Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
2 km löpning, 5 km promenad med hundarna och en del teknikövande på mitt klätterrep blev dagens koncept i solen :D

Sprang fartlekar igår som inte kändes bra, så sprang mest bara lugnt idag för att få tillbaka känslan att jag vill springa. Märker stor skillnad i min inställning om jag satsar på fart eller bara joggar lätt, så det finns en del att jobba med där. Har dock hittat en bra teknik på att klättra i mitt rep, dvs S-lås. Så jag tog fram kameran och filmade mig själv när jag provade alla tekniker jag kunde hitta, och just S-lås kändes mest rätt att jobba vidare på. Nu ska jag bara våga klättra utan känslan att falla, så hur tänker jag - jag är nämligen höjdrädd men vill lära mig klättra på rep :confused::rofl:
S-lås låter som det vi får lära oss i crossfit, det är väldigt effektivt när man väl får till det! Det jag brukar ha svårast med är att komma ihåg att använda benen istället för armarna, det är så himla instinktivt att börja dra sig upp med armarna men då bränner man snabbt ut sig... Säkert något du redan tänkt på och läst om, men eftersom de brukar tjata hål i huvudet på oss om detta på träningen så tänkte jag att jag inflikar det i alla fall :)
 
Jag hade aldrig trott det för en månad sedan, men idag har jag alltså varit ute på min tredje löprunda på 7 dagar! Det var inte alls planen egentligen, men när jag blev utmanad av en kompis på Instagram blev jag plötsligt sugen. Det cirkulerar en Instagram-utmaning som heter "Run 5 Donate 5 Nominate 5" här i UK just nu, och det går ut på att man ska springa 5 km, utmana 5 vänner att göra detsamma, samt skänka £5 till vården via en välgörenhetsorganisation.

Jag vet inte när jag senast sprang 5 km (jo förresten, det var nog vid ett lopp för ca 4 år sedan) och var helt inställd på att det bara var en kul grej och att jag fick bryta av till skritt (:D) så mycket jag ville. Benen kändes lite trötta, jag hade mycket motvind och det var överlag betydligt mer tungt än det varit de andra gångerna, men jag kunde njuta lite emellanåt i alla fall och kom runt sträckan på 30:03 vilket jag är väldigt nöjd med!

Nu ska jag dock ta ett par steg tillbaka i veckan tror jag, för att precis som @Bexzor hitta tillbaka till känslan att vilja (och i mitt fall "kunna") springa, för den hade jag ärligt talat inte många stunder under dagens pass. Det var nog lite dumt att haka på den där utmaningen redan idag, det var min envishet som tog överhanden där känner jag. Men det gick ju det med, och jag känner mig rätt nöjd såhär i efterhand!
 
@Mineur med tanke på vilka tider du gör redan när du "inte kan" springa så lär du ju bli riktigt snabb om du fortsätter. Du ska verkligen vara nöjd :bow:
Kul att höra! Ja vi får väl se hur länge jag fortsätter, det vore bra att ha ett facit på hur länge den här krisen kommer att vara så att jag vet om det är värt att investera i ett par vettiga löparskor eller inte... Jag varierar mellan mina Reebok Nanos och ett par gamla Nike-skor av billigaste sorten just nu och inget alternativ är idealiskt på något sätt. Mina Nanos känns lite för platta och stumma för att klara av längre sträckor (och de är ju bara tänkta att användas för just korta sträckor också) och Nike-skorna ger mig ibland kramp i hålfoten samtidigt som de är rätt utslitna efter att ha tjänat som gå till jobbet-skor i nästan två år.
 
Kul att höra! Ja vi får väl se hur länge jag fortsätter, det vore bra att ha ett facit på hur länge den här krisen kommer att vara så att jag vet om det är värt att investera i ett par vettiga löparskor eller inte... Jag varierar mellan mina Reebok Nanos och ett par gamla Nike-skor av billigaste sorten just nu och inget alternativ är idealiskt på något sätt. Mina Nanos känns lite för platta och stumma för att klara av längre sträckor (och de är ju bara tänkta att användas för just korta sträckor också) och Nike-skorna ger mig ibland kramp i hålfoten samtidigt som de är rätt utslitna efter att ha tjänat som gå till jobbet-skor i nästan två år.
Även om du inte kommer springa massor så tycker jag alltid det är värt att ha bra skor. Onödigt att dra på sig skador/smärtor för att man har dåliga skor. De kan väl fungera som promenadskor också?
 
Gårdagens motion blev skogspromenad med stopp vid vårt smultronställe vid ett tjärn här uppe i skogen.
Idag började jag och maken dagen med en ridtur i kuperad skog på över 2 h. Sen har vi hämtat ved, gått i skogen och så har jag gått bredvid när ungarna och deras kusin körde shettisen. Fitbiten visar 25560 steg och jag längtar efter sängen :D

Även kört ett tortyrpass med boll och foamroller.
 
2 km löpning, 5 km promenad med hundarna och en del teknikövande på mitt klätterrep blev dagens koncept i solen :D

Sprang fartlekar igår som inte kändes bra, så sprang mest bara lugnt idag för att få tillbaka känslan att jag vill springa. Märker stor skillnad i min inställning om jag satsar på fart eller bara joggar lätt, så det finns en del att jobba med där. Har dock hittat en bra teknik på att klättra i mitt rep, dvs S-lås. Så jag tog fram kameran och filmade mig själv när jag provade alla tekniker jag kunde hitta, och just S-lås kändes mest rätt att jobba vidare på. Nu ska jag bara våga klättra utan känslan att falla, så hur tänker jag - jag är nämligen höjdrädd men vill lära mig klättra på rep :confused::rofl:
Men finns det verkligen ngn anledning att springa med fart när du så nyligen har börjat med löpning? Jag tror det är mkt mer värdefullt att bara få vara nybörjare och springa för att det kul och springa som man känner för. Hitta glädjen och rutinen!
 
Även om du inte kommer springa massor så tycker jag alltid det är värt att ha bra skor. Onödigt att dra på sig skador/smärtor för att man har dåliga skor. De kan väl fungera som promenadskor också?
Ja precis, jag skulle faktiskt behöva ett par nya promenadskor oavsett. Så himla svårt att veta vad jag ska köpa bara, nu när jag inte kan gå till några affärer och prova...
 
Men finns det verkligen ngn anledning att springa med fart när du så nyligen har börjat med löpning? Jag tror det är mkt mer värdefullt att bara få vara nybörjare och springa för att det kul och springa som man känner för. Hitta glädjen och rutinen!

1 dag i veckan joggar jag lätt och en dag i veckan är det löpskolning enligt den kurs jag går. Jag har tränat 3-4 dagar i veckan i flera år så att byta ut två till löpning var inte direkt svårt. Så rutinen att träna finns, och glädje.

Man kan nog inte träna så mycket/ofta med 3 barn, 2 hundar, högskolestudier och ett liv på gård om man tycker det är jobbigt 🙂
 
Jag håller på med min socker-detox och det går ganska bra! Med ganska bra menar jag att jag inte ätit något socker och livet känns bara lite mindre värt att leva :D Jobbar på att få tillbaka hungern istället för godissuget och försöka äta lite mer så att jag inte får blodsockerdippar. Men det är svårt!

Har iaf hållt mina 15 000 steg per dag sedan jag skaffade armbandet, oftast ligger jag lite över. Och mina tre pulshöjande aktiviteter klarade jag av denna veckan också! 6km löpning i tisdags, en mils cykling i onsdags (plus galopptur med ponnyn men det är mest åka med och hålla i sig haha) och 4 km jogg igår. Sen har vi gått några promenader också i det härliga vädret men det är inte så pulshöjande för min del.

Har varit lite trött denna veckan men det är kanske normalt när man helt plötsligt slutar äta socker?
 
Jag har njutit av balkongträning i solen senaste veckan, här med "min" nyaste katt :love:

IMG_20200418_174655 (1).webp


Yogan går jättebra på senaste tiden! Känner mig verkligen mer motiverad nu när jag kör ett vanligt pass med Adriene på morgonen och sen tränar mer fokuserat på positioner jag har svårt för på eftermiddagen.

Igår blev det lite oplanerad vila från styrketräning för att vädret var så underbart så jag och sambon fastnade på balkongen i solen :angel: men idag blir det massa pullups och core! Känner mig mer motiverad att pina mig igenom plankor och sidorplankor nu för det har också gjort stor skillnad i yogan.
 
Jag håller på med min socker-detox och det går ganska bra! Med ganska bra menar jag att jag inte ätit något socker och livet känns bara lite mindre värt att leva :D Jobbar på att få tillbaka hungern istället för godissuget och försöka äta lite mer så att jag inte får blodsockerdippar. Men det är svårt!

Har iaf hållt mina 15 000 steg per dag sedan jag skaffade armbandet, oftast ligger jag lite över. Och mina tre pulshöjande aktiviteter klarade jag av denna veckan också! 6km löpning i tisdags, en mils cykling i onsdags (plus galopptur med ponnyn men det är mest åka med och hålla i sig haha) och 4 km jogg igår. Sen har vi gått några promenader också i det härliga vädret men det är inte så pulshöjande för min del.

Har varit lite trött denna veckan men det är kanske normalt när man helt plötsligt slutar äta socker?
Socker är så klurigt alltså. Jag kan knappt äta något annat än mörk choklad, får något enormt sötsug annars :crazy: Försök se till att du får i dig tillräckligt med mat och kalorier om du känner dig trött, särskilt om du både dragit ner på sockret och börjat träna mer.
 
Jag har njutit av balkongträning i solen senaste veckan, här med "min" nyaste katt :love:

Visa bifogad fil 49167

Yogan går jättebra på senaste tiden! Känner mig verkligen mer motiverad nu när jag kör ett vanligt pass med Adriene på morgonen och sen tränar mer fokuserat på positioner jag har svårt för på eftermiddagen.

Igår blev det lite oplanerad vila från styrketräning för att vädret var så underbart så jag och sambon fastnade på balkongen i solen :angel: men idag blir det massa pullups och core! Känner mig mer motiverad att pina mig igenom plankor och sidorplankor nu för det har också gjort stor skillnad i yogan.
Vilken underbar utsikt!!!
 
En morgonpromenad på typ 8-9 km med sambon för att gå och titta på svägerskans nyfödda bebis (genom fönstret naturligtvis, som tur är bor de på bottenplan :D) blev dagens motion och nu tänker jag sitta på ändan i en solstol med min bok resten av dagen!
 
Stort tack för tips Ang valkar Mineur och Tassetass (tag-funktionen strejkar när jag skriver på telefonen av någon anledning. Hoppas ni ser detta ändå). Insåg senare att jag glömt använda mixat grepp, vilket nog var en anledning till att det kändes så himla aj! senast. Har skaffat magnesium nu också och idag märkte jag inte av händerna alls :)

Vi testade lite tunga treor i knäböj och marklyft idag och ska köra maxtest nästa fredag (skräckblandad förtjusning). Rörlighetsträningen har gett resultat och jag kunde köra knäböj i bara vanliga skor och kom för första gången över den egna kroppsvikten i marklyft ( :banana: ). Fick även en check på tekniken i bänkpress, rodd och flyes. Alla tre känns lite mysko fortfarande men PTn menar att det ser bra ut så jag får fortsätta nöta på känslan.
 
Vad grymma ni andra är med styrketräningen! Jag borde också men har noll lust att gå in i gymmet.

Jag summerar den här veckan som bästa löparveckan sedan innan jag fick barn. 46,5 km löpt, varav ett långpass, ett snabbpass, ett distanspass i skogen, ett kort barfotapass samt transportlöpning till och från Friskis (körde cirkelfys idag). Nästa vecka blir nog lite lugnare.

Någon här som går på Friskis och har testat deras styrkepass? Jag tänkte att jag skulle utforska plaza och cirkelgym. Jag behöver lite tyngre träning än vad jag får på cirkelfysen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 508
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp