Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mineur tack för ännu fler kloka kommentarer! Vilken desperat snubbe du har fått på halsen! Det där beteendet ger ju inget förtroende över huvudtaget.

Som av en händelse så gjorde PTn lite av en kovändning idag och menade att vi nog kan fortsätta utan bälte ett tag till. Det var så att jag började undra om han hänger här på Buke :cautious::D (han ska enligt uppgift vara rädd för hästar så det är mindre troligt). Skor var inte på tal heller, istället ska vi börja plocka bort upphöjningarna under hälarna i knäböjen. Min rörlighetsträning har gett resultat :up:

Själva passet gick bra! Det nya benpasset ger välbehövlig mängdträning i knäböjen och det ger ett bättre självförtroende i övningen. Sumomarklyft är kul och så klarade jag utfall bakåt med ensidig kettelbell med god balans. Jag har jobbat aktivt med att stärka upp vänster arm (vilket börjar bli bättre!) och inser att jag behöver fokusera liknande i benpassen. Framför allt i knäböjen märks det tydligt att jag blir sne i höften när jag pressar upp om jag inte aktivt trycker till med det svaga benet.
 
Vi får vistas utomhus en timme om dagen för promenad/träning, dock inte i sällskap med någon utan man får bara umgås med de som bor i samma hushåll. Turer till mataffären är naturligtvis också okej (dock så sällan som möjligt, i vårt fall blir det ungefär var 10 dag), men annars är det hemmaliv som gäller! Vi har dock turen att bo i en marklägenhet med trädgård, så vi kan smyga till oss lite extra frisk luft och solsken där när vädret är fint :)

Så var det ja! Hur kontrolleras det? Är det mycket folk ute liksom när man är ute eller är det tomt?
På mataffären, glest?

Bra att ni begränsar handlandet.
Jag och min pappa har lagt vår första online-order på Ica Maxi nu att bara åka dit och hämta, vill inte gå in på affärn. Känns som om det kan vara en bra grej för mig faktiskt, bortsett från smittorisken också 👍. Brukar gå in med en lång lista, men sen snåla ur o komma ut tomhänt eller med bara ett par saker :/.


Yes, karantän i fem veckor till som det ser ut nu, men jag lyckades ta mig till Lidl idag så det var en stor vinst 😂 Vi får egentligen bara stanna i byn fortfarande om det inte gäller "essential travel" men jag lyckades tydligen övertala polisen att Lidl är essential för mig :p Annars har vi ungefär samma restriktioner som @Mineur förutom att vi inte får gå ut på promenad såvida du inte har en hund som måste rastas.

Oj :S. Men får ni mat hemlevererad annars då? Hur långt bort har du till Lidl? Hur såg det ut där då, folktomt?
 
Har du GPS inbyggd i aktivitetsarmbandet? Om inte så mäter den troligen bara dina steg och uppskattad steglängd. Så jag skulle lita mer på telefonen som har GPS på när du använder Runkeeper :)

Det står ”GPS is available” när jag går ut. Men frågan är om jag kanske måste aktivera det. Bor ute i skogen så det är ofta även telefonens gps hittar på lite egna vägar. Det spelar inte så stor roll egentligen, jag har mina vanliga rundor och vet hur långa de är.

En stor anledning till att jag skaffade bandet var att jag vill kunna hålla mig aktiv och hålla koll på stegen utan att ta med telefonen överallt. Så fort jag har telefonen så kollar jag massa onödigt på internet men det har jag inte gjort på senare tid! Så är mkt nöjd.

6km löpning igår! Idag tänkte jag vila och sen imorgon ska jag cykla (1 mil tor) till en kompis och rida hennes ponny.
 
Yes, karantän i fem veckor till som det ser ut nu, men jag lyckades ta mig till Lidl idag så det var en stor vinst 😂 Vi får egentligen bara stanna i byn fortfarande om det inte gäller "essential travel" men jag lyckades tydligen övertala polisen att Lidl är essential för mig :p Annars har vi ungefär samma restriktioner som @Mineur förutom att vi inte får gå ut på promenad såvida du inte har en hund som måste rastas.

Var bor ni någonstans?
Självklart är Lidl essential! :D
 
Jag skulle få panik av att inte ens få gå en promenad :crazy:. Du skriver "by", hur stor eller liten är den? Vad är vitsen med att inte ens få promenera/springa i skogen liksom?
Det är svårt att säga hur många som bor här året runt, det är en skidort så de flesta åker till ett annat boende på sommaren. Men några tusen ungefär året runt? Jag fattar inte heller hur de tänker riktigt angående promenader, men antar att de tycker att det är att ta det säkra före det osäkra. Sen är det lite mer komplicerat för att vi bor precis intill nationalparken och de vill inte uppmuntra till att folk går ut och hikear och bergsklättrar eftersom det potentiellt kan ta resurser från mountain rescue. Det är lite segt men jag är tacksam över att inte vara fast i en storstad, här är det fin utsikt åtminstone :p

Oj :S. Men får ni mat hemlevererad annars då? Hur långt bort har du till Lidl? Hur såg det ut där då, folktomt?
Vi har några små matbutiker i stan så det går ingen nöd på oss, men Lidl har större utbud och är typ hälften så dyrt så normalt sett handlar nästan alla som bor här där. Det är bara fem-tio minuter bort med bil men tyvärr har de placerat en barrikad på den vägen så vi får egentligen bara åka igenom den checkpointen om det är "essential travel", alltså att vi ska till sjukhuset eller ta oss till ett jobb som anses vara sammhällsviktigt osv. Men ja, det är tomt på gatorna, de flesta har mask, man måste hålla 2 meter avstånd till andra personer, polisen begränsar hur många som släpps in i matbutiker samtidigt osv.

Var bor ni någonstans?
Självklart är Lidl essential! :D
Vi bor i en skidort i Bulgarien! Och ja, Lidl is life 😂
 
Jag har yogat och mediterat imorse. Har fått in en bra rutin nu varje morgon :up: ryggen känns bättre men fortfarande inte helt okej så jag tar det ganska lugnt och har följt ett par "yoga for back pain" videos plus foamrollat massor. Vaderna och rumpan var förjävliga :p måste bli bättre på att foamrolla.

Ska nog ta och göra ett till yogapass i kväll och foamrolla igen. Kanske köra lite core övningar också.
 
Jag kände mig sjuk igår och tänkte att det berodde på massagen dagen innan. Jag kan få den känslan ibland efter massage eller kiropraktorbesök. Red på lunchen men tog det sen lugnt resten av dagen. Låg i soffan under en filt och kollade på serie med dottern. Har inte riktigt samma sjukdomskänsla idag men är lite tjock i halsen så jag håller mig hemma (middag hos svärföräldrarna ikväll egentligen) och vilar på lunchen och efter jobbet istället. Annars hade en skogspromenad med hunden suttit fint i det fina vädret idag, men vilar jag kanske jag orkar mota bort halsontet tills min långlediga helg :)

Har alltså inte gymmat nåt än denna veckan. Får se vilken dag det blir nästa gång.
 
Vi har några små matbutiker i stan så det går ingen nöd på oss, men Lidl har större utbud och är typ hälften så dyrt så normalt sett handlar nästan alla som bor här där. Det är bara fem-tio minuter bort med bil men tyvärr har de placerat en barrikad på den vägen så vi får egentligen bara åka igenom den checkpointen om det är "essential travel", alltså att vi ska till sjukhuset eller ta oss till ett jobb som anses vara sammhällsviktigt osv. Men ja, det är tomt på gatorna, de flesta har mask, man måste hålla 2 meter avstånd till andra personer, polisen begränsar hur många som släpps in i matbutiker samtidigt osv.

Okej, så ni får gå och handla alltså :).
Jag tycker det låter bra med begränsning gällande hur många som får vara inne i affären samtidigt. Jag cyklade förbi Ica Maxi här i tisdags och parkeringen var proppfull :S. Sen sa en kollega att de har pensionärs-rabatt på tisdagar?! Alltså helt stick i stäv med rek blir det ju. Blä.

Jag kände mig sjuk igår och tänkte att det berodde på massagen dagen innan. Jag kan få den känslan ibland efter massage eller kiropraktorbesök. Red på lunchen men tog det sen lugnt resten av dagen. Låg i soffan under en filt och kollade på serie med dottern.

Så svårt nu tycker jag det här med sjukdomskänsla, sjuk eller inte... !

Jag kände mig också sådär i mån och tis, men tror det berodde på att jag tog ut mig så hemskt på löpturen!
Men har fått kallelse till dietist och ssk nu iaf, känns bra :).
 
Okej, så ni får gå och handla alltså :).
Jag tycker det låter bra med begränsning gällande hur många som får vara inne i affären samtidigt. Jag cyklade förbi Ica Maxi här i tisdags och parkeringen var proppfull :S. Sen sa en kollega att de har pensionärs-rabatt på tisdagar?! Alltså helt stick i stäv med rek blir det ju. Blä.



Så svårt nu tycker jag det här med sjukdomskänsla, sjuk eller inte... !

Jag kände mig också sådär i mån och tis, men tror det berodde på att jag tog ut mig så hemskt på löpturen!
Men har fått kallelse till dietist och ssk nu iaf, känns bra :).

Ja det är svårt läge nu. Men hoppas jag kan mota bort det genom en lugn dag idag med mycket vila. Ska ta kaffe och lägga mig i soffan och lyssna på ljudbok nu på min lunch. Vill orka göra massa roliga saker här hemma under påskhelgen :)
 
Även jag har känt mig lite krasslig och haft mycket huvudvärk samt känningar i halsen sen jag kom hem från löprundan i måndags, men för min del är det svårt att avgöra om det beror på pollenallergi eller faktisk sjukdom såhär års 🙄 Jag tog i alla fall det säkra före det osäkra och vilade från träning tisdag + onsdag, men kände mig helt okej idag och tänkte att jag kunde ju köra dagens crossfit-pass eftersom det såg så kort och enkelt ut. 20 minuter senare var jag superflåsig och svetten rann! Undrar när jag ska lära mig att de korta passen som ser enkla ut alltid är de värsta... :banghead:

Nåja, jag fick ju känna att jag levde i alla fall! Har även klämt in en lite längre morgonpromenad samt 20 minuters yoga på lunchen, så jag är mycket nöjd med mig själv idag!

Imorgon satsar jag på någon slags benpass utomhus. Förmodligen blir det lite löpning, lite trappintervaller och lite kroppsviktsövningar vid en bänk i parken eller nått! :)
 
@Mineur tack för ännu fler kloka kommentarer! Vilken desperat snubbe du har fått på halsen! Det där beteendet ger ju inget förtroende över huvudtaget.

Som av en händelse så gjorde PTn lite av en kovändning idag och menade att vi nog kan fortsätta utan bälte ett tag till. Det var så att jag började undra om han hänger här på Buke :cautious::D (han ska enligt uppgift vara rädd för hästar så det är mindre troligt). Skor var inte på tal heller, istället ska vi börja plocka bort upphöjningarna under hälarna i knäböjen. Min rörlighetsträning har gett resultat :up:

Själva passet gick bra! Det nya benpasset ger välbehövlig mängdträning i knäböjen och det ger ett bättre självförtroende i övningen. Sumomarklyft är kul och så klarade jag utfall bakåt med ensidig kettelbell med god balans. Jag har jobbat aktivt med att stärka upp vänster arm (vilket börjar bli bättre!) och inser att jag behöver fokusera liknande i benpassen. Framför allt i knäböjen märks det tydligt att jag blir sne i höften när jag pressar upp om jag inte aktivt trycker till med det svaga benet.

Jag kan förstå utrustningsbiten iallafall, särskilt när det gäller skor i knäböj och mark om man tänker lyfta tyngre.
Jag ser många köra i gympadojor och det är helt förkastligt om de har svikt i sulorna vilket gör det lite farligt då det blir svårt att hålla balansen och skaderisken ökar när man lastar på vikt. Däremot går det bra att köra barfota eller i vilka skor som helst som har stum sula, mark körs med fördel barfota eller så tunn sula som möjligt medans i knäböj har många som tävlar lyftarskor med lite klack. Där kan man som du skriver för att få en känsla för det testa med små viktskivor under hälarna.
När man vet att man vill köra på styrkelyft så rekommenderar jag att man köper lyftarskor de gör otroligt mycket för stabiliteten i knäböj, är man så rörlig så man kan köra med plana skor så behövs ju inte det. Jag köpte mina för över tio år sen och de används fortfarande fast det nog dags att sula om dem snart 😁. Bälte brukar ju finnas att låna på många gym och jag tycker inte att det nån större brådska med det, dragremmar är absolut ett plus om man har problem med greppet men de får man inte ha på tävling och lägger man lite lite tid på greppträning så brukar det ge resultat. Absolut enklaste tipset på greppträning jag kan ge är att hänga i chinsräcket i slutet på passen och ta tid, är det lätt så häng med extra vikt..

// Fd styrkelyftare
 
Jag kan förstå utrustningsbiten iallafall, särskilt när det gäller skor i knäböj och mark om man tänker lyfta tyngre.
Jag ser många köra i gympadojor och det är helt förkastligt om de har svikt i sulorna vilket gör det lite farligt då det blir svårt att hålla balansen och skaderisken ökar när man lastar på vikt. Däremot går det bra att köra barfota eller i vilka skor som helst som har stum sula, mark körs med fördel barfota eller så tunn sula som möjligt medans i knäböj har många som tävlar lyftarskor med lite klack. Där kan man som du skriver för att få en känsla för det testa med små viktskivor under hälarna.
När man vet att man vill köra på styrkelyft så rekommenderar jag att man köper lyftarskor de gör otroligt mycket för stabiliteten i knäböj, är man så rörlig så man kan köra med plana skor så behövs ju inte det. Jag köpte mina för över tio år sen och de används fortfarande fast det nog dags att sula om dem snart 😁. Bälte brukar ju finnas att låna på många gym och jag tycker inte att det nån större brådska med det, dragremmar är absolut ett plus om man har problem med greppet men de får man inte ha på tävling och lägger man lite lite tid på greppträning så brukar det ge resultat. Absolut enklaste tipset på greppträning jag kan ge är att hänga i chinsräcket i slutet på passen och ta tid, är det lätt så häng med extra vikt..

// Fd styrkelyftare

Stort tack för dina kommentarer! :bow: Det är just den säkerhetsaspekten och vingligheten som gör att jag ändå funderar på att hitta några platta skor redan nu (dvs innan jag vet var jag vill). De går ju att använda till annat också. Tyvärr har jag inga gamla liggande, annars hade det varit givet. Jag kör barfota i marken och tycker att det är en rätt kul utmaning att få till rörligheten tillräckligt för att kunna köra knäböj platt.
Bälte får vänta och som du säger så går det att låna. Jag har kört en del pass med lånat bälte och så långt så funkar det utmärkt (ie jag jobbar fortfarande för att få någon nytta av det alls). Tack för tips om grepp! Så långt så går det hyffsat men jag lyfter fortfarande fjädrar i jämförelse.
 
Glad påsk! Jag hade tänkt mig 2-3 styrketräningspass i veckan men det kommer stanna på 1. Har hunnit checka av mindre operation hos tandläkaren, nackspärr, världens migränanfall och jätteförkyld bebis och börjar dessutom känna mig krasslig själv så vila blir grejen...

Uj! Det var mycket på en gång. Krya!
 
Glad påsk! Jag hade tänkt mig 2-3 styrketräningspass i veckan men det kommer stanna på 1. Har hunnit checka av mindre operation hos tandläkaren, nackspärr, världens migränanfall och jätteförkyld bebis och börjar dessutom känna mig krasslig själv så vila blir grejen...
Låter som att vila är det enda rätta. Glad påsk och krya på dig!
 
Jag har påbörjat projektet "bli hyfsad på längdskidor". Det är rätt lång väg dit 😅. Kompis fick åka fram och tillbaka för att det gick så långsamt för mig. Men det var kul! Vet inte varför jag tänkt att längdskidor inte är min grej, jag gillar ju egentligen uppför mycket mer än nerför nuförtiden.
DSC_2104.webp
 
Tänkte bara titta in och säga hej! Jag lever, jag tränar, jobbet håller på att döda mig (började jobba på en konkursavdelning för en månad sedan, behöver jag säga mer?), min man har precis avslutat en nästan två veckor lång feberperiod (har konsulterat sjukvården och de är så säkra på att det är Covid-19 som man kan vara utan att testa), dottern är understimulerad pga flera veckor utan förskola men är ändå en jävla kämpe. Kliv, kliv, överlev...
 
Är inne i någon form av 0 motivations period. Har dessutom insett att jag varit rejält "nertränad" på sistone så jag har vilat mycket.
Sprang till och från jobbet i tisdags, styrketränade i torsdags och i morgon kör jag bukeloppet. Sen tänker jag mig styrketräning onsdag och sen ska jag springa till och från jobbet på torsdag.
Då hoppas jag att jag fått vila mig i form någorlunda. Har drabbats mycket värre av pollenallergin än tidigare två år, så det gör det ännu tristare att träna.
 
Halsen mer eller mindre bra idag! Dagens styrketräning blir vedhantering. Tror jag väntar med gym tills i morgon. Ska rida idag också och ev gå en promenad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 508
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp