Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej och det känns tillförlitligt? :) Jag minns att vi gjorde nån lab med sånt där i skolan och de flesta vi kollade på då visade värsta glädjesiffrorna :D :cautious:.

Ska försöka dra mig till minnes hur vi räknade då....!

Säker kan man ju inte vara men jag tycker nog det är rimliga siffror den visar :) Sen har jag det mest som riktmärke på det totala över en dag, bryr mig inte speciellt mycket om vad mycket den säger att jag förbränt under ett träningspass :)
 
Jag gillar inte sportdryck så jag brukar dricka resorb sport. Kanske är bättre för magen?


Varför vill du veta det? :)

Okej, ja det har jag aldrig provat, det är det kanske! :)

För att veta hur mycket jag behöver äta. :) obs behöver, inte "kan".

Säker kan man ju inte vara men jag tycker nog det är rimliga siffror den visar :) Sen har jag det mest som riktmärke på det totala över en dag, bryr mig inte speciellt mycket om vad mycket den säger att jag förbränt under ett träningspass :)

Okej! 👍
 
Hur har du räknat ut det? :) Jag hade också velat veta ungefär hur mycket jag bränner.



Tack, ska kolla upp såndär nässpruta!

Okej. Jag har haft lite choklad med mig under de två halvmaror jag sprungit och börjat ta av den efter 12 km. Fast det hjälper kanske mest mentalt? :D

Sportdryck tycker jag jag blir risig i magen av :/. Finns väl fler sorter iofs, jag har aldrig köpt självt utan bara tagit nån på nåt lopp innan jag märkte att jag fick ont i magen av det...

Bra! :D
Det är en ganska grov skattning baserad på erfarenhet (när jag räknat kalorier), vad jag läst mig till och vad kaloriräkningstjänster (ex MyFitnessPal) säger. Kaloriåtgången beror ganska mycket på ens vikt, det är ju tyngre att förflytta en större kropp, så jag (171 cm/70 kg) har sannolikt högre förbränning än vad du har.

Jag räknar inte kalorier nu men tycker det är bra att ha i bakhuvudet lite grann hur mycket som går åt vid motion, både för att inte överkompensera (kan inte kvitta en godispåse mot en halvtimmes promenad) och för att komma ihåg att äta MYCKET efter långpassen.

Jag rekommenderar att inte äta eller dricka något på tävling som du inte testat på träning. När jag ska springa maran (om den blir av...) kommer jag behöva energi under loppet så det kommer jag börja träna magen på att inta under träning. Jag vill ha det så lättsmält som möjligt så jag håller mig till sportdryck och gels. Då dricker jag samma märke och sort på träning som jag sen kommer dricka på loppet.
 
För övrigt, bra att ni avråder från kaloriräkning. Ni får säga till om ni tycker det jag skriver går över gränsen. Jag räknar som sagt inte själv och är väldigt bra på att äta :d
 
När jag ska springa maran (om den blir av...) kommer jag behöva energi under loppet så det kommer jag börja träna magen på att inta under träning. Jag vill ha det så lättsmält som möjligt så jag håller mig till sportdryck och gels. Då dricker jag samma märke och sort på träning som jag sen kommer dricka på loppet.

Sportdryck och Dextrosol funkade bra för min på maran, och saltgurkan man får halvvägs herregud vad den gjorde gott. När de delade ut kaffe och choklad sprang jag kvickt förbi, det vände sig i magen bara av tanken.
 
Efter långpass brukar min mage vara som ett svart hål så inget annat än en gräddig pasta skulle göra mig mätt :D Brukar bli både det och mackor ett par timmar senare :D Hungern efter långdistanser är verkligen something else..
Hur långt är ett långpass för dig?
 
Det du kan prova mot halsontet är att köpa en nässköljningsspruta (finns på apotek) och spola ur näsan med saltlösning innan du går och lägger dig. Då får du bort smuts och pollen från nässlemhinnan som kroppen annars måste städa bort under natten och som har en förmåga att trigga immunförsvaret (=halsont).

Ingen fara med frågorna :) Jag brukar inte äta på långpassen och har just nu inte ens vätska med mig, men det börjar bli dags för det. Det är främst vätskebalansen som jag tycker blir rubbad efter de långa passen. Sportdryck är att rekommendera för att ersätta mineralerna som man svettas ut.

Efter långpass brukar jag också unna mig en gräddig pasta :D
vad är ett långpass för dig?
 
Det är en ganska grov skattning baserad på erfarenhet (när jag räknat kalorier), vad jag läst mig till och vad kaloriräkningstjänster (ex MyFitnessPal) säger. Kaloriåtgången beror ganska mycket på ens vikt, det är ju tyngre att förflytta en större kropp, så jag (171 cm/70 kg) har sannolikt högre förbränning än vad du har.

Jag räknar inte kalorier nu men tycker det är bra att ha i bakhuvudet lite grann hur mycket som går åt vid motion, både för att inte överkompensera (kan inte kvitta en godispåse mot en halvtimmes promenad) och för att komma ihåg att äta MYCKET efter långpassen.

Jag rekommenderar att inte äta eller dricka något på tävling som du inte testat på träning. När jag ska springa maran (om den blir av...) kommer jag behöva energi under loppet så det kommer jag börja träna magen på att inta under träning. Jag vill ha det så lättsmält som möjligt så jag håller mig till sportdryck och gels. Då dricker jag samma märke och sort på träning som jag sen kommer dricka på loppet.

Okej!

Nej precis, har läst det sen att det är dumt att göra så :p och förstår ju det. Så nu undviker jag det.

För övrigt, bra att ni avråder från kaloriräkning. Ni får säga till om ni tycker det jag skriver går över gränsen. Jag räknar som sagt inte själv och är väldigt bra på att äta :d

Jag säger samma som du!
Säg till mig om jag skriver nåt som ger fel signaler. Jag går ju i behandling nu för mina ätstörningar äntligen och vill bli sund, jag är så klar med dem!

Sportdryck och Dextrosol funkade bra för min på maran, och saltgurkan man får halvvägs herregud vad den gjorde gott. När de delade ut kaffe och choklad sprang jag kvickt förbi, det vände sig i magen bara av tanken.

Haha, kommer ihåg på VR, jag åt så jag mådde illa 🤣. Men tog några extra brödbullar i depån och hade i cykelväskan, först kunde jag knappt titta på dem, men efter en stund ja då gick det allt ner nån mer XD.
 
Körde löpskolning på egen hand idag då vi behöver måla klart fönstren till växthuset. Det där projektet som drog ut enormt på tiden när nya hunden var sjuk.

Sprang 3,4 km i förmiddags varav min snabbaste tid blev 5,55 och snittfarten blev 7,3. Det kändes förvånansvärt lätt att hålla farten i de intervaller som schemat sa. Märks att kroppen fått vila, då styrketräningen inte riktigt fått den tid som jag helst vill lägga varje vecka :angel:
Tränade ute ca 20 min i tisdagskväll i kvällssolen, det blev bara klätterteknik och armhävningar för sen hamnade jag visst i ett vattenkrig :rofl::love:
 
Jag har dragits med migrän i varierande grad mest hela tiden sedan i måndags kväll och det eskalerade rejält igår kväll och fortsatte på samma sätt idag. Jag har ändå en rätt lindrig variant, "bara" dunkande huvudvärk, illamående och lite frossa, men tycker ändå att det är så galet obehagligt. Har fått varva jobb vid datorn (typiskt nog kom det här exakt samtidigt som vi fick in ett nytt projekt på jobbet = massor att göra och sätta sig in i) med att bara ligga stilla i ett mörkt rum, mer än så klarar jag inte av just nu. För tillfället har jag just tagit en ny maxdos smärtstillande och känner mig rätt okej, men träning är inte att tänka på. Jag som hade en så bra plan för veckan! :arghh: Hoppas att må tillräckligt bra för att kunna göra något imorgon, ska jag vara lite mer realistisk blir det nog inte av förrän på söndag.

Blöh, ville bara klaga av mig lite!
 
Jag har dragits med migrän i varierande grad mest hela tiden sedan i måndags kväll och det eskalerade rejält igår kväll och fortsatte på samma sätt idag. Jag har ändå en rätt lindrig variant, "bara" dunkande huvudvärk, illamående och lite frossa, men tycker ändå att det är så galet obehagligt. Har fått varva jobb vid datorn (typiskt nog kom det här exakt samtidigt som vi fick in ett nytt projekt på jobbet = massor att göra och sätta sig in i) med att bara ligga stilla i ett mörkt rum, mer än så klarar jag inte av just nu. För tillfället har jag just tagit en ny maxdos smärtstillande och känner mig rätt okej, men träning är inte att tänka på. Jag som hade en så bra plan för veckan! :arghh: Hoppas att må tillräckligt bra för att kunna göra något imorgon, ska jag vara lite mer realistisk blir det nog inte av förrän på söndag.

Blöh, ville bara klaga av mig lite!

Lider med dig! Migrän är hemskt. Krya på dig :heart
 
@Mineur Åh stackare! Migrän är verkligen inte roligt, för mig verkar det ha kommit igång efter dottern kom... Jag har med aura så får förvarning med synstörningar en stund innan huvudvärken kommer. Ta det lugnt och vila så mycket du kan! :heart
 
Jag har dragits med migrän i varierande grad mest hela tiden sedan i måndags kväll och det eskalerade rejält igår kväll och fortsatte på samma sätt idag. Jag har ändå en rätt lindrig variant, "bara" dunkande huvudvärk, illamående och lite frossa, men tycker ändå att det är så galet obehagligt. Har fått varva jobb vid datorn (typiskt nog kom det här exakt samtidigt som vi fick in ett nytt projekt på jobbet = massor att göra och sätta sig in i) med att bara ligga stilla i ett mörkt rum, mer än så klarar jag inte av just nu. För tillfället har jag just tagit en ny maxdos smärtstillande och känner mig rätt okej, men träning är inte att tänka på. Jag som hade en så bra plan för veckan! :arghh: Hoppas att må tillräckligt bra för att kunna göra något imorgon, ska jag vara lite mer realistisk blir det nog inte av förrän på söndag.

Blöh, ville bara klaga av mig lite!

Men stackare! Klaga på! Hoppas det gått över eller snart gör det!

----

Jag känner fortfarande av halsen, så springer inte. Men jag var ute och cyklade väldigt, väldigt lugnt idag, jätterädd att anstränga mig när jag känner av halsen, men frisk luft är nog bara bra! Iallafall så hittade jag en helt ny väg! En sträcka på ca 2 km som jag lätt kan få in i en springrunda sen! Roligt!
 
Jag fick mina nya skidor idag och hade inte tid att åka förrän ikväll, men var så sugen på att testa dom så blev 50 min ikväll. Tycker det går över förväntan uppför och på platten men utför är hemskt 😅. Imorgon och helgen blir det längre turer är planen 🙂.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 511
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp