Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det mentala satte definitivt flera käppar i hjulet idag. Knappast en nyhet när det gäller mig och löpning... 🙄 Ja, och så den lilla detaljen att jag visst råkade kuta på i någon slags elit-tempo också :D

Så himla glad jag är att jag skrev om passet här och fick er input! Jag var lite tveksam eftersom inlägget var så långt och deppigt och jag kände mig lite som en drama queen, men det känns så mycket bättre nu!
Det du ska ta med dig är att du gjorde ett kanonpass och uppenbarligen har en talang för snabb löpning! Så du måste ändra din självbild. Du är Mineur, proffslöparen som helt enkelt tycker det finns roligare saker att utöva än det hon har talang för. :D :heart
 
Jag tror inte att jag rapporterade gårdagens träningspass. Tre stycken triset, gjorde bland annat liggande hantelpress, enarmsrodd, deadbug, sumomarklyft och farmers walk. Inte så tufft pass, mest en skön genomkörare. Kanske får öka vikterna lite till nästa gång :p
 
Det du ska ta med dig är att du gjorde ett kanonpass och uppenbarligen har en talang för snabb löpning! Så du måste ändra din självbild. Du är Mineur, proffslöparen som helt enkelt tycker det finns roligare saker att utöva än det hon har talang för. :D :heart
Hahaha åh :love:
 
@Mineur Jag går löpkurs, och där rekommenderas det att "studsa fram" långsamt i ett behagligt tempo, helst utan att lyfta fötterna för mycket samt ta korta steg (och det känns långsamt :rofl:)
Just för att hålla hela sträckan, och för mig innebär det att ligga runt 8-9 min/km just nu. Intervallerna hamnar på runt 6-7 km/min. Som nybörjare.

Så jag läste ditt inlägg såhär -->:eek::eek: För du är riktigt snabb
 
Senast ändrad:
På tal om löpning, måndagar är min löpdag.
Var så fint väder igår så barnen var lediga så vi hängde 4 timmar på temaparker i Trollhättan; Macken och Skrot-Nisse under dagen. Hittade en liten barnklättervägg som jag testade, helt lagom för mig som är så sjukt höjdrädd :D

På kvällen gav jag mig ut på en löprunda på 2,6 km där jag gick endast några få meter. Så först var jag sur på mig själv att jag inte orkade längre i ett flöde, men idag så är det ju inte så konstigt för det är högt tempo när man leker med barnen :rofl::rofl:
 
Var på massage i morse. Går en gång i månaden nu och jag behöver det verkligen! Känt mig väldigt stel i nacke, axlar och skuldror senaste dagarna och ja, det var inte skönt :p Resten av ryggen är helt okej nu faktiskt. Sitter fortfarande lite spänningar på högersidan hela vägen men mycket bättre än i början av året.

Jag beställde en foamroller nu så kan jag massera lite själv innimellan. Hoppas den kommer funka bra!

Idag blir det hyfsat lugnt eftersom jag varit på massage. Tar en lite skogspromenad på lunchen och ikväll ska jag longera hästar :) Ska försöka få tid till att bara ligga i soffan och slappna av i en timme också.
 
@Mineur Jag går löpkurs, och där rekommenderas det att "studsa fram" långsamt i ett behagligt tempo, helst utan att lyfta fötterna för mycket samt ta korta steg (och det känns långsamt :rofl:)
Just för att hålla hela sträckan, och för mig innebär det att ligga runt 8-9 min/km just nu. Intervallerna hamnar på runt 6-7 km/min. Som nybörjare.

Så jag läste ditt inlägg såhär -->:eek::eek: För du är riktigt snabb
Åh vad bra med lite tekniktips, det ska jag bära med mig nästa gång! Det och att sluta tänka att jag ska slå Usain Bolt... :angel:
Var på massage i morse. Går en gång i månaden nu och jag behöver det verkligen! Känt mig väldigt stel i nacke, axlar och skuldror senaste dagarna och ja, det var inte skönt :p Resten av ryggen är helt okej nu faktiskt. Sitter fortfarande lite spänningar på högersidan hela vägen men mycket bättre än i början av året.

Jag beställde en foamroller nu så kan jag massera lite själv innimellan. Hoppas den kommer funka bra!

Idag blir det hyfsat lugnt eftersom jag varit på massage. Tar en lite skogspromenad på lunchen och ikväll ska jag longera hästar :) Ska försöka få tid till att bara ligga i soffan och slappna av i en timme också.
Vet precis hur det känns! Den sista massagen jag fick innan allt stängde igen var på riktigt det mest smärtsamma jag någonsin varit med om. Jag fick typ ligga och profylaxandas lite för att inte armbåga den stackars massören i magen :nailbiting:
 
Åh vad bra med lite tekniktips, det ska jag bära med mig nästa gång! Det och att sluta tänka att jag ska slå Usain Bolt... :angel:

Vet precis hur det känns! Den sista massagen jag fick innan allt stängde igen var på riktigt det mest smärtsamma jag någonsin varit med om. Jag fick typ ligga och profylaxandas lite för att inte armbåga den stackars massören i magen :nailbiting:

Ja men typ så 😅 Min högra skuldra är fruktansvärd. Förra gången sa hon att hon mådde illa av att massera den för det måste ha varit hemskt för mig haha. Sen tycker jag alltid det är sjukt obehagligt att få nacken masserad. Plus att det gör väldigt ont :p
 
En reflektion i all välmening: det känns som att styrketräningen väldigt snabbt blev väldigt seriös, vilket ju är superkul om man vill det! Men DU tar väl plats och får tycka till angående dina mål och din träning, inte bara PTn? :) Det kan vara jag som tolkar knasigt förstås! Säg åt mig i så fall :D I vilket fall tycker jag det är superkul att läsa om din träning, blir glad att vi har en hel del styrketräning i tråden nu för tiden :)

Det är inte alls en knasig tolkning utan tvärtom något jag absolut behöver fundera över. Jag är en väldigt entusiastisk nybörjare, kan bli halvt hög på "nyhetens behag" lite oavsett vad det gäller. Speciellt om jag har en inspirerande förebild i närheten. Då jag har haft så svårt att alls komma igång med träningen tidigare så var jag medvetet ute efter att få precis den kicken när jag kontaktade PT från första början. Jag har låtit mig dras med just för att jag vet att jag inte helt har drivkraften själv.

Men det finns ju en gräns nånstans, om inte annat så ekonomiskt. Jag är tämligen övertygad om att jag kommer fortsätta behöva en viss draghjälp av PTn men jag måste kanske börja hitta en lite jämnare balans i det.
 
PTn tjatar om bälte och skor och jag velar. Det som bara i februari var ett försök att "komma igång med träning" har på två månader blivit en väldigt seriös satsning och jag har grävt ner mig rätt rejält i träningslära etc. Det uttalade målet med PTn har varit att gå igenom en hel cykel av hypertrofi, maxning och vila. Som planen är nu kommer vi att vara igenom den cykeln ungefär till midsommar. Det hela har gått vansinnigt fort och jag hänger nog inte riktigt med mentalt. Inlärningskurvan är tidvis vertikal och det händer saker vid varje pass. Bälte, skor, dragremmar etc känns både otroligt avlägset (jag lyfter ju fortfarande fjädrar i jämförelse med många andra) och samtidigt så förstår jag verkligen vad PTn menar och rent tekniskt så är jag faktiskt inte så himla grön längre. Jag slits mellan å ena sidan en allmän ovilja att lägga på massa (onödig?) utrustning, och att å andra sidan tänka att varför inte? Och gräver man allra längst ner så är det nog mest en fråga om självbild och att jag behöver hitta konkreta mål som sträcker sig bortom midsommar.

Det är fint med en entusiastisk PT! Jag tycker dock att hen kan tagga ner lite gällande utrustningsbiten.

Som så ny i styrkelyftandet skulle jag säga att det är helt onödigt att lägga den typen av pengar på den typen av utrustning som föreslås. Du bygger fortfarande upp teknik och styrka och det är bättre att göra det utan "allt extra", enligt mig.

Det går jättefint att lyfta riktigt tunga saker i i vanliga skor och utan bälte! Det är så lätt att man hamnar i tankar om att man måste ha ditten och datten för att kunna lyfta tungt, och det är också lätt att det blir en snuttefilt och att man INTE kan eller vågar lyfta tungt utan dem sedan.

Med det sagt, så kan det såklart vara roligt att ha en massa extragrejer också, och visst kan vissa saker bli eller kännas lite enklare med viss utrustning. Men jag tycker inte att du ska känna att du BEHÖVER det för att ta din träning framåt, för det kan jag garantera att du inte gör :)

(Gällande dragremmar, som i jämförelse är en väldigt liten investering, så är de jättebra att ta till när greppet faller men övriga muskler har mycket kvar att ge, men de musklerna går att komma åt på andra sätt och personligen tycker jag det är bättre att öva upp greppstyrkan)
 
Hej! Kan jag hoppa in här?
Det har blivit lite mycket stillasittande hemma de senaste veckorna inklusive tråk-snacksande och jag mår verkligen inte bra av det. Tänkte försöka ändra på det jag stoppar i mig och få igång träningen lite mer.

Jag börjar idag för jag har precis köpt ett aktivitetsarmband! Så nu är jag ju motiverad som fan :D
Tänkte 15 000 steg/dag. Brukar ligga 12-13tusen nånstans men då har jag bara använt mobilen och den har man ju inte med sig hela tiden.

Och träna 3 ggr per vecka. Tycker det är kul att springa och cykla i vårsolen och det är ju Corona-vänligt. Springer inte så fort men kör sporadiskt rundor på 4-6 km. Tänkte inte mäta hastigheten utan bara känna ”Vad duktig jag var som gjorde det!”.
Sprang igår! Så jag börjar på plus :D

Och! Så får det vara nog med kakor och godis. Men det får jag nog börja med efter påsk hehe. Tänkte en sockerdetox på en månad men kan återkomma om en vecka med det.

Vill ni hjälpa och peppa samt ställa mig till svars om jag fegar ur? :)
 
Det är inte alls en knasig tolkning utan tvärtom något jag absolut behöver fundera över. Jag är en väldigt entusiastisk nybörjare, kan bli halvt hög på "nyhetens behag" lite oavsett vad det gäller. Speciellt om jag har en inspirerande förebild i närheten. Då jag har haft så svårt att alls komma igång med träningen tidigare så var jag medvetet ute efter att få precis den kicken när jag kontaktade PT från första början. Jag har låtit mig dras med just för att jag vet att jag inte helt har drivkraften själv.

Men det finns ju en gräns nånstans, om inte annat så ekonomiskt. Jag är tämligen övertygad om att jag kommer fortsätta behöva en viss draghjälp av PTn men jag måste kanske börja hitta en lite jämnare balans i det.

Det låter som kloka funderingar! Draghjälp kan definitivt vara en bra grej, så länge du känner att det är du som ändå styr skeppet. Nu vet jag inte vad ditt mål med träningen är, men det är ju skillnad mellan att träna för hälsa och välbefinnande eller att träna för att bli så stark som möjligt/tävla. Vilket också påverkar behovet av extrautrustning mm. (Och målet/syftet behöver inte vara statiskt!)

Jag tror säkert att du kan hitta en bra balans allt eftersom du blir mer hemma i träningen! :)
 
Det är fint med en entusiastisk PT! Jag tycker dock att hen kan tagga ner lite gällande utrustningsbiten.

Som så ny i styrkelyftandet skulle jag säga att det är helt onödigt att lägga den typen av pengar på den typen av utrustning som föreslås. Du bygger fortfarande upp teknik och styrka och det är bättre att göra det utan "allt extra", enligt mig.

Det går jättefint att lyfta riktigt tunga saker i i vanliga skor och utan bälte! Det är så lätt att man hamnar i tankar om att man måste ha ditten och datten för att kunna lyfta tungt, och det är också lätt att det blir en snuttefilt och att man INTE kan eller vågar lyfta tungt utan dem sedan.

Med det sagt, så kan det såklart vara roligt att ha en massa extragrejer också, och visst kan vissa saker bli eller kännas lite enklare med viss utrustning. Men jag tycker inte att du ska känna att du BEHÖVER det för att ta din träning framåt, för det kan jag garantera att du inte gör :)

(Gällande dragremmar, som i jämförelse är en väldigt liten investering, så är de jättebra att ta till när greppet faller men övriga muskler har mycket kvar att ge, men de musklerna går att komma åt på andra sätt och personligen tycker jag det är bättre att öva upp greppstyrkan)
Så himla vettigt skrivet, jag håller med på varenda punkt!
Hej! Kan jag hoppa in här?
Det har blivit lite mycket stillasittande hemma de senaste veckorna inklusive tråk-snacksande och jag mår verkligen inte bra av det. Tänkte försöka ändra på det jag stoppar i mig och få igång träningen lite mer.

Jag börjar idag för jag har precis köpt ett aktivitetsarmband! Så nu är jag ju motiverad som fan :D
Tänkte 15 000 steg/dag. Brukar ligga 12-13tusen nånstans men då har jag bara använt mobilen och den har man ju inte med sig hela tiden.

Och träna 3 ggr per vecka. Tycker det är kul att springa och cykla i vårsolen och det är ju Corona-vänligt. Springer inte så fort men kör sporadiskt rundor på 4-6 km. Tänkte inte mäta hastigheten utan bara känna ”Vad duktig jag var som gjorde det!”.
Sprang igår! Så jag börjar på plus :D

Och! Så får det vara nog med kakor och godis. Men det får jag nog börja med efter påsk hehe. Tänkte en sockerdetox på en månad men kan återkomma om en vecka med det.

Vill ni hjälpa och peppa samt ställa mig till svars om jag fegar ur? :)
Jajemen, du har kommit till rätt ställe! :D Aktivitetsarmband är kul, det ska bli kul att höra hur det går för dig!
 
Det är fint med en entusiastisk PT! Jag tycker dock att hen kan tagga ner lite gällande utrustningsbiten.

Som så ny i styrkelyftandet skulle jag säga att det är helt onödigt att lägga den typen av pengar på den typen av utrustning som föreslås. Du bygger fortfarande upp teknik och styrka och det är bättre att göra det utan "allt extra", enligt mig.

Det går jättefint att lyfta riktigt tunga saker i i vanliga skor och utan bälte! Det är så lätt att man hamnar i tankar om att man måste ha ditten och datten för att kunna lyfta tungt, och det är också lätt att det blir en snuttefilt och att man INTE kan eller vågar lyfta tungt utan dem sedan.

Med det sagt, så kan det såklart vara roligt att ha en massa extragrejer också, och visst kan vissa saker bli eller kännas lite enklare med viss utrustning. Men jag tycker inte att du ska känna att du BEHÖVER det för att ta din träning framåt, för det kan jag garantera att du inte gör :)

(Gällande dragremmar, som i jämförelse är en väldigt liten investering, så är de jättebra att ta till när greppet faller men övriga muskler har mycket kvar att ge, men de musklerna går att komma åt på andra sätt och personligen tycker jag det är bättre att öva upp greppstyrkan)

Åh vilket fantastiskt svar! Tack! :bow:Det var precis den bekräftelse jag behövde. Jag trivs bra med och litar på PTn i det mesta men just när det gäller prylar verkar han vara lite väl engagerad (alt sportfokuserad) och där tycker jag att det är jätteskönt med någon som utifrån bekräftar vad so ändå är min magkänsla.

Det låter som kloka funderingar! Draghjälp kan definitivt vara en bra grej, så länge du känner att det är du som ändå styr skeppet. Nu vet jag inte vad ditt mål med träningen är, men det är ju skillnad mellan att träna för hälsa och välbefinnande eller att träna för att bli så stark som möjligt/tävla. Vilket också påverkar behovet av extrautrustning mm. (Och målet/syftet behöver inte vara statiskt!)

Jag tror säkert att du kan hitta en bra balans allt eftersom du blir mer hemma i träningen! :)

Återigen huvudet på spiken! Jag misstänker att det är just där vi går lite om varandra. PTn är nog mer sport-/tävlingsfokuserad än vad han kanske själv är medveten om. Jag är inte riktigt där (för att säga det milt) och är fortfarande mest inne i att lära och få in vanor.
 
@Araminta Jag tycker att det kan vara svårt att "hala in" PTs ibland och få ner dem på ens egen nivå så att säga, så jag förstår lite hur det känns tror jag. Jag har otaliga gånger fått slå ifrån ifrån mig förslag eller erbjudanden som inte alls kändes rätt för mig just då, men det är verkligen lättare sagt än gjort. För att lyckas som PT måste man ju vara bra på sälj liksom, och det gör saken lite besvärlig emellanåt :p

Det är lite synd tycker jag, och egentligen ska det inte behövas, men man får väl påminna sig om att deras passion för träning och hälsa ligger på en helt annan nivå och att det säkert är ganska lätt att förlora sig lite i den världen och tappa perspektiv. Jag tycker också att din PT verkar överdrivet prylfixerad och har som sagt tränat med 3-4 olika PTs under åren och aldrig fått någon kommentar om att jag behöver andra skor eller annan utrustning.
 
Och på tal om ovanstående diskussion så har jag för tillfället fullt sjå med att slå ifrån mig just sådana oönskade förslag från en PT. Det är en av de som höll i den här clinicen jag var på i slutet av februari, och han verkar verkligen inte kunna ta mina hintar om att jag inte är intresserad av att lägga 12 000 kr på att träna med honom som PT oavsett hur många kliché-drypande meddelanden han skickar! Jag började med att artigt säga tack men nej tack, sedan ignorerade jag hans nästkommande tre meddelanden med förhoppningen att han skulle ge upp... Nej då, i eftermiddags fick jag ett nytt meddelande där han frågar hur jag mår, hur det går med träningen såhär i karantäntider, osv... Och avslutar med att han verkligen skulle vilja hjälpa mig med mina problem och att han tror att vi kan hitta en bra lösning även nu när vi inte får träffas i person liksom.

Alltså, jag förstår att det är mycket press och stress att driva en sådan business, särskilt i sådana här tider, men helt tondöv behöver man väl ändå inte vara?! Den lilla gnutta lust jag hade att börja träna med honom för en månad sedan har försvunnit helt nu, nu är jag bara irriterad på honom! :arghh:
 
Jag började med att artigt säga tack men nej tack, sedan ignorerade jag hans nästkommande tre meddelanden med förhoppningen att han skulle ge upp... Nej då, i eftermiddags fick jag ett nytt meddelande där han frågar hur jag mår, hur det går med träningen såhär i karantäntider, osv... Och avslutar med att han verkligen skulle vilja hjälpa mig med mina problem och att han tror att vi kan hitta en bra lösning även nu när vi inte får träffas i person liksom.
Men hjälp vad gränslöst. Och jättekorkat. Han borde ju vara lite rädd om sitt rykte och sånt där ser ju inte särskilt bra ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 508
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp