Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste säga att du (och flera andra i tråden!) är jävligt inspirerande som kör på så hårt trots diverse omständigheter. Det drivet är jättekul att se! :)
Nämen, vad roligt att höra! Jag har tänkt nån gång att jag kanske skriver lite för långt och mycket om min träning här, men dels är jag usel på att fatta mig kort oavsett ämne och dels har jag tänkt att det kanske kan inspirera någon någon gång vid något tillfälle... Annars får man scrolla vidare helt enkelt :) Dessutom så är det väldigt bra för mig att reflektera och fundera över min träning på det sätt som jag bara kan göra i den här tråden.
Hade en PT-timme med Johanna från Styrkebyrån förra veckan och fick så mycket bra tips! :love:
Vi hade fokus på teknik i de tre grunderna (mark, bänk och böj). Böj såg jättebra ut så där behövde jag egentligen inte ändra på något. Marken har jag däremot haft problem med men det löste sig direkt när jag fick jobba på rätt teknik. Små ändringar gjorde stor skillnad, samma i bänken.
Har fått ont i vänster lats (överlag är vänster min svaga sida) när jag kört lite tyngre vikter men det visade sig bero på fel teknik för när jag gjorde rätt kunde jag inte bara lyfta tyngre än vad jag någonsin gjort utan jag hade inte minsta värk alls efteråt! 😊

Körde första passet i deras ”Bli en beefcake 2-split” igår och det var superkul! Så härligt när man får lite träningspepp tillbaka
:banana:
Men fy vad coolt! Nu blev jag lite starstruck å dina vägnar här :D Låter ju som ett väldigt bra och givande pass, något sådant hade jag också velat göra!
 
Nämen, vad roligt att höra! Jag har tänkt nån gång att jag kanske skriver lite för långt och mycket om min träning här, men dels är jag usel på att fatta mig kort oavsett ämne och dels har jag tänkt att det kanske kan inspirera någon någon gång vid något tillfälle... Annars får man scrolla vidare helt enkelt :) Dessutom så är det väldigt bra för mig att reflektera och fundera över min träning på det sätt som jag bara kan göra i den här tråden.

Men fy vad coolt! Nu blev jag lite starstruck å dina vägnar här :D Låter ju som ett väldigt bra och givande pass, något sådant hade jag också velat göra!

Ja det var grymt och så peppigt!:D:love: Ska boka in en uppföljning om ca två månader när jag kört igenom ”bli en beefcake”. Ska bli så kul!
Och fortsätt skriva som du gör, jag skriver sällan här men läser desto mer :)
 
Det blev en bra genomkörare för hela överkroppen för mig på lunchen! :up:

Efter lite uppvärmning gjorde jag tre rundor av bänkpress i superset med Arnoldpress, följt av tre rundor vanlig militärpress. Sedan körde jag en EMOM på 14 minuter som såg ut som följer:

Minut 1:
5 push press med skivstång
5 stående rodd med skivstång
5 armhävningar

Minut 2:
10 sidoklapp
10 situps

7 rundor för att komma upp i 14 min totalt.

EMOM står för Every Minute On The Minute och innebär att man börjar göra övningarna varje gång klockan går in på en ny minut. Den tid som är över till nästa minut börjar är den tid man får vila. Bra tips på upplägg för någon som vill ha lite mer intensitet i sin träning! :) Det är dock lite lurigt eftersom det ju går långsammare ju tröttare man blir, vilket leder till att man får mindre vila, vilket gör att man blir tröttare, vilket gör att det går ännu långsammare, osv... Så det är viktigt att vara smart och inte bränna bort all energi på en gång.

Passet var lagom grisigt under tiden (alltså så att jag någon gång runt runda 5 tänkte "längsta 14 minuterna i mitt liv!", men ändå kunde genomföra det på ett bra sätt) och jag känner mig rejält trött i överkroppen såhär ett par timmar efteråt, så jag är väldigt nöjd! Imorgon tror jag att jag går en lite längre morgonpromenad men annars vilar för att sedan köra benpass på torsdag, yoga på fredag och löpning på söndag :)
Herregud, jag har redan träningsvärk. Hur ska detta sluta? :nailbiting:
 
Kul att läsa om hur aktiva ni är trots diverse lockdown och andra restriktioner.
Själv bor jag på landet med egen träningsutrustning så möter i princip bara andra i träningssammanhang när jag har löpkurs.

Igår fick jag ett sånt här flyt på träningen,överkropp styrka var på schemat.
Uppvärmningen var bear crawl, sidoledspromenad och armgång.Testade att ändra lite på sidoledspromenad, vilket resulterade i nästan ett varv runt (om inte soffan var i vägen så hade det gått :grin::rofl: ) Övningen går ut på att "låsa fast fötterna" på samma position och förflytta sig endast med händerna. Vet inte vad den heter, utan den ploppade upp på youtube när jag letade efter lite crossfit-övningar.

Sen lite bänkpress, lite press över huvudet, rodd med stång samt öva på chins. Det sistnämnda har jag lång väg kvar, hittar rätt muskler och kan höja mig en liten bit utan hjälpmedel. Vet ni vad banden heter som man kan använda för hjälp?
 
Kul att läsa om hur aktiva ni är trots diverse lockdown och andra restriktioner.
Själv bor jag på landet med egen träningsutrustning så möter i princip bara andra i träningssammanhang när jag har löpkurs.

Igår fick jag ett sånt här flyt på träningen,överkropp styrka var på schemat.
Uppvärmningen var bear crawl, sidoledspromenad och armgång.Testade att ändra lite på sidoledspromenad, vilket resulterade i nästan ett varv runt (om inte soffan var i vägen så hade det gått :grin::rofl: ) Övningen går ut på att "låsa fast fötterna" på samma position och förflytta sig endast med händerna. Vet inte vad den heter, utan den ploppade upp på youtube när jag letade efter lite crossfit-övningar.

Sen lite bänkpress, lite press över huvudet, rodd med stång samt öva på chins. Det sistnämnda har jag lång väg kvar, hittar rätt muskler och kan höja mig en liten bit utan hjälpmedel. Vet ni vad banden heter som man kan använda för hjälp?

Möter heller aldrig någon i träningssammanhang. Knappt i något sammanhang alls faktiskt. Jag märker knappt att det är restriktioner pga Coronan. Har gym hemma, hästarna hemma, kontoret hemma (alltid, inte bara nu) så att inte träffa så mycket folk är mitt normaltillstånd :p

Gällande banden tror du kan söka på långa gummiband eller chins band eller liknande så kommer det upp.
 
Jag vilade i måndags (förutom lätt yoga) och dagen efter vilodagen fick jag extrem träningsvärk :confused: Håller fortfarande på att återhämta mig :p antar att det är för att jag har ökat träningsintensiteten de senaste veckorna.

Den här veckan fokuserar jag på warrior 3 och shoulder stands (fortfarande långt ifrån shoulder stand dock, är för stel i axlarna). Sen kör jag på med pullups samt mer och mer träningspass på Youtube. Hittade en kort 10 minutersvideo för core som jag gör fyra dagar i veckan. Brukar alltid vara lat när det kommer till core men 10 minuter intensiv träning känns ändå överkomligt.
 
Kul att läsa om hur aktiva ni är trots diverse lockdown och andra restriktioner.
Själv bor jag på landet med egen träningsutrustning så möter i princip bara andra i träningssammanhang när jag har löpkurs.

Igår fick jag ett sånt här flyt på träningen,överkropp styrka var på schemat.
Uppvärmningen var bear crawl, sidoledspromenad och armgång.Testade att ändra lite på sidoledspromenad, vilket resulterade i nästan ett varv runt (om inte soffan var i vägen så hade det gått :grin::rofl: ) Övningen går ut på att "låsa fast fötterna" på samma position och förflytta sig endast med händerna. Vet inte vad den heter, utan den ploppade upp på youtube när jag letade efter lite crossfit-övningar.

Sen lite bänkpress, lite press över huvudet, rodd med stång samt öva på chins. Det sistnämnda har jag lång väg kvar, hittar rätt muskler och kan höja mig en liten bit utan hjälpmedel. Vet ni vad banden heter som man kan använda för hjälp?
På engelska kallas de resistance bands, har för mig att de kallas så på svenska också ibland. Åh vad jag önskar att jag hade ett chinsräcke hemma, vi var för långsamma på den bollen och de sålde slut överallt innan vi hann köpa ett nu inför lockdown! Men armgång och grejer, det låter som att ditt hemmagym är rätt välutrustat? :)
 
På engelska kallas de resistance bands, har för mig att de kallas så på svenska också ibland. Åh vad jag önskar att jag hade ett chinsräcke hemma, vi var för långsamma på den bollen och de sålde slut överallt innan vi hann köpa ett nu inför lockdown! Men armgång och grejer, det låter som att ditt hemmagym är rätt välutrustat? :)

Inser med ditt svar att jag var otydlig om vad för armgång jag kör, jag kör inte i ribbor tyvärr . Blev dock sugen på att köpa en sån till trädgården nu :angel: Sån yta har jag tyvärr inte, utan min armgång är att stå still med fötterna och sakta gå ner till planka och sen upp igen. Tror det är en rörlighetsövning egentligen? Jag och min PT kallar den för armgång, så därför tar jag för givet att alla vet vilken jag menar :o

Mitt hemmagym har lite utav varje :love:. Fick ett fräck fråga sist vi hade kalas om jag verkligen använder allt, och det innebär vikter på ställning, 2 hantlar, 2 skivstänger, en bänkpress ,en skivstångsställning och en pilatesboll. Finns även TRX-band, hopprep och en 5 kg wall ball. Och numera även ett klätterrep i gungställningen ute.
 
Vad skönt för er som inte möter någon när ni är ute. Jag möter folk hela tiden, vart jag än springer. Vissa håller avstånd, många gör det inte. Klassikern är att jag möter en som går till vänster och en som går till höger, så får jag passera på armbågslängd mellan dem. Aja, det är nog inte så stor smittrisk på löpturen ändå.

Jag ska springa Stockholm Marathon i år och pga en cykelolycka i höstas som stal flera månaders träningstid från mig är jag inte ett dugg besviken på att loppet flyttats till september :D Jag är inte riktigt i fas med träningsprogrammet ännu men det kommer att komma. Framför allt behöver jag mer styrketräning.
 
Inser med ditt svar att jag var otydlig om vad för armgång jag kör, jag kör inte i ribbor tyvärr . Blev dock sugen på att köpa en sån till trädgården nu :angel: Sån yta har jag tyvärr inte, utan min armgång är att stå still med fötterna och sakta gå ner till planka och sen upp igen. Tror det är en rörlighetsövning egentligen? Jag och min PT kallar den för armgång, så därför tar jag för givet att alla vet vilken jag menar :o

Mitt hemmagym har lite utav varje :love:. Fick ett fräck fråga sist vi hade kalas om jag verkligen använder allt, och det innebär vikter på ställning, 2 hantlar, 2 skivstänger, en bänkpress ,en skivstångsställning och en pilatesboll. Finns även TRX-band, hopprep och en 5 kg wall ball. Och numera även ett klätterrep i gungställningen ute.
Aha! Tyckte väl att det verkade väldigt satsigt att ha monkey bars och grejer i trädgården! Det är den övningen jag kallade dynamisk planka igår tror jag - jag har ingen aning om vad man egentligen ska kalla den! På engelska säger vi rätt och slätt up-down plank :D

Grymt avundsjuk på ditt hemmagym, armgång eller ej! ;) Vi har bara ett extrarum som det är nu och det använder vi som gästrum, men vi leker med tanken på att låta det bli mer av ett gym även efter karantänen eftersom det trots allt inte är så himla ofta som vi har gäster som sover över... Och när vi väl har det är rummet stort nog för att det ska finnas gott om plats till båda delar. Men vi får se, det får kanske vänta tills vi flyttar till hus om några år och verkligen kan dedikera ett helt rum till träning!
Vad skönt för er som inte möter någon när ni är ute. Jag möter folk hela tiden, vart jag än springer. Vissa håller avstånd, många gör det inte. Klassikern är att jag möter en som går till vänster och en som går till höger, så får jag passera på armbågslängd mellan dem. Aja, det är nog inte så stor smittrisk på löpturen ändå.

Jag ska springa Stockholm Marathon i år och pga en cykelolycka i höstas som stal flera månaders träningstid från mig är jag inte ett dugg besviken på att loppet flyttats till september :D Jag är inte riktigt i fas med träningsprogrammet ännu men det kommer att komma. Framför allt behöver jag mer styrketräning.
Jag känner igen det där med att möta folk och få klämma in sig på utrymmen som är långt ifrån de rekommenderade två meterna... Senast i morse gick jag förbi två hundägare som visserligen stod två meter isär - men de valde att göra det på varsin sida av gångvägen! Enda alternativet för oss var alltså att gå emellan dem, och därmed komma alldeles för nära båda två, eller att gå ut i gräset. Fattar inte varför folk inte bara kan välja en sida och hålla sig där så att åtminstone ena sidan av vägen är fri... 🙄
 
@Mineur

Denna är det. Fast jag gör utan armhävningar.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200415_122110_com.instagram.android.webp
    Screenshot_20200415_122110_com.instagram.android.webp
    73,5 KB · Visningar: 15
Igår blev det ett styrketräningspass! Trots att jag kände mig lite sliten idag, förmodligen både efter buke-loppet :love: i måndags och efter styrketräningen igår, tyckte jag det va en toppenide med backintervaller idag på lunchen. Men det gick överraskande bra:up: får nog skaffa mig en lite värre backe att träna i snart tror jag:angel:
 
Blev en promenad på nästan 1,5 timme med hunden igår, ryggen verkar ha tagit det helt okej med tanke på att jag gick på asfalt. Har undvikit det länge nu sen jag fick så ont sist. Har bara gått i skogen och där kan jag gå hur länge som helst utan att känna något.

Blev även gym igår. Körde mitt vanliga pass och avslutade med stretch och lite foamroller. Har kört Hälsande hunden de senaste passen för att börja smyga in lite core. Har kört den så jag byter sida varannan gång men igår provade jag att köra ena sidan 10 reps utan att sätta ner mellan. Det märks verkligen att jag är svag i ena sidan. Sååå stor skillnad på hur ja orkar hålla stilla och stadigt.

Idag började jag dagen med en ridtur och på lunchen ska jag ta en skogspromenad. Blir troligen promenad till och från svärföräldrarna också och ikväll ska jag klyva lite ved om jag orkar stå ute i blåsten.
 
Jag körde rygg och axlar igår, kämpar på med gummibandet :D

Och det är inga problem att hålla avståndet på gymmet:

Åh jag kämpar med samma just nu. Chins är inte kul idag! Skillat med stopp på vägen ner :up: Jag korsar andra foten över bandet när jag kör - livrädd för att råka flexa foten annars :o
 
Åh jag kämpar med samma just nu. Chins är inte kul idag! Skillat med stopp på vägen ner :up: Jag korsar andra foten över bandet när jag kör - livrädd för att råka flexa foten annars :o
Tack, vad är du rädd för att göra med foten och varför? Är det något jag med borde tänka på?
 
Tack, vad är du rädd för att göra med foten och varför? Är det något jag med borde tänka på?

Det går säkert utmärkt utan. Jag har bara fått en bild i huvudet där jag råkar peka tårna uppåt och bandet glider av och smäller till mig i ansiktet. Sannolikheten är troligen rätt liten :D
 
Jag körde rygg och axlar igår, kämpar på med gummibandet :D

Och det är inga problem att hålla avståndet på gymmet:
Jädrar vilka snygga ryggmuskler du har! :love: Grymt jobbat, åh vad jag blir sugen på chins/pull ups-träning nu! Dessvärre fick vi just höra att landets karantän förlängs i ytterligare tre veckor, så det lär dröja... 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 508
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp