Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hjälp vad gränslöst. Och jättekorkat. Han borde ju vara lite rädd om sitt rykte och sånt där ser ju inte särskilt bra ut.
Jamen visst?! Fattar han inte hur desperat han framstår liksom? Ger mig ju inte jättemycket tilltro till att han är en fantastisk coach som har lyckats attrahera massor av kunder, för i så fall skulle han inte behöva jaga mig så mycket tänker jag. Och ovanpå det har vi ju den "lilla" detaljen att han inte respekterat vad jag sagt...
 
Första dagen med armbandet igår och det blev strax över 18000 steg. Vilket känns rimligt i förhållande till hur min stegräknare på mobilen brukar vara. Däremot stämmer inte kilometerna med min runkeeper men jaja, jag är inte ute efter att jaga tider och kilometer (än!).

Idag eller Imorrn blir det en löptur på 6 km. Får se om armbandet är med :)

Ett stort problem jag har i matväg är vad fan man ska äta till lunch! Tycker inte om att äta lagad mat mitt på dagen så brukar inte ha matlåda. Och nu är både jag och min partner hemma. Hen brukar äta gröt till lunch men äääääh jag tycker verkligen inte om gröt! Även om man bli lagom mätt. Har ni tips på BILLIG lunchmat? Jag försöker att äta ganska lite mjölkprodukter och jag är glutenintolerant. Igår åt jag äggröra med spenat och det var ganska bra men blir kanske lite tjatigt varje dag.
 
Var på massage i morse. Går en gång i månaden nu och jag behöver det verkligen! Känt mig väldigt stel i nacke, axlar och skuldror senaste dagarna och ja, det var inte skönt :p Resten av ryggen är helt okej nu faktiskt. Sitter fortfarande lite spänningar på högersidan hela vägen men mycket bättre än i början av året.

Jag beställde en foamroller nu så kan jag massera lite själv innimellan. Hoppas den kommer funka bra!

Idag blir det hyfsat lugnt eftersom jag varit på massage. Tar en lite skogspromenad på lunchen och ikväll ska jag longera hästar :) Ska försöka få tid till att bara ligga i soffan och slappna av i en timme också.
Har du några tips på övningar du tänkt köra med foamroller? Jag fick någon konstig spänning i ryggen igår som inte har släppt. Funderar på att rulla lite men är osäker på vart man borde rulla.
 
Har du några tips på övningar du tänkt köra med foamroller? Jag fick någon konstig spänning i ryggen igår som inte har släppt. Funderar på att rulla lite men är osäker på vart man borde rulla.

Nä än så länge har jag inga tips. Aldrig använt en sån tidigare :p Tänker att jag provar väl och så rullar jag där jag känner att det behövs.
 
Har du några tips på övningar du tänkt köra med foamroller? Jag fick någon konstig spänning i ryggen igår som inte har släppt. Funderar på att rulla lite men är osäker på vart man borde rulla.
Lägger in en screenshot från dokumentet jag fick från min physio med rekommenderade övningar för att lösa upp spänningar i ryggen. Det är massor av övningar och endast en av dem innefattar en foam roaller, men det är en väldigt skön övning!
 

Bifogade filer

  • Screenshot 2020-04-08 at 09.24.50.webp
    Screenshot 2020-04-08 at 09.24.50.webp
    27,9 KB · Visningar: 35
Lägger in en screenshot från dokumentet jag fick från min physio med rekommenderade övningar för att lösa upp spänningar i ryggen. Det är massor av övningar och endast en av dem innefattar en foam roaller, men det är en väldigt skön övning!

Tack för tips!
Kommer antagligen kännas som jag ska dö första gången jag provar men tror den där kan vara bra för mig :)
 
Första dagen med armbandet igår och det blev strax över 18000 steg. Vilket känns rimligt i förhållande till hur min stegräknare på mobilen brukar vara. Däremot stämmer inte kilometerna med min runkeeper men jaja, jag är inte ute efter att jaga tider och kilometer (än!).

Idag eller Imorrn blir det en löptur på 6 km. Får se om armbandet är med :)

Ett stort problem jag har i matväg är vad fan man ska äta till lunch! Tycker inte om att äta lagad mat mitt på dagen så brukar inte ha matlåda. Och nu är både jag och min partner hemma. Hen brukar äta gröt till lunch men äääääh jag tycker verkligen inte om gröt! Även om man bli lagom mätt. Har ni tips på BILLIG lunchmat? Jag försöker att äta ganska lite mjölkprodukter och jag är glutenintolerant. Igår åt jag äggröra med spenat och det var ganska bra men blir kanske lite tjatigt varje dag.
Känner igen problemet, verkligen! Jag avskyr att äta lunch i vanliga fall, men nu när jag går hemma jämt är det ännu svårare att hitta lust och motivation. Min favorit just nu är två knäckebröd med en mosad avocado på, vet inte om du kan få tag på glutenfritt knäckebröd? Annars blir det en del omelett eller äggröra (oftast med tonfisk och majs eller ost och tomat) och havregrynsgröt här också. Fruktsallad med keso/grekisk yoghurt och nötter samt riskaka/riskakor med nötsmör slinker också ner. Någon gång har jag gjort en bulgursallad med stekt halloumi och ätit det två dagar i rad. Smoothies är ju också ett bra sätt att få i sig en massa näring på en gång, men det äter jag till frukost varje dag så det är inget lunchalternativ för mig.
 
Känner igen problemet, verkligen! Jag avskyr att äta lunch i vanliga fall, men nu när jag går hemma jämt är det ännu svårare att hitta lust och motivation. Min favorit just nu är två knäckebröd med en mosad avocado på, vet inte om du kan få tag på glutenfritt knäckebröd? Annars blir det en del omelett eller äggröra (oftast med tonfisk och majs eller ost och tomat) och havregrynsgröt här också. Fruktsallad med keso/grekisk yoghurt och nötter samt riskaka/riskakor med nötsmör slinker också ner. Någon gång har jag gjort en bulgursallad med stekt halloumi och ätit det två dagar i rad. Smoothies är ju också ett bra sätt att få i sig en massa näring på en gång, men det äter jag till frukost varje dag så det är inget lunchalternativ för mig.

Hehe, känns som att du och jag borde äta lunch ihop för allt det du skrev är sånt som jag gillar att äta 😆
Det här kanske låter konstigt, men några slevar keso i filmjölk är supergott. Lätt men ändå mer mättnad än bara vanlig fil. Men min mage säger nej till så mycket mjölk tyvärr. Varma koppen med lite överbliven pasta från igår blev det häromdagen.

Idag fick jag med min partner på löptur! Knappt 6 km enligt Runkeeper och equilab men 4.5 enligt aktivitetsarmbandet. Vi tror väl på telefonen här väl? 😇

Försöker också njuta av varje godisbit jag tar nu under påskhelgen. Istället för att äta allt på en gång. Mmm godis är ju SÅ GOTT! Min enda last men vad svår den är att bli av med!
 
Hehe, känns som att du och jag borde äta lunch ihop för allt det du skrev är sånt som jag gillar att äta 😆
Det här kanske låter konstigt, men några slevar keso i filmjölk är supergott. Lätt men ändå mer mättnad än bara vanlig fil. Men min mage säger nej till så mycket mjölk tyvärr. Varma koppen med lite överbliven pasta från igår blev det häromdagen.

Idag fick jag med min partner på löptur! Knappt 6 km enligt Runkeeper och equilab men 4.5 enligt aktivitetsarmbandet. Vi tror väl på telefonen här väl? 😇

Försöker också njuta av varje godisbit jag tar nu under påskhelgen. Istället för att äta allt på en gång. Mmm godis är ju SÅ GOTT! Min enda last men vad svår den är att bli av med!

Har du GPS inbyggd i aktivitetsarmbandet? Om inte så mäter den troligen bara dina steg och uppskattad steglängd. Så jag skulle lita mer på telefonen som har GPS på när du använder Runkeeper :)
 
Lägger in en screenshot från dokumentet jag fick från min physio med rekommenderade övningar för att lösa upp spänningar i ryggen. Det är massor av övningar och endast en av dem innefattar en foam roaller, men det är en väldigt skön övning!
Tack, ska testa! Hur är det med din rygg nu? Har för mig att du gjorde illa den för inte så länge sen?
 
Och på tal om ovanstående diskussion så har jag för tillfället fullt sjå med att slå ifrån mig just sådana oönskade förslag från en PT. Det är en av de som höll i den här clinicen jag var på i slutet av februari, och han verkar verkligen inte kunna ta mina hintar om att jag inte är intresserad av att lägga 12 000 kr på att träna med honom som PT oavsett hur många kliché-drypande meddelanden han skickar! Jag började med att artigt säga tack men nej tack, sedan ignorerade jag hans nästkommande tre meddelanden med förhoppningen att han skulle ge upp... Nej då, i eftermiddags fick jag ett nytt meddelande där han frågar hur jag mår, hur det går med träningen såhär i karantäntider, osv... Och avslutar med att han verkligen skulle vilja hjälpa mig med mina problem och att han tror att vi kan hitta en bra lösning även nu när vi inte får träffas i person liksom.

Alltså, jag förstår att det är mycket press och stress att driva en sådan business, särskilt i sådana här tider, men helt tondöv behöver man väl ändå inte vara?! Den lilla gnutta lust jag hade att börja träna med honom för en månad sedan har försvunnit helt nu, nu är jag bara irriterad på honom! :arghh:

Men gud så otrevligt! Förstår att din lust att träna med honom har försvunnit! 😖👎

Men hjälp vad gränslöst. Och jättekorkat. Han borde ju vara lite rädd om sitt rykte och sånt där ser ju inte särskilt bra ut.

Håller med!

Första dagen med armbandet igår och det blev strax över 18000 steg. Vilket känns rimligt i förhållande till hur min stegräknare på mobilen brukar vara. Däremot stämmer inte kilometerna med min runkeeper men jaja, jag är inte ute efter att jaga tider och kilometer (än!).

Idag eller Imorrn blir det en löptur på 6 km. Får se om armbandet är med :)

Ett stort problem jag har i matväg är vad fan man ska äta till lunch! Tycker inte om att äta lagad mat mitt på dagen så brukar inte ha matlåda. Och nu är både jag och min partner hemma. Hen brukar äta gröt till lunch men äääääh jag tycker verkligen inte om gröt! Även om man bli lagom mätt. Har ni tips på BILLIG lunchmat? Jag försöker att äta ganska lite mjölkprodukter och jag är glutenintolerant. Igår åt jag äggröra med spenat och det var ganska bra men blir kanske lite tjatigt varje dag.

Välkommen till tråden! :) Kul med någon mer som gillar att cykla och springa :).
Bönor och linser är billigt och mättande. Jag är inne på hummus just nu, på hårt eller mjukt bröd. 👍
 
Ett stort problem jag har i matväg är vad fan man ska äta till lunch! Tycker inte om att äta lagad mat mitt på dagen så brukar inte ha matlåda. Och nu är både jag och min partner hemma. Hen brukar äta gröt till lunch men äääääh jag tycker verkligen inte om gröt! Även om man bli lagom mätt. Har ni tips på BILLIG lunchmat? Jag försöker att äta ganska lite mjölkprodukter och jag är glutenintolerant. Igår åt jag äggröra med spenat och det var ganska bra men blir kanske lite tjatigt varje dag.
Jag brukar äta äggmackor, smoothie på banan och spenat och grekisk yoghurt med honung :d
 
Tack, ska testa! Hur är det med din rygg nu? Har för mig att du gjorde illa den för inte så länge sen?
Jodå, den blev bra igen efter en dryg vecka ungefär! Nu är den inte mer grinig än vanligt, men det är fortfarande så pass grinig att jag behöver hålla efter den med div. övningar. Jag går dock inte igenom alla 32 övningar som fysion skickade med mig varje dag och två gånger om dagen dessutom - det känns som lite av ett heltidsjobb :D
Sitter ni fortfarande i karantän i din by @Luem ? och @Mineur vad var/är det ni hade/har för restriktioner?
Vi får vistas utomhus en timme om dagen för promenad/träning, dock inte i sällskap med någon utan man får bara umgås med de som bor i samma hushåll. Turer till mataffären är naturligtvis också okej (dock så sällan som möjligt, i vårt fall blir det ungefär var 10 dag), men annars är det hemmaliv som gäller! Vi har dock turen att bo i en marklägenhet med trädgård, så vi kan smyga till oss lite extra frisk luft och solsken där när vädret är fint :)
 
Sitter ni fortfarande i karantän i din by @Luem ? och @Mineur vad var/är det ni hade/har för restriktioner?
Yes, karantän i fem veckor till som det ser ut nu, men jag lyckades ta mig till Lidl idag så det var en stor vinst 😂 Vi får egentligen bara stanna i byn fortfarande om det inte gäller "essential travel" men jag lyckades tydligen övertala polisen att Lidl är essential för mig :p Annars har vi ungefär samma restriktioner som @Mineur förutom att vi inte får gå ut på promenad såvida du inte har en hund som måste rastas.
 
Jodå, den blev bra igen efter en dryg vecka ungefär! Nu är den inte mer grinig än vanligt, men det är fortfarande så pass grinig att jag behöver hålla efter den med div. övningar. Jag går dock inte igenom alla 32 övningar som fysion skickade med mig varje dag och två gånger om dagen dessutom - det känns som lite av ett heltidsjobb :D
32 övningar låter verkligen övermänskligt :D är det nedre delen av ryggen du har ont i?
 
Annars har vi ungefär samma restriktioner som @Mineur förutom att vi inte får gå ut på promenad såvida du inte har en hund som måste rastas.
Jag skulle få panik av att inte ens få gå en promenad :crazy:. Du skriver "by", hur stor eller liten är den? Vad är vitsen med att inte ens få promenera/springa i skogen liksom?
 
32 övningar låter verkligen övermänskligt :D är det nedre delen av ryggen du har ont i?
Haha, ja jag känner att det blev väldigt ambitiöst där när jag öppnade dokumentet! Och ja, det är främst ländryggen och ischiasnerven jag har problem med. Just den övningen jag delade här är dock mer inriktad på att lösa upp saker och ting i bröstryggen som också varit lite tjurig på senaste.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 508
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp