Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jädrar vilka snygga ryggmuskler du har! :love: Grymt jobbat, åh vad jag blir sugen på chins/pull ups-träning nu! Dessvärre fick vi just höra att landets karantän förlängs i ytterligare tre veckor, så det lär dröja... 🙄
Tack 😍 Man ser ju aldrig dem själv, så passade på att filma när jag var ensam på gymmet. Hoppas ni kommer ut ur karantänen snart, hade möte med folk från NY, Barcelona och London innan idag och pratade om deras situation och jag är så sjukt tacksam över att jag får gå ut som jag vill.
 
Nämen hörni den här tjejen sprang just 4,3 km i ca 5:45-tempo och stannade bara en enda gång! Och den gången var efter att jag joggat upp för en brant jädra trappa på 80 steg, all motivation i världen skulle inte ha kunnat få mig att fortsätta springa efter det! Men jag promenerade bara i en minut tills jag återfått förmågan att andas lite, sedan joggade jag på igen och vips så var jag hemma!

Jag ville inte ens dö när jag kom fram utan kände ganska direkt att det där vill jag göra igen! :D Ska dock försöka lägga rundan så att jag undviker den där förbannade trappan, för egentligen var jag inne i ett rätt bra flow när jag kom dit men var så illa tvungen att ta mig upp för dem om jag ville undvika parken som var rätt full av folk. Så det kändes som att det blev ett lite onödigt avbrott, liksom. Annars var jag väldigt duktig på att hålla mig i skinnet och inte kuta på för mycket, inte ens de sista 200 meterna (brukar alltid öka rejält sista biten fram till dörren) eftersom jag ville avsluta med en bra känsla och inte känslan av att vara helt slut.

Är himla stolt och nöjd med mig själv måste jag säga!
 
Nämen hörni den här tjejen sprang just 4,3 km i ca 5:45-tempo och stannade bara en enda gång! Och den gången var efter att jag joggat upp för en brant jädra trappa på 80 steg, all motivation i världen skulle inte ha kunnat få mig att fortsätta springa efter det! Men jag promenerade bara i en minut tills jag återfått förmågan att andas lite, sedan joggade jag på igen och vips så var jag hemma!

Jag ville inte ens dö när jag kom fram utan kände ganska direkt att det där vill jag göra igen! :D Ska dock försöka lägga rundan så att jag undviker den där förbannade trappan, för egentligen var jag inne i ett rätt bra flow när jag kom dit men var så illa tvungen att ta mig upp för dem om jag ville undvika parken som var rätt full av folk. Så det kändes som att det blev ett lite onödigt avbrott, liksom. Annars var jag väldigt duktig på att hålla mig i skinnet och inte kuta på för mycket, inte ens de sista 200 meterna (brukar alltid öka rejält sista biten fram till dörren) eftersom jag ville avsluta med en bra känsla och inte känslan av att vara helt slut.

Är himla stolt och nöjd med mig själv måste jag säga!

Härligt jobbat!

Jag är rätt nöjd över mina typ 12 minuters jogg, men så har jag 90 pannor att lubba runt på vilket gör det hela en smula... ptja... tyngre. :D
 
Nämen hörni den här tjejen sprang just 4,3 km i ca 5:45-tempo och stannade bara en enda gång! Och den gången var efter att jag joggat upp för en brant jädra trappa på 80 steg, all motivation i världen skulle inte ha kunnat få mig att fortsätta springa efter det! Men jag promenerade bara i en minut tills jag återfått förmågan att andas lite, sedan joggade jag på igen och vips så var jag hemma!

Jag ville inte ens dö när jag kom fram utan kände ganska direkt att det där vill jag göra igen! :D Ska dock försöka lägga rundan så att jag undviker den där förbannade trappan, för egentligen var jag inne i ett rätt bra flow när jag kom dit men var så illa tvungen att ta mig upp för dem om jag ville undvika parken som var rätt full av folk. Så det kändes som att det blev ett lite onödigt avbrott, liksom. Annars var jag väldigt duktig på att hålla mig i skinnet och inte kuta på för mycket, inte ens de sista 200 meterna (brukar alltid öka rejält sista biten fram till dörren) eftersom jag ville avsluta med en bra känsla och inte känslan av att vara helt slut.

Är himla stolt och nöjd med mig själv måste jag säga!
Skönt att det "släppt" lite!
Jag var ju lite som du när jag började. Min hjärna har alltid varit min största fiende. "Vi orkar aldrig" "vi kan springa till den busken och sen ta en paus?" "Vi kan gå i uppförsbacken" "Känns lite skumt i vänster knä kanske? Borde gå." "Vi behöver ju faktiskt inte springa" "Gå är ju trevligt" "Det där orkar vi aldrig" "Det där är för svårt" 🙄 Man vill typ vråla åt hjärnan att hålla klaffen :p

Började springa för att övertala min pappa om att springning inte var min grej. Vi gjorde en deal om att om jag sprang en gång i veckan i åtta veckor och dunderhatade det fortfarande skulle han sluta tjata. Jag sprang/gick 2km. Det var mycket gå och lite springa, men till slut släppte det lite för mig och jag sprang 1 hel km utan att stanna! Då ville jag klara den där 2km slingan. Sen skulle jag sluta.
6 månader senare (japp, det tog tiiid för mig att orka 2km, mest pga hjärnan) klarade jag min 2km slinga. Då hade jag redan börjat drömma lite om att springa andra vägar osv.... och sen var jag fast :D
 
Jag har fortfarande noll motivation i just löpningen. Jag kom på mig själv med att tänka "jag vill springa:arghh:"... När jag sprang. Felet var att jag sprang till jobbet.

Tror det blir för mycket transportlöpning för mig nu. Jag har alltid sprungit precis hur jag vill, nya vägar oftast, sett det som ett kul äventyr och blir jag bättre är det ju kul. Nu är det samma väg fram och tillbaka och det är bara för trist för mig.

Jag får svinbra grundträning. När jag sprungit hemma, bukeloppet och 5km där jag krossade min PB är bevis på det. Så det känns ju inte helt värdelöst. Vet inte hur jag ska tänka kring det hela.
 
Jag rullar på. Körde drag och hade ett helt ok pass trots kass nattsömn. En sån där dag där man får sätta extremkorta mål för sig själv: "jag ska bara byta om", "jag ska bara värma upp", "jag ska bara köra marklyften" etc. Det funkade och jag kom igenom hela programmet.

Har någon något tips på hur man hanterar valkar i händerna? Jag får lätt väldigt mycket och hårda valkar. Förutom att det ser lite illa ut så här det börjat göra ont när stänger vrider sig i händerna.
 
Jag rullar på. Körde drag och hade ett helt ok pass trots kass nattsömn. En sån där dag där man får sätta extremkorta mål för sig själv: "jag ska bara byta om", "jag ska bara värma upp", "jag ska bara köra marklyften" etc. Det funkade och jag kom igenom hela programmet.

Har någon något tips på hur man hanterar valkar i händerna? Jag får lätt väldigt mycket och hårda valkar. Förutom att det ser lite illa ut så här det börjat göra ont när stänger vrider sig i händerna.

Kör mixat grepp, använd magnesium eller dragremmar, tvätta händerna direkt efter träningen och smörj med bra handkräm, gå på med fotfil om det blir riktigt mycket.
 
Jag längtar så mycket ut på landsvägen med racern men har en rejäl obehagsklump i magen över att ge mig ut där just i dessa tider. Skulle kännas väldigt obra att sätta mig i situationen att behöva sjukvård. Nu har jag visserligen aldrig råkat ut för något under ett antal år med landsvägskörning, men jag nojar iallafall :arghh:
 
Jag har fortfarande noll motivation i just löpningen. Jag kom på mig själv med att tänka "jag vill springa:arghh:"... När jag sprang. Felet var att jag sprang till jobbet.

Tror det blir för mycket transportlöpning för mig nu. Jag har alltid sprungit precis hur jag vill, nya vägar oftast, sett det som ett kul äventyr och blir jag bättre är det ju kul. Nu är det samma väg fram och tillbaka och det är bara för trist för mig.

Jag får svinbra grundträning. När jag sprungit hemma, bukeloppet och 5km där jag krossade min PB är bevis på det. Så det känns ju inte helt värdelöst. Vet inte hur jag ska tänka kring det hela.
Att springa långt och ganska långsamt är den bästa och mest skonsamma träningen. Den ger en välbehövlig grund för att sen, om man vill, börja fartträna. Och trots att man springer långsamt blir man ändå med tiden snabbare. Det är rätt fascinerande! Så jag hade fortsatt traggla på om jag var du. Du kommer bli skitstark! Se bara till att få rejält med återhämtning mellan passen. Annars blir du bara övertränad.
 
Att springa långt och ganska långsamt är den bästa och mest skonsamma träningen. Den ger en välbehövlig grund för att sen, om man vill, börja fartträna. Och trots att man springer långsamt blir man ändå med tiden snabbare. Det är rätt fascinerande! Så jag hade fortsatt traggla på om jag var du. Du kommer bli skitstark! Se bara till att få rejält med återhämtning mellan passen. Annars blir du bara övertränad.
Ja det är just den där grunden jag gillar att jag får. Det är nog mest tristressen i att det är samma jäkla väg dit och tillbaka. Är lite övertränad just nu så det gör ju inte att det blir lättare, men jag försöker vila mycket nu mellan gångerna jag måste ta mig till jobbet.
 
Jag har fortfarande noll motivation i just löpningen. Jag kom på mig själv med att tänka "jag vill springa:arghh:"... När jag sprang. Felet var att jag sprang till jobbet.

Tror det blir för mycket transportlöpning för mig nu. Jag har alltid sprungit precis hur jag vill, nya vägar oftast, sett det som ett kul äventyr och blir jag bättre är det ju kul. Nu är det samma väg fram och tillbaka och det är bara för trist för mig.

Jag får svinbra grundträning. När jag sprungit hemma, bukeloppet och 5km där jag krossade min PB är bevis på det. Så det känns ju inte helt värdelöst. Vet inte hur jag ska tänka kring det hela.
Kan du inte springa lite omvägar på väg till och från jobbet så att du varierar vägen? Lägga in fartlek? Olika typer av intervaller?

Jag är lite för bekväm för snabba intervaller egentligen men har börjat köra det regelbundet. Det ger väldigt bra effekt och jag märker att jag får både snabbhet och bättre uthållighet på de långa passen. ”Bara” styrketräning som måste till nu så kommer min form bli grym 💪
 
Kan du inte springa lite omvägar på väg till och från jobbet så att du varierar vägen? Lägga in fartlek? Olika typer av intervaller?

Jag är lite för bekväm för snabba intervaller egentligen men har börjat köra det regelbundet. Det ger väldigt bra effekt och jag märker att jag får både snabbhet och bättre uthållighet på de långa passen. ”Bara” styrketräning som måste till nu så kommer min form bli grym 💪
Bra idé faktiskt. Kanske inte omvägar iom att jag är lite övertränat, men fartlek.:up: Tänker mig en fartlek med väldigt stora förändringar i tempo 🤔

Jag är lite periodare och intervaller i bland och tränar på att springa jämnt tempo i bland. Ibland blir det bara springa och se vad som händer. Är lite flamsig i min springning och följer noll schema. Lyssnar inte på någon slags "först ska du göra så och sen si" jag bara springer liksom och gör det jag har lust för :D
 
@Mineur vad grym du är! Sjukt stark 😮🤩
Härligt jobbat!

Jag är rätt nöjd över mina typ 12 minuters jogg, men så har jag 90 pannor att lubba runt på vilket gör det hela en smula... ptja... tyngre. :D
Tack hörni! Det är fortfarande så extremt negativt laddat det här med löpning för mig (så pass att jag gått runt med ont i magen och lite småångest sådär ända sen igår kväll eftersom jag visste att jag skulle springa idag), så det är verkligen guld värt när jag lyckas ta mig igenom det på ett sätt som jag är nöjd med!
Skönt att det "släppt" lite!
Jag var ju lite som du när jag började. Min hjärna har alltid varit min största fiende. "Vi orkar aldrig" "vi kan springa till den busken och sen ta en paus?" "Vi kan gå i uppförsbacken" "Känns lite skumt i vänster knä kanske? Borde gå." "Vi behöver ju faktiskt inte springa" "Gå är ju trevligt" "Det där orkar vi aldrig" "Det där är för svårt" 🙄 Man vill typ vråla åt hjärnan att hålla klaffen :p

Började springa för att övertala min pappa om att springning inte var min grej. Vi gjorde en deal om att om jag sprang en gång i veckan i åtta veckor och dunderhatade det fortfarande skulle han sluta tjata. Jag sprang/gick 2km. Det var mycket gå och lite springa, men till slut släppte det lite för mig och jag sprang 1 hel km utan att stanna! Då ville jag klara den där 2km slingan. Sen skulle jag sluta.
6 månader senare (japp, det tog tiiid för mig att orka 2km, mest pga hjärnan) klarade jag min 2km slinga. Då hade jag redan börjat drömma lite om att springa andra vägar osv.... och sen var jag fast :D
Oj vad spännande att det var så för dig också, jag känner verkligen igen mig! Det hade jag aldrig trott med tanke på hur jag sett dig skriva om löpning här. Det är ju helt galet så mycket hjärnan kan ställa till med, jag fick kämpa som fan rent ut sagt för att inte låta sådana tankar ta över alldeles idag.

Grejen är att jag har testat löpning "på allvar" flera gånger, följt flera olika program, appar och verkligen försökt finna någon slags njutning i det. Men det har alltid slutat med att jag hatat antingen det eller mig själv, oftast båda delar. Till slut bestämde jag mig för att skita i det helt och hållet eftersom det födde så mycket ångest och självhat som andra träningsformer inte gör. Men vem vet, det kanske blir annorlunda den här gången! Det kanske krävdes en global pandemi för att det skulle bli något bra av det 🙄 Eller så blir det inte det, men då har jag i alla fall de här lyckade passen att se tillbaka på!
Jag rullar på. Körde drag och hade ett helt ok pass trots kass nattsömn. En sån där dag där man får sätta extremkorta mål för sig själv: "jag ska bara byta om", "jag ska bara värma upp", "jag ska bara köra marklyften" etc. Det funkade och jag kom igenom hela programmet.

Har någon något tips på hur man hanterar valkar i händerna? Jag får lätt väldigt mycket och hårda valkar. Förutom att det ser lite illa ut så här det börjat göra ont när stänger vrider sig i händerna.
Bra jobbat, sådana små mål är toppen när man egentligen inte vill/orkar!

Jag får också lätt valkar, inte just nu kanske men när jag tränar som vanligt eftersom crossfit innebär en väldig massa vridande av skivstänger, hängande i räcken och liknande. Jag tycker att det är bäst att låta händerna härdas lite och bli lite hårda, och att sedan hålla efter de värsta valkarna med fotfil som Tassen skriver. Jag brukade länge pilla av skinnet när det började släppa, men det innebär ju bara att handen får börja om med att bygga upp sitt försvar. Så numera filar jag till dem lite när det ser ut som att de ska börja släppa, och tycker att det har funkat rätt bra. Men fina, släta prinsesshänder kan jag bara drömma om! :D
 
Vad bra du skrev ditt inlägg om att du sprungit @Mineur , jag hade tänkt springa på lunchen men skippade det men nu fick jag lite energi och sprang ett distanspass, så sprang långsamt i 43 minuter, det blev 5km. Det är jättesvårt tycker jag men behöver det för att bygga upp tiden jag kan springa då jag inte tränat löpning på ett tag (och sen råkade jag anmäla mig till Corona-milen om en knapp månad :angel:)
 
Vad bra du skrev ditt inlägg om att du sprungit @Mineur , jag hade tänkt springa på lunchen men skippade det men nu fick jag lite energi och sprang ett distanspass, så sprang långsamt i 43 minuter, det blev 5km. Det är jättesvårt tycker jag men behöver det för att bygga upp tiden jag kan springa då jag inte tränat löpning på ett tag (och sen råkade jag anmäla mig till Corona-milen om en knapp månad :angel:)
Ha, trodde väl aldrig att jag skulle vara den som inspirerade någon att springa! :rofl: Men vad bra, duktigt av dig att klara av det så sent på kvällen!
 
Vad ni håller igång allihop! Kul! :bump:

Vad skönt för er som inte möter någon när ni är ute. Jag möter folk hela tiden, vart jag än springer. Vissa håller avstånd, många gör det inte. Klassikern är att jag möter en som går till vänster och en som går till höger, så får jag passera på armbågslängd mellan dem. Aja, det är nog inte så stor smittrisk på löpturen ändå.

Jag ska springa Stockholm Marathon i år och pga en cykelolycka i höstas som stal flera månaders träningstid från mig är jag inte ett dugg besviken på att loppet flyttats till september :D Jag är inte riktigt i fas med träningsprogrammet ännu men det kommer att komma. Framför allt behöver jag mer styrketräning.

Tråkigt med folk som inte håller avstånd.

Men vad kul med Marathon! :bow:Hoppas det kan genomföras i september!

Vad bra du skrev ditt inlägg om att du sprungit @Mineur , jag hade tänkt springa på lunchen men skippade det men nu fick jag lite energi och sprang ett distanspass, så sprang långsamt i 43 minuter, det blev 5km. Det är jättesvårt tycker jag men behöver det för att bygga upp tiden jag kan springa då jag inte tränat löpning på ett tag (och sen råkade jag anmäla mig till Corona-milen om en knapp månad :angel:)

Bra gjort och kul att du ska springa Corona-milen, funderar på det jag också...

------

Jag var hos dietist och ssk igår och har en del att jobba med nu. Nästa besök om ca 3-4 veckor :).

Idag har jag världens konstigaste problem... :S. Hade tänkt springa min vanliga runda idag, men så igår goffade jag i mig knäckebröd så jag svalde nån vass kant så det gör ont i halsen idag... och jag har ju haft kli i halsen ett par dar nu tidigare, men tänkte att nu är de nog bra (eller asså, det var ju bra, annars hade jag inte åkt till dietist/ssk). Men nu kamouflerar ju det här ontet eventuellt kli känns det som 😑😫.... ba. How to do?
 
Nu är det ca 2 månader sedan jag var på ett gym. Först tog jag en paus pga mycket stress och dålig sömn, sedan hamnade vi ju i den situation vi är i nu.. Gymmet har varit öppet, men jag har helt enkelt inte känt för att gå dit. Istället har jag satsat stenhårt på golf den senaste månaden, jag är ute där och tränar minst 3 ggr i veckan! Jag märker stor skillnad, så kul :love:

Om 2 veckor flyttar jag och sambon 65 mil norrut till eget hus, längtar så! Tanken har varit hela tiden att bygga ett hemmagym där eftersom vi kommer bo ute i skogen, typ. Vi hade fina planer, men iom rådande läge verkar hela Sverige köpa gymutrustning :D Vi har lyckats få tag på allt vi behöver till slut, men att hitta en ställbar träningsbänk var bannemig inte lätt!
 
2 km löpning, 5 km promenad med hundarna och en del teknikövande på mitt klätterrep blev dagens koncept i solen :D

Sprang fartlekar igår som inte kändes bra, så sprang mest bara lugnt idag för att få tillbaka känslan att jag vill springa. Märker stor skillnad i min inställning om jag satsar på fart eller bara joggar lätt, så det finns en del att jobba med där. Har dock hittat en bra teknik på att klättra i mitt rep, dvs S-lås. Så jag tog fram kameran och filmade mig själv när jag provade alla tekniker jag kunde hitta, och just S-lås kändes mest rätt att jobba vidare på. Nu ska jag bara våga klättra utan känslan att falla, så hur tänker jag - jag är nämligen höjdrädd men vill lära mig klättra på rep :confused::rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 508
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp