Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sprang ett alldeles underbart långpass i nationalparken nere vid havet i morse. I gassande vårsol! :love: Sprang i oerhört lågt tempo för att bara kunna njuta (vilket även var nödvändigt pga att benen var helt döda efter gårdagens intervallpass). Så himla stärkande på alla de sätt!:love:
 
Idag blev det löpning: min ”vanliga” 6km-runda. Får komma ihåg att vila också, nu när det är så fint väder och jag har massa tid hemma så är det lätt att sticka ut på nåt bara för att man vill vara ute!

Ni som tränar en del löpning eller annan konditionsträning (dvs inte ni som vill biffa till er utan bara äta normalt), vad äter ni på en dag? Tycker det är så svårt att veta hur mycket jag ska äta. Har precis börjat hålla uppe med sockret så är fortfarande inte hungrig utan enbart sugen på choklad...
 
Nej det är det nog inte om du inte vet vilket modellår så att säga. De flesta tillverkare gör förändringar på sina modeller rätt regelbundet och det kan tillslut bli rätt stor skillnad.

Meeen då..! Kan ju skicka tillbaka i och för sig men det är så drygt. Kanske får pallra mig iväg till en affär, det händer inte så ofta nu för tiden :p
 
Nej det är det nog inte om du inte vet vilket modellår så att säga. De flesta tillverkare gör förändringar på sina modeller rätt regelbundet och det kan tillslut bli rätt stor skillnad.

Precis. @zassoo Jag har läst på lite och min modell 18 tillverkas inte längre. Modell 19 och 20 som tillverkas nu är ju samma sko fast lite "bättre", men det behöver inte betyda att de funkar för mig/dig... svårt!
 
Eh, ingen aning, dom är lila! :D Tänker att det borde vara ganska safe att beställa online när man haft dem i flera år, eller? 🤔

Du ska nog prova ut storleken, för säkerhets skull. De du har nu har du ju nött och tänjt på, men det är inte ovanligt att fötterna blir större när man är gravid, och fanskapen krymper inte när ungen väl är ute.

MVH hon som fick köpa nytt av alla sorters skor utom typ ett par efter graviditeten
 
@strawberrysylt @Saigon @Tassetass

Okej, prova ut skorna är det som gäller alltså! Jag har ju inte superbråttom att skaffa nya så det får bli ett besök i staden någon dag. Dottern är bara 6 månader än så länge så jag har inte någon stress med löpningen men tänkte börja smyga igång snart :)
 
Det var community day i Harry Potterspelet jag spelar i lördags så jag gick 37 286 steg, nytt rekord för mig och sen fick jag ta det lite lugnare ett par dagar :D. Igår blev det benpass på gymmet, marklyft och bulgarian split squats som huvudövningar och så i "vilan" körde jag chins, pull ups och dips. Det känns i ben och rumpa idag kan jag säga.
 
Idag blev det löpning: min ”vanliga” 6km-runda. Får komma ihåg att vila också, nu när det är så fint väder och jag har massa tid hemma så är det lätt att sticka ut på nåt bara för att man vill vara ute!

Ni som tränar en del löpning eller annan konditionsträning (dvs inte ni som vill biffa till er utan bara äta normalt), vad äter ni på en dag? Tycker det är så svårt att veta hur mycket jag ska äta. Har precis börjat hålla uppe med sockret så är fortfarande inte hungrig utan enbart sugen på choklad...
För såna distanser äter jag bara vanlig mat. Kanske ett extra mellanmål. Man får ge det lite tid och se vad som funkar. Jag har som jag skrev till @strawberrysylt inga problem att äta och hålla vikten uppe så för mig är det inte så noga. Det är annorlunda om man är rädd att tappa vikt.

För jämförelse så räknar jag att jag förbränner ca 600 kcal/h vid löpning om jag håller hyfsat tempo. Jag springer 6 km på säg strax över halvtimmen (beror på valt tempo så klart). Alltså bränner jag då ca 300 kcal på en 6 km-runda. Det är motsvarar ungefär en smörgås.
 
Ibland är det faktiskt mest just på morgnarna och kvällarna! Vad intressant att du säger det, en kompis sa det just igår också, att pollen kunde ge halsont! Jag har aldrig reagerat på pollen, men i år ska det visst vara rekordhalter? Och jag brukar ju aldrig ha ont i halsen!

Tack för svaret! Det låter ju bra det! När du springer långt, har du med dig något tex godis som du äter medan du springer också?
Äter du extra mycket efter ett hårt pass också eller bara kvällen före? :) Säg till om jag är för frågvis!
Det du kan prova mot halsontet är att köpa en nässköljningsspruta (finns på apotek) och spola ur näsan med saltlösning innan du går och lägger dig. Då får du bort smuts och pollen från nässlemhinnan som kroppen annars måste städa bort under natten och som har en förmåga att trigga immunförsvaret (=halsont).

Ingen fara med frågorna :) Jag brukar inte äta på långpassen och har just nu inte ens vätska med mig, men det börjar bli dags för det. Det är främst vätskebalansen som jag tycker blir rubbad efter de långa passen. Sportdryck är att rekommendera för att ersätta mineralerna som man svettas ut.

Efter långpass brukar jag också unna mig en gräddig pasta :D
 
Ni som tränar en del löpning eller annan konditionsträning (dvs inte ni som vill biffa till er utan bara äta normalt), vad äter ni på en dag? Tycker det är så svårt att veta hur mycket jag ska äta. Har precis börjat hålla uppe med sockret så är fortfarande inte hungrig utan enbart sugen på choklad...

För egen del brukar för mycket tankar kring kosten mest strula till det. Att äta rätt när man tränar är i min mening oftast inte så komplicerat som många gör det. När jag har tränat för marathon och sprungit långdistanser en gång i veckan så har jag blivit betydligt hungrigare och då helt enkelt ätit betydligt mer den dagen. Som @hvala skrev så kräver kortare distanser egentligen ingen direkt förändring.

När jag var yngre var jag, som de flesta är när man är ung, väldigt svart eller vit. Vilket resulterade i väldigt strikt kost under perioder av mycket träning och det har nog sabbat min relation med mat en hel del. Min allra största utmaning just nu när det kommer till både träning och kost är att tänka "lagom" i alla sammanhang. Det är jättesvårt för en person som i 15 år har växlat mellan 100% eller 0%. Men det är min genuina tro att "lagom" leder till både bäst resultat, hållbarhet och bäst hälsa :)
 
J
För egen del brukar för mycket tankar kring kosten mest strula till det. Att äta rätt när man tränar är i min mening oftast inte så komplicerat som många gör det. När jag har tränat för marathon och sprungit långdistanser en gång i veckan så har jag blivit betydligt hungrigare och då helt enkelt ätit betydligt mer den dagen. Som @hvala skrev så kräver kortare distanser egentligen ingen direkt förändring.

När jag var yngre var jag, som de flesta är när man är ung, väldigt svart eller vit. Vilket resulterade i väldigt strikt kost under perioder av mycket träning och det har nog sabbat min relation med mat en hel del. Min allra största utmaning just nu när det kommer till både träning och kost är att tänka "lagom" i alla sammanhang. Det är jättesvårt för en person som i 15 år har växlat mellan 100% eller 0%. Men det är min genuina tro att "lagom" leder till både bäst resultat, hållbarhet och bäst hälsa :)

Jaa det där med lagom är svårt! Speciellt när jag ätit socker varje dag och därför nästan raderat ut min hunger. Hoppas den kommer tillbaka efter några veckor utan socker.
vill inte börja räkna kalorier (alltså inte med anledning av att gå ner i vikt utan med anledning att äta tillräckligt), för det verkar jobbigt :D
 
Jaa det där med lagom är svårt! Speciellt när jag ätit socker varje dag och därför nästan raderat ut min hunger. Hoppas den kommer tillbaka efter några veckor utan socker.
vill inte börja räkna kalorier (alltså inte med anledning av att gå ner i vikt utan med anledning att äta tillräckligt), för det verkar jobbigt :D

Nej det låter onödigt. Nu kanske jag missat något om din bakgrund och det finns ju en del som absolut behöver hålla väldigt bra koll på sin kost av olika anledningar (sjukdomar eller sjukdomshistorik). Men som generellt råd skulle jag säga - försök äta riktig mat och ät flera gånger per dag. Om det har varit ett problem för dig att inte tappa i vikt tidigare så kläm in något extra mellanmål bara :)
 
För såna distanser äter jag bara vanlig mat. Kanske ett extra mellanmål. Man får ge det lite tid och se vad som funkar. Jag har som jag skrev till @strawberrysylt inga problem att äta och hålla vikten uppe så för mig är det inte så noga. Det är annorlunda om man är rädd att tappa vikt.

För jämförelse så räknar jag att jag förbränner ca 600 kcal/h vid löpning om jag håller hyfsat tempo. Jag springer 6 km på säg strax över halvtimmen (beror på valt tempo så klart). Alltså bränner jag då ca 300 kcal på en 6 km-runda. Det är motsvarar ungefär en smörgås.

Hur har du räknat ut det? :) Jag hade också velat veta ungefär hur mycket jag bränner.

Det du kan prova mot halsontet är att köpa en nässköljningsspruta (finns på apotek) och spola ur näsan med saltlösning innan du går och lägger dig. Då får du bort smuts och pollen från nässlemhinnan som kroppen annars måste städa bort under natten och som har en förmåga att trigga immunförsvaret (=halsont).

Ingen fara med frågorna :) Jag brukar inte äta på långpassen och har just nu inte ens vätska med mig, men det börjar bli dags för det. Det är främst vätskebalansen som jag tycker blir rubbad efter de långa passen. Sportdryck är att rekommendera för att ersätta mineralerna som man svettas ut.

Efter långpass brukar jag också unna mig en gräddig pasta :D

Tack, ska kolla upp såndär nässpruta!

Okej. Jag har haft lite choklad med mig under de två halvmaror jag sprungit och börjat ta av den efter 12 km. Fast det hjälper kanske mest mentalt? :D

Sportdryck tycker jag jag blir risig i magen av :/. Finns väl fler sorter iofs, jag har aldrig köpt självt utan bara tagit nån på nåt lopp innan jag märkte att jag fick ont i magen av det...

Bra! :D

För egen del brukar för mycket tankar kring kosten mest strula till det. Att äta rätt när man tränar är i min mening oftast inte så komplicerat som många gör det. När jag har tränat för marathon och sprungit långdistanser en gång i veckan så har jag blivit betydligt hungrigare och då helt enkelt ätit betydligt mer den dagen. Som @hvala skrev så kräver kortare distanser egentligen ingen direkt förändring.

När jag var yngre var jag, som de flesta är när man är ung, väldigt svart eller vit. Vilket resulterade i väldigt strikt kost under perioder av mycket träning och det har nog sabbat min relation med mat en hel del. Min allra största utmaning just nu när det kommer till både träning och kost är att tänka "lagom" i alla sammanhang. Det är jättesvårt för en person som i 15 år har växlat mellan 100% eller 0%. Men det är min genuina tro att "lagom" leder till både bäst resultat, hållbarhet och bäst hälsa :)

Bra där!!! Jag håller så helt med dig, att för mycket tankar strular till det. Lagom är bäst! Jag vill komma dit. :)

J


Jaa det där med lagom är svårt! Speciellt när jag ätit socker varje dag och därför nästan raderat ut min hunger. Hoppas den kommer tillbaka efter några veckor utan socker.
vill inte börja räkna kalorier (alltså inte med anledning av att gå ner i vikt utan med anledning att äta tillräckligt), för det verkar jobbigt :D

Håll kvar den tanken, börja inte räkna :).
 
Sportdryck tycker jag jag blir risig i magen av :/. Finns väl fler sorter iofs, jag har aldrig köpt självt utan bara tagit nån på nåt lopp innan jag märkte att jag fick ont i magen av det...
Jag gillar inte sportdryck så jag brukar dricka resorb sport. Kanske är bättre för magen?

Hur har du räknat ut det? :) Jag hade också velat veta ungefär hur mycket jag bränner.
Varför vill du veta det? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 510
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp