskap 😂 Är det fel på mig eller är det vanligt att det gör ont överallt när man använder en sån rulle? haha!

Idag blir det ridning bara. Ska packa inför morgondagens kurs med hästen och senare ikväll ska vi åka och se om vi får se någon bäver :D
Foamroller kan verkligen vara tortyr :crazy: men det blir bättre om man gör det regelbundet! Kan rekommendera att stanna på samma ställe och bara andas och försöka slappna av om det gör väldigt ont. Jag tycker inte att det brukar bli bättre av att rulla på såna ställen som är väldigt smärtsamma. Jag gav upp förut på att rulla mina quads för att det gjorde så ont och det verkade inte bli bättre av att rulla, men för några månader sen började jag med att bara ligga stilla på rullen längst upp på låren i flera minuter. Efter någon dag gjorde inte det ont längre, så då flyttade jag ner rullen ett par centimeter och upprepade. Till slut (tog säkert två veckor) kunde jag börja rulla försiktigt över hela låren och idag gör det inte ont alls. Nu har jag dock börjat med samma process på utsiden av quadsen och det är nästan ännu värre (eller så har jag glömt hur illa det var) :p
 
Foamroller kan verkligen vara tortyr :crazy: men det blir bättre om man gör det regelbundet! Kan rekommendera att stanna på samma ställe och bara andas och försöka slappna av om det gör väldigt ont. Jag tycker inte att det brukar bli bättre av att rulla på såna ställen som är väldigt smärtsamma. Jag gav upp förut på att rulla mina quads för att det gjorde så ont och det verkade inte bli bättre av att rulla, men för några månader sen började jag med att bara ligga stilla på rullen längst upp på låren i flera minuter. Efter någon dag gjorde inte det ont längre, så då flyttade jag ner rullen ett par centimeter och upprepade. Till slut (tog säkert två veckor) kunde jag börja rulla försiktigt över hela låren och idag gör det inte ont alls. Nu har jag dock börjat med samma process på utsiden av quadsen och det är nästan ännu värre (eller så har jag glömt hur illa det var) :p

Ja jag brukar stanna på de ömma ställena ett bra tag och sen rulla lite försiktigt för att sen rulla större. Använder även boll på en del ställen för att komma åt bättre t.ex skinkan och skulderbladsfilén. Håller med om att utsidan låren är helt otroligt plågsamt 😅
 
Foamroller kan verkligen vara tortyr :crazy:
Kan? Det ÄR tortyr:D Jag klarade inte av att göra det själv. Min sambo brukar "kavla" min lår. Han tar en kavel och drar och jag vrålar.....Fan vad ont det gör alltså. Men som du säger det blir bättre och bättre. Nu ligger jag still och det "känns" mycket men jag klarar det. Han tar i hårdare nu och säger att det kraschar inte längre i kaveln. Nån nytt gör det väl...….
 
Ligger utslagen i soffan. Den här veckan har jag sprungit fram och tillbaka till jobbet två gånger. Två halvmaror alltså.
Dessutom ridlektion, och styrketräning.

I dag fick jag extra träning som bland annat bestod av att bära färgburkar och lådor 4 våningar upp och ner. Tror det blev 6 rundor.

Är helt utpumpad :D gick dock bättre än jag trodde att springa i dag. Är nog starkare än jag tror.

Den här månaden har jag 134% i aktivitetsmål. Det är rekord med två procent (på andra plats kommer månaden då jag var på Island i 12 dagar varav 7 satt i sadeln i ca 8 timmar per dag)
Har sprungit 104km hittills. Men det blir en runda till fram och tillbaka till jobbet så lär landa på 125km ungefär. Jämför med när jag tränade normalt, då jag brukade hålla mig kring 70 km på en månad :nailbiting: Egentligen har jag ökat kilometer på tok för fort men inget har gjort ont hittills förutom träningsvärk så jag kör väl på.
 
@Mineur Åh stackare! Migrän är verkligen inte roligt, för mig verkar det ha kommit igång efter dottern kom... Jag har med aura så får förvarning med synstörningar en stund innan huvudvärken kommer. Ta det lugnt och vila så mycket du kan! :heart
Men stackare! Klaga på! Hoppas det gått över eller snart gör det!
Usch stackare!
Men det är inte covid-19 den här gången då? :crazy:
Tack hörni! Det har varit betydligt bättre idag med bara en svag huvudvärk som liksom ligger och lurar i bakgrunden, så jag hoppas att det är över för den här gången :) Hoppas också att det inte är varken en framtida dotter eller Covid-19 som spökar, men det finns väldigt lite som tyder på att så skulle vara fallet :p
 
Vad har ni för träningskläder?
Några byxor ni kan rekommendera som verkligen sitter uppe även med lite mage?
 
Vad har ni för träningskläder?
Några byxor ni kan rekommendera som verkligen sitter uppe även med lite mage?

Jag köpte ett gäng olika i lite blandade prisklasser för några veckor sen. Tycker mig märka rätt tydligt att man får det man betala för, de dyrare sitter betydligt bättre än de billigare. Sen gillar jag personligen tights med hög midja (över naveln), bred resår och gärna lite kraftigare tyg med viss kompression (kompressionen verkar hindra en del glidande).
 
Igår blev det veckans tredje träningspass, fokus stående press :) Känner hur långt borta jag är från tidigare vikter men det gör mig inget att börja om (inte helt från början men nästan). Testade några försiktiga löpsteg igår också och det kändes härligt :love:

Om jag känner för det blir det kanske ett fjärde pass imorgon, får se!
 
Vad har ni för träningskläder?
Några byxor ni kan rekommendera som verkligen sitter uppe även med lite mage?
Jag köpte ett par från Bara och ett par från Aim'n för ett par månader sedan och älskar båda två! De sitter som en smäck även efter flera träningspass och tvättar.
 
Vad har ni för träningskläder?
Några byxor ni kan rekommendera som verkligen sitter uppe även med lite mage?
Mina favoritleggings var från Gymshark, men när de gav upp till slut efter fyra år blev det ett par från Famme. Båda är supersköna, inte alls genomskinliga och höga i midjan. Vi får se hur väl Famme byxorna håller, har inte hunnit använda de så mycket för jag använder shorts när jag tränar hemma.
 
@Mirre Mina absoluta favoriter just nu är Kari Traa modell Louise. Jag har ett par st. Sitter oerhört skönt. Har dragkedjor i benslut och stor ficka. Vilket jag gärna vill ha. Men jag springer ju bara. Tränar inget annat i dem.
 
Tack för tips på kläder :bow:
Det är ett elände att träna och springa i byxor som inte sitter som de ska.

Ja fy, med kläder som sitter bra känns allt bättre direkt tycker jag! Jag har ett par tights som hasar ner direkt vid första springsteget, det gick ganska snabbt att sluta springa i dem... Byxor som sitter bra gör däremot att jag automatiskt känner mig starkare och snabbare :D
 
Idag har jag knappt haft ont i huvudet alls och klarade mig på bara en omgång värktabletter, tjoho! Vi har haft riktig sommarvärme i flera dagar nu så jag har tillbringat större delen av dagen i en solstol, men när sambon släpade ut lite träningsgrejer i trädgården blev jag inspirerad och körde ett kort överkroppass. Plankan, stående rodd med skivstång, push press, farmers walk och armhävningar blev det och det kändes riktigt bra! Knappast svårt eller tungt, men skönt att använda kroppen lite igen. Resten av dagens motion bestod mest av knäböj för att ta mig upp och ner från solstolen samt bicep curls för att föra glassen/vinglaset till munnen ;)

Imorgon satsar jag på ett intervallpass! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 511
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp